Tarte tatin...

07-12-2010 10:47 34 berichten
Tarte tatin is mislukt...

De bladerdeegbodem was behoorlijk licht (alles heeft ruim 20 minuten in de oven gezeten), de gecarameliseerde suiker was licht en de appels (golden delicious, zoals voorgeschreven) waren geel, en bijna appelmoes geworden.

Al met al niet zo'n succes! Wat kan er verkeerd gegaan zijn? Ik heb poedersuiker gebruikt, want dit was zo voorgeschreven in het boekje dat ik bij de pan kreeg.
Hahahahahahaha. Sorry, maar ik zag dit topic geopend worden en ik wist zeker wie het was...
Ziem.... ik had gehoopt dat jullie het niet zouden lezen...

Ik ben teleurgesteld in m'n 1e tarte tatin....
[SG, nu ga ik met je meedenken:op hoeveel graden stond je oven?Wat was het recept dat je gebruikt hebt? Alleen bladerdeeg of zelfgemaakte deeg. Want volgens mij zit daar de kneep in. Met bladerdeeg wordt het nooit echt een groot succes.
Heb net een linkje geplaatst

Nee, zo flauw ben ik niet.
Ja ik zat ook al te denken, misschien was de oven niet heet genoeg? Ik heb 'm op 200 graden gezet.

Het recept dat ik heb gevolgd was met bladerdeeg. Over het algemeen gaat dat wel goed als ik aan het bakkerellen ben....

Ik vond de karamel ook al vrij licht toen de appeltjes erin gingen, maar ik dacht dat dat te maken had met het feit dat ik poedersuiker had gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de appels ook laten uitlekken na hun caramel-badje?
Volgens mij zou de caramel donkerder moeten worden als je 'm een tijdje langer laat pruttelen?
Erwt, daar hebben de bakkers van Le Creuset in het boekje niks over gezegd.....

Niet dus.
Er staat ergens op internet een recept van Holtkamp, dé bakker uit Amsterdam die de meest fantastische tarte tatin maakt. Volgens mij staat het recept op de at5 site.

Hier dus: http://www.foodtube.nl/vi ... e-Tatin-van-Cees-Holtkamp
Ik denk dat het bladerdeeg het vocht heeft overgenomen van je appels en daarom een beetje zompig en licht is gebleven. Meestal helpt het om of een klein beetje paneermeel te strooien, maar jam is ook lekker. Ik maak meestal het deeg zelf. Karameliseren zou ik zelf met gewone suiker of basterdsuiker doen, vanwege de structuur.

Ik zal straks mijn lieve schoonmoeder in la douce France even bellen Ik zal ook even in mijn receptenboek kijken: als ik iets anders vind, post ik die ook. Ik ben zelf namelijk geen bladerdeeg fan.

Moet je die goddelijke creuset trouwens niet voorbehandelen...?
quote:SeptemberGirl schreef op 07 december 2010 @ 11:03:

Erwt, daar hebben de bakkers van Le Creuset in het boekje niks over gezegd.....

Niet dus.Ik weet ook niet zeker of dát nu specifiek de reden is dat het niet zo geworden is als je wilde, maar ik zie in een aantal tarte tatinrecepten dat gezegd wordt dat de appel even moet uitlekken...
Heb je een oventhermometer? Mijn oven is namelijk niet meer zo betrouwbaar qua temperatuur. De daadwerkelijke temperatuur kan lager zijn (=normaal) of hoger (=mijn rare oven) dan dat ie aangeeft.

Ik zou de karamel trouwens op gevoel maken en pas gebruiken wanneer ie goed is en niet wanneer Le Creuset het zegt
Ik heb nog net geen poster van Cees Holtkamp boven mijn bed, ik ben groot fan! Ik zal het filmpje eens kijken!

Ik ga nu weer aan de slag. Vraag eens aan de Sint je man waar hij dit fantastische ding vandaan heeft. Hebben, hebben, hebben ...
quote:SeptemberGirl schreef op 07 december 2010 @ 11:12:

Ik dacht dat je juist zo'n pan had, zodat je alles in 1 pan kon bereiden en je niks uit hoefde te laten lekken...

Oh, ik heb geen idee over wat voor vreselijk bijzondere pan je 't hebt, dus misschien is dat uitlekverhaal dan wel niet op jou van toepassing hoor

En wauw, handig hebbedingetje!
Advies van meneer Holtkamp is trouwens iets warmer te bakken, zie ik::

Bakadvies:

Verwarm de oven voor op 230°C (hetelucht 210°C). Zet de taart midden in de

oven en bak hem in 20 a 30 minuten goudgeel. Haal de taart uit de oven en

laat hem +/- 5 minuten afkoelen. Plaats er dan een omgekeerd bord overheen

en draai het geheel met behulp van keukendoek of ovenwanten snel om.

Direct serveren met bv. roomijs of vanillesaus.

Wij adviseren de taart tijdens het hoofdgerecht in de oven te plaatsen om het

mooi op de rest van het diner te laten aansluiten.
*
Oh, die is wel heel mooi inderdaad! Maar euhm... niet om vervelend te doen , wat is dan precies het verschil met een andere bakvorm? (los van het feit dat die handgrepen in ieder geval al heel handig zijn!)
Het punt van tarte tatin is, dat je een deel op je fornuis moet bereiden (de caramel en daar de appeltjes in), en daarna moet het deeg erover en moettie in de oven! En dat kan met zo'n speciale pan als deze....

En hij is gewoon mooi!
Ah okee, dat bedoelde je met de gedachte dat alles in één pan zou moeten passen. Daar heb je dan een punt, dan zou dat afgieten niet nodig moeten zijn.

Hij is inderdaad mooi
quote:SeptemberGirl schreef op 07 december 2010 @ 11:24:

Het punt van tarte tatin is, dat je een deel op je fornuis moet bereiden (de caramel en daar de appeltjes in), en daarna moet het deeg erover en moettie in de oven! En dat kan met zo'n speciale pan als deze....

En hij is gewoon mooi!

Hij is super! Echt mooi!

Ik maak de tarte tatin altijd in zo'n witte lage quichevorm/ovenschaal. Het recept wat ik gebruikte kwam van Rudolph van Veen.

Zal even zoeken.
En ook nog handig om aardappels in te bakken ook... Gewoon je aardappels koken, in dikke plakken snijden & dakpansgewijs in de pan leggen. Wat olijfolie, zeezout & rozemarijn erover & een half uur in de oven op 220 graden... En smullen maar!

Ik heb 'm ook! Ideale bakvorm!
Oehhh klinkt goed Ieke!

Nogeensdan, ben benieuwd naar je recept! Enne, kerst komt nog, misschien leuk voor onder je kerstboom?
Heb een giga mooie ketting gehad afgelopen zaterdag, dus ik vrees dat dat er niet meer inzit.

Maarre, ik kan t niet vinden.

Ga even mijn bakboek erbij pakken.

Het lijkt me gewoon een temperatuurskwestie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven