Tempura zelf maken

16-09-2008 16:16 38 berichten
Zijn er forummers die het weleens zelf maken?

Het is niet ingewikkeld zie ik maar graag zou ik ervaringsdeskundigen hun beste recept graag willen hebben.



IJswater is belangrijk zie ik en welke olie gebruiken jullie? Ik ben van plan om ze in de wok te bakken. Is zonnebloemolie dan goed?

Welke groenten gebruik jij voor jouw tempura en welke raad je me af?



Ik ga ook garnalen en zalm tempu....eh...reren, doen jullie dat ook? Serveer je het zoals de Japanners zelf doen met citroen en zout of gebruiken jullie andere dippen?
Hah :) Laatst (eehm vorige week geloof ik) voor het eerst gedaan :) Was erg lekker, ik had zo'n kant en klare mix van c1000 (bluedragon, google maar ze hebben ook een website met recepten). Ik wil het ook een keer met een helemaal eigen mix doen idd, dus ik lees mee!



We hadden champignons (lekker), uiringen (érg lekker), courgetteschijven (hmm...minderrrr), garnalen (yammie), rundvlees (rosbief a la minute, ook enorm lekker). Dipjes had ik drie verschillende (van internet geplukt) maar alledrie niet heel geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Oei lekker klinkt dit. Ik ga dit topic volgen. Misschien vind je iets op smulweb?
Alle reacties Link kopieren
Oeh, lijkt mij ook lekker om zelf eens te maken. Ik lees mee! Ik bestel bij de sushiboer vaak garnalen in tempura, ze serveren dat heel simpel met sojasaus; vind ik erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Oeh lekkerrr!

Ik gebruik dit recept:



- 2 eierdooiers

- 150 ml koud koolzuurhoudend water

- 100-125 gram witte bloem



Zo ga je te werk

Zeef 75 gram bloem. Doe de eierdooiers in een beslagkom, meng er al roerend het koude water door. Voeg in één keer de bloem toe en meng snel. Het beslag mag niet te glad worden, het moet juist klonterig blijven. Bovendien kun beter niet te lang het beslag roeren, want hoe korter je het roert, hoe luchtiger het blijft.





Wat tempura ik dan zoal;



Zoete aardappel (dunne plakken)

Oesterzwammen (goddelijk!)

Shiit-take

Broccoli

Courgette (hele dunne plakjes)

Paprika

Tonijn, zalm en garnaal



Ik doe soms death bij tempura. Ik frituur (zonnebloem is prima!) steeds in porties voor 2p tot we in tempura coma raken, héérlijk!



Ik dip in low natrium soja saus (slecht te vinden) of anders gewonen kikkoman soja.



Nu-wil-ik-ook!
O wat leuk zeg!

Ik ben net bij AH geweest en daar hebben ze de tempuramix ook, heb ik maar even meegenomen om te beginnen.



Ik doe gewoon wat jullie ook doen, alleen dan met vis en groenten, vanwege de vegetarische eters.



Als ik jullie mag tippen, de Japanners eten de tempura met een klein beetje zout, wat je er los bij serveert en waar je je tempura in doopt en dan een beetje citroen er overheen uitknijpen, dat is ook zó lekker....poeh!
Alle reacties Link kopieren
.
Lin, als het lukt dan maak ik het een keer voor je X-D
Alle reacties Link kopieren
Tis makkelijk! De sleutel zit hem in de snelheid, rap mixen, rap door het beslag halen, kort frituren en direct eten.
Vergeet NIET eerst door de bloem te halen en dan pas door de tempura-mix (staat ook wel achterop de verpakking) want als je de bloem tussentijds vergeet, dan gaat je deeglaag eraf tijdens het bakken. Ik gebruikte ook gewoon zonnebloemolie :)
Alle reacties Link kopieren
hahaha, tempura coma, zo voelt dat ja! herkenbaar!



dunne schijfjes rettig en voorgestoomde haricots, uiringen, champignons, bloemkoolroosjes, groene aspergepuntjes, heerlijk! met soja n wasabi doe ik het gewoon, in loeihete zonnebloemolie.



ook lekker: zoet, met plakjes banaan en m en ms en marshmellow. chocolaesaus en maple syrup erbij. met lychee ijs.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat jullie nu een werkwoord erbij gemaakt hebben. Tempurareren of zoiets? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Eleonora, wil je het laten weten als je het gemaakt hebt? Ik ben echt benieuwd hoe het smaakte.
Ik ga het jullie zeker laten weten, hoe het is gegaan!



Sarah, goed dat je het zegt, van die bloem. Gek dat ik dat niet terugzie in andere recepten, dat van die bloem en dan pas de mix. Je wil toch niet dat je gebakken jasje zo van je vis of courgetje afhuppelt zou je zeggen....
Alle reacties Link kopieren
Lily lamb heeft gelijk, snelheid is belangrijk.



Het ijswater mag niet warm worden, en niet teveel mixen.

Wanneer het water afkoelt krijg je een glad beslagje,

en dat is nou net niet de bedoeling. Het moet klonterig zijn.



Ikzelf gebruik arachide olie.
Arachide olie, da's toch van pinda's? Nee? Ja? @-(

Dat heb ik (geloof ik) nog nooit gekocht of gebruikt. Is dat anders dan Zonnebloemolie of maisolie? Die beide oliën staan bekend om hun neutrale smaak, is dat bij arachideolie ook zo? Wat is er anders aan arachideolie?

(ben altijd benieuwd naar dat soort dingen)
Ik ga een bad met ijsblokjes onder mijn beslagbakje zetten bij het tempura maken.

Volgende week woensdag is het zo ver. Ik ben echt heel benieuwd.....
Alle reacties Link kopieren
Succes Eleonora want volgens mij kost het veel tijd!
Alle reacties Link kopieren
Oeh, wat een goed idee. Ik maak wel met enige regelmaat zelf sushi (idd met Blue Dragon producten als ik vergeten ben langs een toko te gaan, is heel behoorlijk spul) maar tempura had ik nog nooit bedacht. Heb het deze zomer wel een paar keer gegeten op de Parade, jum. Daar serveerden ze er idd Kikkoman bij (de Japanse sojasaus van Conimex is trouwens ook erg appetijtelijk) en 'misomayonaise', kende ik niet, is érg lekker erbij.
Alle reacties Link kopieren
arachide olie is idd van pinda's.

arachide olie kun je heter maken dan andere olien dacht ik ...
Ik heb de tempura spullen gekocht hoor!

Bij de bestelservice van Albert Heijn, dus maandag wordt de boel bezorgd. Ik heb zalm, garnalen, uien, paprika, oesterzwammen, gewone champignons en courgette.



Doen jullie die champignons in één keer, of in stukjes?

Moet ik nog iets voorblancheren?

Hoe houd ik het beslag ijskoud? Au bain marie maar dan met ijsblokjes onder de schaal of zo?
Alle reacties Link kopieren
eleonora schreef op 20 september 2008 @ 12:33:



Hoe houd ik het beslag ijskoud? Au bain marie maar dan met ijsblokjes onder de schaal of zo?




:applause: inderdaad !

water met ijsblokjes au bain marie....

dat word een koud bad voor marie !!
Thanks hon!
Alle reacties Link kopieren
ga je van de week nog foto plaatsen van het resultaat?

ik ben reuze benieuwd ... :)
Nou, ik ook! X-D

Als ik er aan denk om foto's te maken dan plaats ik er even een, beloofd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven