Tips tegen droge kip

03-08-2011 17:53 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik wil vanavond een gerecht maken met blokjes kipfilet, helaas worden de kipblokjes meestal wat droog ook als ik er op probeer te letten ze niet te lang te bakken..

Hebben jullie mischien een goede tip tegen droge kip ?
Als je je kip marineert, gooi dan wat mosterd in de marinade, dat werkt prima.

Als je een stoom mandje hebt kun je de kip ook daar in doen (al dan niet gemarineerd) krijg je heerlijke sappige kip van.
wat doe je er verder mee? Gaat de kip ergens door? Hoelang bak je ze? Waarin bak je ze?

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
3 tips:

het vuur niet te hoog

niet te lang op zetten kip zeker in blokjes is heel snel gaar

koop je kip eens bij de slager ipv de supermarkt
Oh dat van de mosterd ga ik eens proberen!

Ik bak het meestal gewoon in boter en de blokjes komen uiteindelijk in een saus.
De stukjes kipfilet even door de bloem halen werkt ook prima, uiteraard wel zorgen dat je geen hele dikke laag bloem op zit.
Even kort gaar bakken en daarna uit de pan en pas terug als het gerecht klaar is om nog even mee te warmen.
Ik ben altijd bang dat het niet goed gaar is haha.. Misschien moet ik dat toch maar eens doen!
Dan kun je toch een blokje doorsnijden om te checken?
of bak de kip in olijfolie , je schroeit het vlees dan dicht zodat de kip heerlijk sappig blijft, is nog gezonder en lekkerder dan boter ook.
Een paar druppels citroensap op je kip en niet te heet bakken, boter mengen met een beetje olijfolie en niet te lang op laten staan. verder is het lekker om een natte marinade te gebruiken zoals ketjap, mosterd, tomaten etc.

En als het dan nog misgaat gebruik dijfilet ipv borstfilet als het dan nog droog wordt is het echt heel knap!
Kort bakken! Van tevoren wat citroensap erop in laten trekken helpt, oh en ja kip liefst van de poelier en niet van de supermarkt. En dus kort. 5-6 minuten. Als je ze helemaal bruin bakt, zijn ze gortdroog. Even controleren door groot stukje eruit te vissen en open te snijden.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Je kunt de kipblokjes natuurlijk in de soep gooien. Werkt gegarandeerd.
Als je een deksel op de hapjespan doet als je de kip er zacht in laat braden, heb je er ook geen last van. Vocht van de deksel valt er weer op terug. Als je een krokant korstje wilt zou ik dat weer niet doen.

Ik hou van de kip te marineren, met vocht in de pan en nooit droge kip.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dit topic laat ik mijn vriend lezen! Hij bakt kip zo door en door en door en door tot het niet meer te eten is. Hij is als de dóód dat ie salmonella of zo van kip krijgt. Van de barbecue wil ik van hem ook geen kipspiezen meer. Niet te eten zo droog.
je kunt de blokjes dan het beste of garen in de saus of bakken en als laatste door de saus doen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Geen kipfilet kopen, maar kippedijenfilet? Stuk malser en beter van smaak; kan goed bij de Turkse slager.

Maar ja, daar heb je voor vanavond niet zoveel aan....
Ik bak de kipblokjes kort (paar minuutjes) aan en laat ze verder garen in de saus. Nooit last van rauwe of gortdroge kip gehad.
I am surrounded by morons
quote:mirsjem schreef op 03 augustus 2011 @ 18:34:

Geen kipfilet kopen, maar kippedijenfilet? Stuk malser en beter van smaak; kan goed bij de Turkse slager.

Maar ja, daar heb je voor vanavond niet zoveel aan....Inderdaad! kippendijen gebruiken. Stuk malser.
Filet wordt inderdaad snel droog. Dijenvlees is al beter om te gebruiken.

Eerst even bakken in de pan, dan uit de pan halen, rest bakken/saus maken en dan op het laatst de kip weer terug doen en nog even doorverwarmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven