Tips voor gourmetten?

08-04-2009 12:48 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Mijn zusje heeft vandaag haar eerste examen gehad en nou dat moet gevierd worden, haha. Ze heeft besloten dat ze vanavond wilt gourmetten, maar wij gourmetten altijd zo saai. Vlees, brood, sausjes en groente..thats it!

Dus ik wil eens wat anders doen..Dacht zelf al aan Gamba's erbij een een fruitsalade maken als bijgerecht.

Jullie nog leuke ideetjes? Wat doen jullie er altijd bij als bijgerechten?



Merci!
Alle reacties Link kopieren
Banaan en ananas, erg lekker om in een pannetje te doen. Geraspte kaas om bij je groente te laten smelten. Pannenkoekenbeslag of geklopt eitje. Voorgebakken krieltjes of aardappelschijfjes. Champignons, paprika, cherrie tomaatjes, sjalotjes. Voor erbij wat augurken/amsterdamse uitjes. Uiteraard een lekkere salade. Maak wat aparte sausjes. Verschillende soorten stokbrood.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
dankjewel..Ik zag trouwens dat er al een ander topic was heb er de eerste keer overheen gelezen. Sorry mensen!
Alle reacties Link kopieren
Een lekker vis gourmet schotel,trio kruidenboter,brie gebruiken ipv van geraspte kaas
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook nog kan doen, het vlees apart marineren. Google eens op marinades. Dan maak je een paar verschillende.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Picolini pizza- tjes
lekker geitenkaasje erbij, is lekker voor op een stokbroodje maar ook door een salade of even bakken met courgette of op een stokbroodje in het pannetje.



Ook lekker is als toetje kleine pannekoekjes maken en flamberen.
Alle reacties Link kopieren
poffertjesbeslag!
Alle reacties Link kopieren
Stekker in het stopcontact
Alle reacties Link kopieren
Gamba's in look, verse stukjes zalm, voorgekookte mosselen bakken in lookboter in het pannetje met kleine stukjes spek en ui,

kleine intvisjes. Of visspiesje maken.
Alle reacties Link kopieren
ik maak altijd zelf knoflooksaus. Halfvolle mayo en een teentje knoflook erdoor persen. Even een uurtje vantevoren klaarmaken zodat de knofsmaak er goed in trekt. Heerlijk.



Komkommer kleinsnijden en een appel kleinsnijden en daardoor een schep mayo. Ook erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Heel handig is het niet, maar het "spettert" wel lekker: van die cocktailworstjes! Die blijven niet stil liggen! wel zorgen dat je je mooie kleren niet aan hebt, want die zitten na afloop helemaal vol met vetvlekken.

Voor serieuze tips lees hierboven, alle dingen die ik ken zijn al genoemd.
Ook lekker, champignons vullen met kruidenboter of geitenkaas!
Alle reacties Link kopieren
Hawaï pannetje: plakje ham, schijfje (verse) annanas en kaas erover.. mmmmm
Later is nu
en dit heb ik van ah.nl gekopieerd:



Als u zelf een schotel wilt samenstellen dan kunt u kiezen uit de volgende vleessoorten:

Varkensvlees: filet, lapjes, gehakt, varkensreepjes, worstjes, minislavink, schnitzel.

Rundvlees: biefstuk, gehakt, vleesreepjes.

Kalfsvlees: frincandeau, lapjes, oester, schnitzel, gehakt, worstjes.

Lamsvlees: koteletjes, filet, reepjes, gehakt, worstjes

Ook vis behoort tot de mogelijkheden. U kunt op het gourmetstel alle soorten vis bereiden.

Groenten

Aardappelen, groenten en fruit zijn belangrijke onderdelen voor een geslaagd gourmet avondje. Wij geven u een overzicht van de mogelijkheden.

Champignons, in plakjes

Ui, gesnipperd of in ringen

Aubergines, in dobbelsteentjes

Courgette, in halve maantjes

Tomaat, in dobbelsteentjes

Bleekselderij, in plakjes

Worteltjes, in plakjes (liefst even voorkoken)

Aardappelschijfjes

Komkommer, in plakjes

Perzik of Nectarine, in schijfjes

Aardbeien, gehalveerd

Partjes appel (sprenkel er wat citroensap over om bruinkleuren te voorkomen)

Partjes peer (sprenkel er wat citroensap over om bruinkleuren te voorkomen)

Taugé

Tuinkers

Erbij

Bij het gourmetten maakt u gebruik van een aantal bijgerechten.

Gangbaar is om de gourmet te serveren met stokbrood en kruidenboter. Maar, er is nog veel meer. U kunt uw gourmet ook serveren met een aardappelsalade. Kijk voor meer bijgerechten bij de recepten onderaan de pagina.

Een opsomming van de mogelijkheden:

Stokbrood (al dan niet met kruidenboter)

Soep

Groene salades

Aardappelsalades

Gepofte aardappelen

Het dessert

Een dessert maakt de gourmetavond compleet. U kunt een kant-en-klaar dessert kopen of een dessert zelf van te voren bereiden. Bij onze nagerechten vindt u vast iets van uw gading.

Nog leuker is het om het dessert ook aan tafel te bereiden. Erg lekker is het om af te sluiten met pannenkoekjes. Bij een aantal van deze pannenkoekjes kunt u ijs en fruit serveren. U zorgt voor het beslag en de ingrediënten en uw gasten doen de rest.

ROZIJNENPANNEKOEKJE MET KOKOS Roer door een juslepel beslag wat rozijntjes en bak er een pannekoekje van. Strooi er wat kokos over

SPEKPANNEKOEKJE MET KIWI Bak een paar reepjes spek uit en lepel er wat beslag bij. Bak het pannekoekje aan beide kanten bruin en gaar. Verdeel er een paar plakjes kiwi over.

CHOCOLADEPANNEKOEK MET MANGO Bak van een juslepel beslag een pannekoekje en strooi 1/2 el chocoladevlokken over het nog vochtige beslag. Verdeel er partjes mango over. Garneer met wat geraspte chocolade.

SINAASAPPELPANNEKOEKJE MET CITROENIJS Roer 1 tl sinaasappellikeur door een juslepel beslag en bak hier een pannekoekje van. Leg er een plak sinaasappel en een bolletje citroenijs op.

ANANASPANNEKOEKJE MET KERSENJAM Schep een juslepel beslag in het pannetje en leg er een schijf ananas op. Bak het pannekoekje gaar en lepel er wat kersenjam op. Bestuif met poedersuiker.

NOTENPANNEKOEKJE MET HONING Roer 1/2 el fijngehakte noten door een juslepel beslag en bak er een pannekoekje van. Verdeel er 1.2 el vloeibare honing, een toef slagroom en wat geraspte citroenschil over.

Ook stukjes appel of peer even bakken met kaneel en nootjes of een lepel honing is een smakelijk nagerecht dat u opleukt met een paar bollen ijs en slagroom. Uiteraard kunt u diverse soorten fruit gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg trek.
Alle reacties Link kopieren
geitenkaas met honing in een plakje ontbijtspek wikkelen, hmm heerlijk! gambas met knoflook en limoen, homemade sate natuurlijk, champignons gevuld met gekruid gehakt, kip met texmexkruiden... ik kan uren doorgaan met lekkere dingen bedenken. En het lezen van dit topic zorgt ervoor dat wij dit weekend weer eens aan de gourmet gaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik had gamba's in citroengras, knoflook en rode peper. Maar dat wordt wat moeilijker voor vanavond, is nl het lekkerst een nachtje marineren. We hadden ook lamsshoarma, oehh lekker en pannenkokejes met banaan en kaas gratineren.. \zelf slavinkjes gemaakt en speklapjes gemarineerd. We hadden turks brood i.p.v stokbrood en wat dingetjes zoals pikante feta en olijven en salade.
En wat is het allemaal voor lekkers geworden?
Alle reacties Link kopieren
up!
up ik wil echt wat origineels voor zaterdag liefst geen vis. Wat doe ik al?



kipfilet op 3 verschillende manieren gemarineerd

knakworstjes voor de kinderen

biefstuk (leuke manier wellicht?)

gemarineerde speklap

shoarma

zalm

eieren

champignon, ui, prei, taugé, mais en paprika

plakjes spek en geraspte kaas

brie (idee van dit topic)

pannenkoekenmix

2 soorten stokbrood

verse kruidenboter

banaan en ananas

pijnboompitten

tomaat en komkommer

diverse soorten sauzen (die ik graag zelf wil maken dus ideeën?)



Het is voor een groep van 6 volwassenen en 2 kinderen
Als ik mijn kinderen zou afserveren met knakworstjes terwijl er ook 'echt vlees' ligt, zou ik grote ruzie krijgen



Als je de speklap nou eens niet marineert, maar 'paneert' met provencaalse kruiden?



Als ik echt goeie zin heb maak ik mini-sateetjes: kipfilet in friezeltjes snijden, marineren in ketjap, knof, sherry en gember, evt een beetje sambal, en dan aan cocktailprikkertjes rijgen.



Ik heb een keer zelf mini-shashlicks gemaakt, maar dat was me echt te veel werk, bleek achteraf.



Saus:

wat dacht je van echte kikkoman? Heerlijk japanse zoute sojasaus, goddelijk over gebakken, niet gekruid/gemarineerd vlees.



Qua groenten zou je nog courgette en aubergine kunnen doen, lekker grillen. En schijfjes aardappel. Kan je samen met de ui en het ei een tortilla espanola maken.



Ongeklopte slagroom erbij zetten. Kan je bij je vleesje een echt roomsausje maken en dan het pannetje uitsoppen met een broodje.
haha die knakworstjes vinden ze ook gewoon leuk voor erbij. Ze eten ook gewoon lekker mee met het echte werk.



Slagroom ongeklopt goed idee doe ik!



Speklappen liggen al in de vriezer die waren in de aanbieding dus die onthoud ik voor een volgende keer.



sajosaus klinkt ook goed.



Die kip maakt HIH altijd! Die komt er dus zeker ook bij.



Dank je wel alvast toch weer wat verder gekomen.
Alle reacties Link kopieren
IBI, waarom niet wat mini hamburgers en mini blinde vinkjes? (ook zo te koop)



Ook voor de kinderen ipv alleen knakworsten.



Het lijkt me verder wel genoeg hoor. Ja een salade zou ik nog doen.



Wat voor sausjes hou je van? Sowieso een satesaus. En verder hangt het af van je marinades. Ik heb veel sauzen hier dus wil wel even kijken als je aangeeft waar je ongeveer van houdt.



Bij bijna bij al het vlees past lekkere zelfgemaakte salsasaus. Als je aangeeft wat je lekker zou vinden dan zoek ik hier in mijn kookschrift.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
In plaats van pannenkoekjes zijn wentelteefjes ook lekker! Dat maakt mijn moeder tegenwoordig heel vaak bij het gourmetten en iedereen eet er altijd gulzig in. Of gewoon wentelteefjes én pannenkoekjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven