Tips voor gourmetten?

08-04-2009 12:48 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Mijn zusje heeft vandaag haar eerste examen gehad en nou dat moet gevierd worden, haha. Ze heeft besloten dat ze vanavond wilt gourmetten, maar wij gourmetten altijd zo saai. Vlees, brood, sausjes en groente..thats it!

Dus ik wil eens wat anders doen..Dacht zelf al aan Gamba's erbij een een fruitsalade maken als bijgerecht.

Jullie nog leuke ideetjes? Wat doen jullie er altijd bij als bijgerechten?



Merci!
Alle reacties Link kopieren
Biefstuk zou ik lekker marineren in tereyakisaus, is echt zo lekker.



Je zou als je het in huis hebt wat champignons in port laten marineren. Ik heb ook een heerlijk tapas recept met champignons maar als ik je lijst zie dan lijkt het mij een heel karwij.



Ik heb echt zoveel lekkere sausjes, als ik een beetje je smaak weet kom ik met wat lekkers.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
MV, wat voor soort salade denk jij nog aan?



Wentelteefjes lijkt me idd. ook lekker en leuk net zoals die mini dingen.



Sauzen moeten niet te scherp zijn mag met knoflook. (ben sowieso nog op zoek naar een lekker recept voor knoflooksaus) mag ook best wat werk zijn. Misschien een lekkere kerriesaus?
Alle reacties Link kopieren
Geklutst eitje voor de kinderen en dat ze erin mogen gooien wat ze nog meer lekker vinden? Kost geen tijd qua voorwerk.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 15 september 2010 @ 16:25:

MV, wat voor soort salade denk jij nog aan?



Wentelteefjes lijkt me idd. ook lekker en leuk net zoals die mini dingen.



Sauzen moeten niet te scherp zijn mag met knoflook. (ben sowieso nog op zoek naar een lekker recept voor knoflooksaus) mag ook best wat werk zijn. Misschien een lekkere kerriesaus?



Jaaaa, ik heb een lekker recept van kerrie/ananassaus. Ik heb pas weer word dus even kijken of alles er nog op staat, met de crash ben ik veel kwijt geraakt maar die heb ik nog.



Hou je van tsatzikisaus? Verse salsasaus is lekker. Ik heb abrikozensaus en remoullade ala mylene maar die is lekkerder bij vis. Ik ga zo even kijken voor je.



Ja ik zou een salade maken met bijv. gerookte kip (aan je menu te zien houden ze van vlees) met asperges (kan gewoon uit pot). Met een lekkere honing/mosterddressing.



Ja ik heb wel meer salades met wat fruit erin maar het weer is niet zo van de zomerse salades.



Ik ga nog even voor je kijken bji de sausen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor voldoende bijgerechten voor tijdens het wachten. Zeker als je met kinderen eet.



Stokbrood, smeersels, pitabroodjes (kinderen vinden het leuk om die helemaal vol te stouwen, en shoarma is ook nog eens snel gaar) stukken fruit, zoute chips met dipsausjes, lamachun in punten (kan zo, maar kan je ook heel ff opwarmen of versieren), olijven, gevulde pepertjes, kaas en/of zalmsoesjes, minstens twee salades (1 groenvoer en 1 rijst, pasta, couscous of aardappel), etc.



Is de brie al langsgekomen? Eventueel eerst vullen door hem als een broodje open te snijden en er tapenade, pesto of wat uitgeperste knoflook op smeren. In gourmetbare puntjes snijden en die gewoon even opwarmen. Ook leuk voor vegetariërs.

En de rest kan er met een prikkertje nog lekker een plakje spek omwinden en dat krokant bakken.
Alle reacties Link kopieren
Shit heb het verkeerde meegenomen waar ik nu zit. Nou ik kom vanavond nog wel terug. Wat ik nu hier heb is ook wel lekker, rodewijnsaus (kan ook met port), Knoflook roomsaus met sherry. uienchutney, maar lekkerder is een mangochutney. Mierikswortelroomsaus, honing/mosterd uiteraard, mayo/wasabi,pestosaus, nou zal nog even straks kijken naar de sausen die ik bedoelde, iig die kerrie-ananassaus.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Deze mangosalade is van een forumster hier, ook een keer gemaakt en was heerlijk, als het je wat lijkt heb ik het recept;

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je van een Italiaanse salade houden, deze heb ik laatst gemaakt, in het midden zit eronder nog sla, het was wel een succes';



Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ook leuk: kwarteleitjes (even bestellen bij delicatessezaak, soms zo te koop bij de poelier)



Kan je mini-spiegeleitjes maken
Mv, die salade klinkt erg lekker kun je het preciese recept geven?



Ik vergeet te zeggen dat we eigenlijk geen van allen drinken dus sausen enzo met drank vallen al af.



Ik doe meestal eieren maat s en die passen dan precies in een pannetje maar die kwarteleieren lijken me ook leuk.
quote:mylenevalerie schreef op 15 september 2010 @ 16:54:

Deze mangosalade is van een forumster hier, ook een keer gemaakt en was heerlijk, als het je wat lijkt heb ik het recept;

[afbeelding]Dit lijkt me ook wel wat. Dus als je wilt...
MV, heb je toevallig nog tijd en zin om de recepten van de mangosalade en de kerriesaus te plaatsen?
Brie vullen klinkt ook erg goed Yette ga ik ook maar doen.



*krijg er trek van*
Alle reacties Link kopieren
Ik merk wel dat iedereen anders gourmet. Heb het al welis bij vriendinnen gedaan en wij thuis doen het toch met de lekkerste dingen vind ik.

Wij doen het met: gekruid gehakt, kip, alle soorten fruit, pannenkoekenbeslag, stroop/jam, kruidenboter, stokbrood, kaas, champignons, paprika, uien, tomaten



De laatste jaren vind ik het toch wat midner worden. Vroeger was ik heel de dag blij als we gingen gourmetten, maar daar ben ik inmiddels wel overheen haha. Toch ga ik zondag met zus en 2 vriendinnen gourmetten!
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 15 september 2010 @ 17:05:

Ook leuk: kwarteleitjes (even bestellen bij delicatessezaak, soms zo te koop bij de poelier)



Kan je mini-spiegeleitjes maken Haha dat is een leuke! Of gewoon een paar eitjes breken in een bakje en dan een paar lepels in je pannetje doen. maar dan heb je wel een omelet...
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 17 september 2010 @ 08:23:

MV, heb je toevallig nog tijd en zin om de recepten van de mangosalade en de kerriesaus te plaatsen?Ja ik zal ze zo even erbij gaan zoeken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:sabbb schreef op 17 september 2010 @ 08:31:

Ik merk wel dat iedereen anders gourmet. Heb het al welis bij vriendinnen gedaan en wij thuis doen het toch met de lekkerste dingen vind ik.

Wij doen het met: gekruid gehakt, kip, alle soorten fruit, pannenkoekenbeslag, stroop/jam, kruidenboter, stokbrood, kaas, champignons, paprika, uien, tomaten



De laatste jaren vind ik het toch wat midner worden. Vroeger was ik heel de dag blij als we gingen gourmetten, maar daar ben ik inmiddels wel overheen haha. Toch ga ik zondag met zus en 2 vriendinnen gourmetten!



Als je het nou met wat ander vlees maakt en wat andere groenten?

Biefstuk, varkenshaas, eendenborst is goddelijk maar wel aan de prijs, maar speklapjes-met-provencaalse kruiden zijn heerlijk.



Alleen maar kip en gekruid gehakt wordt inderdaad wel saai...
Alle reacties Link kopieren
Mangosalade van een forumster van hier;





En het recept van de mangokipsalade (2 pers)



ca 250 à 300 gr kip in reepjes marineren met 3 el sojasaus, een teentje knoflook en een klein beetje olie. Bakken -zonder olie- in een grillpan. Laat afkoelen



2 kropjes little gems (dat zijn die kleine kropjes sla, te koop bij AH) in reepjes snijden evt. samen met wat rucola aan maken met olie en balsamicoazijn.



Meng in een andere schaal de rest:

1 mango in stukjes, een halve komkommer zonder zaadjes in kleine stukjes, een fijngesneden halve rode peper zonder pitjes, 1 of 2 lenteuitjes, wat fijngesneden blaadjes munt, aanmaken met het sap van 1 à 2 limoenen.



Leg de sla onderop, meng hierdoor vervolgens het mangomengsel en leg daar bovenop de kip.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik zorg altijd voor veel groentes, omdat ik 't heerlijk vind om 'prutjes' te maken. Ui, paprika, champignons, tomaat, tauge, prei, blokjes wortel. En dat bakken met spekblokjes en rosti erdoorheen, zoooo lekker!



Mijn moeder maakt ook altijd blokjes (jonge) kaas omwikkeld met een plakje katenspek. Vinden kinderen heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen kerrie-ananassaus staat op de gecrashte pc maar ik hoop dat ik mijn recepten en foto's er snel vanaf kan halen.



Maar ik had het zo ongeveer gemaakt, alleen proef ik altijd sausen, ik hou zelf van een beetje pittig en toch ook wat zoet.



(als je op het internet kijkt zie je allemaal kerriesaus recepten maar niet zo romig.)



Ingrediënten:

500 ml mayonaise (kan ook yogonaise)

500 ml geslagen room

Een scheutje gembersiroop

Een scheutje ananas sap

1 theelepel kerrie poeder (naar smaak meer)

50 ml witte wijn

Vers gemalen peper

Zout

30 ml zonnebloemolie

ananas klein gesneden blokjes naar smaak toevoegen!



Bereidingswijze:



Ananas in kleine mini blokjes snijden.

Verwarm de olie in een klein pannetje en doe hier de kerrie poeder in.

Alle ingrediënten samen vermengen behalve de geslagen room, de room word zo ver opgeslagen tot dat het een dikke lobbige saus is.

Ingredienten bij de kerrie toevoegen en verwarmen. Op het laatst de opgeklopte room erdoor spatelen en kort doorwarmen. Daarna of lauw/warm opdienen of laten afkoelen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Dank je! Mijn dag is nogal hectisch tot nu toe maar ga in ieder geval kijken of ik de kerriesaus nog kan maken.

De kipsalade gaat nu niet meer lukken. De auto had ineens een lekke band en de remmen moesten gelijk vervangen worden. Dat duurde dus veel langer dan gepland met de boodschappen halen.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte IBI, mocht ik nog iets voor je kunnen betekenen mag je mij altijd mailen op mylenevalerie@hotmail.com



Liefs XXX
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 17 september 2010 @ 14:16:

Mijn eigen kerrie-ananassaus staat op de gecrashte pc maar ik hoop dat ik mijn recepten en foto's er snel vanaf kan halen.



Maar ik had het zo ongeveer gemaakt, alleen proef ik altijd sausen, ik hou zelf van een beetje pittig en toch ook wat zoet.



(als je op het internet kijkt zie je allemaal kerriesaus recepten maar niet zo romig.)



Ingrediënten:

500 ml mayonaise (kan ook yogonaise)

500 ml geslagen room

Een scheutje gembersiroop

Een scheutje ananas sap

1 theelepel kerrie poeder (naar smaak meer)

50 ml witte wijn

Vers gemalen peper

Zout

30 ml zonnebloemolie

ananas klein gesneden blokjes naar smaak toevoegen!



Bereidingswijze:



Ananas in kleine mini blokjes snijden.

Verwarm de olie in een klein pannetje en doe hier de kerrie poeder in.

Alle ingrediënten samen vermengen behalve de geslagen room, de room word zo ver opgeslagen tot dat het een dikke lobbige saus is.

Ingredienten bij de kerrie toevoegen en verwarmen. Op het laatst de opgeklopte room erdoor spatelen en kort doorwarmen. Daarna of lauw/warm opdienen of laten afkoelen.MV, als ik deze saus koud wil eten kan ik hem dan vanavond vast maken en morgen serveren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven