tomaten- en komkommersalade

11-12-2007 16:40 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik vind het altijd erg lekker om tomaten en komkommer bij een gerecht te eten. Soms gewoon in stukjes met niets om lekker te knabbelen. Vaak met wat (balsamico) azijn, maar wil eens wat anders.

Heeft iemand nog suggesties voor een lekkere, makkelijke tomaten- en/of komkommersalade?

Bedankt!
Tomaat houd ik niet van maar komkommer vind ik erg lekker met veel peper of met bijvoorbeeld zure room, mayonaise enzo erdoorheen. Maar dat zul je zelf ook wel bedacht hebben.

Mijn oma zette plakjes komkommer vroeger heel erg in het zout, daar werden ze een zacht van en dan deed ze er slasaus overheen...al was dat vroeger als kind denk ik lekkerder dan nu :-)

Een truukje om komkommer wat steviger te houden is om de zaadjes eruit te snijden..
Tomaten leeg lepelen, in blokjes snijden. Veel verse (fijngesneden) basilicum toevoegen en naar smaak peper en zout.
Ik eet die twee dingen erg vaak...

Wat ik lekker vind is een salade met tomaat, komkommer, mais en een halve avocado erbij. Beetje olijfolie en zout toevoegen.

Of gehalveerde cherrytomaatjes met italiaanse kruiden zoals Celeone heeft genoemd, op de gril of in de oven. Lekker bij pasta met wat spinazie en pijnboompitten.
hmmm lekker inderdaad....ik doe altijd feta kaas er door en olijfolie en azijn en dan wat provinciale kruiden hmmm
Mexicaanse tomatensalade (kan ook met komkommer erbij)

Ingrediënten

3 trostomaten 1 rode ui 1 teen knoflook 2 rode pepers 8 takjes koriander 1/2 limoen 1/2 theelepel zout

Bereiden

Tomaten wassen, halveren, zaadjes verwijderen en in kleine blokjes snijden. Ui en knoflook pellen en snipperen. Pepers schoonmaken en in dunne reepjes snijden. Koriander fijnhakken. Limoen uitpersen. In kom tomaat, ui, knoflook, peper, koriander, limoensap en zout door elkaar scheppen en salsa minimaal 30 minuten laten staan zodat smaken goed kunnen intrekken.

Komkommersalade hoe ik het ook wel lekker vind;

komkommer met kaasschaaf in schijfjes, sjalotjes heel fijn gesneden, beetje peper, (verse kruiden), naturel slasaus een beetje en wat slasaus.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Dit bijgerecht maak ik vaak bij kaasfondue of bij pasta's.

Salade tomaat/mozzarella.

Cherrietomaatjes

mozzarella

rode pesto of tapenada zongedroogte tomaatjes

geroosterde pijnboompitten

peper en italiaanse kruiden

Cherrietomaatjes halveren, mozzarella in kleine blokjes snijden, pijnboompitten ff roosteren (geen olie of boter erbij). Gewoon door elkaar mengen, pesto of tapenada naar smaak toevoegen. Wrijf de tapanade/pesto lekker ook in de cherrietomaatjes, mozzarella is vrij flauw dus wat kruiden erin is lekker. Dit gerecht is lekker als bijgerecht of op een stukje stokbrood/geroosterd brood. Als je de dag erna niet hoeft te werken is een teentje knoflook erin wel lekker.
ik zeg koriander
quote:amazing schreef op 11 december 2007 @ 17:25:

hmmm lekker inderdaad....ik doe altijd feta kaas er door en olijfolie en azijn en dan wat provinciale kruiden hmmm

Ik neem aan dat je provencaalse kruiden bedoelt?

Want anders ben ik wel benieuwd uit welke provincie
quote:Vinyl schreef op 11 december 2007 @ 18:01:

[...]

Ik neem aan dat je provencaalse kruiden bedoelt?

Want anders ben ik wel benieuwd uit welke provincie
Ik heb zelf de volgende salade gemaakt :

drie tomaten

halve komkommer

1 bolletje mozzarrella

half bosje bosuitjes

beetje koriander of basilicum

3 eetlepels honing roeren met 2 eetlepels knoflookazijn of balsamico-azijn
beetje bleekselderij erbij is ook lekker
Lekkere komkommersalade voor bij nasi, bami, etc.

Meng (light)mayonaise, zoetstof, azijn en kerrie door elkaar. Voor iedereen persoonlijk in welke verhouding je het het lekkerst vindt. Even uitproberen dus!
Bij aziatische gerechten maak ik vaak komkommer in het zuur: Water en azijn (half/half) mengen met paar flinke lepels suiker, zout, knoflookpoeder en een fijngestampt gedroogd pepertje. Komkommer in plakjes snijden, evt. een gesneden uitje erbij, en dan een paar uur laten staan.

Mijn tomatensla valt ook altijd erg in de smaak: flinke hoeveelheid basisvinaigrette maken, mengen met beetje mayo, yoghurt, ketchup, selderijzout en worcestershiresaus, zodat je een pittige, dikke dressing krijgt. Salade in een diepe kom opbouwen: steeds een laagje tomaten, laagje uiringetjes, laagje dressing. Paar uur laten staan, oh zó lekker! Krijg er helemaal zin in.

Tomaten en komkommers door elkaar doe ik alleen bij een Griekse salade. Van een Griek geleerd: tomaten, uien en stukjes komkommer mengen met paar sprietsjes citroensap, zout, provencaalse kruiden (dat gebruiken dus zelfs de Grieken ) en als laatste verbrokkelde feta erdoor.
Lilalore, weet je zeker dat het een echte Griek was? :-) Normaal gezien gebruiken ze daaro oregano (maar dat zit ook in provençaalse kruiden volgens mij). En er moeten ook zwarte olijven bij!
quote:armonia schreef op 13 december 2007 @ 14:22:

Lilalore, weet je zeker dat het een echte Griek was? :-) Normaal gezien gebruiken ze daaro oregano (maar dat zit ook in provençaalse kruiden volgens mij). En er moeten ook zwarte olijven bij!Verrek je hebt gelijk! Ik vond het al zo raar, daarom had ik dat erbij gezet. Haha, nou goed, met provencaalse kruiden smaakt het ook prima
Bedankt voor alle reacties!

Ga ze allemaal n keer proberen!
Ik hou ook van een fris bijgerecht naast je gewone groenten.

Ik maak vaak:

Komkommer zoetzuur:

Komkommer in dunne plakjes snijden met kaasschaaf of dunschiller. In hoog bakje doen en azijn bij gieten zodat ze helemaal onder staan. Eventueel voor de smaak of kleur een scheutje balsamico azijn bij doen. Snufje zout en peper en paar scheppen suiker erbij, even roeren, dag laten staan in de koelkast (wel afdekken) en volgende dag het vocht eraf gieten. Het is best wel zuur maar wel lekker fris bij een warme maaltijd (vind ik dan).

Tomaat snij ik vaak in grote plakken, rangschik ze op een grote schaal (bijvoorbeeld ovenschaal of zo). Dan een sjalot of lenteui fijn snipperen en eroverheen (allebei kan ook!) òf wat verse basilucum erover. Dit gaat ook prima met mozzerella maar dat vind ik weer wat zwaar als bijgerecht. Verder wat extra vierge olijfolie en balsamico azijn erover. Eventueel wat geroosterde pijnboompitten. Super simpel en erg lekker. Als je het ècht lekker wilt maken raad ik de tomaten-azijn van Oil & Vinigar aan. Die is zo lekker, dan hoeft er verder niks meer op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven