Tonijn - watskeburt?

27-04-2010 15:35 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een rondje supermarkten gedaan, omdat ik tonijn moest hebben...... Geen tonijn te bekennen en....ook geen tonijn meer in het assortiment. Althans, niet in de diepvries. A to the H heeft het nog wel "vers", maar om nou 5 euro voor een mootje supermarkttonijn uit te geven....nee.

Daar waar altijd de tonijn stond, staat nu iets wat mahi mahi heet. Moeten we dat in het vervolg eten ipv tonijn, m.a.w., kan ik daar waar voorheen tonijn in een gerecht ging, nu deze mahi mahi gebruikt worden?
Andere supermarkt?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij gaat tonijn er uit wegens bijna uitgestorven. Is Mahi-mahi niet een nog-niet-bijna-uitgestorven-tonijnras?
Komt het niet omdat het een diersoort is die met uitsterven bedreigt wordt?
Da's om de tonijntjes te beschermen!
't Gaat in ieder geval niet best met de tonijn. Duurt niet lang meer voordat hij echt niet meer te krijgen is.

Mahi-mahi is echt een heel andere vissoort met toch andere smaak.
Kijk ook eens hier:

http://www.greenpeace.nl/news/tonijn-ui ... eaan-in-cr
Ik vind het alleen maar goed dat de supermarkten de vis boycotten met uitsterven bedreigd zijn. Net als de paling, AH is eindelijk na pasen ook over gegaan op andere vis.

Ik kan het alleen maar toe juichen, hoewel ik gek op verse tonijn ben. Ik hoop dat door deze maatregel ik het in de toekomst nog af en toe kan eten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Mahi mahi (dolfijnvis) komt veel voor in Caraibische wateren of ook wel in de Middellandse Zee. Is hele mooie vis. Ik zou em nemen. Receppie nodig?
Ow....da's niet zo mooi voor de tonijn (en ook niet voor mijn salade nicoise....).

Ik zie dat de mahi-mahi en de tonijn allebei tot de familie der makrelen behoren. 't Is niet te hopen dat ze nu dan de mahi-mahi gaan overbevissen.
quote:yasuko schreef op 27 april 2010 @ 15:44:

Ik zou em nemen. Receppie nodig?

Ik heb 'm al en hij gaat vanavond dus op de nicoise

Maar als je een lekker receppie hebt.......
Oh, wat naar zeg.. Ik had net vanochtend besloten om morgen een salade met gegrilde tonijn te maken.

Nou ja, ff checken of het er morgen wel is en anders maar een alternatiefje!
ik heb van de week heerlijke tonijn gehaald bij de visboer. Kostte me 17 euro voor anderhalve kilo. Vanavond het laatste stukje (had voor een groep gekookt, vandaar). Ik neem toch aan dat de visboer geen slechte dingen verkoopt? Bij de Deen zit het ook al niet meer in het vers / vries assortiment.
quote:loomii schreef op 27 april 2010 @ 15:47:

[...]

Ik heb 'm al en hij gaat vanavond dus op de nicoise

Maar als je een lekker receppie hebt.......

Oven op 200 graden zetten.

Filets naast elkaar in ondiepe ovenschaal.

In kleine pan olie verhitten en citroengras in delen erbij + wat venkelzaad.

1 - 2 min. op zacht vuur tot geur loskomt.

Olie met de kruiden over de vis gieten. + zout en peper.

Alufolie erover en 10 - 12 minuten in de oven tot vis stevig aanvoelt.

Eruit en ff laten rusten en wat fijngesneden dille erover.
Eindelijk, is ook goed voor de dieren die als bijvangst in de netten verstrikt raakten. Tonijnvisserij is de meest sadistische vorm van visserij die er bestaat.
quote:Waldorf114 schreef op 27 april 2010 @ 15:52:

Oh, wat naar zeg.. Ja, erg hè? Dat Michael Jackson dood is, of dat de Soviet Unie niet meer bestaat dat kan ik best hebben, maar dat de tonijn bijna uitgestorven is, dat vind ik echt triest.
yakuso, dat klinkt lekker. Wat geef je bij die filetjes?
wat? Bestaat de sovjet unie niet meer?
quote:Cateautje schreef op 27 april 2010 @ 15:53:

Eindelijk, is ook goed voor de dieren die als bijvangst in de netten verstrikt raakten. Tonijnvisserij is de meest sadistische vorm van visserij die er bestaat.

Wordt ook wel aan de lijn gevangen hoor, maar het rotte is dat ie dan half moet blijven leven, heel lang aan die lijn hangend, aan de boot, omdat z'n ruggegraat moet koelen. Smaakt ie beter.

Mensen zijn hard.

Krijg je wel de lekkerste sushi.
quote:loomii schreef op 27 april 2010 @ 15:57:

yakuso, dat klinkt lekker. Wat geef je bij die filetjes?Ik denk worteltjes, of misschien witlofsalade.
quote:ingmagh schreef op 27 april 2010 @ 15:57:

wat? Bestaat de sovjet unie niet meer?Oeiiii.... sorry dat ik het zo out of the blue breng, maar nee, helaas..de USSR is niet meer. Voor het oude sovjetgevoel kun je nog wel terecht bij de klantenservice van de KPN en UPC, misschien dat dat de pijn wat verzacht voor je?
quote:yasuko schreef op 27 april 2010 @ 15:57:

[...]

Wordt ook wel aan de lijn gevangen hoor, maar het rotte is dat ie dan half moet blijven leven, heel lang aan die lijn hangend, aan de boot, omdat z'n ruggegraat moet koelen. Smaakt ie beter.

Mensen zijn hard.

Krijg je wel de lekkerste sushi.

Ik heb eens een docu gezien waar dolfijnen verstrikt waren geraakt en mee naar boven werden gehesen tot ze klem kwamen te zitten in de catrol. Even doortrekken en dan vielen ze er uit, pas dood met een smak op het dek.

Nou eet ik ook sushi, maar dan wel zonder tonijn.
quote:yasuko schreef op 27 april 2010 @ 15:59:

Ik denk worteltjes, of misschien witlofsalade.

Ieuwwww....worteltjes

Heb je ook nog een lekker witlofsaladereceptje voor me?
quote:loomii schreef op 27 april 2010 @ 16:04:

[...]

Ieuwwww....worteltjes

Heb je ook nog een lekker witlofsaladereceptje voor me?

- 100 g boter

- paar eetlepels olie

- 3 eetl. sherry-azijn

- 2 eetl. honing

- sap van 1 kleine citroen

- zout en peper

- 3 stronkjes witlof

Smelt de boter in een steelpannetje. Niet laten verbranden!

Pan van het vuur en olie, azijn, honing en ctroensap erdoor, + z/p.

Goed roeren. Helft over de bordjes, witlof erop en rest van de dressing erover sprenkelen.

Is wel veel boter, maar is voor 6 personen.
Mahi Mahi lijkt IMHO beter op Oldschool tonijn dan Albacore (witte tonijn). Albacore is niet zo lekker, mahi mahi wél.

Nu heb ik zin in Mahi Mahi burger met gecarameliseerde verse ananas maar dat gaat pas in het weekend lukken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven