Varkenshaas met champignonsaus

23-12-2011 15:12 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil voor een (klein) kerstbuffet varkenshaas maken met champignonsaus.

Wie weet er een lekker recept voor de champignonsaus. Of eventueel een andere heel lekkere saus.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Bakje champignons schoonmaken en in plakken snijden, uitje snipperen, teentje knoflook uitpersen en samen op halfhoog vuur bakken in flinke klont kruidenboter. 2 eetlepels bloem meebakken, goed roeren en even wachten tot de bloem gaar is en dan beetje bij beetje bouillon er doorheen waarbij je goed blijft roeren. Net zoveel bouillon tot je tevreden bent over de dikte van de saus. Ik maak hem wat dikker want doe er dan van het fornuis af nog wat room door.
quote:leentjedb schreef op 23 december 2011 @ 15:22:

Bakje champignons schoonmaken en in plakken snijden, uitje snipperen, teentje knoflook uitpersen en samen op halfhoog vuur bakken in flinke klont kruidenboter. 2 eetlepels bloem meebakken, goed roeren en even wachten tot de bloem gaar is en dan beetje bij beetje bouillon er doorheen waarbij je goed blijft roeren. Net zoveel bouillon tot je tevreden bent over de dikte van de saus. Ik maak hem wat dikker want doe er dan van het fornuis af nog wat room door.Ook lekker om er nog een scheutje cognac of witte wijn bij te doen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zoals leentje het beschrijft maak ik hem ook. Gebruik alleen roomboter ipv kruidenboter. Gebruik 30 gr boter en 30 gr bloem.

Ik heb ook meestal afgekoelde bouilon dit bindt wat beter met de gegaarde bloem.

Als t goed is scheutje kookroom erdoor en fijngehakte peterselie of bieslook.
Ik maak eigenlijk altijd eerst een mooie blanke roux, als die goed gaar is gaat er een stevige bouillon door ( als je soep kookt een portie bouillon apart houden en invriezen )

Door de roux doe ik dan eerst de kruiden die ik erdoor wil hebben en ook doe ik altijd een of twee theelepels mosterd doorheen, ( afhankelijk van hoeveelheid saus ) dat geeft het nét even dat (scherpe) tikje.

als ik grote champignons heb snijd ik ze in "lucifers" (juliene) als ik kleintjes hebt gaan ze simpel in 4en.

Als je er champignon-roomsaus van wil maken de helft van de bouillon vervangen door ongeslagen slagroom.

Vlak voor het serveren fijne takjes peterselie op de saus leggen en eventueel een schaaltje gesnipperd ernaast voor de liefhebber.

Eetsmakelijk.
Precies; dat eet ik morgen, kerstavond. Bij mij gaat er geen knoflook in maar wel bloem, uisnippers en veel room. Witte wijn lijkt me een goed idee.
Roomboter smelten, uitje fruiten, in plakjes gesneden kastanjechampignons toevoegen. Bakken tot vocht loslaat, bloem toevoegen, 1 minuut meebakken, bouillon scheutje voor scheutje toevoegen. ALs het op de juiste dikte is bouillonpoeder toevoegen, zout en peper en een scheut room. Evt. een scheutje rode port.
quote:Blackdress schreef op 23 december 2011 @ 18:06:

Roomboter smelten, uitje fruiten, in plakjes gesneden kastanjechampignons toevoegen. Bakken tot vocht loslaat, bloem toevoegen, 1 minuut meebakken, bouillon scheutje voor scheutje toevoegen. ALs het op de juiste dikte is bouillonpoeder toevoegen, zout en peper en een scheut room. Evt. een scheutje rode port.

Waarom gebruik je bouillonpoeder?

Gewoon een oprecht gemeende vraag, elke kok zijn/haar eigen kookboek,maar ik zou er persoonlijk niet voor kiezen. ( of je moet een goeie reden hebben )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven