Vegan alternatieven meepraattopic

29-08-2022 21:14 1128 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen wat vaker plantaardig eten en ik ben op zoek naar wat ideetjes om dierlijke producten te vervangen. Zijn er mensen thuis in deze materie of mensen die ook deze plannen hebben?

Ik ben dus geen vegetariër of veganist maar wil het afwisselen.

Ik zoek producten die wel smakelijk zijn, of althans zo smakelijk mogelijk.

Dierlijke producten die ik eventueel zou willen vervangen:
- melk om zo te drinken
- melk voor in de latte
- melk in de havermout
- Yoghurt
- kaas
- kwark
- vleesbeleg voor op brood
- gehakt voor bijv in de macaroni
- kip

Ik hoop op tips voor goede producten, want er is zoveel op de markt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Havermout kan je met heet water maken. Geen melk nodig.
Toevoegen:
gebroken walnoten en agavesiroop
of aardbeien en bosbessen
of gepureerde banaan en cacoapoeder
of zelfgemaakte appelcompote en kaneel
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben helemaal gek van de rijst-kokosmelk (van oa Lima), lekker om zo te drinken en voor in de koffie, om havermout mee te maken etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kokosyoghurt is ook heerlijk, bijna als slagroom zo romig. Ik eet er dan ook minder van dan dat ik met gewone yoghurt deed. Het is wel duur.
viewtopic.php?t=492505&p=34154577&start=#p34154577

Hier staan ook wel dingen in misschien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoihoi! Ik denk graag mee. Eet zelf vaak vega of vegan (maar ben het niet per se :P). Hier wat tips vanuit mij (niet allen vegan, wel vega!)

- Ik gebruik havermelk voor in de koffie (barista variant in de melkopschuimer = top!). Je moet er wellicht even aan wennen maar ik wil niets anders meer (en kan ook niet anders, maar dat terzijde).
- Ik gebruik altijd ongezoete amandeldrink om mijn havermout mee te maken. Geeft hetzelfde ''romige'' effect als melk maar dan zonder de bijsmaak.
- De lactosevrije kwark van zowel de AH als Jumbo is echt top! Goede voedingswaarden en relatief hoog in eiwitten.
- Beyond Meat Mince vinden wij thuis het beste alternatief voor gehakt! De beyond burgers zijn ook echt to die for (ik verkies die ten allen tijden boven een normale burger). Veldbonen gehakt van de AH komt ook aardig in de buurt.

De bakjes ''rulgehakt'' gebruik ik ook nog wel eens voor door de lasagne o.i.d. Ik vind dat echter wel véél minder smaak hebben dus ik kies er steeds vaker voor die achterwege te laten.

Edelgistvlokken kan je goed als vervanger voor kaas gebruiken in pasta's/risotto e.d.

Ik eet verder geen vleesvervangers op brood. Maar mijn vriend vind de vega variant van Kip Samba (Joma) heel lekker.

Ik wil nog wel eens een recept van Lena Romi maken! Zij maakt vegan eten heel laagdrempelig en echt alles wat ik tot nu toe heb gemaakt van haar smaakte goed. Er staan tientallen recepten op haar website: https://www.lennaomrani.com/recepten/
Op haar IG geeft ze ook vaak tips waar je vlees mee kan vervangen en links naar recepten erbij. Heel interessant/informatief!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kip in tjap tjoy / pad thai / kip siam
De kipstuckjes van de Vegetarische Slager of van Vivera of Albert Heijn eigen merk
Gewoon uitproberen welke je lekker vindt.
In roerbakgerechten heb je echt geen tokkende, scharrelende kip nodig.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
29-08-2022 21:23
Havermout kan je met heet water maken. Geen melk nodig.
Toevoegen:
gebroken walnoten en agavesiroop
of aardbeien en bosbessen
of gepureerde banaan en cacoapoeder
of zelfgemaakte appelcompote en kaneel
Smaakt dat niet heel waterig?
Pasta bolognese met linzen in plaats van gehakt.
Curry´s met kikkererwten in plaat van (nep) kip.
Tvp
Alle reacties Link kopieren Quote
Stel dat ik mijn melk en yoghurt / kwark vervang, krijg ik dan geen calciumtekort? Weten jullie dat toevallig?
Voor melk bestaan er tig alternatieven. Haver, amandel, rijst, kokos.
Dat is echt een kwestie van uitproberen om te zien wat jij lekker vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Diediear schreef:
29-08-2022 21:26
- Beyond Meat Mince vinden wij thuis het beste alternatief voor gehakt! De beyond burgers zijn ook echt to die for (ik verkies die ten allen tijden boven een normale burger). Veldbonen gehakt van de AH komt ook aardig in de buurt.

De Beyond Meat burger lijkt op een hamburger, qua uiterlijk, beet, smaak.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke melkvervanger om zo te drinken is een beetje laagdrempelig om mee te beginnen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
29-08-2022 21:29
Smaakt dat niet heel waterig?
Ik vind van niet.
Geheim: een snufje zout door de havermout.

Als je meer romigheid wil:
een schep witte amandelpasta erdoor roeren
of witte cashewpasta
Te koop bij Ekoplaza
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
29-08-2022 21:30
De Beyond Meat burger lijkt op een hamburger, qua uiterlijk, beet, smaak.
Dan ga ik daar eens mee beginnen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
29-08-2022 21:31
Welke melkvervanger om zo te drinken is een beetje laagdrempelig om mee te beginnen?

Oatly is zacht van smaak.

https://www.ah.nl/zoeken?query=Oatly%21
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of ik een link mag geven, maar een goede site is Bonusvegan
Daar kun je op product zoeken.
Een andere tip: Gewoon Vegan.

Kaas: meningen zijn nogal verdeeld, maar ik hoor de meeste goede berichten over de plantaardige kaas van Lidl. Ben zelf geen grote plakkenkaas-fan, maar vind dan zelf die van Violife beter.

Melk: havermelk en erwtenmelk zijn romig, kokosmelk wat zoeter, dan heb je uiteraard sojamelk, waar je de meeste variatie in kan vinden, maar sommige mensen zijn allergisch voor soja. Ook: Amandelmelk en Hazelnootmelk, maar die zijn wat dunner.

Gehakt: rulgehackt van willekeurig welk merk: wij nemen voor de vezels en ijzer vaak linzen als vleesvervanger voor bijv. pasta.
Bij een curry kun je dan weer kikkererwten gebruiken of ook linzen, bijv. rode linzen.

Kip: kipstuckjes te kust en te keur. Wij hadden laatst de Vlamboyante met kokosmelk en boontjes met gele rijst. Smaakte heerlijk. Maar als je de simpele neemt van AH of Jumbo, kun je ze zelf kruiden en marineren.

Kwark: Ik vind zelf die van Alpro ongezoek het prettigst eten. Kokos, Amandel, Haver, ik heb geen idee wat ze ermee doen maar er kan een lepel in rechtopstaan.

Smeerseltjes; keuze te over, Oatly, AH merk, Simply V (oa. Jumbo), Heksenkaas.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind: :high5:
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor in de pasta zijn deze balletjes echt een aanrader, allebei heel smaakvol (de laatste variant is vegetarisch, niet vegan)

https://www.jumbo.com/producten/jumbo-l ... -386930BAK

https://www.jumbo.com/producten/rootzz- ... -454950STK
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
29-08-2022 21:30
De Beyond Meat burger lijkt op een hamburger, qua uiterlijk, beet, smaak.
Deze wilde ik ook tippen, echt een goede vervanger! Mijn zoon vindt de yoghurt van Alpro ook erg lekker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie nog budgettips? Sommige dingen zijn best prijzig voor elke dag…
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry voor het vragenvuur.. maar merkten jullie een impact op gezondheid bij het stoppen met zuivel, sterk minderen met zuivel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ik volg even! Ik ben juist op zoek naar een vegan kwark. Soja en kokos zijn niet helemaal mijn smaken merk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
29-08-2022 21:52
Sorry voor het vragenvuur.. maar merkten jullie een impact op gezondheid bij het stoppen met zuivel, sterk minderen met zuivel?
Ik leek altijd overgevoelig voor graanproducten, maar geen coeliakie. Wel altijd wat (onschuldige) wondjes bij de darmwanden, vaak diarree.
Eenmaal gestopt met zuivel kwam mijn darmwand tot rust en kon ik makkelijker weer brood etc eten.
Ik had wat ze noemden een leaky gut.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven