Vegan alternatieven meepraattopic

29-08-2022 21:14 1184 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen wat vaker plantaardig eten en ik ben op zoek naar wat ideetjes om dierlijke producten te vervangen. Zijn er mensen thuis in deze materie of mensen die ook deze plannen hebben?

Ik ben dus geen vegetariër of veganist maar wil het afwisselen.

Ik zoek producten die wel smakelijk zijn, of althans zo smakelijk mogelijk.

Dierlijke producten die ik eventueel zou willen vervangen:
- melk om zo te drinken
- melk voor in de latte
- melk in de havermout
- Yoghurt
- kaas
- kwark
- vleesbeleg voor op brood
- gehakt voor bijv in de macaroni
- kip

Ik hoop op tips voor goede producten, want er is zoveel op de markt.
Elodea schreef:
29-08-2022 23:14
Die heb ik een keer geprobeerd en vond ik echt niet te eten.

Dan liever een nepburger die overduidelijk nep is, zoals een champignonburger.

Ik vond de Beyond Meat Burger ook vies. En gruwelijk duur. Daar zijn naar mijn smaak betere varianten van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk hoe inspirerend dit topic werkt. Als je zoals ik niet actief bezig bent met vegan of vegetarisch is het toch lastig door de bomen het juiste product te vinden, maar er staat inmiddels vanalles op m’n lijstje.

Ikzelf had laatst vegan Thaise bitterballen van Chef Thor. Die waren lekker. Dan hoef ik nooit meer gewone ;-D

Helaas nog niet bij de gewone supermarkt. Wel Makro en sommige hippe horeca…
Alle reacties Link kopieren Quote
De vegaballetjes van de ikea zijn heerlijk. Stevig, een bite. Vegan gerult gehakt gebruik in ik de pasta's. Met name in de lasagna is hij heerlijk.
Jack fruit is erg lekker in curry's of opbakken met marinade/saus naar keuze als pulled "meat" op een broodje.
Ik maakte altijd tomatensoep met vleesballetjes maar die heb ik vervangen door knapperige mais. Heerlijk. Zoetig en een bite.

Ik ben geen vegetarier maar heb wel mijn vleesconsumptie drastisch verlaagd. In veel gerechten is vlees niet zo nodig. Nasi zonder kip maar veel groentes en lekkere kruiden met satesaus en zure komkommer en een gebakken ei erbij is ook heel lekker. Als ik wel een stuk vlees eet kijk ik waar het vandaan komt. iig biologisch, krimpt het ook niet in de pan door het water en heb je minder vlees nodig.

Melk drink ik niet veel (en als ik het wel een keer wil komt deze ook rechtstreeks bij de boer vandaan) maar vroeg me laatst wel af wat ik dan kan gebruiken voor cake bakken, pannenkoeken bakken enz.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hummingbird, pannenkoeken bak ik met speltmeel en sojamelk en een snufje zout. Meer niet, even mixen tot je de goede consistentie hebt en dan het beslag minimaal een 30 minuten laten staan maar het liefst nog langer.

Ik bak vaak bananenbrood dan heb je geen ei nodig. Als ik wel een keer cake wil bakken gebruik ik No Egg Eggreplacer. Daar houd ik dan de dubbele hoeveelheid eivervanger van aan, dan wordt de cake het beste.
Je kunt ook een lijnzaad als eivervanger gebruiken, je mengt dan gebroken lijnzaad met water maar ik vind dat in een cake niet zo wenselijk.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sherlock schreef:
29-08-2022 23:09
Goed bezig, TO!

Ik lees mee.

Verder als tip voor broodbeleg: bakjes nep filet americain van euh... Oeps, merk kwijt. In ieder geval niet die in bolletjes verpakt zit, ook niet van de AH. Hoop dat ik nog op de naam kom.

En van Verstegen: nep boterhamworst en nog een paar soorten.

Van Good Bite waren de gemarineerde spiesjes lekker, maar die zie ik niet meer in de online Jumbo.

Verder de nep hamburgers van de Vegetarische Slager. En de nep piri piri-burger van de Jumbo.

Ook de vega smeerleverworst van, euh... ook hiervan de naam kwijt Garden Gourmet. Je hebt origineel en met tuinkruiden. (Goh, wat ben ik toch slecht met namen onthouden momenteel.)
Jij bedoelt die van Kips.
Je hebt ze in zo'n vierkant-met-half-rond bakje. Gewoon, Mediterraan, Paprika, erg lekker inderdaad, en ook een Filet Americain.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sherlock schreef:
29-08-2022 23:16
Ik vond de Beyond Meat Burger ook vies. En gruwelijk duur. Daar zijn naar mijn smaak betere varianten van.
Ik vond hem ook niet lekker, maar dat geldt ook voor de Vivera burger of burgers van AH eigen merk of andere merken.
Qua vega balletjes vind ik die van AH eigen merk van 1,59 erg lekker. Die gebruik ik voor mijn pasta. Had laatst de Vivera variant maar die vind ik niet half zo lekker, die zijn wat plakkeriger en slapper, die van de AH zijn steviger, hebben een fijne bite.
En het vegan gehakt van AH van dezelfde prijs is ook prima voor in wraps en erg goedkoop. Van Beyond Meat vind ik die balletjes wel lekker voor de pasta maar inderdaad tien keer te duur, daar koop ik twee van die huismerk balletjes voor.

Vegan melk pak ik meestal ook de sojamelk van de AH ongezoet, die gebruik ik voor havermout. Koffie drink ik zwart en gewoon een glas melk dronk ik sowieso al nooit.
Kaas vind ik wel een lastige, de AH Cheddar rasp gaat nog wel voor over mijn wraps of pasta, smaakt een beetje naar Cheddar. Edelgistvlokken heb ik ook maar vind ik alleen hartig smaken, niet echt heel kazig. Heb al een hoop merken en varianten geprobeerd voor kaas maar vind het allemaal geen succes op de cheddar na.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor een cake kun je ipv ei ook wel banaan gebruiken als de cake wat zoeter mag zijn.

Tip: https://proveg.com/nl/plantaardige-voed ... rij-koken/

Voor de onervaren kookchef heb je tegenwoordig van Dr Oetker ook Vegan Brownies, Cake, Cupcakes en een Kwarktaart. Ook Pannenkoekenmix maar je kan ook gewone simpele nemen en dan met plantaardige melk aanlengen.
En ook nieuw: Gelatine. Voorheen moest je altijd op jacht naar Agar-Agar (De Tuinen heeft dat wel) maar nu ook in de supermarkt te krijgen in zakjes.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel fijn om te lezen dat zoveel mensen hier open staan voor vega(n) alternatieven. Een positieve ontwikkeling!
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pulled jackfruit: hoe maak ik dat nou goed klaar?
Ik blijf het, na goed afspoelen, nog steeds zurig vinden smaken.
Ook de structuur vind ik op zachte paddestoel lijken.
Niet heel lekker dus, terwijl er veel mensen lyrisch over zijn en zeggen dat het zelfs voor stoofvlees een alternatief kan zijn.
She was brave and strong and broken, all at once.
koreana schreef:
30-08-2022 07:38
Jij bedoelt die van Kips.
Je hebt ze in zo'n vierkant-met-half-rond bakje. Gewoon, Mediterraan, Paprika, erg lekker inderdaad, en ook een Filet Americain.

Nee, die naam zegt me niks. Misschien is het merkloos en van de Jumbo... Ah, nee, er zat om het platte bakje een kartonnen donkere wikkel. Je hebt hem ook met pijnboompitten en kaasstrooisel.

Edit: ik denk van het merk Smaeckt (of Smaak)! :D
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 30-08-2022 12:47
5.71% gewijzigd
Miss_Edwards schreef:
30-08-2022 07:39
Ik vond hem ook niet lekker, maar dat geldt ook voor de Vivera burger of burgers van AH eigen merk of andere merken.
Qua vega balletjes vind ik die van AH eigen merk van 1,59 erg lekker. Die gebruik ik voor mijn pasta. Had laatst de Vivera variant maar die vind ik niet half zo lekker, die zijn wat plakkeriger en slapper, die van de AH zijn steviger, hebben een fijne bite.
En het vegan gehakt van AH van dezelfde prijs is ook prima voor in wraps en erg goedkoop. Van Beyond Meat vind ik die balletjes wel lekker voor de pasta maar inderdaad tien keer te duur, daar koop ik twee van die huismerk balletjes voor.

Vegan melk pak ik meestal ook de sojamelk van de AH ongezoet, die gebruik ik voor havermout. Koffie drink ik zwart en gewoon een glas melk dronk ik sowieso al nooit.
Kaas vind ik wel een lastige, de AH Cheddar rasp gaat nog wel voor over mijn wraps of pasta, smaakt een beetje naar Cheddar. Edelgistvlokken heb ik ook maar vind ik alleen hartig smaken, niet echt heel kazig. Heb al een hoop merken en varianten geprobeerd voor kaas maar vind het allemaal geen succes op de cheddar na.
Vivera is ook niet mijn smaak. En volgens mij altijd met zuivel bereid. Is tenslotte van Campina.

Ik ben het met je eens dat er van kaas niets echt succesvol is. Hoe lyrisch sommige mensen ook zijn, als ik bij Facebook lees.
koreana schreef:
30-08-2022 07:43
Ik vind het wel fijn om te lezen dat zoveel mensen hier open staan voor vega(n) alternatieven. Een positieve ontwikkeling!

Ja, zeker! :D
Alle reacties Link kopieren Quote
Sherlock schreef:
30-08-2022 07:58
Vivera is ook niet mijn smaak. En volgens mij altijd met zuivel bereid. Is tenslotte van Campina.

Ik ben het met je eens dat er van kaas niets echt succesvol is. Hoe lyrisch sommige mensen ook zijn, als ik bij Facebook lees.
Ik vind de Gyros van Vivera wel erg lekker, maar de rest niet zo. Mijn moeder lust de kroketburger graag maar die heb ik nog niet geprobeerd.
Ik eet ook niet volledig vegan maar probeer wel de alternatieven te kiezen als ik ze net zo lekker vind als de normale en als het betaalbaar is. Dat is het vaak helaas niet van de duurdere merken.
Ik vind vooral kwark eigenlijk alleen maar lekker van koemelk dus die haal ik soms van Arla Skyr biologisch, die is ook lactosevrij. Die is ook duur maar heb ik vaak in mijn persoonlijke bonus. Maar die haal ik niet elke week.

En ja ik eet bij andere mensen gewoon mee wat de pot schaft dus ook een stukje vlees of vis als dat er is. Ik ben geen super strenge vegetarier. Ik eet zelden bij iemand dus eet voor 99 procent van de tijd wel vega, vind dat goed genoeg.
Eieren eet ik wel maar alleen biologische.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ik vind dat het wel een tandje minder kan met al dat dierlijke spul. Al die vleesvervangers van gehackt en kipstuckjes, inclusief Beyond Meat, vind ik niet te hachelen. Dan gebruik ik liever kikkererwten of linzen of iets. Afgelopen weken vaak curry gemaakt met kikkererwten en veel groenten, heerlijk. Maya Leinbach heeft veel lekkere eenvoudige recepten, ook voor zoetigheid, alles vegan, op insta. Vanavond ga ik de gemarineerde tofu proberen, die zou moeten smaken als kip met sinaasappelsaus. Dat zal vast niet, maar andere dingen van haar vond ik zo lekker dat ik het toch eens ga proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
30-08-2022 09:21
Ook ik vind dat het wel een tandje minder kan met al dat dierlijke spul. Al die vleesvervangers van gehackt en kipstuckjes, inclusief Beyond Meat, vind ik niet te hachelen. Dan gebruik ik liever kikkererwten of linzen of iets. Afgelopen weken vaak curry gemaakt met kikkererwten en veel groenten, heerlijk. Maya Leinbach heeft veel lekkere eenvoudige recepten, ook voor zoetigheid, alles vegan, op insta. Vanavond ga ik de gemarineerde tofu proberen, die zou moeten smaken als kip met sinaasappelsaus. Dat zal vast niet, maar andere dingen van haar vond ik zo lekker dat ik het toch eens ga proberen.
Tofu kun je qua structuur meer “kippig” maken door hem vooraf in te vriezen. De ijskristallen die ontstaan in het vriesproces maken een meer draderige consistentie van de tofu. Na het ontdooien een poosje heel goed uit laten lekken in een vergiet.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede link voor het bereiden van tofu:

https://www.degroenemeisjes.nl/hoe-bereid-je-tofu/
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hendrikje106 schreef:
30-08-2022 09:47
Tofu kun je qua structuur meer “kippig” maken door hem vooraf in te vriezen. De ijskristallen die ontstaan in het vriesproces maken een meer draderige consistentie van de tofu. Na het ontdooien een poosje heel goed uit laten lekken in een vergiet.
Dank voor de tip!

Heeft er iemand nog tips voor pulled jackfruit? Heb ik een keer een broodje mee gegeten buiten de deur en dat was superlekker! Thuis echter een teleurstelling. Had jackfruit uit blik -vers is praktisch niet aan te komen en bovendien peperduur- gebakken en vermengd met bbq saus, maar vond er zoals gezegd niks aan. Wie kan het beter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft nou nog niemand de Griekse yoghurt van Oatly genoemd? Die vind ik echt superlekker. (Wel duur, en niet meer bij de albert heijn te krijgen, maar heerlijk als een fris kloddertje bij de havermout of de curry)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees graag mee.

Wij proberen ook te minderen met vlees en zuivel, maar ik vind het best wel een zoektocht. Ik ben een makkelijke eter, maar sommige vervangers vind ik ronduit goor.

De successen hier:
- ongezoete amandelmelk voor in de havermout
- bolognesesaus met linzen ipv gehakt. Ik maak nu eigenlijk nooit meer de vlees variant.
- wok gerechten maak ik nu standaard met tofu ipv vis/vlees. Wel de tofu vooraf goed droogdeppen en krokant bakken.
- Sticky tempeh is hier ook een hit.
- kokosyoghurt vind ik een stuk beter te doen dan de soja variant
- Falafel balletjes (gewoon huismerk Jumbo)

Ik ben nog op zoek naar inspiratie voor broodbeleg en een alternatief voor kaas. Edelgistvlokken waren hier geen succes :sick:
Alle reacties Link kopieren Quote
Pergamon schreef:
29-08-2022 21:52
Oh ik volg even! Ik ben juist op zoek naar een vegan kwark. Soja en kokos zijn niet helemaal mijn smaken merk ik.

Ja, ik ook! Ik zou graag mijn Griekse yoghurt/kwark bij het ontbijt vervangen door iets plantaardigs, maar heb nog niks gevonden wat ik lekker vind.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
30-08-2022 10:56
Ja, ik ook! Ik zou graag mijn Griekse yoghurt/kwark bij het ontbijt vervangen door iets plantaardigs, maar heb nog niks gevonden wat ik lekker vind.
Heb je die van Oatly! al geprobeerd?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Woez schreef:
30-08-2022 07:46
Pulled jackfruit: hoe maak ik dat nou goed klaar?
Ik blijf het, na goed afspoelen, nog steeds zurig vinden smaken.
Ook de structuur vind ik op zachte paddestoel lijken.
Niet heel lekker dus, terwijl er veel mensen lyrisch over zijn en zeggen dat het zelfs voor stoofvlees een alternatief kan zijn.
Ja! Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik vond het ook een zure bende.

Trouwens wel een goed alternatief voor stoofvlees: rendang van spitskool. Er zijn behoorlijk wat verschillende recepten op internet. Ik vond het boven verwachting lekker.
De hier al genoemde Alpro This Is Not Milk is net echte melk, vond ik dan toen ik eens mocht proeven.

Ik drink normaal gesproken geen melk(alternatief) in de koffie, een enkele keer maak ik eens een cappucino. Ik vind sojamelk daar best lekker voor, maar het heeft wel een bepaalde smaak, daar moet je van houden.

Voor de havermout/overnight oats maakt het mij eigenlijk niet uit, ik vind alles wel prima en koop wat er op dat moment in de aanbieding is of wat me leuk/lekker lijkt.

De vegan heksenkaas, in ieder geval bij AH verkrijgbaar, smaakt precies hetzelfde als de gewone.
De oatly haverspread is lekker op brood, i.p.v. de philadelphia achtige roomkaassmeersels.

Qua pastastrooisel zou ik niet gewoon gistvlokken gebruiken, alhoewel gistvlokken wel geweldig zijn om hartigheid aan je gerecht toe te voegen, maar dit strooisel maken: https://vegetus.nl/vegan-parmezaan/ De miso in het recept in optioneel maar voegt echt iets toe en zou ik niet weg laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eet zelf ook bijna 80% plantaardig.
Een hoop wat vleesvervangers is een kwestie van proberen. Niet alle structuren zijn even lekker. Soms vind je ineens wat wat je wel lekker vind.
En kruiden. Kruiden is key!

Daarnaast: linzen, bonen en veel groenten. Dan heb je vaak bovenstaande niet nodig en mis je ook niet.

Kaas op pasta idd edelgist, erg lekker!
Qua yoghurt vind ik van Alpro de mild & creamy no sugars lekker. Komt aardig in de buurt. En als je een smaakje mist, beetje suikervrije limonadesiroop erdoor. Is altijd beter dan al die fruitvarianten.
Door de koffie drink ik zelf alles. Al vind ik sojamelk het lekkerste. Even door de opschuimer heen.
Woez schreef:
30-08-2022 07:46
Pulled jackfruit: hoe maak ik dat nou goed klaar?
Ik blijf het, na goed afspoelen, nog steeds zurig vinden smaken.
Ook de structuur vind ik op zachte paddestoel lijken.
Niet heel lekker dus, terwijl er veel mensen lyrisch over zijn en zeggen dat het zelfs voor stoofvlees een alternatief kan zijn.
Rendang voor jackfruit geprobeerd?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven