Vegan alternatieven meepraattopic

29-08-2022 21:14 1184 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen wat vaker plantaardig eten en ik ben op zoek naar wat ideetjes om dierlijke producten te vervangen. Zijn er mensen thuis in deze materie of mensen die ook deze plannen hebben?

Ik ben dus geen vegetariër of veganist maar wil het afwisselen.

Ik zoek producten die wel smakelijk zijn, of althans zo smakelijk mogelijk.

Dierlijke producten die ik eventueel zou willen vervangen:
- melk om zo te drinken
- melk voor in de latte
- melk in de havermout
- Yoghurt
- kaas
- kwark
- vleesbeleg voor op brood
- gehakt voor bijv in de macaroni
- kip

Ik hoop op tips voor goede producten, want er is zoveel op de markt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
29-08-2022 21:30
Voor melk bestaan er tig alternatieven. Haver, amandel, rijst, kokos.
Dat is echt een kwestie van uitproberen om te zien wat jij lekker vindt.
Ja nee snap ik hoor.. maar sommigen hebben misschien een wat meer uitgesproken / sterke smaak dan anderen. Wordt een beetje duur om alle soorten te proeven, dus wil graag gericht beginnen met soorten melk die niet supersterk smaken of niet laagdrempelig zijn om mee te starten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
29-08-2022 21:49
Hebben jullie nog budgettips? Sommige dingen zijn best prijzig voor elke dag…
Een blikje kikkererwten of linzen is gelukkig niet duur ipv vlees.
Daarnaast heb je edelgist als je bijv. strooikaas over de pasta wil.

Qua broodbeleg kan je ook hummus nemen, dat is vaak in de aanbieiding, zeker van Maza.

Bij Toko's kun je vaak goedkoop sojabrokjes scoren, als vleesvervanger. Ze smaken nergens naar, dus je kan ze zelf kruiden/marineren.

Voor Kaas is Lidl echt vriendelijk geprijsd voor plakken, strooi etc.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
29-08-2022 21:56
Ja nee snap ik hoor.. maar sommigen hebben misschien een wat meer uitgesproken / sterke smaak dan anderen. Wordt een beetje duur om alle soorten te proeven, dus wil graag gericht beginnen met soorten melk die niet supersterk smaken of niet laagdrempelig zijn om mee te starten.
Alpro This Is Not Milk komt heel dicht bij gewone melk in de buurt.

Hou je van wat romige of juist waterige melk?
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren Quote
Romige melk denk ik voor in de koffie / havermout en waterig voor zo te drinken denk ik…
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp.
Vanwege allergieën voor koemelk en gluten eet ik ook regelmatig vegan/vega.

Wat betreft kwark eet ik ook graag die van Alpro. Hun vanillekwark vind ik ook lekker.

Vegan kaas vind ik niet zo, dan neem ik liever geitenkaas.

AH heeft van het huismerk lekkere vegan kruidencreme. Lijkt op echte kruidenboter.
Truffel schreef:
29-08-2022 21:52
Sorry voor het vragenvuur.. maar merkten jullie een impact op gezondheid bij het stoppen met zuivel, sterk minderen met zuivel?
Waarom wil je persé (bijna) stoppen met zuivel, als je nog vlees eet?
Persoonlijk zou ik daar als eerste mee stoppen. Maar misschien heb je er een speciale reden voor?
Truffel schreef:
29-08-2022 21:56
Ja nee snap ik hoor.. maar sommigen hebben misschien een wat meer uitgesproken / sterke smaak dan anderen. Wordt een beetje duur om alle soorten te proeven, dus wil graag gericht beginnen met soorten melk die niet supersterk smaken of niet laagdrempelig zijn om mee te starten.
Ik heb van alles geprobeerd maar helaas nog niks gevonden wat ik lekker genoeg vind als vervanging. Voor in de koffie in mijn geval, verder gebruik ik geen melk.
Alle reacties Link kopieren Quote
He leuk! Ik ben noodgedwongen als carnivor me gaan verdiepen in vegan recepten (vanwege mijn nieuwe partner). We proberen echt van alles uit, want ik wil niet inleveren op de smaak. Maar eerlijk, er is ook een hoop viezigheid op de markt. Mijn ervaring:

Melk is lastig, ik houd niet van de smaak van soja in melk, dus kies voor amandelmelk. Voor in de koffie is barista havermelk echt een goed romig alternatief. Kaas is mijn ervaring niet goed voor op brood, alleen de vegan strooikaas die kan smelten in een saus bijvoorbeeld werkt voor ons, dus gratin maken is echt een ramp met vegan kaas. Verder vind ik beyond meat rauw gehakt het beste als je het zelf wilt kruiden. Maar het geruld gehakt van andere zijn ook ok. Voor beleg vinden wij alleen de grilworst van de AH lekker en de filet American van de Vegetarische slagen. Hopelijk heb je er wat aan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
29-08-2022 21:59
Romige melk denk ik voor in de koffie / havermout en waterig voor zo te drinken denk ik…
Begin eens met Oatly. Die kun je zo drinken, maar ook in de koffie doen. Dan heb je een idee voor of je dat romig genoeg vind voor in de koffie en of je hem akkoord vindt om te drinken. Als je hem dan nog te dik vindt dan weet je dat je naar dunnere alternatieven moet gaan.
Soja heeft een vrij specifieke smaak, veel mensen vinden het naar karton smaken. Het 'nadeel' is alleen dat er enorm veel varianten zijn, qua vla of kwark (denk aan naturel, ongezoet, limoen, met vruchten) en drink (denk aan ook melkvarianten, maar ook met smaakjes en ze hebben kleine pakjes om mee te nemen). Alpro is wel marktleider daarin, al heeft AH qua drinken met erwt, haver, soja, kokos etc een hoop budgetvriendelijke(re) alternatieven.

Voor koken heb je ook van Appie diverse varianten om sauzen te maken (of voor in de koffie, zijn ze nog wat romiger).
Van Remia heb je witte basissaus, die is ook vegan.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
De Alpro this is not milk vond ik heel lekker en romig voor in de koffie. Schuimt heel goed op en is ook lekker om zo te drinken. Het is havermelk.

Daarna ging ik de Abbott Kinney's barista versie kopen en dat is nu mijn favoriet. Dat is soja, rijst en kokos. Deze schuimt heel erg goed. Is er ook in chocosmaak.

Verder eet ik altijd kokosyoghurt, en dan die van de AH. Het vult heel erg en je haalt er 2 porties uit. Abbott Kinney's heeft ook 3 soorten, maar is prijziger. Alpro idem. Er is ook nog amandelyoghurt maar die is best prijzig en ik vind het niet lekker ( bitter).

Veel mensen blijken niet zo goed tegen soja te kunnen, dus probeer even uit wat het met je doet. Teveel soja is niet goed voor je, dus ik zou sowieso afwisselen. Ik krijg zelf kramp als ik het teveel eet.
Kees kaas is plantaardige kaas.

AH heeft een heel schap met plantaardige alternatieven voor zuivel. De plantaardige Johma kip kerrie is erg lekker.
.
Ik eet niet vegan maar ik vind de smaak erg lekker van Simply V, vegankaas in de vorm van plakjes, geraspt of om te smeren. Bij Coop en AH en mogelijk Jumbo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieverkeerd schreef:
29-08-2022 22:26
Kees kaas is plantaardige kaas.
Het is lactose-vrij (gemaakt), maar Kees is wel koemelk-kaas, en daardoor niet veganistisch (even voor de duidelijkheid).
Dit pik ik van de website:

Kees is goed vanwege de bijzondere samenstelling. We maken Kees van magere koemelk en doen daar plantaardige oliën bij. Hierdoor bevat Kees 50% minder verzadigd vet dan een gewone 48+ kaas. Dat scheelt! Bovendien is Kees vegetarisch gestremd, lactosevrij én bevat Kees 25% minder zout dan een even oude 48+ kaas.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
29-08-2022 22:04
Waarom wil je persé (bijna) stoppen met zuivel, als je nog vlees eet?
Persoonlijk zou ik daar als eerste mee stoppen. Maar misschien heb je er een speciale reden voor?
Ik ben niet tegen het eten van vlees etc. Ik wil alleen minderen met het gebruiken van dierlijke producten waaronder vlees en zuivel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
29-08-2022 21:49
Hebben jullie nog budgettips? Sommige dingen zijn best prijzig voor elke dag…

Houd de aanbiedingen in de gaten.
Er is altijd wel een supermarkt die vega in de aanbieding heeft.

Deze week bij Albert Heijn:
Maza hoemoes (alle smaken) 2 voor de prijs van 1
Heks'nkaas Vegan (beide smaken) 2 voor de prijs van 1
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik eten plantaardig.

Melk om zo te drinken hebben wij niet maar dronken we ook niet toen we nog wel zuivel gebruikten. Voor de cappuccino gebruik ik gewoon de sojadrink van AH of Plus (ongezoet). Die schuimt super goed en ik gebruik die ook om zelf vegan mayo te maken.

Qua vleesvervangers, die gebruiken we niet zo heel vaak want er zit vaak best wel wat zout in maar wat ik wel af en toe gebruik is zijn de kipstuckjes van de Vegetarische Slager en het veldbonengehakt van AH.

Verder maken we ook vaak zelf burgers met bonen/kikkererwten. Oa Jamie Oliver heeft daar goede recepten voor.

Zowel plakken als geraspte kaasvervanger vind ik de SimplyV en de plakken met fenegriek van Bedda het lekkerst.

Vegan vleeswaar vervanger eten wij niet. Ik vind zelf hartig beleg in de vorm van houmous/baba ganoush en andere groentespreads van bijvoorbeeld Zonnatura lekkerder.

De Vuna van Garden Gourmet is een super lekkere vervanger van tonijn. Ik heb vrienden en familie die wel gewoon vlees/vis/zuivel eten en die vinden de Vuna ook super lekker!

Yoghurt vervang ik door sojayoghurt of haveryoghurt. Kokosyoghurt ook erg lekker maar hartstikke duur!
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 29-08-2022 22:50
0.64% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
29-08-2022 22:06
Ik heb van alles geprobeerd maar helaas nog niks gevonden wat ik lekker genoeg vind als vervanging. Voor in de koffie in mijn geval, verder gebruik ik geen melk.
Ik gebruik ongezoete sojadrink van AH of Plus en ik heb hier bijvoorbeeld monteurs over de vloer gehad die aangaven het verschil bijna niet te proeven. Zelf kan ik de smaak van cappuccino met koemelk niet meer herinneren dus ik kan dat niet beamen.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
29-08-2022 22:32
Ik eet niet vegan maar ik vind de smaak erg lekker van Simply V, vegankaas in de vorm van plakjes, geraspt of om te smeren. Bij Coop en AH en mogelijk Jumbo.
Is ook mijn favo :flirting: ik koop hem altijd in Duitsland.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Wij eten bijna volledig Vegan. Ik gebruikte nog volle melk voor mijn cappuccino's, maar ik ga die barista havermelk zeker kopen en proberen.

Verder vinden wij de vegetarische slager (bofkip en schnitzel) echt lekker en goed. Ook de vega spekjes gebruiken we altijd. De AH rulgehakt is top voor bij de pastagerechten. Idd beyond meat burger, super. We eten veel humus (die we soms zelf opleuken met kruiden uit de tuin of geroosterde paprika of tomaatjes , knoflook etc etc) als borrelhapje.

Het wordt ons echt makkelijker gemaakt vind ik om in ieder geval veel minder vlees te eten (vanwege de goede vleesvervangers) en we proberen niet al te streng te zijn op vegan. Voor kaas heb ik de juiste vervanger nog niet gevonden.
Goed bezig, TO!

Ik lees mee.

Verder als tip voor broodbeleg: bakjes nep filet americain van euh... Oeps, merk kwijt Smaakt of Smaeckt. In ieder geval niet die in bolletjes verpakt zit, ook niet van de AH. Hoop dat ik nog op de naam kom.

En van Verstegen Stegeman: nep boterhamworst en nog een paar soorten.

Van Good Bite waren de gemarineerde spiesjes lekker, maar die zie ik niet meer in de online Jumbo.

Verder de nep hamburgers van de Vegetarische Slager. En de nep piri piri-burger van de Jumbo.

Ook de vega smeerleverworst van, euh... ook hiervan de naam kwijt Garden Gourmet. Je hebt origineel en met tuinkruiden. (Goh, wat ben ik toch slecht met namen onthouden momenteel.)
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 30-08-2022 12:46
4.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
29-08-2022 23:02
Wij eten bijna volledig Vegan. Ik gebruikte nog volle melk voor mijn cappuccino's, maar ik ga die barista havermelk zeker kopen en proberen.

Verder vinden wij de vegetarische slager (bofkip en schnitzel) echt lekker en goed. Ook de vega spekjes gebruiken we altijd. De AH rulgehakt is top voor bij de pastagerechten. Idd beyond meat burger, super. We eten veel humus (die we soms zelf opleuken met kruiden uit de tuin of geroosterde paprika of tomaatjes , knoflook etc etc) als borrelhapje.

Het wordt ons echt makkelijker gemaakt vind ik om in ieder geval veel minder vlees te eten (vanwege de goede vleesvervangers) en we proberen niet al te streng te zijn op vegan. Voor kaas heb ik de juiste vervanger nog niet gevonden.
Die is ook super lekker!!

Edit: de Barista Havermelk. Maar die vind ik in vergelijking met een pak ongezoete sojadrink van AH of Plus echt veel te duur…
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Hendrikje106 schreef:
29-08-2022 22:48
Is ook mijn favo :flirting: ik koop hem altijd in Duitsland.
Ik vind hem knap gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
29-08-2022 21:30
De Beyond Meat burger lijkt op een hamburger, qua uiterlijk, beet, smaak.
Die heb ik een keer geprobeerd en vond ik echt niet te eten.

Dan liever een nepburger die overduidelijk nep is, zoals een champignonburger.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven