Vegan alternatieven meepraattopic

29-08-2022 21:14 1197 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen wat vaker plantaardig eten en ik ben op zoek naar wat ideetjes om dierlijke producten te vervangen. Zijn er mensen thuis in deze materie of mensen die ook deze plannen hebben?

Ik ben dus geen vegetariër of veganist maar wil het afwisselen.

Ik zoek producten die wel smakelijk zijn, of althans zo smakelijk mogelijk.

Dierlijke producten die ik eventueel zou willen vervangen:
- melk om zo te drinken
- melk voor in de latte
- melk in de havermout
- Yoghurt
- kaas
- kwark
- vleesbeleg voor op brood
- gehakt voor bijv in de macaroni
- kip

Ik hoop op tips voor goede producten, want er is zoveel op de markt.
Jackfruit recept
https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... pastinaak/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoorde net de tip dat je in de kitchenaid kip en pork kunt ‘pullen’, de volgende keer dat ik het maak ga ik dat met jackfruit proberen.
De smaak is inderdaad een beetje zurig (of enorm zoet, maar dan heb je rijpe gekocht, die moet je niet hebben) maar in een flink kruidige saus valt dat wel weg - als de stukjes/sliertjes maar klein genoeg zijn.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees ff mee :)
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
29-08-2022 22:06
Ik heb van alles geprobeerd maar helaas nog niks gevonden wat ik lekker genoeg vind als vervanging. Voor in de koffie in mijn geval, verder gebruik ik geen melk.

Dat heb ik ook. Ik gebruik regelmatig havermelk of soyamelk maar blijf gewone melk toch het lekkerste vinden. Hetzelfde geldt voor kaas.
Ik vind rul gebakken tofu nog altijd een vd lekkerste vleesvervangers. Gewoon een blok tofu boven de pan verkruimelen en in wat olie bakken. Erdoorheen iets van zout en eventueel wat kruiden. Ik deed er laatst een lepeltje Marmite door.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
30-08-2022 20:37
Ik vind rul gebakken tofu nog altijd een vd lekkerste vleesvervangers. Gewoon een blok tofu boven de pan verkruimelen en in wat olie bakken. Erdoorheen iets van zout en eventueel wat kruiden. Ik deed er laatst een lepeltje Marmite door.
Ik ook! Ook heerlijk met wat gebakken champignons of kleine tomaatjes en dan op een toastje met avocado.
Zo maak ik ook vaak vegan “roerei” met gerulde tofu. Ik gebruik dan Kala Namak zout om de zwavelsmaak eraan te krijgen. Echt verrukkelijk!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
is er ook veganistische voeding waar van nature b12 inzit ?
Alle reacties Link kopieren Quote
tinydancer schreef:
30-08-2022 21:06
is er ook veganistische voeding waar van nature b12 inzit ?
Voor zover ik weet niet.
Over het algemeen moeten veganisten B12 bijslikken.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
tinydancer schreef:
30-08-2022 21:06
is er ook veganistische voeding waar van nature b12 inzit ?

In dierlijk voedsel zit van nature ook geen B12. Dat wordt namelijk aan veevoer toegevoegd (en zo komt het dan in het dier en op je bord), omdat de grond te arm is om er via planten genoeg van binnen te krijgen.

Supplementen nemen is dan het makkelijkst.
koreana schreef:
30-08-2022 22:59
Voor zover ik weet niet.
Over het algemeen moeten veganisten B12 bijslikken.

En vleeseters vaak ook. Alleen weten ze dan niet of ze dat tekort komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk zeg, al die reacties!

Als jullie een vegan gerecht zouden moeten noemen wat ook bij vleeseters in de smaak zou kunnen vallen, wat zou dat dan zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Trouwens vandaag de soja yoghurt van de Lidl geprobeerd. Ik had er wat amarene kersen
Doorheen gedaan en was verrast door de lekkere smaak. Met zo’n houdbaarheidssticker was het een eurootje. Deze ga ik vaker kopen.
Truffel schreef:
30-08-2022 23:17
Leuk zeg, al die reacties!

Als jullie een vegan gerecht zouden moeten noemen wat ook bij vleeseters in de smaak zou kunnen vallen, wat zou dat dan zijn?

Iets wat vleeseters altijd al aten zonder vlees, maar daar niet bewust van waren. ;) Heel veel Italiaanse gerechten zijn bijvoorbeeld van origine zonder vlees.

Een groentelasagne is naar mijn idee ook een gerecht waar alleen maar groentes in boren, zelfs geen bladerdeeg. Vooral niet benoemen dat je vleesloos kookt. Dan valt het waarschijnlijk niet eens op. :)
Truffel schreef:
30-08-2022 23:19
Trouwens vandaag de soja yoghurt van de Lidl geprobeerd. Ik had er wat amarene kersen
Doorheen gedaan en was verrast door de lekkere smaak. Met zo’n houdbaarheidssticker was het een eurootje. Deze ga ik vaker kopen.

Mooi! :D

Mijn ervaring is dat je plantaardige producten (nep yoghurt of nep vlees) veel langer kunt bewaren dan wat er op de verpakking staat. Zeker als plantaardige zuivel nog dicht is. Ik eet gerust een maand later zoiets nog op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
30-08-2022 23:19
Trouwens vandaag de soja yoghurt van de Lidl geprobeerd. Ik had er wat amarene kersen
Doorheen gedaan en was verrast door de lekkere smaak. Met zo’n houdbaarheidssticker was het een eurootje. Deze ga ik vaker kopen.
Als je die lekker vond dan zou ik zeker de sojayoghurt van AH eigen merk proberen. Persoonlijk vind ik die veel lekkerder dan die van de Lidl, romiger.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sherlock schreef:
30-08-2022 23:26
Iets wat vleeseters altijd al aten zonder vlees, maar daar niet bewust van waren. ;) Heel veel Italiaanse gerechten zijn bijvoorbeeld van origine zonder vlees.

Een groentelasagne is naar mijn idee ook een gerecht waar alleen maar groentes in boren, zelfs geen bladerdeeg. Vooral niet benoemen dat je vleesloos kookt. Dan valt het waarschijnlijk niet eens op. :)
Als je een echte groenterige groentelasagna wilt maken, dan kun je, behalve het gehakt veganizen door gehackt of linzen te nemen, ook de lasagnabladen namaken door courgettes te schillen en die dus in plaats van pastabladen te doen. Ook een optie kan aubergine zijn. Voor smaak zou je ze even kunnen kruiden met olie met kruiden, of bijv. insmeren met pastakruiden.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
30-08-2022 23:43
Als je een echte groenterige groentelasagna wilt maken, dan kun je, behalve het gehakt veganizen door gehackt of linzen te nemen, ook de lasagnabladen namaken door courgettes te schillen en die dus in plaats van pastabladen te doen. Ook een optie kan aubergine zijn. Voor smaak zou je ze even kunnen kruiden met olie met kruiden, of bijv. insmeren met pastakruiden.
Ja, zo bedoelde ik het inderdaad. I.p.v. bladen courgettes o.i.d. gebruiken.

Overigens lees ik graag tips voor de 'vleessmaak', want mijn vriend vindt (denkt?) dat hij dat dat mist. Vleesvervanger in de zin van nep gehakt vindt hij geen succes.

Al zit ook daar veel verschil in bij de diverse merken. Had laatst iets (ik meen de Vegetarische Slager) die heel chemisch rook. En veel van dat nep gehakt smaakt en ruikt naar saté.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel vaak is gewoon vlees al gekruid en is bijv. rulgehackt dat niet. Je kan eens kijken als je het met peper en zout bestrooit, of dat wat uitmaakt.

Anders heb je van die potjes (ze zijn over het algemeen vegan), met van die vlees/vis/kipkruiden.

Voorbeelden: https://www.euroma.nl/wereldse-melanges/
Ook: Verstegen kruidenpotjes
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
31-08-2022 00:08
Heel vaak is gewoon vlees al gekruid en is bijv. rulgehackt dat niet. Je kan eens kijken als je het met peper en zout bestrooit, of dat wat uitmaakt.

Anders heb je van die potjes (ze zijn over het algemeen vegan), met van die vlees/vis/kipkruiden.

Voorbeelden: https://www.euroma.nl/wereldse-melanges/
Ook: Verstegen kruidenpotjes
Heb al heel veel kruiden geprobeerd. Helaas.

Kreeg laatst wel de tip om salie te gebruiken. Dat heb ik afgelopen week voor het eerst gebruikt (wel te veel blijkbaar). Maar het was toch niet echt hartig zoals vlees. Partner eet zijn vlees overigens het liefst zonder kruiden of marinade. Is blijkbaar liefhebber van 'het pure spul'. :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
30-08-2022 23:17
Leuk zeg, al die reacties!

Als jullie een vegan gerecht zouden moeten noemen wat ook bij vleeseters in de smaak zou kunnen vallen, wat zou dat dan zijn?
Falafel
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
30-08-2022 23:17
Leuk zeg, al die reacties!

Als jullie een vegan gerecht zouden moeten noemen wat ook bij vleeseters in de smaak zou kunnen vallen, wat zou dat dan zijn?
We gaan naar de nazomer, maar een BBQ is een perfecte manier om ze te laten kennismaken met 'vlees'.

Je kan afwisselen, door gewoon vlees en vega(n) vlees neer te zetten. Wat ik wel eens met verstokte vleeseters heb gedaan: vragen of zij willen aangeven welke ze nou echt lekker vinden qua hamburgers, worstjes, etc. Dan geef je het ook een speels karakter. Verder kun je dan salades neerzette die vega(n) zijn en smeerseltjes.
Zo heb je naast alle hier genoemde kaassmeersels ook nu van Johma heerlijke kipkerrie, kipsamba en tonijn in veganvariant. De sellerie was al vegan.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Truffel schreef:
30-08-2022 23:17
Leuk zeg, al die reacties!

Als jullie een vegan gerecht zouden moeten noemen wat ook bij vleeseters in de smaak zou kunnen vallen, wat zou dat dan zijn?
Curry! Heel veel curry's zijn vegan (omdat het oorspronkelijk uit India komt). Ik heb verschillende recepten voorgeschoteld aan vrienden (ook die-hard vleeseters), die daarna het recept wilde.
Alle reacties Link kopieren Quote
De hier gegeven tips van pasta, lasagna, maar ook toepasbaar op moussaka zijn goede manieren om ook vrienden te verrassen. Ik weet nog wel toen wij veel meer vega gingen, dat mijn pasta met gewoon tomatensaus uit blik (of minder lui: verse tomaten gepureerd), zak groenten, kruiden, en toen nog vaak champignons altijd wel populair was. Mensen misten vaak niet eens het gehakt erin.
Vaak zijn kinderen ook wel dol op pasta dus gezinnen met kinderen krijg je makkelijk mee.

Ook makkelijk: deeg van Tante Fanny bijvoorbeeld (= vegan) en dan een hartige taart maken. Ik begon hem te maken met spinazie en feta, tegenwoordig heb je ook al vegan feta, en hij is hier in de zomer met een salade, of in de winter op makkelijke dagen met soepje erg gewild.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil je trouwens geen rulgehackt of linzen als vleesvervanger, dan zijn walnoten ook een goed idee. Die kun je klein maken of deels, zodat je nog een beetje stukjes en bite proeft, en ook door bijv. de pastasaus gooien.
Zo krijg je ook goede noten binnen.

In de zomer, als ik salade maak, gooi ik vaak zonnebloempitten etc door de salade, want juist noten en zaden zijn dan belangrijk als je geen vlees neemt. Ook hazelnoten gehakt zijn erg lekker door een salade. Pompoenpitten zijn ook een optie, evenals pijnboompitten, alleen zijn die laatsten helaas stervensduur.

Je kan zaden en noten in de supermarkt kopen maar je hebt ook websites die het in grote porties verkopen. Wel even een aanschaf, maar koel en droog bewaren kun je een poosje voort.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tofu kun je ook goed gebruiken voor maken van eigerechten of eiersalade.
Kala Namak, een soort zout, zorgt voor de ei-achtige smaak, geeft ook de geur van zwavel, wat de geur van ei geeft.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven