Vegan alternatieven meepraattopic

29-08-2022 21:14 1184 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen wat vaker plantaardig eten en ik ben op zoek naar wat ideetjes om dierlijke producten te vervangen. Zijn er mensen thuis in deze materie of mensen die ook deze plannen hebben?

Ik ben dus geen vegetariër of veganist maar wil het afwisselen.

Ik zoek producten die wel smakelijk zijn, of althans zo smakelijk mogelijk.

Dierlijke producten die ik eventueel zou willen vervangen:
- melk om zo te drinken
- melk voor in de latte
- melk in de havermout
- Yoghurt
- kaas
- kwark
- vleesbeleg voor op brood
- gehakt voor bijv in de macaroni
- kip

Ik hoop op tips voor goede producten, want er is zoveel op de markt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee. Ik eet sowieso al vegetarisch en begin de laatste tijd steeds meer voor vegan opties te kiezen ik gerechten. Alleen kaas blijft lastig ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuurenvlam62 schreef:
31-08-2022 08:47
Ik lees mee. Ik eet sowieso al vegetarisch en begin de laatste tijd steeds meer voor vegan opties te kiezen ik gerechten. Alleen kaas blijft lastig ;-D
Klopt hoor.
De smeersels zijn prima als alternatief, maar plakken blijven lastig, evenals het welbekende 'kaas uit het vuistje'.
Op een tosti of voor lasagna verder wel prima te doen, er komt steeds meer dat echt daarvoor prima smaakt en geschikt is.
Dat blokje kaas bij de borrel en in de avond blijft nog altijd lastig.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Cashewnoten of pinda's zijn trouwens ook een leuke vervanger voor spekjes. Ze hebben zowel een krokantje en een zoutje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, kaas is echt een ramp in mijn ogen. Nu ben ik ook een enorme kaas snob, daar ben ik eerlijk over. Ik ben echt gek op van die speciale kaasjes van rauwe koemelk of bijzondere geitenkaasjes en blauwe kaas. Ik kan daar echt mijn vingers bij aflikken.
Op verjaardagen van mijn broer en schoonzus is er altijd een kaasplankje aanwezig met de heerlijkste kaas en ik ga daar altijd helemaal los op.
Dat is goddelijk. Al geef je me een miljoen euro om het niet te eten, dan nog zou ik mijn tanden erin zetten. Daarom zit echt helemaal vegan er voor mij gewoon niet in, maar ik maak al een hele hoop vega(n) keuzes en dat vind ik goed genoeg.

Vegan kaas voor op brood etc, heb ik al veel van geprobeerd maar het is allemaal niet te hachelen. Vegan cheddar op mijn wraps en in de pasta helemaal prima en dat koop ik dan ook maar verder houdt het daar voor mij op.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip. Kijk eens op zonderzooi.com daar staan goeie tips en heerlijke recepten
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss_Edwards schreef:
31-08-2022 09:25
Ja, kaas is echt een ramp in mijn ogen. Nu ben ik ook een enorme kaas snob, daar ben ik eerlijk over. Ik ben echt gek op van die speciale kaasjes van rauwe koemelk of bijzondere geitenkaasjes en blauwe kaas. Ik kan daar echt mijn vingers bij aflikken.
Op verjaardagen van mijn broer en schoonzus is er altijd een kaasplankje aanwezig met de heerlijkste kaas en ik ga daar altijd helemaal los op.
Dat is goddelijk. Al geef je me een miljoen euro om het niet te eten, dan nog zou ik mijn tanden erin zetten. Daarom zit echt helemaal vegan er voor mij gewoon niet in, maar ik maak al een hele hoop vega(n) keuzes en dat vind ik goed genoeg.

Vegan kaas voor op brood etc, heb ik al veel van geprobeerd maar het is allemaal niet te hachelen. Vegan cheddar op mijn wraps en in de pasta helemaal prima en dat koop ik dan ook maar verder houdt het daar voor mij op.
en als iedereen veel minder zuivel&vlees zou gebruiken waren we al een stuk verder
je hebt meer aan een grote groep mensen die minder consumeert, dan een handje vol dat strikt vegan leeft
Kaasvervangers vind ik ook niet zo lekker, op dit moment hebben de meest gangbare kaasvervangers zoals violife zo'n penetrante kokossmaak.
Ik hou van kaas en ik hou van kokos, maar de combinatie is niet te doen ;)
Ik heb ook wel eens een gefermenteerd notenkaasje geprobeert, maar die smaakte naar zuurkool met marsepein, ook niet echt een aanrader.

Zelfgemaakte "kaassausjes" met voedingsgist en miso vind ik wel lekker, maar niet echt naar kaas smaken.

Ik heb een paar jaar geleden ongeveer drie maanden veganistisch gegeten, maar toen weer omgeschakeld naar vegetarisch, vooral vanwege kaas en yoghurt.
Kokosyoghurt is tot nu toe de enige veganistische yoghurt die ik echt lekker vind, maar die is te zoetig om vaak te eten, vind ik.

Qua melk vind ik sojamelk prima, maar dat gebruik ik vooral voor koken, gewoon zomaar een glas melk drinken heb ik sowieso nooit gedaan.
Amandelmelk vind ik mindergeschikt om mee te koken, te waterig, dus gerechten worden er niet echt romig van, en het geeft een beetje een rubberige nasmaak.
Kokosmelk vind ik ook lekker om mee te koken, maar dat overheerst heel erg, dus niet voor alles geschikt.

Ei heb ik minder moeite mee, ik heb kala namak gekocht (zwart zout dat heel erg naar ei smaakt) en dat werkt voor mij goed.
Ik maak er roerei mee van silken tofu (de meeste recepten zeggen stevige tofu, maar ik vind de zachte lekkerder als "ei")

En ik maak ook wel eens "gevulde eieren" van kleine aardappeltjes, dat klinkt een beetje raar, maar ik vind die echt heel lekker.
Bijna lekkerder dan gewone gevulde eieren zelfs, het leuke van die gevulde aardappeltjes is dat je niet zoveel eiwit hebt, je kunt het binnenste van de aardappel gewoon helemaal wegscheppen zodat je vooral vulling hebt, dat is toch het lekkerst vind ik ;)

Dit recept lijkt wel een beetje op hoe ik het doe, maar ik pas het ook per keer naar smaak aan: https://veganchallenge.nl/recepten/gevu ... ardappels/
En ik doe er altijd wat van dat zwarte zout door, en meestal ook wat nutritional yeast
En ik maak ook wel eens zelf cashewroom om mee te koken.
Hiervoor ongeroosterde cashews een nacht in water laten weken, of in een pannetje met water koken tot ze zacht zijn (kwartiertje ongeveer) dan in een blender met een beetje water malen tot je een gladde substantie hebt, en aanlengen met water tot de gewenste dikte.
Is erg lekker in romige pastasausjes, vind ik.
De plantaardige plakken van de Jumbo smaken wat mij betreft naar kaas. Die van Violife is lekker in tosti's. Ik moet die van de Lidl ook maar eens proberen.

Zelf zuivel namaken is ook leuk.
Sommige mensen gebruiken die cashewroom ook voor in de koffie trouwens, zelf nooit geprobeerd want ik drink maar zelden koffie ;)
https://itdoesnttastelikechicken.com/th ... e-creamer/
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand hier ook ervaring met liquid smoke? Om bijvoorbeeld gerookte zalm na te bootsen
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuurenvlam62 schreef:
31-08-2022 15:30
Heeft iemand hier ook ervaring met liquid smoke? Om bijvoorbeeld gerookte zalm na te bootsen
Geen ervaring mee maar als ik een gerecht heb waar gerookte zalm of kip instaat dan vervang ik het door gerookte tofu. Ben ik dol op!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag falafel gegeten van de Lidl. Pita broodje met zelfgemaakte coleslaw erbij. Smaak van die falafel vond ik zeker niet vies maar ze vielen uit elkaar als een malle en knapperig waren ze ook niet echt. Waarschijnlijk heb ik ze verkeerd klaargemaakt. Gebakken in olijfolie in de pan. Iemand toevallig wat tips?

Prijs was niet verkeerd onder de 2 euro voor 2,5 personen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand toevallig nog tips wat ik met tofu kan doen? Heb zo’n wit blok gekocht maar heb een beetje koudwatervrees om het hier op tafel te zetten. Ik wil het smakelijk en laagdrempelig maken zodat m’n man en kinderen niet gelijk in de ho-ijzers gaan.
Metallover schreef:
29-08-2022 21:24
Kokosyoghurt is ook heerlijk, bijna als slagroom zo romig. Ik eet er dan ook minder van dan dat ik met gewone yoghurt deed. Het is wel duur.

Wel goed te weten dat hier vaak dierenleed achter schuil gaat. Apen worden echt afschuwelijk misbruikt. Weet niet of dit ook het geval is bij het merk dat jij gebruikt. Maar wel goed te weten dat er merken zijn die zich hier schuldig aan maken.
koreana schreef:
31-08-2022 08:51
Klopt hoor.
De smeersels zijn prima als alternatief, maar plakken blijven lastig, evenals het welbekende 'kaas uit het vuistje'.
Op een tosti of voor lasagna verder wel prima te doen, er komt steeds meer dat echt daarvoor prima smaakt en geschikt is.
Dat blokje kaas bij de borrel en in de avond blijft nog altijd lastig.

Lidl had laatst plakjes vegan kaas. Was lekker. Niet in blokjes maar dat zal vast wel komen.

Ik probeer ook zoveel mogelijk vegetarisch te eten. Sowieso eet ik geen vlees.
Ik vind het vega assortiment van Lidl ook lekker en zijn voor mij goede vleesvervangers.

De vegan kroketten van AH zijn ook heerlijk.

Voor melk nog niet zoveel geprobeerd maar heb maar 1 pak melk per week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
31-08-2022 21:33
Iemand toevallig nog tips wat ik met tofu kan doen? Heb zo’n wit blok gekocht maar heb een beetje koudwatervrees om het hier op tafel te zetten. Ik wil het smakelijk en laagdrempelig maken zodat m’n man en kinderen niet gelijk in de ho-ijzers gaan.
Eerst in plakken invriezen, dan laten uitlekken in en vergiet met een theedoek erin zodat het overtollige vocht eruit is.
In blokjes snijden en marineren (zoals je bijvoorbeeld ook kip saté zou marineren). En dan lekker krokant bakken in een wok met olijfolie.

Dit is bijvoorbeeld ook een lekker recept:

https://vegafoodness.nl/gemarineerde-krokante-tofu/
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Truffel schreef:
31-08-2022 21:33
Iemand toevallig nog tips wat ik met tofu kan doen? Heb zo’n wit blok gekocht maar heb een beetje koudwatervrees om het hier op tafel te zetten. Ik wil het smakelijk en laagdrempelig maken zodat m’n man en kinderen niet gelijk in de ho-ijzers gaan.
Je kan tofu (in de plastic verpakking) vanavond in de vriezer leggen.
Morgenochtend er weer uithalen.
Laten ontdooien.
Uit de verpakking halen.
Je kan dan veel vocht eruit knijpen.
De tofu is nu sponziger geworden en neemt meer marinade op.
(Niet schrikken: de tofu is na het invriezen ook iets geler van kleur geworden.)

Een marinade kan je zelf maken. Google op: recept Indonesische marinade.
(Niet te veel ketjap gebruiken. Dat wordt al snel te zout.)
Of je koopt marinade in een flesje bij de supermarkt.
explorista wijzigde dit bericht op 31-08-2022 22:08
1.64% gewijzigd
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hendrikje :high5:
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Lila-Linda schreef:
31-08-2022 10:40
en als iedereen veel minder zuivel&vlees zou gebruiken waren we al een stuk verder
je hebt meer aan een grote groep mensen die minder consumeert, dan een handje vol dat strikt vegan leeft
Hier ben ik het mee eens. Helemaal vegan of vegetarisch vind ik ook heel moeilijk.
Maar als ik zie dat mensen kilo's vlees in de vriezer hebben of zich te goed doen aan het eten van vlees in een (all you can eat) reastaurant dan denk ik dat kan wel een tandje minder.
Juliette schreef:
31-08-2022 21:44
Wel goed te weten dat hier vaak dierenleed achter schuil gaat. Apen worden echt afschuwelijk misbruikt. Weet niet of dit ook het geval is bij het merk dat jij gebruikt. Maar wel goed te weten dat er merken zijn die zich hier schuldig aan maken.

Goed punt inderdaad! Heb een site gezien waar de goede en slechte merken op staan. Nu alleen niet paraat natuurlijk. Helaas stond mijn merk er niet bij. Ik heb Mama Nature geloof ik. (Kokosolie om mee te bakken)
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
31-08-2022 22:07
Hendrikje :high5:
Explorista :hello:
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Juliette schreef:
31-08-2022 22:08
Hier ben ik het mee eens. Helemaal vegan of vegetarisch vind ik ook heel moeilijk.
Maar als ik zie dat mensen kilo's vlees in de vriezer hebben of zich te goed doen aan het eten van vlees in een (all you can eat) reastaurant dan denk ik dat kan wel een tandje minder.
Volledig vegan is ook een rekbaar begrip. Wat ik er altijd uit op maak, is dat vegan betekent: zoveel als voor jou mogelijk is.

Fiets je? Dan zou je niet vegan bezig zijn (er zit iets dierlijks in de banden). Heb je kunststof schoenen? Dan is de lijm nog altijd van beenderen. Etc. etc.

Kortom: als je het wilt, doe dan wat je kunt, wat binnen je vermogen ligt. In kleine stapjes veranderen van eetpatroon is nu eenmaal makkelijker dan heel drastisch alles omgooien.

Fijn te lezen dat veel mensen toch steeds bewuster worden! :D

Ik probeer trouwens ook palmolie te vermijden (ontbossing). En vanwege gezondheid ook tarwe in bepaalde producten.

Helaas vind ik het nog lastig om te kijken naar seizoenen én naar producten van eigen bodem.

En een tip: durf in restaurants en in supermarkten te vragen naar dergelijke producten. Hoe meer vraag, hoe groter de kans dat ze het gaan serveren/verkopen, hoe makkelijker het wordt.

Grote dank aan onze voorgangers decennia geleden die het heel wat lastiger hadden om vega/vegan te eten. :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden vandaag nacho’s op het menu. Rulgehakt van Vivera aangebakken (AH had even niets anders normaal gebruik ik graag veldbonengehakt maar deze was erg lekker!), heel klein beetje speltbloem erbij. Tomaten in blokjes erbij en goed kruiden. In een ovenschaal, nacho’s er bovenop en wat vegan geraspte kaas van SimplyV erop. 10 minuten in de oven en geserveerd met guacamole, haverfraiche en een salade. Zo lekker!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Lila-Linda schreef:
31-08-2022 10:40

je hebt meer aan een grote groep mensen die minder consumeert, dan een handje vol dat strikt vegan leeft
Eens.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven