Vegetarisch eten

06-12-2013 20:42 44 berichten
Hoiiiii

Ik eet nu ongeveer 8 jaar vegetarisch.

Ik heb hier even gezocht maar niks gevonden.

is er hier al een topic over? Graag een linkje, dan kan hier een slotje op
Alle reacties Link kopieren
quote:blackshadow schreef op 09 december 2013 @ 21:40:

hopelijk geen probleem dat ik offtopic ga maar omdat hier een aantal vegetariërs tussen staan heb ik een vraagje

mijn schoonzus is vegetariër nu eten we met kerst vlees met salade en patat. UIteraard wil ik haar ipv vlees iets anders lekkers voorzetten hebben jullie ideeen?

Als het gaat om een salade en patat, zou ik schoonzus gewoon kaasschnitzel geven. Of een vegetarische kroket of vegaworst. Zelf ben ik niet zo van de vegaschnitzels, maar je kunt het natuurlijk het beste aan haar vragen, want er zijn ook vegetariërs die die vegaburgers fantastisch vinden.

Kijk eens in het vegaschap in de supermarkt. Er is enorm veel keus voor vegetariërs. Van falafel tot gehaktballetjes en van knakworstjes tot saté.
Met een vegaburger zou je me niet blij maken, maar bij salade en patat? Lastig.

Ik zou denk ik gaan voor gevulde courgette of paprika. Of aubergine parmagiana.
Ik ben rond mijn 14e regelmatig vegetarisch gaan eten en heb ook jaren gehad waarin ik volledig vegetarisch at. Voor een deel omdat ik het niet nodig vind om veel vlees te eten, voor een deel vanwege het dierenleed en voor een deel omdat vrijwel iedereen met wie ik omging vegetariër was.

Nu flextariër maar ik vind dat ik te weinig vegetarisch eet. Mijn vrouw heeft helaas allergieën voor veel bestanddelen die een vegetarische maaltijd zo lekker maken (noten, steenvruchten, peulvruchten, soja).
Ik heb ook niet zoveel te melden over vegetarisme. Een grappige herinnering heb ik wel. Mijn vriendin en ik zaten een keer in een restaurant en zij legde aan het personeel uit dat ze iets zonder vlees of vis wilde eten. Het restaurant liep namelijk 10 jaar achter, want er stond niks vegetarisch op de kaart. Die mevrouw ging overleggen met de keuken. Komt ze daarna terug met de mededeling: "oh, maar u mag wel vis hoor, ik heb het net gevraagd en vegetariërs mogen wel vis!" Tuurlijk, dan eet mijn vriendin ineens wel vis...
quote:marco321 schreef op 09 december 2013 @ 21:50:

Ik heb ook niet zoveel te melden over vegetarisme. Een grappige herinnering heb ik wel. Mijn vriendin en ik zaten een keer in een restaurant en zij legde aan het personeel uit dat ze iets zonder vlees of vis wilde eten. Het restaurant liep namelijk 10 jaar achter, want er stond niks vegetarisch op de kaart. Die mevrouw ging overleggen met de keuken. Komt ze daarna terug met de mededeling: "oh, maar u mag wel vis hoor, ik heb het net gevraagd en vegetariërs mogen wel vis!" Tuurlijk, dan eet mijn vriendin ineens wel vis...

Ow, die heb ik ook wel eens gehoord: "wij maken altijd vis voor vegetariërs"

Sja, dat kan natuurlijk, maar als ik vraag om een vegetarisch gerecht verwacht ik daar geen vis in.
Oooo zo wordt er altijd aan mij gevraagd, eet je wel ei? Drink je wel melk? Etc etc. Vegetarisch=niet veganist.
Die vragen krijg ik ook nog altijd wekelijks. Of mensen die zich gaan verontschuldigen dat ze wel vlees eten (of die je juist willen overhalen om het toch weer te doen). Iedereen moet lekker doen wat 'ie zelf wil.

Koffietijd had een tijdje geleden trouwens een erg lekker gerecht. Verschrikkelijk gezond en ook heel lekker: http://www.koffietijd.nl/ ... -onder-een-krokant-dakje/
Ik heb deze kerst 10 jaar vegetarier en ik ben bereid om vragen te beantwoorden of tips te delen als ik die heb.

Ik weet niet waar je woont, @blackshadow, maar als je wil kan je ook naar de vegetarische slager of een bio winkel (ekoplaza bijv.) daar hebben ze veel goede vleesvervangers. Hoef je niet moeilijk te doen met quichjes etc. aangezien je patat en salade erbij maakt
Een vriendin van mij vroeg in het buitenland ooit in een burgerrestaurant of ze ook vegetarische burgers verkochten. Ja hoor! Zij blij, want had ze niet verwacht. Toch keek ze wel even op toen op haar "hamburger" alleen een augurkje, tomaatje en blaadje sla zat.
Ik vind het nog steeds wel raar dat mensen er zo van opkijken, 't is ook wel eens gebeurt dat ik in discussie moest om een bepaald broodje te krijgen zonder de worst, want volgens de serveerster was dat echt niet lekker (maar er zat ook kaas en rauwkost op, en ze hadden verder geen vega broodjes, gek genoeg).

Of je meld bij het reserveren/bij binnenkomst dat je vegetariër bent, besteld alleen vegetarische gerechten en dan vervolgens zijn de bijgerechten allemaal met vlees (witlof met ham, aardappels met spek etc)

En ik ben echt een bijgerechteneter, soms bestel ik in een restaurant alleen voor- en bijgerechten (een een toetje natuurlijk ) dat vind ik dan ook prima, dus als de bijgerechten met vlees zijn baal ik.

Maar als ik er in een restaurant iets van zeg gaan ze meestal wel snel een schaaltje vleesloze groentes halen hoor

Het vervelendst vind ik eigenlijk dat je niet van de prijs/kwaliteit verhouding aan kan als vegetariër, soms krijg je een geweldig vegetarisch gerecht voor weinig geld in een eetcafé, soms krijg je in een chic restaurant voor een hoog bedrag een roerbakprutje wat je thuis in een kwartier voor een fractie van de prijs ook had kunnen maken (en dan vaak nog beter ook )

Daarom vind ik het ook altijd zo jammer als een restaurant geen vegetarische gerechten op de kaart heeft, maar alleen een "vegetarische verrassing" want dan weet je nog niks.

Meestal betekend dat trouwens dat het vega-gerecht te simpel en afgezaagd is om op de kaart te zetten, dus die restaurants vermijd ik als het even kan
Het vervelendste tot nu toe vond ik het etentje in een restaurant vanwege de huwelijksdag van bekende van mijn man.

Van te voren aangeven dat ik vegetariër ben, en dat was geen enkel probleem. Die avond zelf door zowel de bruid als mijzelf nog een keer aangeven

Voorgerecht ging goed, maar toen kwam het hoofdgerecht,..

Je kon kiezen uit 2 gerechten, en toen wederom aangeven dat ik vegetariër ben, antwoord was dat dat bekend was in de keuken en ze zouden wat voor mij maken. Prima, ik ben niet kieskeurig, als het maar vegetarisch is.

Borden kwamen op tafel, men begon te eten, maar mijn bordje liet op zich wachten.

Na een minuut of 10 kwam het bord en vol verwachting zou ik beginnen, toen bleek dat ik een salade met vlees erover had gekregen.....

Bord terug gestuurd (vervelend vervelend mevrouwtje) krijg ik het bord terug, blijkt dat ze alleen de vleeswaren eraf hebben gehaald

Voor sommige zal dit geen probleem zijn, maar ik vond het geen fijn idee.. want je blijft het vlees proeven. Helaas was ik niet echt op mijn gemak daar en had de rest ondertussen het bord al leeg, dus toch wat van gegeten, maar als ik zelf had betaald was het bord weer terug gegaan.
Zo kreeg ik bij mijn vegetarische hoofdgerecht een keer een ansjovis op de salade. Toen ik daar iets over zei werd me verteld dat dat alleen maar garnering was, en dat ik dat niet hoefde op te eten. Toen werd ik pas echt pissig. Als ze een standaard salade op alle borden mikken, en er even geen erg in hebben dat er iets niet-vegetarisch in zit terwijl er een vegetarisch gerecht naast ligt is dat bijzonder slordig, maar dat kan gebeuren. Maar als ze een dier doden en dan tegen een vegetariër zeggen dat het toch alleen maar voor de sier is en dat je het niet hóeft op te eten... grr. Ik was toen nog niet zo assertief, dus ik heb de salade laten liggen en heb de rest opgegeten. Nu zou ik dat niet meer doen. Wel heb ik een klachtenbrief geschreven, en die werd gelukkig wel goed opgepakt. Ik kreeg duizendmaal excuses, en kon een keer gratis komen eten.

Ik ben trouwens al meer dan dertig jaar vegetariër (waarvan tussendoor ook nog een aantal jaar veganist), maar dat is tegenwoordig geen issue meer voor me. Ik ben vegetariër, dat is gewoon een gegeven, en mensen hebben dat maar te accepteren. Ik heb totaal geen behoefte meer om daarover in discussie te gaan, mezelf te moeten verdedigen of anderen te bekeren.
Kroepoek bij de vegetarisch schotel is ook zo iets. Zou niemand de moeite nemen om de verpakking te lezen? Of gaan ze er van uit dat een garnaal geen dier is?
"Hier heb je een extra schoteltje dan kun je de ballen uit de soep halen"
Meerdere keren naar hetzelfde restaurant gaan doe ik trouwens zelden .

Zoals quinacridonerose ook al zegt is het altijd afwachten wat ze er van bakken. ( )

Meestal moet je je al in de handen knijpen als je kunt kiezen uit 2 gerechten, die eigenlijk standaard vol kaas zitten - gegratineert, met kaassaus of de klassieke geitenkaas met honing..

En strict technisch gezien zal dat lang niet altijd vega kaas zijn. Daarnaast vertrouw ik veel koks niet. Als ik de balletje uit de soep vis is de soep vegetarisch hoor! Heb ik al iets te vaak voorbij horen komen.
Wat matroesjka zegt dus

Een kennis van me is ook vegetariër (zo noemt hij zich iig) , maar vind dat geen probleem, hij eet ook vlees, als het toevallig zo uitkomt (spekjes in de stamppot ofzo)

Maar dat geldt dus niet voor "echte" vegetariërs.

Wat ik wel fijn vind is dat er op steeds meer producten in de supermarkt staat of ze vegetarisch zijn. Helaas kwam ik een jaar of wat geleden er achter dat je wel de ingrediënten moet blijven lezen, in mijn diepvriesmaaltijd zat kippenbouillon, terwijl er echt op stond dat de maaltijd vega was.

Excuses en bloemen van de fabrikant gekregen, er was inderdaad wat mis gegaan. Ze hebben nu niets vegetarisch meer in het assortiment (weet niet of dat nou gedeeltelijk mijn schuld is )
quote:roosv1989 schreef op 09 december 2013 @ 23:24:

Oooo zo wordt er altijd aan mij gevraagd, eet je wel ei? Drink je wel melk? Etc etc. Vegetarisch=niet veganist.

Ik vind dat geen rare vragen, eigenlijk. Binnen de groep vegetariërs zijn er zó verschrikkelijk veel varianten dat ik graag het zekere voor het onzekere neem en navraag wat er nu precies wel en niet gegeten wordt.

Natuurlijk, ik weet ook wel dat er formeel allemaal verschillende benamingen voor zijn, maar mijn ervaring is dat veel mensen in de praktijk gewoon de term vegetariër gebruiken.
quote:Milonga schreef op 10 december 2013 @ 08:18:

Natuurlijk, ik weet ook wel dat er formeel allemaal verschillende benamingen voor zijn, maar mijn ervaring is dat veel mensen in de praktijk gewoon de term vegetariër gebruiken.Sterker nog: de officiële term voor iemand die niets dierlijks eet (dus ook geen zuivel, ei, honing etc.) is 'strikt vegetariër' of 'totaalvegetariër'. Een veganist gebruikt daarnaast helemaal niets dierlijks (wol, zijde, etc.) en gaat dus verder dan alleen bepaalde dingen wel/niet eten. De vraag of iemand wel zuivel of ei eet is dus volkomen legitiem (zeker omdat er genoeg vegetariërs zijn die wel niet-vegetarische kaas of producten met gelatine eten en zichzelf toch als 'echte' vegetariër beschouwen).
quote:NYC schreef op 09 december 2013 @ 23:34:

Een vriendin van mij vroeg in het buitenland ooit in een burgerrestaurant of ze ook vegetarische burgers verkochten. Ja hoor! Zij blij, want had ze niet verwacht. Toch keek ze wel even op toen op haar "hamburger" alleen een augurkje, tomaatje en blaadje sla zat. !!! Ben jij een vriend van mij???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven