Vegetarische opties

31-08-2025 21:18 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van de kinderen is vegetarisch geworden. Nu ben ik geen topkok en daar loopt het wel wat spaak. Ik heb op zich prima recepten en de ene dag eten we allemaal vega en de andere dag laat ik voor haar het vlees weg.

We willen prima mee eten qua vegetarische vervangers, maar wat ik ook maak. Het smaakt niet echt lekker. Het kan wel, maar niet dat je denkt....wow. Falafel, kaasplak...dat gaat nog maar de rest vinden we niet te pruimen.

Is er een vleesvervanger waarvan je denkt...yes, dat is lekker? Zoals gezegd ben ik een matige kok en tot nu toe is de tempeh en tofu mislukt. Tips zijn welkom ..ook voor tofu :facepalm:
Gebruik je instagram? Of dochter ;-)) Ik vind Fitgreenmind echt een fijne om te volgen.

De vega bitterballen van de Lidl zijn trouwens echt lekker. Die eten ook de niet vegetariërs hier in huis graag.

Ik gebruik zelf weinig peulvruchten want daar slaan mijn darmen van op hol. Tofu steeds meer. Onlangs geleerd dat je gerookte tofu (ah eigen merk bijvoorbeeld) prima op brood kan eten dus dat eet ik nu regelmatig. Maakt noodzaak voor vleesvervanger bij avondeten iets kleiner.
Zebra tussen de paarden
Vegetarische champignon burger van vemondo (lidl) zijn ook toppers.
Graze schreef:
01-09-2025 10:29
Ja die zijn lekker, helaas zie ik die bijna nooit meer in de supermarkt. Als ik ze zie neem ik dus meerdere pakjes mee.
Ik koop ze bij Picnic, daar zijn ze altijd voorradig.
Burgers of gehakt van Beyond meat vinden wij thuis lekker; vooral voor ergens doorheen.
(Ovenschotel met gehakt of door de paste etc...)

Veel van dit soort "vleesvervangers" zijn niet heel gezond; er zit bijvoorbeeld vaak veel zout.
Ik gebruik vaak daarom ook andere dingen, bijvoorbeeld
- Noten. Cashewnoten door de bami/nasi, walnoten door de salade etc...
- Ei
- Peulvruchten. Er zijn allerlei (makkelijke en lekkere) schotels te vinden met alleen peulvruchten en geen vlees (Chili sin carne, Linzenschotels, kapucijners met kerrie)
Twee dingen:
Het klinkt alsof beter leren koken al zou helpen. Gewoon een beter begrip van basisprincipes.
* Een maaltijd moet iets hartigs/umami hebben. Tofu heeft dat niet dus moet je iets anders toevoegen. Zongedroogde tomaat, bouillonpoeder, feta zijn allemaal umami-bommetjes.
* Niet vetloos - vet neemt namelijk andere smaken op.
* als je bakt moet je het bruinen en niet verbranden - de airfryer op 130 tot 160 graden is je vriend. Niet harder=sneller, maar lage temperatuur dan verbrandt het niet.

Aanpak:
- neem de tijd. Probeer eens 2 dingen naast elkaar, bijvoorbeeld tofu wel en niet gemarineerd. Of de helft van de tofy in de airfryer en de andere helft in de pan.
- laat dochter zelf ook koken.
- doe eens een kookcursus samen met je dochter.
- Sla recepten over die lijstjes met ingrediënten en instructies geven.
Zoek recepten / youtubes die uitleg geven over het koken, het bruinen, die termen umami en Maillardreactie gebruiken en die uitleggen wat er gebeurt.
Anders ben je random dingen in de pan aan het gooien zonder dat je ergens naar toe werkt.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Draaideurforummer schreef:
01-09-2025 09:09
Klopt, alleen vitamine B12 is verstandig om bij te slikken. Gewoon een simpel tabletje van het Kruidvat.
Alleen als je vegan bent, als je wel zuivel en eieren eet krijg je genoeg b12 binnen.
Graze schreef:
01-09-2025 00:24

En die frikandel speciaal, ik mis die ook. Jaren geleden hadden bijna alle vleesvervanger merken wel een frikandel in het assortiment en Mora en Beckers ook voor langere tijd maar die zijn er om de een of andere reden mee gestopt wat heel jammer is. Soms bekleed ik dus maar een vega hamburger met mayo, curry en uitjes. Niet helemaal hetzelfde maar komt in de buurt.

God ja, de frikandel speciaal miste ik echt. Gelukkig heeft een cafetaria in de buurt tegenwoordig vega frikandel speciaal.

Een keer per jaar je bloed laten testen op tekorten is ook een goede!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven