Venkel klaarmaken

30-06-2011 16:24 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, venkel dus. Hoe maak je dat klaar?

Het is hier nu overal te krijgen en ik heb het ooit eens erg lekker gegeten. Nu heb ik het proberen te maken in de oven: in stukjes in ovenschaal, olie en beetje zout erover, maar dat was geen succes. Het was erg taai!

Iemand tips/fijne recepten? En welke stukken eet je precies, de stengels zijn die ook eetbaar?
De stengels zou ik niet doen en ik zou het eerder stoven dan grillen in de oven.
Venkel net zo snijden als een ui, kort koken, ongeveer tien minuten. Daarna kun je er van alles mee doen. Ik vind het alleen lekker als bij-groente, vooral bij visgerechten.
verba volant, scripta manent.
Ik vind het als salade met een blanke dressing er over het lekkerst. Vooral als het warm is.
Gesmoorde venkel met blokjes ham is erg lekker!
Oooh lekker venkel!!

- In kwarten snijden, harde kern eruit. In ovenschaal met scheut olijfolie. Tomaten in kwarten snijden en erbij doen. Evt paprika. Verse salie of oregano of rozemarijn (balkon afhankelijk . Blikje linzen erbij doen en paar eetlepels creme fraiche. De oven in op ca 180 graden, denk 20 minuten. HEEEEERlijk.

- In een braadpan met dikke bodem. Veel olijfolie, venkel idem snijden. Aubergine, tomaat, knoflook, ui erbij. Zacht stoven, kan heel lang. Kan ook als saus bij pasta.

- Met kabeljauw in ovenschaal stoven/ bakken. Eerst met folie, later eraf.

-Fijn gesneden rauw in een salade met appel en fris sausje. Nootjes erbij, of rucola, iets pittigs.

- Gewoon ' kaal' in de oven met wat parmezaanse kaas erover is ook lekker, maar dan wordt hij inderdaad harder.

- Je zou het ook lekker in een quiche kunnen verwerken. Vriendin had geloof ik recept met makreel... Maar dat is een experimentje dus voor gevorderden! En koken kan natuurlijk ook maar dat vind ik een beetje saai...

De fijne groene ' blaadjes' kun je als garnering gebruiken maar liever niet mee verwarmen, dan worden ze slap. De kern kun je eruit snijden maar is ook eetbaar.
Ok, klinkt goed! Misschien rare vraag maar ehm.. hoe smoor je?
@26gelukkig: tnx! Venkelexpert zo te zien. Leuk idee van die groene blaadjes en rauw eten kan dus ook.
Ik heb ze een tijdje terug gesmoord in droge witte wijn. Hamblokjes erbij en plakjes champignoon en wat paprika. De boel later een beetje ingebonden met aardappel zetmeel, heb je meteen een lekker sausje.
Ik heb dat 1 keer gemaakt. Toen ik als student net op kamers woonde met een nieuw kookboek en ik ein-de-lijk zelf kon bepalen wat er werd gegeten. Het werd venkel want dat klonk zo mooi. Ik deed erg lang over die venkel en het zag er prachtig uit. Maar ik kwam er na 1 hap achter dat ik het vreselijk vies vond .

Moest daar aan denken toen ik je topic zag, eh geen tips van mij dus.

Smakelijk eten!
Ik heb het een gegeten op een avond dat de de gastheren nogal melig waren. Ze hadden het toen gekookt in Supradin Complex, zo'n oplostablet. We hebben daar echt heel hard om gelachen, maar het was wel echt lekker.
Venkel kort koken, vervolgens roerbakken met knoflook, zout en peper. Pasta koken en venkel met zalmsnippers en pijnboompitten op de pasta doen. Is echt lekker.
Smoren wil zeggen op laag vuur bakken in een pan (of ovenschaal) met deksel erop en vocht erbij. Dus bijvoorbeeld redelijk wat olijfolie en scheut witte wijn. Of rauwe tomaten in blokjes, dat verandert ook in vocht.

Bedacht me net tijdens het koken dat ik het morgen ook wil maken maar dan nog weer anders. Heb restje gekookte rijst. Venkel en paprika beetje bakken in olijfolie, rijst en blokjes rauwe tomaat erbij. Lekker!! Probleem is alleen dat man moet koken ws en ik ben bang dat hij niet naar mij luistert
Trouwens tijdens het smoren deksel wel op een kiertje. Af en toe kijken en als het te 'nat' blijft deksel eraf zodat vocht kan verdampen.

Eet smakelijk he!
Ik maak het wel eens zo klaar:

Snij de venkel doormidden en verwijder de massieve kern uit de knol, verwijder ook de uitstekende steeltjes bovenop. Snij de venkel in stukken van ongeveer 5 cm.

Doe wat olie of boter in een koekenpan en bak de venkel ongeveer 2 minuten. Strooi er wat zout over en blus eea af met sherry (of witte wijn) zodat er onder de venkel een klein laagje vocht over de gehele pan ontstaat. Doe dan voor een minuut of 5 de deksel op de koekenpan.

Doe na die 5 minuten de deksel van de koekenpan en bak een stuk of 6 gehalveerde cherrytomaatjes mee zodat de tomaatjes wel warm worden maar niet snotterig. Warm ook nog een stuk of 10 zwarte olijven mee.

Klaar!
Ik ben zelf niet echt een venkelliefhebber, maar af en toe zit hij wel eens in het groentepakket. De manier om venkel echt op te peppen is voor mij met sinaasappel: hele dunne plakjes venkel maken (bijvoorbeeld met de mandoline), met sinaasappel erbij (schilletjes eraf, van die losse stukjes vruchtvlees, sap erbij doen). Lekker laten marineren met elkaar, met eventueel nog wat extra citroensap of nog meer vers sinaasappelsap. Wordt heel lekker fris. Recepten met venkel en sinaasappel:

Salade

Uit de oven
dat wat windmills zegt maar dat met wat amandelen of hazelnoten voor de bite!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven