Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...

Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.

Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!

Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?

Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 09 augustus 2016 @ 09:20:

Simone, heb jij ook ervaring met zuurdesembrood maken? Vind die van de Jumbo erg lekker, maar toch blijven daar veel toevoegingen in zitten.

Vandaag eten we een gebakken ei, of scrambled. Ben er nog niet aan uit. Ik kan geen goede omelet bakken, dus probeer ik het niet meer. Met tomaat, champignons, ui er bij en heb nog een avocado over. Gaat dus een prima, gezond maaltje worden.

[afbeelding]

ja, een keer geprobeerd, grandioos mislukt.

wat gaat er mis met je omelet?

ik maak er altijd eentje met eerst de uienringen bakken, dan tomaat en champignons erbij, soms spek, dan het geklutste of hele ei (voor de hele dooier) er over. dan kaas erover. paprikapoeder, bieslook. lekker! krijg er nu al zin in.
Ha Fleet, bedankt voor de felicitaties!!!

Leuk dat het hier weer zo levendig is. Afgelopen weekend heb ik ook hamburgers gemaakt, ze waren heerlijk geworden en ik heb het recept ook nog uitgeschreven mochten er liefhebbers zijn bij deze de link.

@Zharon wat klinkt je curry heerlijk, krijg er helemaal zin in!

Omelet gaat bij mij altijd wel goed als ik de groenten vast even verwarm in de pan, de eieren goed kluts met een scheutje melk en veel kruiden en dan over de groenten giet. Niet meer dan één keer omdraaien en niet een te grote omelet maken want anders valt die (bij mij in elk geval) altijd weer uit elkaar.

@fleet, ik heb wel eens zuurdesem gemaakt maar dat is wel veel werk omdat je eerst de starter moet maken en deze twee keer per dag moet voeden. Vond het heerlijk maar ben er op een gegeven moment mee gestopt omdat het teveel gedoe was.

Ik heb wel lekker en gezond gekookt de laatste tijd maar niet perse heel bijzonder. Gister gewokte courgette, ui, doperwten en champignons met een paar lepels zelfgemaakte notenkaas van cashewnoten en pinda's met rijst en linzen.

Vorige week heb ik voor het eerst Hongaarse Goulash gemaakt.

Voor vanavond heb ik nog geen idee maar heb wel zin in curry met kippendijen gekregen door Zharon.
Lekkere hamburgers Marloes!

Hongaarse Goulash, wat is dat precies?

Wat ik altijd heerlijk vind in gehakt zijn koek en speculaas kruiden Dus dat gebruik ik ook vaak in hamburgers of gehaktballen. Dat is echt zo lekker.

Kippendijen vind ik trouwens zo veel lekkerder dan kipfilet, stuk malser. Daarnaast ook nog eens goedkoper.

Vanavond maak ik stamppot andijvie met zoete aardappel en speklapjes. Morgen ga ik denk ik die curry maken en donderdag pasta. Alweer lekker vooruit gepland Dat krijg je als je vakantie hebt.
quote:elko schreef op 07 augustus 2016 @ 09:42:

Ben nu into de hartige cake, vind dat lekker om mee te nemen als tussendoortje naar mijn werk voor eind vd middag. Favoriet: met courgette, spek en gorgonzola. Gevonden op een blog, geen eigen creatie.

Ik ben niet eerder op dit topic geschreven, maar lees af en toe wel mee. Maar nu was ik toch wel erg nieuwsgierig naar het recept van die cake? Hartige taart ken ik wel, maar van hartige cake heb ik nog nooit gehoord, klinkt wel lekker!
recept hartige cake
Hongaarse goulash is een soort stoofpotje met heel veel tomaat, paprika, ui rundvlees. Ik had er zelf ook nog wat wortel, courgette en champignons doorgedaan.

Hartige cake is inderdaad lekker, lang niet meer gemaakt! Misschien ga ik morgen het recept van Elko maar eens uitproberen.

Voor vanavond wordt het pasta bolognese, het gehakt moet op en de rest van de nodige ingrediënten heb ik ook al in huis.
Ahh oké, lekker! Ik heb sowieso wel weer zin in een stoofpot-achtig gerecht, met die kou nu zo. Wat een zomer..

Ik wil aankomende tijd wel weer gaan experimenteren met glutenvrij bakken. Ik wil nog kijken of het me lukt om broodjes/pizza te maken van tapiocameel en kokosmeel, of tapioca en rijst. Ik mis het heel erg om brood te eten en het meeste glutenvrij brood in de winkel is echt vreselijk qua toevoegingen..

Vriend maakt voor zichzelf altijd bananenbrood, vooral van havermeel. Op aanraden van mij gebruikt hij nu ipv 3 bananen, 2 bananen en 1 rijpe bakbanaan. Van bakbananen kan je tegenwoordig zelfs meel krijgen, het doet echt iets met de structuur. Zijn bananenbrood is daardoor nu veel mooier (en lekkerder) qua structuur en echt cake-achtig. En doordat het een rijpe bakbanaan is ook lekker zoet.
Bedankt voor het recept Elko! Ik ga die ook eens proberen! Hoe is het met de dochters, alles goed?

Marloes, oh, zelf gemaakte goulash, heerlijk! Hoe voel je je trouwens nu? Ik ben oprecht heel blij voor jullie, dus een felicitatie kon niet wegblijven natuurlijk!

Zharon, klinkt goed zeg! Laat je weten hoe het je af gaat, het glutenvrij bakken? Vind dat wel interessant.

Yoga Pot is verschoven naar morgen. Van twee dagen achter elkaar zoveel groenten gingen bij zowel man als ik de darmen flink rommelen. Man wilde tussendoor ook wel weer wat vlees eten. Maak vandaag gnocchi in een roomsaus met rivierkreeftjes. Niet helemaal vers en pakjesloos, maar zit wel 200 gram p.p. groenten bij, vis en het past bij de 500 kcal die ik vandaag mag hebben vanwege de vastdag. Houd ik het de rest van de week weer gezonder en vers.
Dat klinkt lekker Fleet! Wat voor dieet doe je? Wil je er veel af hebben?

Met mijn meisjes gaat het goed! Jongste is alweer 6 maanden en zo vrolijk en makkelijk altijd. Binnenkort wil ik de succesnummers van de oudste maken voor haar: zoete aardappel -puntpaprika-tomaat en pompoen-wortel-zoete aardappel-kaneel. Oudste is net 2 en heeft soms wel dr peuterbuitjes. Maar gelukkig blijft dat bij buitjes en valt het tot nu toe reuze mee. Hoe gaat het met jouw meiden?

De bakbanaan tip ga ik ook eens proberen!

Wil vanavond deze kiptajine eens maken! Hoop dat oudste het ook wil, die is niet zo van alles wat in saus zit maar dit is natuurlijk wel lekker zoet. En voor de couscous gooi ik r wel wat rozijntjes door, dan eet ze dat sws wel haha
Fijn Elko, dat het zo goed gaat met de meisjes! Ik ga de recepten voor je babyhapjes even onthouden, klinkt heel lekker namelijk! Peuterbuien is hier ook bekend, hoort er toch een beetje bij. Als het maar buitjes zijn dan lijkt me dat je oudste verder lekker in d'r velletje zit!

Met onze meisjes gaat het ook goed. De jongste is nu bijna 5 maanden, goedlachs en een goede slaapster. De oudste heeft haar buien ook gehad, maar nu komt het zelden voor. We denken dat ze nu beter gewend is aan haar zusje en dat het daarom beter gaat. Dus hier gaat het ook lekker eigenlijk, zó fijn.

Ik doe het 5:2 dieet. Dat is 5 dagen normaal eten en 2 dagen vasten door 500 kcal te eten. Klinkt weinig, maar eigenlijk valt het me enorm mee. Ik wil er nog tien kilo af hebben, dan zit ik op mijn ideale gewicht/BMI. Maar of het nu een half jaar duurt of een jaar maakt me niet zoveel uit, ik doe rustig aan en probeer waar mogelijk gezond te eten, maar ontzeg mezelf ook niks. Beetje ontspannen afvallen, zeg maar.

Ben eens benieuwd of je dochter het lekker vindt! Is wel een fijne leidraad of onze het dan ook lekker vindt.
@Elko en Fleet, fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie meiden! 5 en 6 maanden alweer, wat gaat dat snel zeg!

@Fleet, klinkt als een goede manier om af te vallen, heb ook wel positieve verhalen over het vastendieet gehoord, is dat hetzelfde?

Vanavond komt een vriendin eten maar ik heb niet zoveel tijd voor boodschappen en het koken, even bedenken wat ik ga maken. Iemand nog tips?

Ik voel me trouwens goed, nog wel moe en snel duizelig maar vanmorgen nog controle gehad en met de kleine gaat het heel goed. De misselijkheid is helemaal weg dus dat is ook heel fijn.
Die misselijkheid scheelt enorm Marloes, vond ik ook. Je verloskundige heeft je geprikt op je HB neem ik aan, toch? Daar niets bijzonders in te zien? Maar het belangrijkste natuurlijk is dat het je baby goed gaat. Wil je het geslacht weten van tevoren?

Wat had je uiteindelijk nog gemaakt voor je vriendin?

De gnocchi vond ik mwah-mwah. Er moest kookroom in met een half bouillonblokje van vis, maar het kreeg er zo'n goedkope vissaus smaak van. Ik denk dat ik bij mijn trouwe pot Boursin blijf als ik een lekkere saus bij een pastagerecht met vis en room wil. Eten we echt zelden, dan mag een pakje wel een keertje van mezelf.

Vanavond Yoga Pot (echt ideaal weer ervoor ) en ga twee bananenbroden maken voor in de vriezer. Eentje naturel, eentje chocolade, van Pauline. Gezond en ideaal, kan er iedere avond er eentje uitleggen om te laten ontdooien en de volgende ochtend mee nemen voor op het werk.

Ook heb ik nog blueberry muffins op mijn lijstje staan. Mijn beste vriendin heeft me een enorm plezier gedaan en deze toen in mijn kraamweek langs gebracht. Iedere ochtend zo'n muffin opwarmen en opeten, zo lekker! Voelde me enorm verwend toen! Misschien dat iemand van jullie ze ook wil proberen (of een keertje in zijn verlof wil maken en wil invriezen voor zijn eigen kraamweek *wink wink* ).

Blueberry muffins

Lekker die muffins Fleet! En slim van dat bananenbrood, doet mijn vriend ook altijd.

Fijn om te horen dat je je goed voelt Marloes, misselijkheid is echt vervelend dus gelukkig dat dat weg is.

Ik ga vanavond die curry met kippendijen maken (eindelijk). Ik heb voor het eerst een zakje met currypasta in de biowinkel gekocht, waar geen knoflook en ui in zit (en geen rare toevoegingen zoals smaakversterkers). Dus wellicht ga ik dat proberen ipv zelf kruiden, maar dat weet ik nog niet zeker. Morgen ga ik denk ik gehaktballen maken in een tomatensaus met spinazie, want daar heb ik alle benodigdheden voor in huis.
@ fleet, zo die zien er goed uit!!

ik heb vndg ei in kokossaus gemaakt, extra pittig om vn binnen op te warmen. met bloemkool en rijst. bloemkool is zo'n groente die ik bijna nooit eet, dus in het kader vn variatie nu op het menu.
Die muffins zien er zeker goed uit!

Mijn hb is een raar verhaal, ze had gebeld dat die te laag was 4,3 heb ik toch heel duidelijk verstaan. Gister met de controle zei ze dat het nooit 4,3 is geweest maar 7.0. Gister nog een x geprikt en toen 6,8. Het zou iets hoger mogen maar niks om me zorgen over te maken. De duizeligheid zal wel gewoon bij de zwangerschap horen...

We willen het geslacht straks graag weten, veel te nieuwsgierig!

Gister was de geitenkaaspizza in de winkel van €7,- afgeprijsd naar €1,- omdat die op moest dus doe kon ik niet laten liggen. Daarbij heb ik nog gehaktballetjes in tomatensaus met diverse groenten en spinaziesalade met pecannoten, rode ui en blauwe bessen gemaakt.

Als toetje plakken perzik ingesmeerd met een beetje honing gebakken in de grilpan, Griekse yoghurt, lepeltje zelfgemaakte jam en een cranberrykoekje gebakken door mn buurmeisje van bijna 4. Beetje allegaartje maar wel lekker!

Vandaag een drukke dag en ik ben heel moe dus vanmorgen al iets uit de vriezer gehaald, kerrie gehakttaart met groenten en gedroogde abrikozen. Denk dat ik er nog een rucolasalade bij maak.

Geniet van de currykruiden vanavond zharon!

@Simone klinkt ook lekker, hoe doe je dat? Kook je het ei eerst kort pel je het dan en dan in de kokossaus? Ik heb echt geen idee
@ marleen, ja eerst ei hard koken (en niet vergeten, dat gebeurde me maandag ) en dan met de kruiden meebakken (ui, knoflook, sambal, gember) en dan water met santen erbij plus zout. in laten koken. en voila een heerlijke saus. ga deze saus nog wat verfijnen want het is een super basissaus waar je eigenlijk allerlei groenten in kunt doen, en tahoe, tempé. en heel makkelijk.

vind de combi kokossaus met een pittig satégerecht het lekkerste. en zo word ik al sneller met indo koken
Ik vries ook veel dingen in plakjes in om het mee te nemen naar werk of 's avonds een keer een plakje cake bij de thee ofzo.

Het lekkerste bananenbrood vind ik trouwens met good old gesnipperde appel en kaneel.

Blueberry muffin, lekker! Maar ik maak ze niet met havermout. Heb al best wat bakrecepten met havermout geprobeerd maar het eindigt altijd klef en zompig.

Wat een lekkere dingen hebben jullie gemaakt marloes, zharon en Simone!

Fleet wat fijn dat het zo goed gaat met je meiden! En met jou, lukt het om het afgelopen heftige half jaar een beetje een plekje te geven?

Marloes wat fijn dat je je iets beter voelt al. Die duizeligheid kan ook van een lage bloeddruk komen, had ik ook in die fase vd zwangerschap. Bij controle was ie prima, maar als ik te langstil stond werd ik heel duizelig.

De tajine was lekker! Wel pittig met de chiliflakes dus ik moest nog in de weer met yoghurt, citroensap en honing om dat te verzachten.

Wil dit weekend een kwarkbol maken met abrikozen erin. En heb nog wat bosui over die op moet dus waarschijnlijk ook kaas-bosui muffins, kan weer mee naar werk
Da's niet mijn foto he, voor de duidelijkheid. Maar lekker zijn ze wel, echt het proberen waard! En niet ongezond, alleen wel gezoet.

Ben benieuwd wat de keuze is geworden Zharon! En een verantwoord pakje kan toch ook? Juist zo fijn dat het biologisch vaak geen troep bevat. Heb je de voordelen maar hoef je niet álles zelf te maken.

Marloes, dat is geen heel laag HB nee. Op het randje volgens mij, toch? Je kunt eventueel de Roosvicee Ferro eens proberen, zit ook ijzer in. Ik knapte daar vaak een tijdje goed van op. Tot het gewoon onvermijdelijk werd en ik aan de ijzerpillen moest.

Leuk dat je het geslacht wil weten! Ben benieuwd of je het gaat (en wil) delen.

Je hebt wel goed uitgepakt voor je vriendin! En lekker toch, als je wat in de diepvries hebt liggen, nooit weg tijdens een zwangerschap.

Simone, klinkt lekker zeg! Ga het proberen te onthouden, klinkt als een gerecht dat mijn man lekker gaat vinden namelijk.

Yoga Pot was weer prima gelukt en omdat ik 'em al een tijd niet meer had gemaakt was die extra lekker. Dochter heeft er een paar goede happen van gegeten, bijzonder hoe goed ze eet. Het gerecht is voor vier personen, maar houd altijd heel veel over. Dus nu een portie over voor morgen, eten we met wat rijst. En nog een dikke portie in de vriezer kunnen steken. Scheelt weer een avond koken binnenkort.

Bananenbrood was prima gelukt, de naturel is nu klaar. Lekker knapperig van buiten en zacht van binnen. Morgen maak ik de chocolade. Was samen met de yoga pot meer dan genoeg koken en bakken. Plus, de keuken was een puinzooi dus moest ik die ook nog opruimen natuurlijk.
Curry was erg lekker, heb toch die rode pasta gebruikt. Echter maar een half zakje want vond een hele zo overdreven

En ja eigenlijk zaten er in dat pakje alleen maar kruiden en als toevoeging rijstvliesolie en citroenzuur, dus echt niks raars.

Fijn dat je yogapot goed gelukt is Fleet.

Je tajine klinkt lekker elko
@Elko, dat is juist niet mijn ervaring met havermout, eerder nog te droog dan dat het klef/zompig wordt... Vind het vaak wel lekker en heb het idee dat het mijn baksel nog wat gezonder maakt.

Mijn neefje komt dit weekend weer logeren en als ik straks nog tijd heb maak ik een bananenbrood voor hem, ik heb appel in huis en dat klinkt als een goed idee van elko om er wat stukjes door te doen.

Nu een lekkere tosti aan het maken met brie, rode ui, amandelschaafsel, beetje honing en tomaat. Vanavond staat er lasagne op het menu.

@zharon, als er verder geen troep in zit is het toch geen probleem om zo'n zakje te gebruiken.
Wij zijn thuis ook al een tijdje van de pakjes en zakjes af. We gebruiken heus nog weleens een kant en klare tomatensaus, of een kruidenpasta om mee te koken, maar het meeste maken we allemaal zelf. Dan weet je ook gewoon veel beter wat er in je eten gaat of niet. Vooral de enorme hoeveelheden zout die in veel zakjes zitten, staat me erg tegen.
Estranged met een hoofdletter D
vndg artisjok en rijstkaaskoek. ben dol op beiden. rijstkaaskoek maak je door rijst te koken, eitje er doorheen, met wat geraspte kaas. zout en peper. en dan in de koekenpan als een platte koek uitsmeren. en iets vn 15 minuten aan beide kanten bakken. totdat gaar is en knapperige korst heeft. beetje op gevoel dit. heerlijk! ook heel lekker met tomatensalade.
Klinkt lekker idd Simone (en machtig) had er nog niet eerder van gehoord.

uiteindelijk geen tijd meer gehad om bananenbrood te maken maar vanmorgen wel een mugcake van banaan gemaakt. Doordat mn neefje deze grotendeels zelf kon maken was het natuurlijk extra geslaagd.

Onze buurvrouw had een goede oogst van dr moestuin en vrijdag wat dingen gebracht, rapenstelen, knolselderij, wortel en aardappeltjes. Super! De rapenstelen heb ik vrijdag door de pasta verwerkt en gister zelf in een putje met kikkenerwten, ui, champignons, tomatensaus en courgette gedaan. Voor mijn man en neefje hadden we pannenkoeken.

vanavond eten we de krieltjes met gegrilde groenten en lamsgehaktballetjes.
valt m
Ik ben niet zo van de papaya maar het ziet er wel leuk uit idd.

Iemand nog een goed recept voor mn rapenstelen die op moeten vanavond? Niet met aardappelen want ik heb gister al krieltjes gegeten en straks bij de lunch alweer.

Ze zijn trouwens best stug waardoor ze ook minder geschikt zijn om rauw te verwerken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven