Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...

Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.

Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!

Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?

Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 14 november 2015 @ 13:13:

Wat een bult lekkere dingen hier weer!

Ik ga vandaag een dikke groentensoep maken met vooral veel knolselderij en daarbij wat wortelen, pompoen, zoete aardappel en uien.

Morgen kook ik voor een buurvrouw die 80 word en een klein budget heeft. Ik maak verse lasagne, twee soorten salades, hapjes met komkommer en radijs, gegrilde groenten uit de oven en gehaktballetjes. Er komen 27 personen bij haar eten dus vandaag ga ik maar vast beginnen met het snijden van al die groenten.wat ontzettend lief dat je voor de buurvrouw kookt!!
quote:Zharon09 schreef op 14 november 2015 @ 21:14:

Waar kopen jullie trouwens jullie kruiden? Ik vind het bij de Albert Heijn best duur, en wil toch wel meer verschillende kruiden gaan kopen zoals komijn, nootmuskaat, kardemom, etc.

PitPit.

En ik zit te denken om weer eens naar de zwarte markt te gaan, is bij mij 3 kwartier vandaan. Vroeger woonde ik er om de hoek, haalde er toen veel kruiden en noten.
quote:Goede-Fee schreef op 14 november 2015 @ 21:17:

[...]

PitPit.

En ik zit te denken om weer eens naar de zwarte markt te gaan, is bij mij 3 kwartier vandaan. Vroeger woonde ik er om de hoek, haalde er toen veel kruiden en noten.

Ben ik indd al weleens tegengekomen, is dat wel in verhouding goedkoper?

Hmm wij hebben wel markt hier, maar volgens mij hebben ze daar geen kruiden.
quote:Zharon09 schreef op 14 november 2015 @ 21:14:

Waar kopen jullie trouwens jullie kruiden? Ik vind het bij de Albert Heijn best duur, en wil toch wel meer verschillende kruiden gaan kopen zoals komijn, nootmuskaat, kardemom, etc.ik heb het wel van de AH, maar heb niet in 1x een heleboel gekocht. Kocht ze op het moment dat ik het nodig had: als ik een recept maakte waarin bv. komijn nodig was, kocht ik komijn. Zo heb ik inmiddels best een verzameling verschillende kruiden, die ik ook gebruik. Zo heb ik ook voorkomen dat ik lukraak een heleboel gekocht heb, waarvan ik dan weer 1/3e niet gebruik.
quote:Zharon09 schreef op 14 november 2015 @ 21:25:

[...]

Ben ik indd al weleens tegengekomen, is dat wel in verhouding goedkoper?

Hmm wij hebben wel markt hier, maar volgens mij hebben ze daar geen kruiden.

Ja ik vind van wel en ze hebben ook zout en zuikerloze mixen, mijn vereiste.

Die zakjes van de supermarkt kosten 1,50/2,00 of meer voor 10/20 gram daar 70/80/100 gram voor 2/3 euro.

Ze hebben veel en ook andere dingen dan kruiden. Ik zou alleen de amandelmeel enzo daar niet kopen dat is weer goedkoper bij de notenboer van de markt vaak.
Bedankt beiden! Ik ga eens rond kijken op PitPit om een paar standaard kruiden aan te schaffen, en daarna ga ik wss doen zoals Elko doet, elke keer wanneer ik iets nodig heb iets aanschaffen
Ik wil jullie even bedanken voor dit leuke topic. Ik heb besloten vanaf vandaag mijn leven om te gooien en geen pakjes en zakjes meer te gebruiken. In dit topic heb ik zoveel inspiratie opgedaan dat ik het aan durf!
Hai Miraan!

Er zijn zoveel makkelijke recepten die heerlijk zijn, als je wat wil maken en je weet niet hoe vraag het hier. er zijn altijd mensen die wat lekkers weten voor je! O en neem Pinterest
Leuk miraan, en veel succes!

Ik ga dadelijk iets uitproberen: ovenschotel met gnocchi, worstvlees (draai ik balletjes van) en courgette met saus van gepureerde gepelde tomaten en geroosterde paprika en een beetje kaas eroverheen. Heel benieuwd hoe dat wordt!
Klinkt goed Elko! Ik heb zelf nooit gnocchi op, is dat wat?

Deze avond hebben wij fazant borstfilet gebakken, het was in de bonus dus vriendlief wilde eens gek doen. Was lekker, smaakte wat naar kip maar iets droger, hadden er alleen wel een sausje of iets bij kunnen doen. Daarbij hadden we nog geroerbakte haricot verts+ paprikamix en zoete aardappelpartjes uit de oven. Lekker gekruid, alleen jammer dat het niet echt krokant wordt.
Fritatta, geen inspiratie vandaag.

Morgen soto soep en ben nu week menu aan het pinteresten. Even letten op de koolhydraten, voel me beetje depri en opgezet en trek in slechte dingen. Juist dan moet ik meer groente eten en net even wat minder volkoren pasta en rijst enzo.
Ik heb ook gigantische trek in slechte dingen, al heb ik die al heel lang niet meer op. Komt denk ik ook door de periode van het jaar. Hopelijk voel je je snel beter!
Zo, weer even bijlezen. Heb niet echt heel bewust gekookt, dus heb wel wat vers gekookt maar ook wel eens niet. Maar, vandaag weer op de goede voet verder.

Marloes, hoe was het koken voor de buurvrouw nog gegaan, had ze er van genoten?

Wij hebben vandaag aardappelschijfjes met zo'n zak groentenmix uit de diepvries gegeten, had ik nog liggen. Man en dochter gegrilde kip, ik zalm uit de oven. Toen ik uit het werk kwam heb ik gezonde havermoutkoekjes gebakken. Deze zijn het geworden en zijn lekker geworden:

http://www.laurasbakery.nl/havermout-banaan-koekjes/

Morgen maak ik een plaattaart van bladerdeeg (wel uit pakje), pompoen, rode ui en geitenkaas. Van dit recept, voor de geïnteresseerden :

http://www.foody.nl/extern/recept/21205

Verder is onze diepvries nu nagenoeg leeg, dus ik ga me woensdag op een voorraad pastasaus storten. Heb die van Jamie nu twee keer gemaakt, maar ga er nu een grote batch van maken met allerlei groenten er in. Dan in zoveel mogelijk bakjes invriezen, ligt er altijd iets gezonds als we weken hebben zoals voorgaande.
Worden die havermoutkoekjes bij jou een beetje crunchy fleetfox? Ik heb vaker havermoutkoekjes van havermout en banaan gemaakt, maar ze blijven altijd zo zacht en rubberig qua structuur.

Die plaattaart klinkt erg lekker trouwens!

En weleens niet vers is geen ramp toch, moet ook soms lekker makkelijk kunnen doen en daar van genieten
ik heb laatst iets met banaan ipv boter gebakken, ook koekjes en vond het idd wat zacht. maar jouw recept is wel gezond, ook zonder suiker, dus ga het zeker een keer proberen, thnx!

dit recept is erg lekker, met halve portie suiker en zout, en extra dun uitrollen, tot 3 mm, wat langer bakken = super knapperig. maar ja, eet ze dus in 2 dagen op.... ;-(

http://allrecipes.nl/recept/3947/volkorenkoekjes.aspx

en dit beviel ook niet zo, met een ei erin werd het ook te zacht. hou nu eenmaal meer vn knapperig als het om koekjes gaat, tenzij het een cocosmacroon is .

http://www.mytaste.nl/cli ... envanjacoline.blogspot.nl
quote:Goede-Fee schreef op 15 november 2015 @ 20:06:

Fritatta, geen inspiratie vandaag.

Morgen soto soep en ben nu week menu aan het pinteresten. Even letten op de koolhydraten, voel me beetje depri en opgezet en trek in slechte dingen. Juist dan moet ik meer groente eten en net even wat minder volkoren pasta en rijst enzo.ik heb tot nu toe geen lekker volkoren pasta weten te vinden. jullie wel?
Deze waren ook een beetje mushy van structuur Zharon. Ik denk dat je met de banaan en zonder ei niet gemakkelijk een crunchy structuur krijgt. Ik heb ze wel 25 minuten in de oven gedaan i.p.v. 20 en zit er wel een beetje een knapperig bovenlaagje op. Er zitten in deze ook noten en dat helpt ook wel.

En zeker is niet vers geen ramp, maar ik ben er niet heel bewust mee bezig geweest en dat vind ik dan wel een beetje jammer van mezelf. Maar goed, we gaan een drukke periode door momenteel en man zal niet zo snel koken uit zichzelf. Nu vind ik dat niet zo erg want ik kook graag, maar in drukke periodes komt het dus niet zoveel van vers koken.

Nu gaat het wat beter dus weer met de volle bak er tegenaan.
Hmmm ja, noten werken denk ik ook wel, ik zal het binnenkort nog eens proberen maar ben er denk ik niet zo weg van. Of het is een kwestie van wennen.

Ja snap ik wel! Ach, je bent er nu weer bewust mee bezig, dus succes
Ik ga zo speculaas spelt-havermout muffins maken met noten erin. En vanavond spinazie salade met kip en noten en bietjes, even een lekker marinade voor de kip zoeken.

En ik moet van de week nog steeds zelf spijs maken, ik wilde naar de markt vandaag voor witte amandelen maar het is echt te vies weer, dus ik ga donderdag of vrijdag naar een van de kleinere markten, daar staan ook notenkramen.

En dan een gevuld speculaastaartje zonder suiker maken.

Ik koop wel een zakje sukrin, dat zijn zoetkristallen die geen glucoseverhoging veroorzaken en toch een soort fruitsuiker zijn geweest, eens kijken of dat en andere nasmaak heeft dan stevia en ook echt geen schommelingen veroorzaakt.

Misschien bakt dat ook wat lekkerder.

Vaak doe ik dat niet.. zoet ik met banaan of soms met wat stevia poeder ofzo maar merk bij bakken dat dat niet altijdhelemaal lukt.

Nu eet ik liever gewoon weinig zoets maar ik heb het beloofd aan de kinderen en de familie om wat te maken. Moet wel lekker zijn

Lukt het dan mag ik er nog 3 voor sinterklaas bakken
Ik vind het met veel gezonde baksels hoor zo Zharon, dat het wennen is (en soms went het nooit). Ik vind een havermoutkoekje met suiker ook veel lekkerder mede door de structuur, maar goed, mijn lijn kan het niet permitteren die altijd maar te bakken.

Nu probeer ik mijn dochter ook niet te laten wennen aan veel zoet. Bij ons krijgt ze gezond en verantwoord en bij familie of verjaardagen mag ze dan best wat ongezonds. Ik hoop dat ik voor haar zo een gezonde basis leg. Verantwoord en gezond kan ook lekker zijn, kan het haar maar nu beter aanwennen dan dat ze zoals ik om moet naar gezondere varianten en dat het dan best wennen is.

Ik heb gisteren het kookboek Easy Peasy (super kinderkookboek!) er dan ook maar weer eens bij gepakt, even kijken of ik wat gezonde baksels kan invriezen. Morgen moet ik in de stad zijn dus ga eens naar de biologische winkel en nog wat basisproducten meenemen voor gezond bakken (dingen zoals speltmeel, kokosbloemsuiker en dat soort dingen die je veel leest).

We gaan er vanaf komend jaar financieel op vooruit dus wil ik meer aandacht voor goede producten. Fijn dat het dan kan!

Goede Fee, dat klinkt allemaal weer ZO lekker! Laat je even weten hoe de muffins geworden zijn (en kun je deze invriezen? ), wellicht interessant voor bij ons. Ik heb wel het streven voor Sinterklaas gezonde pepernoten te maken, heb een recept liggen maar even kijken wanneer het precies kan.
Oh ik ben blij om te lezen dat de gezonde baksels bij jullie ook niet zo knapperig enzo werden (en dat jullie er ook aan moesten wennen)!! Op de blogs waar ik ze vandaan haal zie ik dan altijd van die lyrische reacties terwijl ik denk mwah best aardig, maar geef mij het alternatief met boter/suiker maar! Weet ik dat het iig niet aan mij en mijn bakkunsten ligt.

Ook hier momenteel vers koken - de lightversie. Ik werk nog maar halve dagen vanwege bekken- en rugklachten en moet keuzes maken in wat ik wel/niet kan doen. Ik probeer de echte pakjes/zakjes te vermijden, dus geen wereldgerechten en potten pastasaus bijvoorbeeld. Laatst een saus gemaakt met een blik gepelde tomaten en een pot geroosterde paprika's en wat kruiden, alles zonder rare toevoegingen maar wel sneller/makkelijker dan met verse groentes.

Hoewel ik moet zeggen dat ik de rest van de dag echt niet oplet met wat ik eet, kijkende naar de kikkers/muizen craving die ik momenteel heb

Fleetfox, wat goed dat je zo oplet met wat je dochter eet! Ik probeer daar ook een middenweg in te vinden. Dat hele super healthy superfood hoeft echt niet, dat eten wij ook niet, maar een soepstengel of rozijntjes vind ik zelf een prima tussendoortje. En dan verwen ik ze echt wel af en toe door ze een paar pepernoten (max 5 ofzo) te geven, maar ik verwen ze net zo goed met nog een paar extra druiven.
Ik had gister een reactie getypt maar helaas... die is hier spoorloos verdwenen. Dus bij deze nog een keer.

Het koken voor de buurvrouw ging erg goed, wel veel werk maar ook leuk om te doen. Ik had een hapje van komkommerrondjes met camembert en een toefje pesto, drie soorten salades, rauwe groenten met dips, bijna 2kg(!) mini gehaktballetjes, geroosterde groenten met port en tijm uit de oven en een hele lading met lasagne. (iets waar ik volgens mijn omgeving heel goed in ben)

Het is alleen wel heel raar dat je 1,5 dag in de keuken hebt staan zwoegen en dat iemand het komt ophalen en alles ineens weg is! De volgende keer vind ik het leuker om te brengen zodat je ook kan zien en horen wat de mensen er van vinden. Al kreeg ik wel een berichtje met heel veel lof en complimenten.

Ik heb momenteel hetzelfde als fee, voel me een beetje depri en heb daarom moeite om niet teveel slechte dingen te gaan eten. Ik weet natuurlijk waar ik het voor doe (verhoogde kans om zwanger te raken) maar ben er op het moment een beetje klaar mee.

Maar we gaan gewoon lekker door, vanavond een soep van zoete aardappel, knolselderij en pastinaak met een yoghurtbroodje, salade en een stukje beenham.

Ik heb nog nooit havermoutkoekjes gegeten maar ze lijken me zo droog? Of is dat een vooroodeel en moet ik het gewoon eens proberen?

@fee, ik ben heel benieuwd naar die sukrin, laat je weten wat je er van vindt? Ik had er nog nooit van gehoord.

Sinterklaas is dit jaar bij ons en mijn neefje mag ook geen suiker, ideeen zijn dus zeker welkom voor lekkere dingen!

@simone, ik haal de biologische volkoren pasta van de ah en kook deze altijd met een bouillonblokje. Vind het zelf wel lekker maar als je niet zo van volkoren pasta houdt maakt het niet uit welke je neemt denk ik.

@fleetfox, hoe maak je gezonde pepernoten?
Dat van die volkoren pasta vind ik ook, ik hou wel van een bite maar ik denk dat er ook veel mensen zijn die het gewoon niks vinden of erg moeten wennen. Wel wil in de kerstvakantie een keer zelf pasta maken. Volkoren en niet volkoren. Lijkt me heerlijk.

@ Marloes, ik ga morgen even halen die Sukrin bij bio winkel en ik zal als de gevulde speculaas lukt een recept plaatsen hier, ik denk wel pas na het weekend.

En volhouden hoor Marloes! Je weet inderdaad waarvoor je het doet maar lijkt me ook moeilijk soms inderdaad. Lekker veel comfortfood maken zonder meuk.
quote:fleetfox schreef op 17 november 2015 @ 10:22:

Ik vind het met veel gezonde baksels hoor zo Zharon, dat het wennen is (en soms went het nooit). Ik vind een havermoutkoekje met suiker ook veel lekkerder mede door de structuur, maar goed, mijn lijn kan het niet permitteren die altijd maar te bakken.

Nu probeer ik mijn dochter ook niet te laten wennen aan veel zoet. Bij ons krijgt ze gezond en verantwoord en bij familie of verjaardagen mag ze dan best wat ongezonds. Ik hoop dat ik voor haar zo een gezonde basis leg. Verantwoord en gezond kan ook lekker zijn, kan het haar maar nu beter aanwennen dan dat ze zoals ik om moet naar gezondere varianten en dat het dan best wennen is.

Ik heb gisteren het kookboek Easy Peasy (super kinderkookboek!) er dan ook maar weer eens bij gepakt, even kijken of ik wat gezonde baksels kan invriezen. Morgen moet ik in de stad zijn dus ga eens naar de biologische winkel en nog wat basisproducten meenemen voor gezond bakken (dingen zoals speltmeel, kokosbloemsuiker en dat soort dingen die je veel leest).

We gaan er vanaf komend jaar financieel op vooruit dus wil ik meer aandacht voor goede producten. Fijn dat het dan kan!

Goede Fee, dat klinkt allemaal weer ZO lekker! Laat je even weten hoe de muffins geworden zijn (en kun je deze invriezen? ), wellicht interessant voor bij ons. Ik heb wel het streven voor Sinterklaas gezonde pepernoten te maken, heb een recept liggen maar even kijken wanneer het precies kan.

Invriezen ga ik proberen voor je, hier zijn ze zo op. Ik maak er 12 en we eten met z'n 3 en soms 4en van. Dus na 2/3 dagen zijn op. Maar ik zal er een invriezen en na 2 dagen ontdooien effe kijken of die dag nog eetbaar is.

Na 2/3 dagen in afgesloten curverbak zijn ze in ieder geval nog lekker.
Gisteren een ovenschotel gemaakt met kookroom en ei en kaas ipv een zakje was echt lekker. Die speculaas muffins klinken goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven