Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...

Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.

Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!

Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?

Mooi

Ik heb volgende maand een verjaardag van man en kind samen en ik wil een suikervrij en een suikerarme taart maken.

Maar geen idee wat.

En allemaal semi gezonde hartige hapjes ( ben niet vies van wat vet als maar geen frituur is enzo) en gegrilde groentes met dip. Heel veel en alleen maar lekkere dingen. Ik wil laten zien dat ook zonder suiker en andere meuk je prima lekker kan eten op feestjes.

Ben maar begonnen met googlen en pinteresten.

En een verse linzencurry en een chilli con carne met brood als avond eten.

Als iemand tips/recepten heeft en die die wil delen? Graag!
Misschien lekker om een soort mezze te maken? Met dus van die kleine hapjes, groenten, brood en dipjes. In Turkije vond ik dat echt heerlijk.

Verder zal ik eens kijken of ik leuke recepten tegenkom!
quote:Zharon09 schreef op 08 december 2015 @ 12:34:

Misschien lekker om een soort mezze te maken? Met dus van die kleine hapjes, groenten, brood en dipjes. In Turkije vond ik dat echt heerlijk.

Verder zal ik eens kijken of ik leuke recepten tegenkom!

Ja zoets bedoel ik inderdaad!

Zal een op mezze zoeken. Thanks alvast!
Alle reacties Link kopieren
Deze linzencurry is lekker!

Ben hem nu aan het maken. Met zelfgebakken naanbrood erbij, jammie!!
Leuke topic! Ik maak al n aantal jaar vrijwel alles zonder pakjes en zakjes, zoveel lekkerder en vaak echt niet moeilijk. Gisteren had ik bijv deze spinazietaart gemaakt met kip en Turkse kaas (wel bladerdeeg uit de winkel, ok): spinazietaart

Vandaag doe ik kip en aardappels in n braadzak, met eigen kruiden, niet van Maggi.
quote:Goede-Fee schreef op 08 december 2015 @ 12:29:

Mooi

Ik heb volgende maand een verjaardag van man en kind samen en ik wil een suikervrij en een suikerarme taart maken.

Maar geen idee wat.

En allemaal semi gezonde hartige hapjes ( ben niet vies van wat vet als maar geen frituur is enzo) en gegrilde groentes met dip. Heel veel en alleen maar lekkere dingen. Ik wil laten zien dat ook zonder suiker en andere meuk je prima lekker kan eten op feestjes.

Ben maar begonnen met googlen en pinteresten.

En een verse linzencurry en een chilli con carne met brood als avond eten.

Als iemand tips/recepten heeft en die die wil delen? Graag!

De taart vind ik lastig (ik bak eigenlijk altijd met suiker), maar misschien kun je zoeken op Dadel taart. Dadels zijn ook zoet!

Hapjes heb ik misschien wel voor je: quesadillas met kip en avocado (kan ook met zelfgemaakte tortillas, die vind je ook op mijn blog), [url=http://ellouisacooking.bl ... quiches]miniquiches[/url, [url=http://ellouisacooking.bl ... met-chilidip.html?m=1,kip koekjes met dip]kip koekjes met dip[/url, kaasuibroodjes, croissantje met gehakt (met kwarkdeeg, zonder rijzen).
quote:ellouisa schreef op 08 december 2015 @ 14:18:

[...]

De taart vind ik lastig (ik bak eigenlijk altijd met suiker), maar misschien kun je zoeken op Dadel taart. Dadels zijn ook zoet!

Hapjes heb ik misschien wel voor je: quesadillas met kip en avocado (kan ook met zelfgemaakte tortillas, die vind je ook op mijn blog), [url=http://ellouisacooking.bl ... quiches]miniquiches[/url, [url=http://ellouisacooking.bl ... met-chilidip.html?m=1,kip koekjes met dip]kip koekjes met dip[/url, kaasuibroodjes, croissantje met gehakt (met kwarkdeeg, zonder rijzen).

Dadels eet ik ook niet. Gaat mijn bloedsuiker jammer genoeg flink van omhoog.

Ik denk dat ik een appeltaart met een beetje stevia/sukrin maak en een kwarktaart met fruit ofzo. Zoet bakken is ook moeilijk zonder suikers. Of ik maak gewoon iets semi gezond en neem wat anders hartigs lekkers voor mezelf

En bedankt voor de hapjes, ik zie al lekkere dingen! Kipkoekjes met chilidip ga ik van de week alvast proberen.
quote:Pinenanas schreef op 08 december 2015 @ 13:05:

Deze linzencurry is lekker!

Ben hem nu aan het maken. Met zelfgebakken naanbrood erbij, jammie!!Klinkt inderdaad goed! Opgeslagen!
quote:ellouisa schreef op 08 december 2015 @ 14:09:

Leuke topic! Ik maak al n aantal jaar vrijwel alles zonder pakjes en zakjes, zoveel lekkerder en vaak echt niet moeilijk. Gisteren had ik bijv deze spinazietaart gemaakt met kip en Turkse kaas (wel bladerdeeg uit de winkel, ok): spinazietaart

Vandaag doe ik kip en aardappels in n braadzak, met eigen kruiden, niet van Maggi.Hai, welkom!
Welkom Ellouisa, klinkt lekker!

@Fee, heb je al een idee voor een taart?

Ik ben helaas een beetje griepig dus vandaag even extra gezond gegeten. Geroosterde tomaten -uiensoep met rode peper, gember en kokosmelk met rijst en linzen voor de lunch. Als avondmaaltijd gewokte spruiten, tomaatjes, shiitake, cashewnoten, peper, gember, sjalotjes en garnalen in vissaus.

Ondanks dat ik me niet helemaal lekker voel smaakte het me allemaal erg goed.
ik heb vandaag geprobeerd een kruidenpasta voor een indonesisch gerecht in de koffiemolen snel fijn te krijgen. lukte niet. het randje van de mesjes staan naar boven ipv beneden. ik denk dat dat het probleem is.

weet iemand een snellere oplossing dan de vijzel? ik ben een kwartier bezig om daarin een smurrie van uien, knoflook met kruiden te krijgen.
Ik heb neb een hakmolen van Moulinex, daarin wordt het behoorlijk fijn

Je bent zelf een theepot
@simone, dat soort dingen doe ik in de hakmolen van de staafmixer. Ik weet niet of je er een hebt, maar ik gebruik het heel vaak. Ook als ik bijvoorbeeld te lui ben om uien te snijden. Of stel ik wil gehakt voor pastasaus, maar heb het toevallig niet in huis, nou dan doe ik wat bevroren stukken vlees in de hakmolen en maak zo een soort van gehakt. Ik heb er poedersuiker mee gemaakt, noten gemalen en idd ook dat kruidenmengsel voor gorengs.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
https://www.expert.nl/bra ... gYGwodzAEFlA&gclsrc=aw.ds

Ik heb deze. Dat hakmolentje is dus super handig.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
thnx voor de tips!

ik heb een hakmolen maar denk dat deze niet fijn genoeg is om echt een smurrie te maken.

ga het nog eens proberen en anders bekijken hoe fijn bovenstaande molens kunnen hakken.
Met zo'n hakmolen maak ik ook altijd mn pindakaas/notenpasta dus dan zou zo'n kruidenmengsel ook moeten lukken. Succes!
Ik heb er geloof ik ook ooit pesto mee gemaakt. Je moet het wel steeds van de kant schrapen en dan weer verder hakselen, maar dan is het toch nog sneller dan handmatig.

Je zou het ook in een klein kopje kunnen doen en dan de staafmixer erop. Je staaixer.moet dan wel passen en je moet genoeg mengsel hebben zodat de staafmixer wat te snijden heeft.
Ik maak boemboe's met vijzel maar soms mieter ik de hele zooi in de hakmolen en daarna nog even in de vijzel.
Nog geen taart idee, ik heb weer een ziek kind en een gepest kind dus ik loop op mijn tandjes.

Wat goed dat je extra gezond gaat eten Marloes!

Ik heb gisteren low carb sla taco's gegeten, vandaag weet ik het even niet.

Ik wil iets in een pan gooien vanmiddag moet ook nog naar sport met oudste kind en daarna meteen eten.

Zal eens kijken wat ik in huis heb.. heb zat
In zo'n hakmolen kreeg ik de babyhapjes (groente en fruit) helemaal glad, zonder stukjes of brokjes. Idd lang genoeg laten draaien en regelmatig alles van de zijkant af schrapen
Staafmixer zou ik doen inderdaad!

Dit waren mijn chocolade-fudgetaartjes trouwens: chocolade-fudgetaartjes

De kip in braadzak was ook lekker geworden,met eigen kruiden mengsel zoveel minder kunstmatig. Vandaag n groentensoepje met balletjes en maak Bloemkoolnuggets uit de oven,voor t eerst dus ben benieuwd!
Hmmmm die zien er lekker uit zeg! Vooral met een oreokoekjes bodem, heb je die chocoladesmaak door de hele taart.

Ik ga dadelijk lasagne maken, heb er al zin in!
Wat eten jullie trouwens meestal als lunch? Voor de mensen hier die ook geen/weinig brood eten. Ik ben bijna elke dag op school/stage en salades/rauwkost vind ik in deze tijd van het jaar niet echt fijn, maar als nog wordt het altijd een koude lunch omdat ik het natuurlijk mee moet nemen.
Wij hebben op het werk een redelijk uitgebreide saladebar waar ik regelmatig iets van neem. Ik maak ook vaak wat extra's met het avondeten wat ik dan de dag erna koud opeet bij de lunch of ik neem een gezonde muffin mee van huis. Soms pak ik ook een plak brood met brie en heel soms haal ik een kaasbroodje. Een ei eet ik er eigenlijk altijd bij.

Als ik thuis lunch maak ik een salade, bak een ei, eet left overs of pak iets uit de vriezer. Heel afwisselend dus.

Vandaag heb ik de tomatensoep van gister met scrambled egg met spinazie als lunch gehad, ik heb thuis gewerkt omdat ik me nog steeds niet lekker voel.

Als avondmaal heb ik alles in een wok gegooid wat ik in huis had en dat smaakte verrassend goed. Kip met spruiten, noten, kastanjechampignons, sjalotjes, tomaat, geitenkaas en truffelolie.

@fee wat naar dat je kind gepest wordt, lijkt me heel erg lastig als ouder, kinderen kunnen ook zo gemeen zijn! Wat heb je vanavond gekookt?
quote:ellouisa schreef op 10 december 2015 @ 15:19:

Staafmixer zou ik doen inderdaad!

Dit waren mijn chocolade-fudgetaartjes trouwens: chocolade-fudgetaartjes

De kip in braadzak was ook lekker geworden,met eigen kruiden mengsel zoveel minder kunstmatig. Vandaag n groentensoepje met balletjes en maak Bloemkoolnuggets uit de oven,voor t eerst dus ben benieuwd!

wat een leuk idee, heb ik nog nooit over gehoord.

wel over een kip helemaal in zout leggen en dan in een zoutkorst bakken. heb ik ook nog nooit gedaan, maar klinkt heel spannend.

er is nog zoveel uit te proberen :-p!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven