Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...

Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.

Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!

Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?

quote:Zharon09 schreef op 09 januari 2016 @ 19:12:

Meringue, lekker! Schoonmoeder had met kerst een meringue gemaakt met slagroom en heel veel fruit. Ik vond het zo lekker maar inderdaad mierzoet!

Stoofpot van vriend is goed gelukt. Greenfields ribrunderlappen om 14:00 eerst aan beiden kanten aangebrand, daarna wat water in de braadpan en zoete puntpaprika, bospeen, tomaten en een halve jalapeno toegevoegd. Daarnaast nog keltisch zeezout, peper, garam masala kruiden, laurierblad en wat honing. Om 17:30 nog pompoen toegevoegd en om 18:30 gegeten. Het was echt heerlijk, erg in balans. Lekker zoetig, maar met een pittige ondertoon. De wortel en paprika waren wel bijna helemaal verdwenen, daarom hadden we de pompoen ook pas later toegevoegd. Het vlees was ook erg smaakvol en helemaal uit elkaar gevallen.Klinkt Goed!
Gisteren een boterham gegeten en ik een salade met pepertjes, avocado, bietjes en een ei, rucola en wat mozerella.

Dus ik maak vandaag overschotel met aardappel, pompoen en gehakt en wat kaas.

En ben een week menu aan het maken, en zo wat dingen halen voor het kaasplankje chutney. Misschien ga ik wel een beetje wat dingen maken die ik kan invriezen of in de koeling bewaren, heb een druk weekje en dat scheelt dan weer flink in de tijd.
quote:Goede-Fee schreef op 10 januari 2016 @ 09:31:

Ik eet al minder vlees omdat vlees tegenwoordig ook bewerkt is en soms echt vol zit met meuk. Maar eigenlijk is de hoofdreden dat ik minder en soms geen vlees eet is dat het de grootste vervuiler is ter wereld.

Als je elke week een dagje minder vlees eet dan nu maak je zo veel verschil. Daar kan de winter zonder kachel of lichten aan, alles op de fiets doen en nooit meer vliegen niets eens aantippen.

Ik eet ook het liefst vlees uit de regio, dat kan ik niet altijd halen en ook niet altijd betalen. Maar is vaak echt vers, biologisch en is niet van hot naar her gereden, ingevroren en weer ontdooit. Dieren zijn vaak ook beter behandeld dan vlees uit buitenland en zijn niet op vreselijke transporten geweest.

Ik ben geen vegetarier omdat ik niet per se tegen vlees eten ben maar wel tegen hoe 90% van de tijd de dieren behandeld worden.

En vlees op die manier eten kost meer geld en dat heb ik maar beperkt dus eet ik daarom ook steeds minder vlees, soms uit de supermarkt en soms via de regiobox.

En verder gewoon lekker vers koken en drink alleen weidemelk en uitloop eieren, wil nog op zoek naar boer hier waar ik kan zien dat ze ook echt een beetje ruimte hebben, zit goed qua locatie mbt fruit, eieren en vlees en melk.

Zo denk ik er ook over ja. Ik ben er tegen hoe het overgrote deel van de dieren behandeld wordt. Daarnaast is het enorm vervuilend en is het vlees uit de gewone bio industrie niet eens echt gezond te noemen, door de toevoegingen + antibiotica + stress, etc. Ik denk ook dat het goed zou zijn als iedereen iets minder vlees zou eten, dat kan ook echt geen kwaad.

En precies om die reden wil ik ook minder vlees eten, want biologisch kan ik gewoon meestal niet betalen. Sommig vlees koop ik altijd bio/scharrel, omdat dat nog goed te betalen is, maar verder niet. Eieren koop ik ook bio uit de supermarkt, maar ik zou ze het liefst van een boerderij halen. Helaas hebben we hier niet zoveel in de buurt + ik heb geen auto, dus met het OV valt al helemaal nergens te komen.
Hier hetzelfde Zharon, we wonen in een grote stad en hebben weliswaar een overvloed aan biologische winkels, maar boerderijen is toch snel 15km en als je geen auto hebt is 30 km fietsen in totaal best ver

Ben ooit begonnen omdat ik vlees niet gezond vond en de bio-industrie mij tegen stond. Toen was bio ook nog niet zo verspreid als nu en veggie-voedsel was ook minder toegankelijk. Nu is het veel makkelijker en meer mainstream geworden. Maar ik zou nooit bijv. mijn kat veggie of vegan voedsel geven, lijkt me niet gezond voor een carnivoor.

Ik ga na de lunch de Mexicaanse schotel maken met allerlei losse kruiden (moet nogopzoeken welke), ui, champignons en paprika's. Voor vriend bak ik er wel wat gehakt bij, want hij vindt de kidneybonen (blik, net als de gepelde tomaten) en de kruiden niet zo heel lekker zonder gehakt.

En omdat de paprika's maar 1,40 per kilo stonden, wordt het morgen paprikasoep
Ik ga Peren/mango chutney maken en dan lekker veel.

Voor mij een portie zonder de suiker en eentje met wat speltstroop voor de visite. Ik heb geeneens meer echte suiker in huis

Ingrediënten voor de chutney

3 peren in stukjes

Mango in blokjes

Handjevol rozijnen

Sap van een 1/2 citroen

2 el witte wijnazijn of appelazijn

1 tl kaneel

2 kruidnageltjes

Snuf zout

Optioneel: 1 el Speltstroop

Zo maak je het

Doe alle ingrediënten in een steelpan. Laat de chutney gedurende een half uur op een zacht vuur stoven.

Verwijder de kruidnageltjes en doe de chutney in een schone pot/bak.
Mensen die hun dieren veggie maken. Belachelijk gewoon.

Al moet ik zeggen dat veel 'normaal' dierenvoer ook niet bepaald gezond is. Vol met suikers (ja echt) en graan. Dus ik let daar voor mijn kat ook goed op, dat hij voer krijgt wat vooral uit vlees bestaat. Ik blijf bezig met ingrediënten lezen, voor mezelf en voor mijn kat.

Lekker Saracenen, een Mexicaanse schotel! Zelf eet ik bijna nooit bonen, maar vriend vind het juist wel erg lekker en soms maak ik het voor hem, dan meteen voor een paar dagen zeg maar.

En succes met je chutney Fee, laat maar weten hoe hij smaakte! Het klinkt in iedergeval wel erg makkelijk om te maken, dus binnenkort ga ik me er ook eens aan wagen.
Ik houd echt niet van chutneys, maar m'n moeder wel (zeker met kaasplankjes) dus ik zal het onthouden en misschien eens voor haar maken! Het klinkt wel lekker trouwens

Eens! Een kundige medewerkster bij de dierenwinkel zei eens 'als het merk geen reclame maakt op tv, internet of in kranten en geen huismerk is, kan je er op rekenen dat het betere voeding is.' En vaak heeft ze gelijk. Hier is Almo nu in trek, vroeger een Duits merk (Real Nature) wat ik droog wel nog koop voor onze kat. Het kost misschien wat meer, maar gezondheid is natuurlijk het belangrijkst.

Edit: Dit geldt niet alleen voor katten en honden, maar ook knaagdieren zijn gebaat bij goede voeding. Hoe vaak zag ik als cassiere niet de duurste brokken voor de rashond voorbij komen in een tuincentrum en een zak gemengd voer van het budgetmerk voor het konijn en als het konijn geluk had geen stro, maar hooi. Ook konijnen eten beter hooi, groenten en kwaliteitsvolle brokken met veel ruwe vezels (er is discussie of brokken nodig zijn) in plaats van granen, suiker en kleurstoffen. Om van yoghurtdrops (een konijn is veganist!) en die troep te zwijgen: een rozijntje of stukje gedroogde banaan is veel beter als je toch iets wil geven.
Ik heb op dit moment wel brokvoer van Royal Canin, omdat de cattery deze gebruikte en ze zei dat alle katten het daar tot nu toe goed op hebben gedaan. Als ik over ga op volwassen voer ga ik nog wel kijken of ik niet liever een ander merk heb. Op zich is dit brokvoer wel goed, maar het kan beter. Natvoer blikjes gebruik ik ook van Almo Nature, dat is wel echt een goed merk. Tot nu toe vind kitten ook echt letterlijk alles lekker dus daar hoef ik gelukkig niet bang voor te zijn.
quote:Zharon09 schreef op 10 januari 2016 @ 12:53:

Ik heb op dit moment wel brokvoer van Royal Canin, omdat de cattery deze gebruikte en ze zei dat alle katten het daar tot nu toe goed op hebben gedaan. Als ik over ga op volwassen voer ga ik nog wel kijken of ik niet liever een ander merk heb. Op zich is dit brokvoer wel goed, maar het kan beter. Natvoer blikjes gebruik ik ook van Almo Nature, dat is wel echt een goed merk. Tot nu toe vind kitten ook echt letterlijk alles lekker dus daar hoef ik gelukkig niet bang voor te zijn.Gelukzak, hier blieft Poes vooral vis en met geluk eet hij een pak van 400 gram helemaal op. Meestal hoeft hij na een week het niet meer, al geven we twee soorten
Haha aahh. De kat van mijn ma is ook enorm lastig, die eet zo vaak der eten niet op en lust ook veel niet. Dan laat ze het gewoon staan totdat mijn ma iets nieuws geeft. Die van mij is pas 4 maanden en eet tot nu toe echt alles, als ik zelf aan het eten ben moet ik hem echt uit de buurt houden want hij wilt alles likken.

Natvoer is hij dol op (maar geef ik niet zo vaak) en zijn brokvoer gaat ook netjes op. Snoepjes vindt hij ook heerlijk, als ik al met het doosje schudt komt hij als een dolle aangerend.
Iemand die hier een lekker recept met pompoen heeft? Ik heb nog een halve pompoen liggen en weet niet zo goed wat er mee te doen. Voorkeur gaat uit naar een ovenschotel, maar hoeft niet per se. Ik zit nu te denken aan de pompoen voorkoken, daarna puree er van maken. Gehakt met wat andere groenten bakken, dan in de ovenschaal met bovenop de pompoenpuree en wat geitenkaas. Maar voor pompoenpuree heb ik denk ik niet genoeg pompoen, want het is maar een halve.

Anders maar gewoon simpel roosteren in de oven met wat andere groenten (en kaas) en dan een stuk vlees erbij maken.
Alle reacties Link kopieren
Pompoenrisotto met zoete ui en pijnboompitjes eroverheen. Ik doe er vaak ook nog wat parmaham doorheen.

Ik lees mee dames, maar hoogzwanger en zooooo mooooeeee dus het uitproberen van nieuwe gerechten staat op een heel laag pitje nu. Energie is hard nodig voor andere dingen.

Vandaag wel een flinke pan soep gemaakt met geroosterde tomaten, wortel en puntpaprika. Die gaat de vriezer in, makkelijke en gezonde maaltijd voor in de kraamtijd.
Wij maken ook vaak pompoenrisotto met geitenkaas. Klassieke risotto maken, ook zoete ui en pijnboompitjes toevoegen en op het laatst de pompoen (in stukken geroosterd in de oven) in stukjes erdoor met de geitenkaas. Wij gebruiken relatief harde geitenkaas, soms ook die, die je in een rol in de supermarkt kan vinden.

De Mexicaanse schotel was ook een succes, vriend had 'niet veel honger' (lees: lust het niet graag), maar heeft echt veel gegeten. De tortilla's waren ook goed gelukt, dus extra fijn!
Pompoen ristotto is lekker!

Chutney gelukt, is echt heerlijk en amper werk.

Ga van de week nog wat maken maar dan een andere en met een pepertje erin.

Recept/beschrijving van de mexicaanse schotel Saracenen?
@zharon, succes met je examens deze week. De stoofpot van je vriend klinkt heerlijk!

De hapjes, chutneys etc waren zaterdag allemaal goed gelukt, goster kwam ze de spullen weer terug brengen en ze had alleen maar lof, erg leuk

Plaattaart met pompoen is ook erg lekker. De pompoen roosteren of koken, daarna pureren en uitsmeren op een lap bladerdeeg, wat uien, nootjes en geitenkaas erover strooien en dan afbakken in de oven.

Zaterdag had ik ook nog een knolselderijsoep gemaakt met een beetje sinaasappel erdoor en gegraneerd met pistachenoten, zelf wat bij elkaar gegooid en ik vond het een succes.

Deze week ook een beetje druk maar ik heb nog een witte kool liggen dus vanavond wordt het iets met koolsalade denk ik. Of heeft iemand anders nog een lekker idee voor de witte kool?
Wat betreft vlees denk ik er hetzelfde over als Fee, ik eet regelmatig vega en als ik vlees eet dan altijd bio. Eieren en melk neem ik ook altijd bio behalve als we uit eten gaan.

Sinds hier iemand een opmerking maakte over de hormonen in vis ben ik daar ook meer op gaan letten maar dat vind ik nog wel lastig. Hoe weet je nu of je vis bij de markt vol met hormonen zit of niet?
Ik ben niet zo zo'n visliefhebber maar ik hoor mijn zus,die ook best goed oplet wat ze eet, er ook over. Zij vind dat ook best moeilijk. Ze eet dus weinig vlees of vis nog.
Ik heb nog pompoenschotel over van gisteren, dat word met wat groenvoer de lunch

Heb nog kikkererwten liggen dus ik ga ik nu laten weken en dan vanavond hummus maken.

En ik denk dat ik mexicaanse soep maak voor ons en verse kippensoep ( sorry wel met een biologisch groentebouillion blokje) voor de kindjes. Die zijn niet zo lekker.
Het verschilt nogal hoe ik hem maak, ligt een beetje aan de restjes die ik nog heb. Dit keer heb ik een uitje met een wortel en teen knoflook aangestoofd in olijfolie (in deze fase kan je er denk ik ook gehakt aan toevoegen en rul meebakken), dan een groene, gele en rode paprika erbij (we zijn met twee, dus niet al te groot) gedaan, een paar overgebleven champignons gingen er ook bij in stukjes. Als dat goed geslonken is heb ik er een blikje kidneybonen (wel suiker- en zoutvrij, twee kan ook maar vriend houdt er niet zo van) door gedaan (een blikje mais kan er nu ook bij) en heb ik gegoocheld met kruiden: ca. eetlepel paprikapoeder, cayennepeper, komijnzaadjes (even in de vijzel), max theelepel kaneel en wat peper en zout. Dat nog een paar minuten laten sudderen en dan een drie- of viertal tomaten erdoor. Maar een blik gepelde tomaten kan ook natuurlijk. Het vuur mag dan laag en laat het sudderen.

De tortilla's hebben veel verschillende verhoudingen merk ik. Ik had 200g bloem, 125 ml water, snuf zout en eetlepel olijfolie gemengd en 30 min laten rusten. Daar werden 6 bollen uit gesneden die je in de bloem (anders plakt het echt) dun uitrolt en dan moeten ze eventjes worden gebakken in een pan die je in principe niet moet invetten, maar met wat olijfolie uit een spuitbus gaat het wel sneller. Ze mogen niet te lang bakken, want ze moeten nog oprolbaar zijn.
Klinkt goed saracenen!

Ik heb gister de witte kool gewokt met wortel, ui, paprika en cashewnoten. Samen met zwarte rijst was het een prima maaltijd.

Voor vandaag wil ik bobotie gaan maken met lamsgehakt, nog nooit gemaakt of ergens anders gegeten dus ik ben benieuwd.
Succes Marloes! Ik ben benieuwd.

En linkt goed Sarac, ik maak ook vaak dingen met wat ik in huis heb en op gevoel.

Ik heb weer zieke dametjes thuis en man werkt deze week bizar veel, dus ik heb een pan kippensoep opstaan.

Net een grote pan curry met linzen/pompoen en spinazie opstaan, lekker vegetarisch en kan ik wel 2 dagen van eten en dan nog een restje in de vriezer.

En mijn hummus is weer heerlijk dus ga als ik vanavond zin heb er wat flatbreads bij bakken.
Ohh humus is zo lekker!

Hier vanavond gewone agv op vriends verzoek, prei voor vriend en andijvie voor mij. Allebei met puree, dus eigenlijk (rauwe) andijviestamppot (met kleine tomaatjes en een lepel mosterd) en preistamppot. Appelmoes staat ook op, de appels waren zo zoet dat honing niet meer nodig was. En dan nog een verloren worst uit de diepvries en een spinazieburger voor mij.

Morgen maak ik gevulde conchiglioni (pastaschelpen XL) met ricotta, spinazie en parmezaan. Stond ooit op Marley Spoon. Als je ze in de oven doet op een laagje tomatensaus (met knoflook en kruiden) is het echt heerlijk!
Lekker hummus! Klinkt verder lekker allemaal.

En bedankt @Marloes. Fijn dat alle hapjes zo goed gelukt waren

Zelf eet ik geen kool dus helaas weet ik daar niks mee. Dat over die vis vind ik ook lastig, ik eet eigenlijk alleen diepvries vis met het MSC merk, tenzij ik uiteten ben ofzo. Bij vis van de markt zou ook moeten staan of het kweekvis of wilde vis is. Maar dan weet ik als nog niet hoe het er aan toe gaat met kweekvis in het algemeen, dat zou je even moeten opzoeken? Pangasius en tilapia zijn sowieso gewoon altijd vol bagger.

Uiteindelijk met de pompoen een ovenschotel gemaakt trouwens. Ik heb nog nooit risotto gemaakt dus daar ging ik me niet aan wagen. Daarbij kan ik niet tegen de meeste bouillonblokjes en om nou zelf bouillon te gaan maken voor de risotto..

De ovenschotel was wel goed gelukt. Ik had eerst gehakt gebakken met wat paprika, wortel, ras el hanout kruiden, peper, zout. Pompoen en zoete aardappel gekookt, daar een puree van gemaakt met diezelfde kruiden en een beetje mosterd. Eerst het gehakt in de ovenschaal, de pompoenpuree eroverheen en daarna nog geraspte geitenkaas.
Alle reacties Link kopieren
net brood uit de oven gehaald. heerlijk! heb er nu een paar gebakken volgens verschillende recepten. dit is volgens de klassieke broodbakmethode. aangevuld met chia zaden, pompoenpitten en hazelnoten.

luchtig en smakelijk. erg blij mee dat ik het nu onder de knie begin te krijgen.

de komende tijd wil ik experimenteren met meel-bloemsoorten en verhoudingen en toevoegingen. gedroogde zontomaatjes en parmezaan of olijven. mjammie.

ik lees al weer veel heerlijke dingen van jullie!

weer nwe indonesische recepten uitgeprobeerd, toemis onder andere. wel lekker maar niet superenthousiast over.

en morgen recepten uit de delicious van januari proberen. oosterse biefstuk en iets met boerenkool, soort frituur met kikkererwtenmeel.
Beterschap voor je meiden Fee!

@Zharon, die ovenschotel klinkt heerlijk!!! Krijg er trek van.

De bobotie met lamsgehakt en abrikozenjam was ook erg goed gelukt, ik had er nog doperwtenpuree en een flinke salade bij gemaakt. Het was de bedoeling wat extra doperwtenpuree te maken zodat ik er bij het ontbijt wat van kon nemen maar het lukt me nooit om dat over te houden. Zo simpel maar verslavend lekker.

Ik ben vanavond gestart met een cursus mindfulness en onze opdracht is om de komende week "mindfull" te eten. Ik probeer altijd al met aandacht te eten maar ben benieuwd hoe dat deze week gaat als ik er extra op ga letten, vind het wel een leuke opdracht.

@Simone, lekker he vers brood, vooral als je hele huis er zo lekker naar begint te ruiken... Leuk dat je er zo mee aan het experimenteren bent. Gebruik je ook een broodbakmachine of gewoon in de oven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven