vooruit koken

14-05-2013 19:47 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een oud topic omhoog gooien.

Ik probeer op de meest efficiënte manier mijn huishouden te doen aangezien ik 3 jonge kinderen heb. De jongste is 2 weken oud. Ik wil proberen alles toch nog een beetje aan kant te hebben thuis en er ook nog te zijn voor de kinderen.

Nu heeft de kleinste 's avonds zo rond kook- en etenstijd zijn onrustige uurtjes (zoals veel baby's) en komt er voor mij niet veel van koken en eten als mijn man werken is.

Ik zit dus te denken om 's ochtends vroeg te koken voor 's avonds, dan hoef ik niet te koken in de drukste tijd, hoef ik niet vanalles af te ruimen en heb ik geen mega afwas.

Maar is het lekker om 's ochtends om 6 uur aardappelen en groenten te koken, vlees te bakken en dit goed afgedekt op bordjes in de koelkast te bewaren en dan 's avonds in de magnetron op te warmen?

Het gaat maar om 3 dagen per week, want 2 dagen is mijn man thuis en de andere 2 eten we makkelijk.

Ik ben geen keukenprinses, dus iets van stoofpotjes wat ik hier veel lees zit er voor mij niet in denk ik. Daar ga ik me wel eens aan wagen als de kids ouder zijn en ik wat meer tijd heb.
Ik zou de aardappelen en groenten 's ochtends wel al koken, maar het vlees 's avonds nog snel bakken...
's morgens om 6 uur zou ik gewoon in bed willen liggen. Dan zou ik er eerder voor kiezen om bijv. op zondagmiddag wat ovenschotels o.i.d. in elkaar te draaien, zodat die doordeweeks alleen nog in de oven hoeven.

Stoofpotjes zijn trouwens ook helemaal niet ingewikkeld. Een kwestie van dingen in de pan, 3 a 4 uur laten sudderen en af en toe omroeren. Het enige is dat je ervoor thuis moet blijven, dus ik zet het vaak op zaterdagochtend op als ik verder geen plannen buitenshuis heb.
stamppot
quote:ik31 schreef op 09 september 2013 @ 09:22:

Ik zit dus te denken om 's ochtends vroeg te koken voor 's avonds, dan hoef ik niet te koken in de drukste tijd, hoef ik niet vanalles af te ruimen en heb ik geen mega afwas.

Maar is het lekker om 's ochtends om 6 uur aardappelen en groenten te koken, vlees te bakken en dit goed afgedekt op bordjes in de koelkast te bewaren en dan 's avonds in de magnetron op te warmen?

Het gaat maar om 3 dagen per week, want 2 dagen is mijn man thuis en de andere 2 eten we makkelijk.

Ik ben geen keukenprinses, dus iets van stoofpotjes wat ik hier veel lees zit er voor mij niet in denk ik. Daar ga ik me wel eens aan wagen als de kids ouder zijn en ik wat meer tijd heb.

's Ochtends om 6 uur koken lijkt mij sowieso vreselijk. Toen mijn kinderen heel klein waren bereidde ik het eten vaak in fases voor. Bijvoorbeeld direct na het ontbijt op een 'loos' moment alvast de aardappels schillen en groenten schoonmaken en klaar zetten. En me er dan rond etenstijd makkelijk vanaf maken met alleen het eten nog te hoeven koken, desnoods met een paar snelle vissticks erbij ofzo.

Maar als ik je verhaal zo lees, wil jij het al op de borden opgeschept hebben, ik zou het gewoon eens proberen of het voor jou werkt. Veel groenten (wortels, bloemkool, broccoli e.d.) zijn goed op te warmen in de magnetron.

Zelf zou ik toch eerder kiezen voor makkelijke 1 pansgerechten waarvan je op het moment zelf kan beslissen of je alles in 1 keer opwarmt of dat je dat per portie doet. Denk aan de hier al genoemde stamppotten, chili, nasi, pasta's, etc.

Als ik vooruit kook maak ik trouwens vaak ovenschotels of maaltijdsoep.
Tijdens de middagdut een ovenschotel maken, of een stoofpot.
Ingevroren pasta wordt pap als je het opwarmt. Vries alleen de saus in, pasta is in 10 minuten gaar. In die tijd is de saus in de magnetron ontdooid en heb je meteen een bak sla gemaakt.

Ik maak regelmatig maaltijden voor mijn moeder. Daarvoor gebruik ik drievaksborden met een deksel, die kunnen vanuit de diepvries meteen de magnetron in. Ze zijn alleen niet geschikt voor grote eters. AGF kun je makkelijk invriezen, zolang je er maar geen biefstukje bijdoet maar bijv. een balletje gehakt, slavink, blinde vink, stoofvlees. Als je het nog makkelijker wilt, vraag dan de slager gebraden rosbief, fricandeau, rollade of gebraden gehakt in plakken van ca 1/2 centimeter te snijden, met een lekkere saus erbij heb je snel een stukje vlees op je bord. I.p.v. aardappels kun je beter puree invriezen. Van pastasaus maak ik meestal een grote voorraad. Stoofpotjes zijn echt niet moeilijk maar je moet er wel rekening mee houden dat bijv. bruine bonen (denk aan chili con carne) een beetje stug kunnen worden als je ze invriest. Capucijners idem. Hachée is ook iets waar veel tijd in gaat zitten. Maak een grote pan, genoeg voor drie keer.
verba volant, scripta manent.
Maak in het weekend lasagne, je kunt dat mooi in een schaal in de vriezer zetten of in de koelkast voor de volgende dag. Geldt eigenlijk voor alle ovenschotels: je haalt ze uit de koelkast en doet ze in de oven, als je de tafel hebt gedekt en alle andere kleine dingetjes in huis hebt gedaan is je eten klaar!

Rijst werkt ook goed voorgekookt, je bakt dat gewoon door je vlees-groente mengsel heen, de kruiden bepalen wat het uiteindelijk wordt, erg gemakkelijk.
Je bent wat je eet
Tijdens mijn zwangerschapsverlof maakt ik ook vaak tijdens de middagdut een ovenschotel, dan hoefde ik alleen de oven op tijd aan te zetten.

Verder inderdaad maaltijdsoep, stoofschotels, maaltijdsalade (dressing pas op het laatst), bonengerechten: chili/bonen met groenten voor in wraps/cassoulet, nasi, rijst met saus (curry, tjaptjoi, zoetzuur, etc), falafel opwarmen met pitabroodjes en (kant-en-klare) rauwkost, stamppot, pannenkoeken, quiche.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven