Waar aardappels bewaren?

02-04-2012 12:53 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een domme vraag, maar waar bewaren jullie aardappels?

Die van mij liggen in een zak in keukenkastje maar omdat het daar te warm is (?) krijgen ze heel snel uitlopers. We hebben geen schuur of kelder, en de koelkast schijnt ook niet goed te zijn. In de hal onder de trap hebben we wel plek (staat ook oud papier e.d.) maar hebben we vloerverwarming dus ik denk dat dat ook niet handig is....

Bedankt alvast voor de tips
Ik bewaar ze ook in een zak in een kast, gewoon op kamertemperatuur dan in feite.

Soms bewaar ik ze wel eens in de koelkast.
Ik heb een speciale aardappelbak. En deze staat in een kelderkast.
Aardappelen moeten bewaard worden op een koele, donkere plaats met goede ventilatie. De ideale bewaartemperatuur is 7- 10 ºC. Bij deze temperaturen, kunnen aardappelen vele weken bewaard worden. Bewaar aardappelen niet in de koelkast! Wanneer aardappelen onder de 7°C bewaard worden, ontwikkelen ze een zoete smaak, dit komt door de omzetting van zetmeel naar suiker. Dit verhoogde suiker gehalte veroorzaakt donkere plekken waneer de aardappelen gekookt worden. Als je aardappelen bij kamertemperatuur opslaat, moet je ze binnen een paar weken gebruiken. Hou aardappelen weg van plaatsen waar ze lang blootgesteld staan aan licht, dat kan zorgen dat de aardappelen groen worden ( zie “vergroening”). Dit groen worden veroorzaakt een bittere smaak en kan giftig zijn. Wanneer aardappelen groene plekken beginnen te krijgen of beginnen te spruiten, verwijder dan voor gebruik deze stukken van de aardappel.

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp98.htm
Volgens mij moet de zak wel open zijn. Ik bewaar ze in een soort aardappeldoos, maar je kunt ze ook in de koelkast bewaren. Daar is het ook donker en koud.
Kan je een ouderwetse jutte zak op de kop tikken?
Ik koop nooit grote zakken aardappels. Hoef ik ze ook niet lang te bewaren.
Waar koop je een aardappelbak?
Bij mij gaan ze ook altijd uitlopen of ze worden zacht.

Ik kan ze wel in de kelder bewaren, maar waar doe ik ze dan in?
Ik heb ze in een gewone doos in de kelder staan
Aardappelbak, bij Marskramer, Blokker etc. Soort rechthoekig afwasteiltje, deksel met ventilatiegaatjes erin. Rond 10 euro volgens mij.

En als aardappels wat zachter worden, schillen en een tijdje in zo koud mogelijk water zetten. Daarna gebruiken zoals je van plan was.

Als ik denk teveel aardappels te hebben maak ik een paar soorten aardappelpuree voor in de vriezer, altijd handig.
Ik heb ze in een mand in de trapkast. Daar is het donker en redelijk koel.
Ik ga maar eens op zoek naar een mand of naar de blokker.
quote:redband schreef op 02 april 2012 @ 13:01:

Kan je een ouderwetse jutte zak op de kop tikken?Over een maand of 8 geen enkel probleem :-)
Ik koop eens in de twee weken een kilo, soms een keer per week maar alleen als het heel koud is, dan maak ik graag een stamppotje.
verba volant, scripta manent.
In de trapkast. Donker, beetje fris.

Maar af en toe heb ik een zak die toch enorm uitschiet. Je moet ook goede harde aardappelen uitzoeken in de winkel.

Ik ruik bijvoorbeeld altijd in de zak. Als ik wat ruik leg ik ze terug. Een (bijna) schimmelende aardappel ruik je namelijk meteen!
Oei! Ik zal die zak die ik een paar weken geleden in het keukenkastje gezet heb maar eens op zoeken als ik thuis ben...

En ik bedenk me nu dat ons schuurtje een veel betere plek is om die dingen te bewaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven