Waar koop jij vlees?

01-12-2011 10:50 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik koop mijn vlees altijd in de supermarkt. Als het in de aanbieding is, koop ik de kiloverpakkingen.

Nu stond ik laatst in de slager, en vond het er zoveel beter uitzien als wat ik normaal koop, maar dan 2x zo duur. (Was in een Keurslager, maakt dat uit?)

Nu ben ik best bereid meer te betalen voor vlees als het goed is, maar ik vraag me af of het ook 'beter' vlees is. Of kan ik dan beter biologisch vlees kopen? En als je dat zou doen, is het biologische vlees in de supermarkt dan bijvoorbeeld wel echt beter als de 'kiloknallers' die ernaast liggen?

Kort gezegd: Ik wil best van de kiloknallers af, maar wil alleen meer betalen als ik zeker weet dat het ook wel écht beter vlees is. Qua kwaliteit maar ook qua dierenwelzijn/duurzaamheid.
Biovlees van de supermarkt (C1000). Of vega. Zelfs met mijn kleine budget kan ik het betalen, ik eet denk ik 2x per week vlees en de overige dagen vega/kaas/ei (en dan die met een 0 als code). Ik vind het niet nodig om elke dag vlees te eten, denkend aan mijn lichaam, milieu en de dieren.
This is not kosher!
quote:snoesje666 schreef op 01 december 2011 @ 11:07:

In je kant-en-klaarvoedsel zit vaak kipseparatorvlees. Dat zijn de restjes die aan de hakmessen blijven hangen, daar worden verwijderd i.v.m. schoonmaken, en in nuggets en kipcorns worden gebruikt.

Dat is niet waar.

Niets mis met seperatorvlees, is gewoon de industrieele verwerking van kip nadat de filets er af gehaald zijn, je kluift toch ook een kip kaal als je een hele kip hebt gebraden?

Ik vond de eigenaar/directeur van die grote fabriek voor separator vlees een van de beste mensen in de keuringsdienst van waarde. Die man was zó heerlijk eerlijk, nuchter en duidelijk. Geen gelul, gewoon laten zien wat het is en dat er niks mis mee is... Daar kunnen zoveel anderen mensen uit die show nog een puntje aan zuigen! De man van de kippenseperator had nog iets prachtigs, het vet van de kippenkarkassen als brandstof (diesel) voor zijn vrachtauto. Geweldig!

Door te separeren wordt echt al het vlees van de kip gebruikt, en daar is niets mis mee. Hoe d ekip groot is gewordne is vanzelfsprekend een ander verhaal, maar met separatorenvlees is niets mis. Waarom weggooien?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik koop vlees alleen per 1 of 2 stuks. Hou niet van ingevroren vlees, want uiteindelijk belandt het bij mij vaak toch in de kliko omdat het er dan al weer veel te lang in ligt, omdat ik toch meestal nieuw vlees koop wat gelijk klaar is voor gebruik.
quote:zionomi schreef op 01 december 2011 @ 11:15:

dat gore rundvlees van appie heijn is echt niet te vreten

dan moet je echt de gerijpte biefstuk van AH 'ns proberen, da's super mals!

Ik eet eigenlijk niet veel varkensvlees, behalve in gehakt (liefst gemengd met kalfs) of als varkenshaasje. Dus kies ook wel de kwalitatief betere stukken vlees.
Dan ben ik iemand die wel eet van mishandelde dieren. Ik koop namelijk wel eens kiloknaller vlees. Ook kopen wij meestal vlees van de LIDL. Ik vind het een beetje onzin om te beweren dat alleen biologisch vlees of vlees van de slager 'diervriendelijk' zou zijn.

Al het vlees is niet diervriendelijk omdat het van dode dieren komt.

Ik geloof best wel dat door biologisch vlees bijvoorbeeld minder rommel zit enzo, mjaa helaas hebben wij het niet zo ruim om zoveel uit te geven aan boodschappen en vind ik het ook niet belangrijk. Ik eet liever een paar keer per week geen vlees.
Ik haal mijn vlees in verschillende supermarkten. Heb een echte vleeseter thuis, dus er staat hier wel vaak vlees op het menu. Zelf hoef ik het niet zo nodig, dus ik eet ook wel regelmatig iets vega-achtigs. Of vis, want dat lust hij dan weer niet zo graag.

Maar ik moet wel bekennen dat mijn vlees lang niet allemaal biologisch is. Simpelweg omdat ik het te duur vind. Als we ooit meer ruimte rondom het huis zouden hebben en dus plek voor kippen, dan wil ik dat wel. Dan wil ik een grote groep kipjes door mn tuin hebben scharrelen voor de eieren en ook voor het vlees. Slacht ik ze zelf wel, dan weet ik dat ze het goed hebben gehad.
Ik eet zelf vegetarisch en voor vriendlief haal ik vlees bij de biologische slager. Iets duurder, veel lekkerder en gezonder. Ik verbaas me er regelmatig over dat mensen nog steeds vlees uit de bio-industrie eten. Iedereen is tegen dierenmishandeling, maar als je het niet ziet maakt het niet uit?
Eens. De gerijpte biefstuk is heerlijk mals en goed van smaak.
Hier kopen we het meestal in de supermarkt, soms biologisch. We eten in elk geval 1 keer per week een vegatarische variant en 1 keer per week een maaltijd zonder één van beide.
Wij kopen ons vlees bij de (keur)slager, smaakt echt stukken beter! Gehakt bv, zonder van die harde stukjes erin. Wil niet weten wat er allemaal mee vermaald wordt in dat supermarktgehakt.
Die kipkiloknallers zijn echt ranzig, gewoon water man. Maar het is zo goedkoop...

Als ik mijzelf bijvoorbeeld rosbief of een lekker biefstukje gun van de echte slager, dan geniet ik daar écht van. Als ik dan ook "later als ik groot ben" een baan heb, dan koop ik gewoon mijn vlees biologisch bij de slager. Heerlijk!
Betekent vlees van de (keur)slager automatisch dat het geen kiloknaller (bio-industrie) is?
Ja
Lekker bij de (keur)slager natuurlijk!

Bezuinigen doe ik wel op andere dingen, eten moet gewoon goed zijn.
Vanwege het omdraaien van elk dubbeltje, kies ik altijd vlees wat in de aanbieding is, grote verpakkingen en de rest gaat in de vriezer. Jammer de bammer dan. Ik kan er niet mee zitten. Ik kan mijn centen maar 1 keer uitgeven.
Ik haal het bij een biologische slager. Dat is wel veel duurder, maar we eten minder vlees. Max. 3 keer per week. De rest vegetarisch of vis.
quote:kriebelbeest schreef op 01 december 2011 @ 11:34:

Lekker bij de (keur)slager natuurlijk!

Bezuinigen doe ik wel op andere dingen, eten moet gewoon goed zijn.

Wij eten trouwens ook maar 3x in de week vlees bij de avondmaaltijd.

Vleeswaren voor op brood een paar keer per week, ook bij de keurslager vandaan.
Ik eet ook niet alle dagen vlees. Eet ook vaak vis/seafood en ook rustig wel 'ns alleen zo'n pakje gerookte paling of zalm. Dan heb ik m'n gezonde eiwitten ook wel weer binnen.
quote:elina81 schreef op 01 december 2011 @ 11:32:

Betekent vlees van de (keur)slager automatisch dat het geen kiloknaller (bio-industrie) is?

Absoluut niet. Al het vlees komt uit de bio-industrie, tenzij anders aangegeven. Keurslagers behoren tot een organisatie, en het woord 'keur' slaat op de volgende keuring:

Bedrijfskeuring

Bij de onaangekondigde bedrijfskeuring wordt er gekeurd op hygiëne, assortiment, deskundigheid van de medewerkers, de informatievoorziening in de winkel en de hele uitstraling van de Keurslagerij (huisstijl).

Er wordt dus niet gekeken naar de kwaliteit of de 'diervriendelijkheid' van het vlees o.i.d. Het zegt dus heel weinig.
Ik lees nu hier voor het eerst over de bioslager eigenlijk. Even google er op losgelaten en er is er ook eentje in de buurt van mijn werk. Eens kijken wanneer ik eens binnen kan lopen! Bedankt aan diegenen die de bioslager geopperd hebben!
Melpomene; dat is dus exact waar ik bang voor ben. Meer betalen maar alsnog 'kiloknallers' kopen.

Zijn alleen biologische slagers 'veilig'?
quote:mallebeppie schreef op 01 december 2011 @ 11:39:

Vanwege het omdraaien van elk dubbeltje, kies ik altijd vlees wat in de aanbieding is, grote verpakkingen en de rest gaat in de vriezer. Jammer de bammer dan. Ik kan er niet mee zitten. Ik kan mijn centen maar 1 keer uitgeven.

Ik kan het me op zich wel voorstellen, als je het niet breed hebt. Zelf ben ik pasgeleden gestopt met het kopen van biologische groenten, fruit etc... zou het graag overhebben voor mijn gezondheid, maar het is gewoon zó duur. We hebben geen natuurwinkel oid in de buurt en bij AH schrok ik me laatst dood. Ik had 2 stronkjes biologische broccoli in mijn karretje gegooid, maar keek daarna toch maar even naar de prijs. Ze waren per stuk 2 euro duurder dan de gewone broccoli en toen heb ik ze toch maar weer teruggelegd. 4 euro per dag meer kwijt zijn, alleen aan biologische groente, dat trekt mijn portemonnee niet. Zeker niet omdat ik het fruit, de aardappels etc. dan ook biologisch wil.

Met vlees vind ik het een ander verhaal. Het is echt enorm schokkend hoe veel dieren worden behandeld mishandeld. Als ik het geld dan niet heb voor biologisch vlees (voor mij is het ook duur, omdat ik een aantal keer per week voor 7 man moet koken), dan maar liever géén vlees. Dan doe ik bijvoorbeeld Quorn stukjes door de rijst en niemand die erover zeurt. Zelfs mijn vriend, die het liefst alléén maar vlees zou eten, vindt het heel goed te eten. Of een keer eieren in plaats van vlees, die zijn zo goedkoop dat je de volgende dag het uitgespaarde bedrag weer kunt gebruiken om een stukje biovlees te kopen.
Ik heb lange tijd geen vlees gegeten. Sinds ik een vriend heb, eet ik wel mee, maar onder de voorwaarde dat we alleen biologisch vlees kopen. We eten ongeveer 3 keer in de week vlees en verder vega.

Biologisch is idd duurder (vooral kip) maar beter voor de dieren, natuur en vooral ook jezelf!!!

Maar goed, we zijn maar met z'n tweeën. Dat scheelt natuurlijk wel in de kosten.
@Melpomene, dank je wel. Ik wist wel dat een keurslager niet biologisch was natuurlijk maar dit is wel even handig.

Gelukkig woon ik in een grote stad met keuze voor meer dan 1 bioslager!
Een goede slager moet je kunnen vertellen waar zijn vlees vandaan komt. De kwaliteit is sowieso beter dan de kiloknallers in de supermarkt, maar of het beestje een beter leven gehad heeft is maar de vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven