Waarom vliegtuigvoedsel niet lekker is

29-07-2010 10:09 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom vliegtuigvoedsel niet lekker is.

Vliegtuigmaaltijden zijn onder vakantiegangers en zakenreizigers een geliefd onderwerp om over te klagen. Duits onderzoek toont aan dat er een reden is dat vliegtuigeten tegenvalt. En er is zelfs iets aan te doen.

Veelgehoorde kritiek is dat luchtvaartvoedsel smakeloos of saai is. Het zijn echter niet matige kokscapaciteiten die aan tegenvallende vliegtuigmaaltijden ten grondslag liggen. De eerste resultaten van Duits onderzoek wijzen uit dat de menselijke smaak sterk beïnvloed wordt door de omstandigheden in een vliegtuig.

Luchtvaartcateraar LSG Sky Chefs, onderdeel van vliegconcern Lufthansa, doet samen met het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer onderzoek naar vliegtuigeten.

De eerste resultaten, die begin dit jaar bekend werden, tonen aan dat zoute smaken in de lucht 20 tot 30 procent minder sterk zijn. Zoet is 15 tot 20 procent minder intens. Ook kruiden lijken een zwakkere smaak te hebben. Zuur en bitter daarentegen zijn smaken die nauwelijks beïnvloed worden door de omstandigheden.

Ook blijkt dat reuk, als gevolg van de droge vliegtuiglucht, minder goed wordt. Bijna 80 procent van wat mensen 'smaak' noemen, is eigenlijk geur, zo zegt een van de onderzoekers woensdag tegen zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ).

Sterke smaken

De veranderde smaakperceptie aan boord van een vliegtuig betekent dat sterke smaken beter werken dan de mildere maaltijden. Kip en vis, met op de grond wellicht een subtiele smaak, lijken in de lucht al snel smaakloos. Een curry of een glas tomatensap blijken redelijk op smaak te blijven.

Nepvliegtuig

Om tot deze resultaten te komen verrees in een weiland bij het Fraunhofer Instituut een vliegtuigsimulator. Wetenschappers kunnen er vliegomstandigheden volledig nabootsen: luchtdruk, vochtigheid, geluiden en trillingen. Ongeveer honderd testpersonen deden tot nu toe mee aan het onderzoek.

Beter vliegeten

De tests moeten Lufthansa en zijn cateraar helpen om beter vliegeten te serveren. Een eerste optie is vooral maaltijden met sterke smaken te maken. Deze behouden voor vliegende eters meer smaak dan voeding met zachte, subtiele smaken.

Omdat niet iedereen altijd curry wil eten aan boord, kunnen ook de recepten van bijvoorbeeld visgerechten worden aangepast. Gewoon meer kruiden toevoegen, is echter een te simpele formule, zegt een andere onderzoeker tegen de WSJ. Bij een citroensaus zijn bijvoorbeeld weer minder citroen, maar meer kruiden nodig, voegt de wetenschapper daar aan toe.

Ook de wijnkeuze moet anders. De sommelier van Lufthansa heeft volgens de WSJ inmiddels een Amarone, een stevige Italiaanse wijn uitgezocht. Lichte wijnen verliezen volgens Fraunhof eerder hun smaak, waardoor de smaak van alcohol snel domineert. Een zware wijn blijkt in de lucht meer smaakvast.

Ik eet altijd met smaak van vliegtuigeten.

En jullie?
quote:Tia Dalma schreef op 29 juli 2010 @ 10:26:

[...]

(nu wél eens kunnen slapen) Ik zit altijd opgerold in de stoel te slapen.
Ik heb wel eens beroerd gegeten in een vliegtuig, maar dat was dan economy op een binnen-Europese vlucht. Als ik business vlieg, buiten Europa, is het eten eigenlijk altijd goed tot uitstekend.
Ik kan geen (warm) vliegtuigeten verdragen, sla het altijd af. Ik heb meestal last van maag- en darmtoestanden in het vliegtuig, beetje luchtziek dus. Alleen al van de geur van warm eten in het vliegtuig ga ik aan de race.

Dus eet ik alleen een broodje, droge crackers en een bekertje yoghurt o.i.d.

Om na een lange vlucht niet uitgehongerd aan te komen, neem ik zelf voorverpakte kaascrackers en koekreepjes mee.
Ik vind de broodjes altijd zo droog. Ik lust geen boter op brood dus dat broodje bleef bij mij altijd zo in je keel hangen. Warm eten vond ik meestal wel gaan. Het woord lekker kan ik er niet aan geven, het was meer dat ik gewoon honger had en niets anders had.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Binnen Europa vlieg ik al jaren niet meer. Transatlantisch, blegh met een goede oplossing meestal. Het daadwerkelijke eten bepaald niet om over naar huis te schrijven (of in je mond te steken), maar niet getreurd. Daar omheen dusdanig aanbod aan snackerij (ijs, chocola, koek, whatever) dat de hongerdood niet op de loer blijft liggen.

Business en first; verschilt erg per airline en traject. Heck, het kan zelfs per gang erg verschillen. Lufthansa bracht bijv. 2 heerlijke voorgerechten te voren, waar alle 3 de hoofdgerechten qua smaak verdacht veel op economy voedsel leek. Over het geheel genomen stukken beter dan eco, goed te doen, mag dan ook wel voor wat je er voor betaalt.
vandaag ga ik van alles kunnen
Wat laya en summer ook al zeggen: dit is stokoud nieuws. Allang bekend. Het is blijkbaar echt komkommertijd (met of zonder extra zout, suiker of zoetstof).
quote:summer73 schreef op 29 juli 2010 @ 10:36:

Ik las het vanmorgen idd in de krant.. dit was toch al langer bekend? De smaakbeleving is door de veranderde luchtdruk en luchtklimaat, anders. Daarbij lijkt het me ook moeilijk een gerecht te brengen dat iedereen lekker vind.

Dacht ik ook gelijk aan! Een paar jaar geleden had je programma schiphol airline ofzo iets. Daar lieten ze ook zien hoe ze de maaltijden uitkiezen, wordt allemaal ook voorgeproefd, getest.

Ik heb goede en slechte ervaringen op korte en lange vluchten.

Ik stel me erop in, maar neem niet iets zelf gekookts mee. Wel altijd wat koekjes, zoet en zout voor tussendoor. Maar het meeste wat ze me voorzetten eet ik gewoon op.
quote:mylenevalerie schreef op 29 juli 2010 @ 10:58:

Ik vind de broodjes altijd zo droog. Ik lust geen boter op brood dus dat broodje bleef bij mij altijd zo in je keel hangen. Warm eten vond ik meestal wel gaan. Het woord lekker kan ik er niet aan geven, het was meer dat ik gewoon honger had en niets anders had.Joost weet inderdaad wat ze met die broodjes doen. In eerste instantie had ik nog de waan dat het gewoon lag aan de beperkte middelen die men aan boord heeft in combi met de luchtdruk, langere tijd goed moeten houden etc. etc. Tot ik business en first ben gaan vliegen. Wereld van verschil, zelfs als precies hetzelfde broodje geserveerd wordt. Warm, knapperig en luchtig. Zoals een broodje hoort.
vandaag ga ik van alles kunnen
Vroeger geloofde ik nooit dat je ook sneller dronken werd in de lucht. Totdat ik ooit eens naar een ver land ging, we hadden vodka gekocht op Schiphol en ik zo dronken was dat ik zelfs moest overgeven. En ik had echt niet veel op. Een stewardes/vriendin van mij vertelde dat het 5x zo hard aankomt in de lucht.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:delphicat schreef op 29 juli 2010 @ 11:00:

Wat laya en summer ook al zeggen: dit is stokoud nieuws. Allang bekend. Het is blijkbaar echt komkommertijd (met of zonder extra zout, suiker of zoetstof).Dan loopt MSN erg achter.
Ik heb een poos in de luchtvaart gewerkt en was mede verantwoordelijk voor de service aan boord. het heeft idd met smaakpapillen te maken, maar ook met kwaliteit en het geld dat een airline ervoor over heeft. Je kan best goede maaltijden aan boord krijgen, als je er maar voor wilt betalen. Wij hadden heerlijke maaltijden aan boord (DutchBird) die ik thuis zelfs in de vriezer had liggen voor snelle dagen.

overigens hoor ik heel vaak dat mensen speciale maaltijden bestellen, maar het dieet niet (hoeven) volgen. Dit kost de maatschappij heel erg veel geld. In vergelijking: een gewone goede maaltijd kost zo'n Euro 1,60 pp en een speciaal bereide maaltijd Euro 6,20 pp toentertijd. Als iedereen op houdt dingen te bestellen die onnodig zijn, komt het geld terug in de pot en krijgt iedereen een maaltijd waar hij van kan genieten.

Aan boord bij ons gebeurde dit ook heel veel. Dan gaven ze hun vegetarische maaltijd terug, omdat ze deze maaltijd wel graag wilde eten. Tja, dat is dan je pech: dat kon vaak niet. Of er waren mensen die echt een dieet volgden of moesten volgen die geen speciale maaltijd konden krijgen. En anderen die hem later terug wilden geven, omdat ze toch het gewone eten lekkerder vonden! Duh...

Ik eet aan boord alleen als ik er zin in heb. Ik vind de maaltijden van Martinair erg lekker en van Singapore Airlines. Ook hun bijgerechten zijn namelijk lekker.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Brummetje schreef op 29 juli 2010 @ 11:05:

[...]

Dan loopt MSN erg achter. Haha Brum, nog een argument dat ik niet aan MSN ben begonnen!
Of de maatschappij houdt meer geld over pink!
Ik eet altijd de vegetarische maaltijd terwijl ik niet vegetarisch ben. Maar dat liever dan die kip

Ik moet zeggen, de vegetarische hap is me nog nooit tegen gevallen!

Ik vind het fijn als het eten in het vliegtuig komt, want het houd me bezig en het leid me af, dat is wel zo fijn als je 8 uur in die kist moet zitten
quote:mimama schreef op 29 juli 2010 @ 10:38:

[...]

Hoe doe je dat dan met beveiligingschecks? Ik durf tegenwoordig niets meer mee te nemen wat enigszins vloeibaar is, wordt bij de check toch weg gegooid. .. nou, ik eet meestal vast voedsel. Het eten voor summini zit in mijn borsten, dus dat gaat ook zo door de check...
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 29 juli 2010 @ 11:34:

[...]

.. nou, ik eet meestal vast voedsel. Het eten voor summini zit in mijn borsten, dus dat gaat ook zo door de check...
Pink: Ik heb heel wat jaartjes geleden ook eens met Dutch Bird gevlogen, en inderdaad, het eten was lekker! Ik kan me zelfs nog herinneren wat: Kip met sperzieboontjes en aardappel. Simpel, maar lekker.

Verder heb ik eens achter een man gezeten die gekookte eieren had meegenomen. Na deze te hebben gepeld en opgegeten (wat al behoorlijk stonk) viel hij al in slaap en duurde het niet lang voordat er vieze eier-scheet-luchten voorbij kwamen
Ik krijg om de een of andere reden krijg ik altijd heel veel honger als ik in een vliegtuig zit. Ik blijf dan de hele tijd eten...echt niet normaal. En dat terwijl ik normaal gesproken een gewone eter ben...
Van eten in het vliegtuig word ik altijd zo ziek :/ zal wel samen met de spanningen zijn ofzo. Het liefst ga ik gewoon slapen, lezen, of eet ik veilige dingen die ik zelf meeneem. Gelukkig vind het toch niet te eten. Enige lekkere eten wat ik ooit gehad heb was een binnenlandse vlucht in Noorwegen.
Ik vond het eten bij Arke Fly goed te eten: soort rijst met kip (of varken, je kon kiezen) in en eeh..bepaalde saus. Daarbij wel een smerig aardappelslaatje en een klein citroenpuddingkje ofzo.

Sorry niet zo duidelijk, is alweer een paar maanden terug
quote:Pink2510 schreef op 29 juli 2010 @ 11:06:

Ik heb een poos in de luchtvaart gewerkt en was mede verantwoordelijk voor de service aan boord. het heeft idd met smaakpapillen te maken, maar ook met kwaliteit en het geld dat een airline ervoor over heeft. Je kan best goede maaltijden aan boord krijgen, als je er maar voor wilt betalen. Wij hadden heerlijke maaltijden aan boord (DutchBird) die ik thuis zelfs in de vriezer had liggen voor snelle dagen.

overigens hoor ik heel vaak dat mensen speciale maaltijden bestellen, maar het dieet niet (hoeven) volgen. Dit kost de maatschappij heel erg veel geld. In vergelijking: een gewone goede maaltijd kost zo'n Euro 1,60 pp en een speciaal bereide maaltijd Euro 6,20 pp toentertijd. Als iedereen op houdt dingen te bestellen die onnodig zijn, komt het geld terug in de pot en krijgt iedereen een maaltijd waar hij van kan genieten.

Aan boord bij ons gebeurde dit ook heel veel. Dan gaven ze hun vegetarische maaltijd terug, omdat ze deze maaltijd wel graag wilde eten. Tja, dat is dan je pech: dat kon vaak niet. Of er waren mensen die echt een dieet volgden of moesten volgen die geen speciale maaltijd konden krijgen. En anderen die hem later terug wilden geven, omdat ze toch het gewone eten lekkerder vonden! Duh...

Ik eet aan boord alleen als ik er zin in heb. Ik vind de maaltijden van Martinair erg lekker en van Singapore Airlines. Ook hun bijgerechten zijn namelijk lekker.Kom op zeg, dus de mensen die voor 6,20 iets anders bestelden omdat ze dachten dat die kip van 1.60 niet te eten is, zijn schuldig aan het slechte vliegtuigeten?! Het lijkt me toch dat degene die bedenkt welke maaltijden er worden aangeboden, verantwoordelijk is voor de kwaliteit èn het prijsverschil. Speciale wensen hoeven niet duur te zijn.
Ik vond het eten toen ik naar China ging ook niet vies. Het diner viel de 2e keer wel tegen maar dat was omdat ik rundvlees kreeg omdat de kip op was. Het ontbijt en de lunch was wel lekker. Het brood was wel droog maar dan had ik altijd nog het schaaltje fruit, yoghurt en cakeje. Was nog best verbaasd over de hoeveelheid.

Natuurlijk smaakte het anders dan thuis..
Ik vind het grappig dat een aantal mensen aangeven vegetarisch te nemen en nooit teleurgesteld te zijn. Ik eet ook altijd vegetarisch en dus ook in een vliegtuig en vind het meestal helemaal niets. Je krijgt namelijk bijna altijd een veganistische maaltijd (dat snap ik best hoor, dat is natuurlijk makkelijker om dan 1 ding te maken dat voor allerlei mensen acceptable is qua dieet-eisen), maar tenzij dat een curry is, vind ik het meestal ontzettend smakeloos. En ik lust best een koekje of lekkere toetje, maar dat ontbreekt dan ook. Maar goed, ik ben blij dat de keuze mogelijkheid er is, want vlees wil ik echt niet meer eten.
Wel opvallend dat zoveel mensen over het vliegtuigeten klagen en toch hun plateautje helemaal leegeten.

Ik vind het eten in vliegtuigen over het algemeen wel oke, eet sowieso niet veel, want je zit een hele tijd stil en als je je dan ook nog vol gaat zitten vreten dan voelt dat helemaal niet lekker.
Cum non tum age
Fijn die extra kruiden, gaat mn maag lekker van branden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven