warme maaltijd vaak hetzelfde

04-01-2014 16:39 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
als ik warm eten maak , maak ik vaak hetzelfde.

ik kom niet verder als :

bloemkool

broccoli

spitskool

sperziebonen

snijbonen

prei

spinazie

rode kool

sla

van hutspot hou ik niet zo van en mijn man niet van boerenkool

o, ja zuurkool eten we ook wel eens

wie heeft er tips?

van andijvie houden we niet en ook niet van witlof

spruiten lust alleen mijn man, dat maak ik wel eens voor hem klaar
Bij 'n gebakken visje smaakt 'n combi van gekookte peultjes met worteltjes lekker. Eventueel kun je ook zeekraal erbij doen als je daarvan houdt.

Verder kun je buiten het nieuwe aardappelseizoen ook krieltjes bakken of puree erbij doen.

Een beetje parmesaanse kaas op groentes als broccoli en bloemkool maakt het ook weer 'n stuk lekkerder. En smaakt prima bij 'n cordonbleu.
Ja to, als je alleen nederlandse kost maakt ben je na 10 dagen het rondje wel vol.

Gelukkig is Nederland maar een kleine stip op deze planeet. Kijk eens over de grens.
Kip en gamba's kun je tot 'n smakelijke thaise curry verwerken door ze te roerbakken in kokosmelk en thaise curry pasta. Beetje taugé er doorheen en verder lekker soppen met stokbrood of frietjes (of voor de liefhebbers rijst)
Een paprika vullen met gekruid gehakt met ui en veel kaas erover en dit in de oven gratineren.
Wilde net als Dolfje zeggen, 24kitchen. Wat ik ook wel eens doe is een aantal ingrediënten in de Google zetten. Had gister kipfilet en vijfkruiden ingetikt. Kreeg daar een heel lekker Surinaams recept tevoorschijn.

Maar een paar suggesties;

Wraps

Macaroni

Spaghetti met rode saus

Tagliatelle met witte saus

Nasi

Bami

Noodles

Rijst met roerbakgroente (met kip of gamba's)

Hachee/goulash

Stamppot andijvie

Pastasalade

Pizza, patat en pannenkoeken

Couscoussalade

Vis in een sausje en serveren met rijst

Kip in een braadzak en serveren met een salade en pommes duchesse

Etc etc

Oftewel, genoeg te verzinnen volgens mij.
Je nickname is dan wel weer Joppiefan, dus vast dat patat al op het menu staat
En bestaat je warme maaltijd alleen uit groentes? Zijn jullie vegetariër? En nooit pasta, rijst, oosters? Dat kan ook allemaal vega.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik lees mee! Want mijn lijstje is bijna hetzelfde. Alleen dan met NOG minder gerechten. Ons lijstje is nog zonder de spitskool, prei, snijbonen en rode kool

Steeds wil ik een keer wat anders maken, maar ik weet gewoon nooit WAT. Op internet is zooo veel te vinden, dat ik t niet meer zie. En veel gerechten vind ik al vaak moeilijk om te maken

Mijn voornemen voor dit jaar is om echt een kookcursus te gaan volgen voor dummies.
quote:Fame schreef op 04 januari 2014 @ 17:21:

En bestaat je warme maaltijd alleen uit groentes? Zijn jullie vegetariër? En nooit pasta, rijst, oosters? Dat kan ook allemaal vega.

Kijk ook eens bij gerechten uit landen als Griekenland, Mexico, China/Indonesie enz. Vaak makkelijk te maken.

Zag verder al goeie tips langskomen. Maak eens een keer een maaltijdsoep of maaltijdsalade.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Maar jessicaaa, wat is er dan moeilijk aan macaroni of rijst?
Joppiefan is aan het koken?
Ipv. gekookte aardappelen met groente, maak je er een ovenschotel van. Heel simpel. Gehakt, aardappelschijfjes of puree, groente en gerapste kar erover. En een mix uit de supermarkt, waar vaak een ei doorheen geroerd moet worden. Heb je toch aardappels, vlees en groente, maar net anders.

En verder smaken veel groentes anders als je ze anders bereidt, misschien vinden jullie ze dan wel lekker en kun je wat meer gaan variëren.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Ach, ik val ook vaak terug op dezelfde groentes. Ook veel van wat jij opnoemt, maar wij eten nauwelijks aardappels, wel veel rijst en pasta.

Groentes die ik vaak gebruik:

- aubergine; ontdaan van vel en mixen met ei en kruiden, heerlijk bij de rijst. Gefrituurde of gebakken plakken (kan ook ter vervanging van lasagna bladen)

- Bonen; witte/bruine/kidney/zwarte etc. Vaak in een chili of een soep.

- bieten; bietenstampot met appel en spek, zo'n beetje ons enige aardappelgerecht

- courgette; courgette koekjes of in een groente plaattaart (met bladerdeeg

- zoete aardappel; gekruide patat van maken, we eten het ook regelmatig als ontbijt.

-bakbanaan; gekookt, gebakken of als puree. Favoriet is een ovenschotel

- champignons; gooi ik gewoon door veel dingen heen, net als ui en mais.
jessicaaa, 8 minuten geleden

Ik lees mee! Want mijn lijstje is bijna hetzelfde. Alleen dan met NOG minder gerechten. Ons lijstje is nog zonder de spitskool, prei, snijbonen en rode kool

Steeds wil ik een keer wat anders maken, maar ik weet gewoon nooit WAT. Op internet is zooo veel te vinden, dat ik t niet meer zie. En veel gerechten vind ik al vaak moeilijk om te maken

Mijn voornemen voor dit jaar is om echt een kookcursus te gaan volgen voor dummies.

Maar PROBEER je wel eens wat dan?!
Als je geen rijst, pasta of dergelijke lust kun je altijd nog variëren met piepers, bakken, puree, pommes duchesse, pommes rissollee. Al die dingen kun je lekker maken met kruiden, een uitje, paprika. Puree met kaas bijv., gebakken aardappeltjes met uitjes en spekblokjes. Gepofte aardappel met zure room of kruidenboter. Ik eet twee keer per week aardappelen, zelden gewoon gekookt, dat vind ik alleen lekker bij bloemkool maar ik schud ze wel even om met een kluitje boter en wat bieslook. Roseval piepertjes zijn lekker, alleen niet zo geschikt om te bakken.
verba volant, scripta manent.
quote:jessicaaa schreef op 04 januari 2014 @ 17:27:

Mijn voornemen voor dit jaar is om echt een kookcursus te gaan volgen voor dummies.Probeer dan eens die kaartjes van AH. Alle ingrediënten zijn daar verkrijgbaar en ze zijn heel simpel.
Jullie zij echte grazers, Joppiefan?

Heb ik nog wat graasmogelijkheden:

Witte kool, groene kool, chinese kool, paksoi, wortels, pastinaak, bietjes.

Zo. Kun je weer een week vooruit.
quote:Silvy schreef op 04 januari 2014 @ 17:31:

Maar jessicaaa, wat is er dan moeilijk aan macaroni of rijst?Pasta houdt mn vriend niet van. Rijst vinden we wel lekker. Maar ik vind rijst oprecht een van de lastigste dingen om klaar te maken. Het plakt bij mij altijd en het wordt een grote klomp. En ik weet nooit HOE ik het moet eten. Ik maak dan zilvervlies rijst met bijvoorbeeld broccoli ofzo maar dat is niet echt fantastisch lekker en erg droog. K vind dat er iets 'nats' bij moet. Een lekker sausje ofzo. K weet gewoon niet hoe je het eet.
quote:jessicaaa schreef op 04 januari 2014 @ 17:27:

Mijn voornemen voor dit jaar is om echt een kookcursus te gaan volgen voor dummies.Ga eens naar de receptenvinder van ah. Typ een ingrediënt waar je wat mee wil maken en een bereidingstijd van max 30 minuten en selecteer dan op waardering. Zie je direct de gerechten die als lekkerste worden beoordeeld bovenaan en met een bereidingstijd onder de 30 min kan het bijna niet moeilijk zijn.
Ik ken mensen met kinderen die een nog beperkter lijstje hebben. Wij eten elke week wel een keertje aardappelkroketjes met doperwten/wortelen, bami of Mexicaanse wraps. Daarnaast lusten ze dan ook nog pasta met kibbeling en spinazie, en aardappeltjes met sperziebonen. Qua groenten hebben we het dan wel gehad
quote:paresseuse schreef op 04 januari 2014 @ 17:37:

Maar PROBEER je wel eens wat dan?!

Mijn vraag ook aan TO en aan Jessicaa...

Hoe moeilijk kan het zijn om wat etenswaren(groente/vlees/kruiden en iets van pasta of rijst of aardappel) die je lust met elkaar te combineren??
Waarom moet je eigenlijk nog meer verschillende groentebijgerechten? Dit is toch al 'n hele lijst? Ik kom niet eens aan zoveel soorten die ik zelf klaarmaak. Je eet toch wat je het lekkerst vind en waar je toevallig trek in hebt?
Jessicaaa, probeer eens een knorr wereldgerecht om te beginnen. Of pak bijvoorbeeld een pot Hawaii saus uit het pasta schap en lees daar hoe je dat moet bereiden. Is vaak een fluitje van een cent, als in: rijst koken, kipfilet erbij en de saus eroverheen gieten.
quote:jessicaaa schreef op 04 januari 2014 @ 17:42:

[...]

Pasta houdt mn vriend niet van. Rijst vinden we wel lekker. Maar ik vind rijst oprecht een van de lastigste dingen om klaar te maken. Het plakt bij mij altijd en het wordt een grote klomp. En ik weet nooit HOE ik het moet eten. Ik maak dan zilvervlies rijst met bijvoorbeeld broccoli ofzo maar dat is niet echt fantastisch lekker en erg droog. K vind dat er iets 'nats' bij moet. Een lekker sausje ofzo. K weet gewoon niet hoe je het eet.

Rijst vind ik ook alleen eetbaar te krijgen met saus. Goeie satésaus bijv. Overigens kook ik zelf nooit rijst, maar neem wel 'ns zo'n Thaise red/green curry kip met jasmijnrijst van de AH mee. Die rijst vind ik best te eten mét uiteraard die currysaus er over heen.

Je kunt in het versvak van elke supermarkt ook gewoon bakken met rijst halen die je alleen nog maar een paar minuten in de magnetron hoeft te doen.
Best nog veel groenen, maar eten jullie geen tomaten , komkommer , paprika, champignons?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven