Wat doen jullie hiermee?

02-04-2012 08:37 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Ik vroeg me eens wat af. Ik heb dit weekend een bakje tomaatjes gekocht en ik zag gisteren dat er een daarvan ontiegelijk aan het schimmelen was. Helemaal pluizig en wit. Die heb ik er maar gewoon uitgepakt en de rest van de tomaatjes gebruik is gewoon.

Nu had ik daar een discussie over met een vriendinnetje van me en die zei dat de rest van de tomaatjes dan ook aangestoken zijn en je het beste het hele bakje kan weggooien.

Naja, ik ben een arme student dus ik kijk dan niet zo nauw op een schimmelig tomaatje! Ga dan echt niet het hele bakje weggooien. (schimmel kan heel gevaarlijk zijn, bladiebladiebla...)

Ik vroeg me dus af wat de meeste van jullie doen? Wanneer er toevallig in een bakje tomaten of iets anders een goed beschimmelde bij zit?
Beschimmelde weggooien, of beschimmeld stuk er van afsnijden, de rest even wassen en hop, opeten.
Ik zou ze weggooien.. Maar ik heb dan ook een hele gevoelige maag dus ik neem liever heen risico

Anders zou ik de beschimmelde wegdoen en evt die ernaast ligt en verder gewoon opeten
Internagelaktisch
quote:nephthys schreef op 02 april 2012 @ 08:38:

Beschimmelde weggooien, of beschimmeld stuk er van afsnijden, de rest even wassen en hop, opeten.Zo doe ik het ook, en ik ben er nog nooit ziek door geworden. Het lijkt me juist wel goed om een beetje weerstand op te bouwen.
Terug naar de winkel ermee
Ja en?
Gewoon opeten. Op die harige exemplaren na dan .
hihi, hier leek hij wel een beetje op!! :-D

http://www.google.nl/imgr ... :429,r:17,s:0&tx=60&ty=60
Alleen die ene beschimmelde weggooien. Ik heb het wel eens met kaas...dan snijd ik dat stukje er af. Ik gooi echt niet de hele kaas weg hoor. Zoals iemand zei: gewoon weerstand opbouwen. Ik doe dit al mijn hele leven en ben toch al mooi 59 geworden!

Dus dood ga je er niet aan..
Ohoh, ik zeg naar de HA, je kan zó een soa oplopen.
Je had ook dat bericht over dat beschimmelde brood toch? Volgens mij heb jij verkapte smetvrees.
De beschimmelde weggooien en de rest kan je nadat ze zijn afgewassen gewoon opeten.

Het kan voorkomen dat er een beschadiging in een van de velletjes zit waardoor er eentje beschimmeld,je hoeft daarvoor echt niet alles meteen weg te gooien.

Ik heb hierdoor ook nog nooit maagklachten gehad.
quote:wiswassie schreef op 02 april 2012 @ 08:37:

Goedemorgen!

Ik vroeg me eens wat af. Ik heb dit weekend een bakje tomaatjes gekocht en ik zag gisteren dat er een daarvan ontiegelijk aan het schimmelen was. Helemaal pluizig en wit. Die heb ik er maar gewoon uitgepakt en de rest van de tomaatjes gebruik is gewoon.

Nu had ik daar een discussie over met een vriendinnetje van me en die zei dat de rest van de tomaatjes dan ook aangestoken zijn en je het beste het hele bakje kan weggooien.

Naja, ik ben een arme student dus ik kijk dan niet zo nauw op een schimmelig tomaatje! Ga dan echt niet het hele bakje weggooien. (schimmel kan heel gevaarlijk zijn, bladiebladiebla...)

Ik vroeg me dus af wat de meeste van jullie doen? Wanneer er toevallig in een bakje tomaten of iets anders een goed beschimmelde bij zit?

hihihi wat een goede vraag van je. ik heb dit soort discussies thuis ook vaak. vriend is kok dus weet er wel wat van.

echter ik vind het ook zonde...
Ik gooi de aangetaste weg. Wegsnijden heeft geen zin geloof ik, want schimmeldraden zitten al door het hele product voordat het tot uiting komt aan de buitenkant.
quote:kettle schreef op 02 april 2012 @ 08:53:

Ohoh, ik zeg naar de HA, je kan zó een soa oplopen. alleen als je in je blootje op de tomaten valt, zoals die Britse priest die op die aardapel gevallen is (in het weekend gelezen).
Zoals ik het heb geleerd:

- bedorven vlees: NIET eten.

- bedorven zuivel: soms eten (even ruiken: je weet het meteen).

- bedorven groente/fruit: kun je rustig eten.

Natuurlijk moet je geen hele beschimmelde tomaat in je mik stoppen maar dat snapt iedereen. Het kan inderdaad zijn dat er schimmeldraden in die andere tomaten zijn aangemaakt, dus dat ze iets eerder bederven. Maar de schimmels in groente en fruit zijn niet echt schadelijk.

Dus al zijn ze een beetje 'aangestoken', je krijgt er echt niks van.
quote:MEFS schreef op 02 april 2012 @ 09:53:

[...]

alleen als je in je blootje op de tomaten valt, zoals die Britse priest die op die aardapel gevallen is (in het weekend gelezen).

ook wel een goede mededeling voor het nutteloze topic

waar je erg gemist word.. (dit is offtopic....)
quote:willemeen schreef op 02 april 2012 @ 10:17:

Zoals ik het heb geleerd:

- bedorven vlees: NIET eten.

- bedorven zuivel: soms eten (even ruiken: je weet het meteen).

- bedorven groente/fruit: kun je rustig eten.

Natuurlijk moet je geen hele beschimmelde tomaat in je mik stoppen maar dat snapt iedereen. Het kan inderdaad zijn dat er schimmeldraden in die andere tomaten zijn aangemaakt, dus dat ze iets eerder bederven. Maar de schimmels in groente en fruit zijn niet echt schadelijk.

Dus al zijn ze een beetje 'aangestoken', je krijgt er echt niks van.Blegh.... ik heb geleerd om niks op te eten wat bedorven is. Wonen tenslotte niet in Afrika waar we honger lijden. Appie is om de hoek, dus ik riskeer het niet
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 02 april 2012 @ 19:04:

[...]

Blegh.... ik heb geleerd om niks op te eten wat bedorven is. Wonen tenslotte niet in Afrika waar we honger lijden. Appie is om de hoek, dus ik riskeer het niet

Ja, want dan kunnen we gerust geld en eten verspillen....

Beetje schimmel is niets mis mee, toch zeker niet op groeten/fruit.

Rond/in kaas zit toch ook heel wat schimmel, die mensen gewoon opeten? Maar daar noemen we het gewoon niet schimmel.
quote:snoopylynn schreef op 02 april 2012 @ 19:04:

[...]

Blegh.... ik heb geleerd om niks op te eten wat bedorven is. Wonen tenslotte niet in Afrika waar we honger lijden. Appie is om de hoek, dus ik riskeer het nietWe gooien veel teveel goed eten weg, vreselijk vind ik dat. Natuurlijk ga ik geen beschimmelde dingen eten, maar een beetje minder vers... neuh. Dat ga ik echt niet weggooien.
Ik zou de rest van de tomaten niet meer gebruiken in sla ofzo, maar wel in saus of iets anders waarbij ze goed verhit worden.
N.a.v. een bericht hierboven: geen beschimmeld brood eten. Brood schimmelt, in tegenstelling tot groente en kaas, van binnen naar buiten. Als je schimmel aan de buitenkant ziet, zit de binnenkant dus al vol sporen. Zo is het mij tenminste geleerd.
@Sri, maar is broodschimmel schadelijk voor een mens?

Zoals Willemeen aangaf dat groente, fruit en zuivel-schimmels niet schadelijk zijn voor een mens, maar vlees wel, hoe zit dat met brood?
quote:gember999 schreef op 04 april 2012 @ 04:15:

@Sri, maar is broodschimmel schadelijk voor een mens?

Zoals Willemeen aangaf dat groente, fruit en zuivel-schimmels niet schadelijk zijn voor een mens, maar vlees wel, hoe zit dat met brood?Dat hangt van de schimmel af die in je brood zit, dat kunnen er verschillende zijn. En 'schadelijk' is ook zo'n breed begrip. Over het algemeen zal een schimmel echt geen langetermijnschade veroorzaken. Het kan zijn dat je (een beetje) misselijk wordt, maar voor hetzelfde geld merk je er helemaal niks van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven