Wat eten we vandaag?

07-02-2020 14:48 3214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel van een langlopend topic. Praat , eet, en kook gezellig mee!

Het vorige deel vind je hier :eten/wat-eten-we-vandaag/list_messages/427421


Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
MijnNaamIsHaas73 schreef:
25-11-2020 07:38
afwisseling en creativiteit van sommige anderen hier lees.
Nou vooral die bakjes uit de diepvries van mij zijn mega creatief :P
Op mijn eerste echte baan leerde ik "je zorgt eerst voor jezelf, dan voor je collega's, dan komt er een tijdje niets en dán zorg je voor je cliënten.". Wie gaat er voor je cliënten zorgen als jij en je collega's er niet zijn? Wie zorgt er voor jou, als jij het niet doet? En met 'voor jezelf zorgen' wordt dan bedoeld grenzen aangeven, niet werken buiten werktijd (of heel snel die uren compenseren), telefoon niet aan hebben buiten je werktijd, dat soort dingen. Ik heb dat altijd goed in m'n oren geknoopt en heb heel wat collega's tijdelijk zien sneuvelen die zich daar minder goed aan hielden. Ik doe hard m'n best datzelfde lot te ontwijken. Aangezien ik me snel verantwoordelijk voel is dat soms nog best een uitdaging maar het gaat toch al jaren goed, gelukkig.

Vandaag een kantoordag met veel afspraken. Leuk. We eten vanavond gebakken aardappelen, runderchipolata, spinazie en broccoli. Misschien nog wat anders, even groentelarestjes opmaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel mee met rastan. Dat gevoel dat we iedere week zo’n beetje in hetzelfde eetrondje ronddraaien.

De «uitspatters» van de laatste tijd :
Heerlijke kaasfondue met brood, champignons, brocoliroosjes, kerstomaatjes. En een stoof met kip, tomaten, ras-el-hanout, knoflook, een pepertje, koriander, waarbij parelcouscous en Turkse yoghurt met munt, koriander, za’atar.

Gisteren aten we fregola tostata met een, weliswaar opgeleukte, K&K
cinque-p-saus en gepofte kerstomaatjes uit de oven als bijgerecht.

Vandaag worden het pannenkoeken met van alles erbij (sla, brie en andere kaas, gerookte zalm, een restje bolo uit de vriezer,…).
irmaladouce wijzigde dit bericht op 25-11-2020 11:12
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mooi Haas! Een goede gietijzeren pan, is goud waard!

Ikzelf heb deze, in het rood (die kleur komt hier overal in de keuken terug, oa in een paar Kenwood apparaten op het aanrecht). We hebben hem ooit aangeschaft toen ik nog dagelijks voor minstens 8 personen kookte (wij, 4 eigen kinderen, 2 gastmeiden en vaak spontane mee-eters) maar inmiddels zijn we nog maar met z'n vijven en is dat ding veel te groot geworden. Hij komt eigenlijk alleen nog van de plank voor feestbuffetten of als ik het in mijn hoofd haal om de vriezer te voeren met kilo's stifado of lamscurry. Op mijn verlanglijstje staat dit jaar dus een kleinere.

Vandaag maak ik pasta bolognese.
Ja, goed bezig KV, groot gelijk heb je. Het is toch vaak zo dat bedrijven met dat soort beleid doorgaan omdat blijkt dat medewerkers het (met veel stress en kunst-en vliegwerk) toch wel oplossen. Waardoor het nooit beter wordt natuurlijk. Gelukkig heb ik een (zeker in mijn branche) zeer zeldzame werkgever waar dit niet de norm is.

Oh, goed om te horen, Haas. Mijn moeder spaart voor mij voor een AH pan (meer dan 1 wordt lastig denk ik). Ik heb sinds mijn verhuizing inductie en daardoor zit ik erg slecht in mijn pannen. Goed om te weten dat het fijne pannen zijn.

:hello: Rast! Vaste eetrondje wil ik ook best lezen hoor.

Maandag at ik tussen de middag Indiaas en had ik geen zin om dat 's avonds ook te eten. Dus werd het een (beetje een studentikoze) tagliatelle met een sausje met prei en paddestoelen en room. Gisteren aten we venkelrisotto.

Brown heeft gisteren groente gehaald (progressie!). O.a. spitskool & boontjes. Dus ik vermoed dat we iets Aziatisch gaan eten, maar ik weet nog niet echt wat. Mss noodlesoup. Nu ik erover denk, mss maak ik even ramen-eggs van tevoren.
Ooooooh, Irma, kaasfondue. Dat is een goed plan! Mss ga ik voorstellen om dat morgen te eten.
Alle reacties Link kopieren
Oeps, plaatje vergeten :nut:

Ik heb het daar ↑ dus over deze ↓ pan maar dan veel groter.

Afbeelding

En ja, kaasfondue ... die zat even niet meer in mijn systeem! Goed idee voor pakjesavond :)
Alle reacties Link kopieren
Nog even voor de liefhebbers van kaasfondue : voor de afwisseling kun je van die kleine, verse ravioli/agnolotti/whatever met bv een groenten- of paddenstoelenvulling van te voren koken en dan ook in de fondue dopen.

Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar 't lijkt me wel een leuk idee.
Alle reacties Link kopieren
Ben ook door schade en schande wijs geworden hoor. 10 jaar geleden heftige burn out gehad en van mijn therapeut ook zo’n soort mantra als Teig gehad. En dat werkt. Dus Haas, luister naar deze wijze kookgodinnen en doe het niet!

Lief vond de prei/gehakt schotel gister zo lekker dat hij de portie voor vandaag ook opat dus we gooien na het sporten k&k quiches in de oven
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor alle werkstress tips! Ik heb het vandaag meteen in de praktijk gebracht, wel af en toe gedacht "zal ik even mijn mail checken.." maar niet gedaan :yes:

Heftig dat je daar door een zware burnout achter moest komen Koreveen! Dat is een dure les.

Oeh dat is ook een mooie yetta!! Ik heb bewust voor een grote gekozen om dubbele porties te kunnen maken. Nu een dubbele portie kip masala in de pan en daarvan kan de helft in de vriezer.

Jouw uitspatters klinken anders wel heel lekker Irma!

De ah actie is er idd een van de lange adem GB. Om voldoende zegels bij elkaar te krijgen voor 1 pan moet je voor 600€ boodschappen doen. Ik heb ook zegels van anderen gekregen. Misschien zijn er hier nog kookgodinnen die jou willen helpen met sparen ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na a.s. vrijdag 2 volle vellen, stuur maar een pb, ik heb ze digitaal gespaard.
Alle reacties Link kopieren
Hallo ladies,

Hier drukke week qua werk (ook op vrije dagen helaas). Had maandag een compensatie dag genomen, maar door spoedje toch deels gewerkt. Ga weer even wat strenger zijn en niet in vrije uren mijn mail openen en geluid telefoon uit. Vandaag ook bedacht dat ik agenda technisch gezien nog wat te winnen heb, dus dat meteen doorgevoerd.

Qua eten: gisteren aten we wederom een ovenschotel met kip gerold in spek, allerhande groente en een sausje van crème fraiche, kerrie, knoflook, zout en peper. Vandaag restverwerking: restje preischotel en restje van gister.
Serieus Mermedina, dat zou wel tof zijn!

Ik maakte net een losjes op Ramen geïnspireerde noodle soup. Bouillon met o.a. miso, mirin, tamari sesam, sesamolie, gember, knoflook en prei (bij gebrek aan lente ui), noodles, geroerbakte spitskool met knof, pepertje & vissaus, gestoomde boontjes, julienne van wortel, gebakken shii take, kimchi en een ramen-ei. Het was heerlijk.
Wij proberen vanavond weer iets nieuws, pasta met crispy kipstukjes en zachtgesmoorde preisaus en tomaten.

Ik zal thuis kaasfondue ook weer eens in de groep gooien, lief wordt er altijd erg blij van en ik ben geen groot liefhebber maar vind het wel gezellig. Gevulde pasta erin dopen is een leuk idee!
Brown heeft het al 2 weken telkens over garnalen, dus ik dacht dat het tijd werd om daar iets mee te gaan doen. Ik ga tortilla's (zelf) maken en dan vullen met de garnalen en verschillende bijgerechtjes. In elk geval guacamole, pico de gallo & salade van spitskool. En dan nog mss iets van geroosterde aardappeltjes erbij. Stom ik heb nog gedroogde zwarte bonen, maar die had ik dan natuurlijk gisteren in de week moeten zetten. Niet aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden al honger dus hebben net Turkse pizza met sla en rode ui en gebakken halloumi op.
Alle reacties Link kopieren
GeorgieBrown, je hebt pb, hoop ik althans.

Dolfje, ik eet altijd lekker vroeg en ik heb dan ook altijd trek. Liefst eet ik om 11 uur en om 15 uur maar soms zit het werk daarbij in de weg.

Wij aten vandaag gegrilde groenten: rode puntpaprika, ui, courgette, aubergine met kalkoenfilet en rucola met knoflooksaus.

En

Romaine sla met knoflooksaus, rode ui en pitabroodjes en pompoensoep met geitenkaas en geroosterde pompoenpitten.
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool met verse worst van de bioslager. Yum yum.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Gisteren hadden we een heerlijke groentestoof met baharat kruiden , couscous erbij zalm uit de oven en een dot griekse yoghurt.

Vandaag simpel chili con carne .

Zoontje van 1 vond beide heerlijk
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Wij aten gestoomde broccoli, gebakken aardappelen en een kaasschnitzel/spinaziekaasrondo. Weer weinig creatief :$
Van het restant broccoli snel een soepje geflanst.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag at ik geroerbakte paksoi, met tofu (eerst even los gebakken) met knof, chili, gember en een sausje van mirin, citroensap, soja en een beetje sake. Ik maakte er wat udon noodles bij.
Alle reacties Link kopieren
Gekookte krielaardappelen, verse snijbonen en braadworst, jus aangemaakt met mosterd, wat gesnipperde uit en een mespuntje sambal oelek.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Hm, paksoi. Lang geleden dat ik dat heb gegeten.

Dinsdag stoofde ik prei en bakte ik aardappeltjes, en omdat het feest was had ik ook nog saucijzen gekocht. Was lekker. Gister maakte lief egg flied lice met broccoli, wortel en pindaatjes, ook al lekker, en vandaag roosterde ik spruiten met geitenkaas en amandelen en wat stukjes noten-paddenstoelenballetjes die over waren op werk. Wilde er eigenlijk linzen bij koken maar kwam er pas toen het water al kookte achter dat ik die helemaal niet in huis had :yawnee: Toen maar een afbakbroodje erbij in de oven gegooid.

Leuk en leerzaam om Julie opvattingen over werk te lezen, nu ik middenin de overgang zelfstandig-loondienst zit. Ik heb wel de neiging wat meer te doen dan waar ik voor betaald krijg, maar dat is al zo verschrikkelijk veel minder dan wat ik gewend ben te doen, dat het alsnog heel luxe voelt. Maar ik moet daar wel mee oppassen, want daar moeten mensen natuurlijk niet al teveel aan gaan wennen.
Heb wel echt een kapitale klus afgeslagen afgelopen week voor een hele leuke opdrachtgever, dat is dan wel een beetje moeilijk nog. Nu was het inhoudelijk ook helemaal niet mijn ding (wel qua taken, maar niet qua echt inhoud van het project) dus het is heel goed dat ik het niet ga doen, maar het voelt nog een beetje tegennatuurlijk om nee te zeggen tegen zulke ‘goeie’ klussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak vandaag deze lauwe salade met aardpeer en bataat van Jamie met een kopje bulgur erdoor zodat het een maaltijd wordt: https://www.jamieoliver.com/recipes/por ... rtichokes/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven