Wat eten we vandaag?

07-02-2020 14:48 3214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel van een langlopend topic. Praat , eet, en kook gezellig mee!

Het vorige deel vind je hier :eten/wat-eten-we-vandaag/list_messages/427421


Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Gisteren twee verschillende soorten worst waarvan er nog een paar in de vriezer lagen, een flinke bak salade en aardappelpuree. Ik had ook tiramisu, maar die zijn ze vergeten te eten (ben zelf niet van de zoetigheid).

Vanavond Japans: geglazuurde miso aubergines (nasu dengaku) van notquitenigella.com, de site die ik laatst deelde, met gehaktballetjes en gebakken rijst.

Morgen iets uit Simple van Ottolenghi. Die heb ik mezelf van de week cadeau gedaan. Nog geen idee wat het wordt, want het ziet er allemaal ontzettend lekker uit :)
Etentje gisteravond was erg geslaagd én gezellig. Heb nog mooi een beetje moussaka over, die staat nu in de vriezer voor een late dienst die ik deze maand nog wel een paar keer heb.

Vanavond wordt het gebakken zilvervliesrijst en broccolirijst, met prei, kalkoen, erwtjes en courgette. En een gebakken eitje erop.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten een Turkse pizza met een soort van sloppy joes gekruid als shoarma en sla tomaat komkommer.
Alle reacties Link kopieren
Gister ging ik uit werk even langs bij de boerderij waar ik in het voorjaar aan het koken was. Daar was een kok een heel lam aan het bereiden boven open vuur. Gezellig nog even bij gezeten en 2 maaltijden meegenomen van geroosterd lam, gepofte aardappels en geroosterde uien en paprika. Was érg lekker.
Leuk, Mermedina, dat het goed gelukt was en een succes. Risotto is mijn favoriete foodgroup :proud: Het duurt bij mij ook altijd 20-25 minuten voor het gaar is hoor.

Fijn dat het meeviel, Kaat.

Oh, dat klinkt wel heel leuk, Moos!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef m'n risotto al een paar uur voor het koken een slinger zodat ik er op het laatst weinig werk aan heb.
Per 100gr arborio gebruik ik 400ml bouillon en 50gr parmezaan.

Waar je gewoonlijk begint met je eerste scheutje bouillon, doe ik 1/2e van de bouillon in één keer bij de rijst. Even roeren en zodra het kookt, deksel erop en vuur uit. Tegen de tijd dat je echt gaat koken, heeft de rijst die eerste helft van de bouillon al opgenomen.
Vervolgens, kwartiertje voor je aan tafel wilt, doe ik de helft van de rest van de bouillon erbij. Even losmaken. Aan de kook brengen. Alleen de laatste kwart van de bouillon hoeft dan nog op lager vuur scheutje voor scheutje. Geleerd op een workshop van Ramon Beuk.
Ik vind het altijd wel therapeutisch om in een pannetje risotto te roeren. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde net zeggen Yette, dat is een restaurant-truc. Maar dat klopt dus inderdaad ;-D

Thuis doe ik het ook klassiek hoor, maar voor grote hoeveelheden is t inderdaad wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Gebakken visje met puree en bootjes. Lekkerr.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Shakshuka met grof volkoren stokbrood
Alle reacties Link kopieren
Vis met bootjes :)

Bedankt voor de risotto tips!

Ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment wel dacht: “wat zou er gebeuren als ik meer bouillon tegelijk giet” maar ik durfde niet want ik had een gast die bleef eten en die denkt dat ik lekker kan koken :yum: Het was een soort kerst-stress: iets koken voor gasten dat je nog nooooooit hebt gemaakt.

En voor GeorgieBrown, die wel het geduld heeft om in een pannetje te roeren, heb ik dan nu eindelijk een pb met een antwoord. Hoef je daar niet langer op te wachten, als vivaforum ook meewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
12-12-2020 13:33
Ik wilde net zeggen Yette, dat is een restaurant-truc. Maar dat klopt dus inderdaad ;-D

Thuis doe ik het ook klassiek hoor, maar voor grote hoeveelheden is t inderdaad wel handig.
Ik vind het het op de traditionele manier lastiger om de korrels van buiten zacht en van binnen al dente te krijgen. Het wordt bij mij dan al snel een smeuïg geheel en da's niet de bedoeling.

Maar dat komt vast omdat ik niet zo goed kan mediteren. Ik huppel en dans tijdens het koken :)

Heerlijk trouwens, lam van het spit!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
Nou ja, als je maar een methode hebt die werkt, toch, Yette.

Oh dat is idd wel stressvol. Ik maak niet zo snel iets heel nieuws als er iemand komt eten.

Ik maakte net verse pappardelle van het laatste pasta deeg. Met notenpesto a l'improviste (zoals gewoonlijk). Erg lekker al zeg ik het zelf (iemand moet het toch zeggen :rofl: ) Erbij nog een keer knolselderij salade.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven