Wat maken jullie met avocado?

06-11-2009 17:47 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil met de kerst wat maken met avocado. Nou doe ik er wel eens garnalen met saus in, maar wil nu eens wat anders proberen. Hebben jullie een idee? (Ze mogen eventueel ook in stukjes)
Guacemole en sushi
Avocado, pomodoritomaat en mozarella. In schijfjes en dan olijfolie en zout en peper erover. Oh, en wat basilicumblaadjes. Lekker voorgerechtje.
Of iets met kip. Salade kip/avocado bijv.
guacemole.

in stukjes gemarineerd in citroen sap zout en knoflook door een salade.
rauwe spinazie + gerookte kip + geitenkaas + avocado + tomaat

zout, peper en balsamico erover, en klaar!

Of avocado met tomaat en mozzarella

avocado kun je ook op brood smeren ipv boter, is lekker met peper en zout en op een speciaal broodje
Spread voor op stokbrood:

1 grote zachte avocado

1 theelepel citroensap

halve ui of 2 sjalotjes

1 augurk

1 hardgekookt ei

zout en peper

Halveer de avocado en wip de pit er uit, schep het vruchtvlees uit de schil en prak het fijn, voeg het citroensap toe om verkleuren te voorkomen. Snipper de ui en augurk heel fijn, prak het ei fijn. Meng ui, augurk en ei door de avocado en proef! op smaak af met zout en peper.

---

Super trouwens, al die avocadorecepten! Ik ben er dol op maar helaas weinig creatief. Ga zeker de variant met rauwe spinazie van Spruit maken. Eén vraagje: kun je de geitenkaas ook door een andere kaassoort vervangen en zo ja, welke? Ik lust echt geen geitenkaas namelijk...
blokjes avocado door de champignon-/bospaddestoelensoep...mmmmmm
of (rauwe!) tonijntartaar met een laag kiwi/ananas en avocadeschijfjes erbovenop. Balsamicosausje erbij om het af te maken
sweet chilisaus, gebakken champignons én garnalen
quote:elninjoo schreef op 06 november 2009 @ 18:26:

sweet chilisaus, gebakken champignons én garnalenOoo, maar hoe maak je dat precies?? Garnalen wokken, champignons erbij, saus erbij en dan avocado er door en dat dan allemaal in een wok?? Sorry, ben niet zo culinair getalenteerd maar deze ingrediënten klinken ook weer heerlijk!! En wat serveer je erbij, rijst ofzo??
quote:Liondevil76 schreef op 06 november 2009 @ 18:37:

[...]

Ooo, maar hoe maak je dat precies?? Garnalen wokken, champignons erbij, saus erbij en dan avocado er door en dat dan allemaal in een wok?? Sorry, ben niet zo culinair getalenteerd maar deze ingrediënten klinken ook weer heerlijk!! En wat serveer je erbij, rijst ofzo??

haha, als rijsthater: NOT

ik prak de rijpe avocado, ik bak champignonschijfjes, fruit 'n uitje en prak dat door de avocado, dan voeg ik koude hollandse garnalen toe en 'n scheut sweet chili naar smaak

het lekkerste vind ik het met stokbrood en roomboter, maar je kunt het natuurlijk ook met iets anders eten
Nou heupje, je bent er maar druk mee.

Hier al bestaand topic over avocado met 3 pagina's recepten

dus of klik hier voor bestaande avocado topic en ik heb 'm ook omhoog gehaald.
wat lekker allemaal

*sgaapie gaat knippen en plakken in eigen kook boekje *
.. dubbel
In sushi en in wraps.
...
Mengen met krabsalade, heerlijk!
Nog even een ander avocadovraagje, hoe gezond/ongezond is het nu eigenlijk? Ik hoor er altijd zulke tegenstrijdige berichten over, dat het heel veel vet bevat enzo. Aan de andere kant vertelt de tv-reclame ons weer dat dit gezonde vetten zijn. Voordat ik me in een avocado-verslaving stort, wil ik eerst even verifiëren hoe verantwoord het eigenlijk wel of niet is...
Er zit wel vet in, maar dus inderdaad wel weer die goede vetten, in ieder geval plantaardige dus. Ik ben nu op dieet dus koop ik ze zelden op dit moment.
Ik eet avocado op een pistoletje, door een salade of alleen met een beetje zout.
.
hm, had al een bericht getypt... is nu foetsie. Nog maar een keertje dan.

@ Lion, beetje late reactie van mij, maar je kunt de geitenkaas zeker vervangen, door elke kaas die jij wel lekker vind. Ik zou dan kiezen voor bijvoorbeeld een stukje verse brie of camembert, zodat er toch een beetje pit in de salade zit.

Gister heb ik de salade weer gemaakt, en dit keer heb ik nog gekookte (vlinder) pasta, komkommer en gekookt ei toegevoegd. Stokbroodje erbij en smullen maar.

Tip voor lekkere balsamico: Crema die Balsamico... jammie!

Tip voor lekker stokbrood: snij het brood (nog niet afgebakken!) in repen, maak een mengsel van olijfolie en italiaanse kruiden. Besmeer één kant van de repen brood ermee, en bak ze in de oven af totdat ze knapperig krokant zijn. Bruschetta zonder speciale bruschettamix dus, en heerlijk bij soep en salades!

Eet smakelijk!
Als voorgerecht : een avocado halveren en de pit eruit halen. Het gat vullen met garnaaltjes of krab (uit zo'n blikje) en een vinaigrette van olijfolie en balsamico azijn. Snel te maken en erg lekker !
Als amuse, krabkoekjes met een avocado-pistachedip!!! Lekker!!!
Ik vind avocado uitstekend te combineren met kip, in een salade bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven