Wat serveren de viva dames met kerst?

08-12-2015 13:04 283 berichten
Hallo dames hebben jullie al een idee wat jullie met kerst klaar maken? Is het simpel of ga je voor luxe? Leuk als jullie je verhalen delen.
Ach gossie, is deze discussie nu nog steeds bezig? Of is ie weer opnieuw aangezwengeld?

Ik vind het een heel goed plan van TO. En dan zegt ze er maar bij dat mensen beter moeten opletten wanneer ze de krant lezen en de site van het voedingscentrum eens moeten doornemen, want daar wordt toch echt aangeraden om minimaal 1 dag per week geen vlees te eten. Om diverse redenen. Goed idee om die dag meteen met kerst in te lassen. Hoeven ze er de andere dagen niet meer over na te denken en zo maakt TO het voor ze gemakkelijk kerst vieren......zonder nadenken, zonder piekeren en zonder hun hersens zelf aan het werk te hoeven zetten.
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 19:00:

[...]



Ik pas mij best aan, dat is nou ook precis waar ik zo pissig van word, het idee dat ik niet lekker zou kunnen koken of geen rekening houd met mijn gasten omdat ik geen vlees serveer.

Dus als ik weet dat mijn vader niet van pittig houd dan maak ik dat niet, als een vriendin graag lasagne eet maak ik het wel, maar ik ga niet vragen of iemand er vlees bij wil, want daar kook ik in principe nooit mee, dus dat staat eigenlijk nooit op het menu.

Als een gast er specifiek om zou vragen zou ik desnoods iets kant-en-klaars halen, maar eigenlijk zou ik niet snappen waarom ze dat nou per se bij mij willen eten.



Andersom gebeurt het mij zo vaak dat mensen niet echt rekening met me houden, of niet echt lekker vegetarisch kunnen koken.

En dat vind ik niet erg, het gaat om het gezelschap,en je kunt niet verwachten dat anderen zich voor jou in bochten wringen.

Maar waarom er dan wel van mij verwacht zou worden dat ik biefstukken ga bakken, sja, dat gaat mij boven de pet hoor.

Ach ja als mensen zelf nooit vegetarisch koken omdat ze geen vegetariër zijn is dat wel logisch natuurlijk.

En dit ging natuurlijk over een brunch hè daar hoeft niet speciaal vlees voor gebakken,gebraden gekookt te worden.

Nou ben ik zelf iemand die praktisch nooit vleeswaren op brood eet dus ik zou een vegetarische brunch prima vinden..
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 19:08:

[...]



Ach ja als mensen zelf nooit vegetarisch koken omdat ze geen vegetariër zijn is dat wel logisch natuurlijk.

En dit ging natuurlijk over een brunch hè daar hoeft niet speciaal vlees voor gebakken,gebraden gekookt te worden.

Nou ben ik zelf iemand die praktisch nooit vleeswaren op brood eet dus ik zou een vegetarische brunch prima vinden..

Waarom is het dan niet logisch dat iemand die van kinds af aan al geen vlees meer eet zich daar verder niet aan waagt?

En die vleeswaren, ik zou daar oprecht zelf niet aan denken,maar als iemand er om vraagt koop ik een pakje hoor.
quote:consuelabananahammok schreef op 09 december 2015 @ 18:29:

Sommige mensen hebben niet gegeten als er geen vlees bij zit.

Zit tussen de oren natuurlijk, ik begrijp het zelf niet zo goed.

Vlees is slechts een vorm van voedsel, niet perse nodig om een goede maaltijd neer te zetten.



Maar ach, vleeseters krijgen bij mij ook gewoon vlees.

Moet wel zeggen dat andersom je als vegetarier het een stuk slechter hebt als gast. Weinig mensen die ietsje meer moeite voor je doen.

Prima verder, ik leef mij thuis wel uit. Tenslotte kom ik voor de gezelligheid.



Je mag wel bij mij komen eten hoor. Ik vind het juist altijd leuk om me uit te leven voor vegetariërs, for old times sake of zo .



Ik denk trouwens dat ik het nieuwe jaar maar eens ga beginnen met een goed voornemen: drie dagen per week vegetarisch avondeten voor het hele gezin. Gewoon omdat het kan.



Edit: kinderen vinden het prima, dus papa heeft pech
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 18:25:

[...]



Er zit nogal een verschil tussen iets 'niet lusten' of iets 'uit principe niet eten'. Dat kun je toch niet serieus vergelijken? Als vegetariër wil ik niet meewerken aan de bio-industrie en het doden van levende wezens. Dat is mijn principe, mijn levenswijze. En dat principe gooi ik echt niet overboord omdat een verwende Miep of Truus perse vlees bij elke maaltijd blieft. Dat staat in geen verhouding met 'lussiknie, maar ik zet het wel op tafel'.



Dit klinkt voor mij wel een beetje naar 'met twee maten meten'. Je verwacht zelf wel dat er voor jou (ook) vegetarische gerechten zijn bij het kerstdiner/brunch. Het is dan toch niet zó raar als vleeseters het ook fijn zouden vinden, als er ook iets van vlees of vis is? Natuurlijk is het geen eerste levensbehoefte, maar ik houd zelf wel erg van vlees en vis. Tuurlijk niet iedere dag, maar bij een feestelijke maaltijd zou ik het wel een beetje missen. (De voorgestelde brunch incl vis vind in prima, en is ook 'maar' brunch). Dan ben ik maar een starre vleeseter, maar jouw houding vind ik ook niet zó gastvrij.



Maar echt, met kerst en andere familieaangelegenheden probeer ik het iedereen naar de zin te maken, dwz vegetarische gerechten én een vleesgrebraad.

Dat moet toch ook kunnen?
Selbst der längste Weg beginnt mit dem ersten Schritt.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:LeTempsPerdu schreef op 09 december 2015 @ 19:20:

Dit klinkt voor mij wel een beetje naar 'met twee maten meten'. Je verwacht zelf wel dat er voor jou (ook) vegetarische gerechten zijn bij het kerstdiner/brunch. Het is dan toch niet zó raar als vleeseters het ook fijn zouden vinden, als er ook iets van vlees of vis is?Vleeseters eten (ook) gerechten zonder vlees of vis, je komt echt niets tekort bij een vegetarische maaltijd hoor. Waarom is het voor jou zooooooooooo belangrijk om perse vlees en vis te eten als je weet dat de gastvrouw er zwaarwegende principiële bezwaren tegen heeft om dat te moeten kopen en bereiden?
quote:paleviolet schreef op 09 december 2015 @ 19:11:

[...]



Waarom is het dan niet logisch dat iemand die van kinds af aan al geen vlees meer eet zich daar verder niet aan waagt?

En die vleeswaren, ik zou daar oprecht zelf niet aan denken,maar als iemand er om vraagt koop ik een pakje hoor.

Er is toch niets gewaagds aan een pakje vleeswaren/bakje filet kopen en op tafel zetten voor een brunch als je weet dat andere mensen dat wél graag eten?

Daar is geen enkele kookkunst voor nodig hoor..
Alle reacties Link kopieren
quote:LeTempsPerdu schreef op 09 december 2015 @ 19:20:

[...]





Dit klinkt voor mij wel een beetje naar 'met twee maten meten'. Je verwacht zelf wel dat er voor jou (ook) vegetarische gerechten zijn bij het kerstdiner/brunch. Het is dan toch niet zó raar als vleeseters het ook fijn zouden vinden, als er ook iets van vlees of vis is? Natuurlijk is het geen eerste levensbehoefte, maar ik houd zelf wel erg van vlees en vis. Tuurlijk niet iedere dag, maar bij een feestelijke maaltijd zou ik het wel een beetje missen. (De voorgestelde brunch incl vis vind in prima, en is ook 'maar' brunch). Dan ben ik maar een starre vleeseter, maar jouw houding vind ik ook niet zó gastvrij.



Wat ik dan weer raar vind is dat ik als vegetariër in drievoud schriftelijk moet aanvragen als ik iets zonder vlees wil eten, maar als mensen bij mij komen eten is het raar dat ik niet automatisch vlees maak?

Ik kook gewoon zoals ik kook, logisch lijkt mij, en als mensen dan toch vlees willen dan wil ik best iets voor ze halen hoor,maar je moet het dan wel even aangeven.

En ik ga niet met rauw vlees in de weer, het word dan wel iets kant en klaars.
.n?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 19:32:

Er is toch niets gewaagds aan een pakje vleeswaren/bakje filet kopen en op tafel zetten voor een brunch als je weet dat andere mensen dat wél graag eten?

Daar is geen enkele kookkunst voor nodig hoor.Daar gaat het toch niet om? Ik wil gewoon geen cent uitgeven aan vlees, ik weiger die industrie te sponsoren. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 19:29:

[...]



Vleeseters eten (ook) gerechten zonder vlees of vis, je komt echt niets tekort bij een vegetarische maaltijd hoor. Waarom is het voor jou zooooooooooo belangrijk om perse vlees en vis te eten als je weet dat de gastvrouw er zwaarwegende principiële bezwaren tegen heeft om dat te moeten kopen en bereiden?



Jij verwacht dat mensen zich aan jouw principes aanpassen. Hun voorkeuren worden opzij gezet omdat jouw principes blijkbaar superieur zijn. Dat staat mij wel een beetje tegen.

Ik eet met plezier een x iets vegetarisch, maar shoot me, bij een feestelijke gelegenheid vind ik het een beetje jammer, ja.



Laten we het erop houden dat het beter is dat ik niet bij jou kom eten met kerst, en andersom
Selbst der längste Weg beginnt mit dem ersten Schritt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 09 december 2015 @ 19:32:

[...]



Er is toch niets gewaagds aan een pakje vleeswaren/bakje filet kopen en op tafel zetten voor een brunch als je weet dat andere mensen dat wél graag eten?

Daar is geen enkele kookkunst voor nodig hoor..

Nee, maar nogmaals, er zit geen crack in, het is niet verslavend, dus ik zou zelf nooit hebben bedacht dat het zo'n halszaak is en dat het er MOET zijn (en gelukkig is dat voor de mensen die ik ken ook niet zo, ik hoor er in elk geval nooit iets over)

Want ik brunch nooit met vleeswaren, dus het komt helemaal niet in mij op (en ik vind dat spul er smerig uitzien, dus in de supermarkt loop ik het automatisch voorbij), en ik kan aan iemands neus niet zien dat ze geen dag zonder vlees kunnen.

Dus als iemand er specifiek om vraagt doe ik het wel, maar anders niet.

Ik ga er ook gewoon van uit dat mijn eten lekker genoeg is zonder vlees.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poltergeist2016 schreef op 09 december 2015 @ 19:34:

Andere zorgen toch ook voor een vegetarisch gerecht als jij komt mee eten?

Die anderen eten zelf ook wel eens groenten, neem ik aan, dus die hoeven daar hun principes geen geweld voor aan te doen.



Maar goed, het is me wel duidelijk dat een aantal van jullie het gewoon niet wíllen snappen. Gelukkig begrijpen de mensen in mijn omgeving het wel, die doen niet moeilijk als ze een keer geen vlees krijgen of als ik bij hen ga eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er neit eens over na als ik vegetarisch kook. Zelfs emt kerst. ik kook gewoon wat passend is, rekening houdend met allergien en wat mensen niet lusten. Als dan een recept of menu uitzoek en het is vegetarisch, dan is het maar zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:LeTempsPerdu schreef op 09 december 2015 @ 19:36:

Hun voorkeuren worden opzij gezet omdat jouw principes blijkbaar superieur zijn. Principes wegen zwaarder dan voorkeuren ja. Omdat het een iets is waar je niet van afwijkt, en het ander, het woord zegt het al, een voorkeur, geen halszaak.
Een bakje ragout vooraf (op mijn verzoek, doet me zo aan mijn kindertijd denken en voor de anderen soep (zelfgemaakt natuurlijk), daarna steengrillen, doen we ook al 100 jaar ofzo. Pa wilde in de keuken gaan staan om uitgebreid te koken, ik vind steengrill lekker en gezelliger, dus doen we dat.

Als toe vast ijs. Ik ga er warme kersen bij vragen!



Eerste kerstdag eten we met zijn 2en, daar moet ik nog wat voor verzinnen. Tweede eet ik alleen en dan maakt het me helemaal niet uit wat ik eet.
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 19:35:

[...]



Daar gaat het toch niet om? Ik wil gewoon geen cent uitgeven aan vlees, ik weiger die industrie te sponsoren. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?

Je eet dus helemaal niets dierlijks?

Dus ook geen eieren etc?
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 19:35:

[...]



Daar gaat het toch niet om? Ik wil gewoon geen cent uitgeven aan vlees, ik weiger die industrie te sponsoren. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?

Dat is ook gewoon je eigen keus, lijkt mij.

Ik koop wel vlees als iemand dat heel graag wil, maar in de praktijk heb ik de afgelopen 13 jaar ofzo keer één keer een blikje knakworstjes gehaald voor een klein logeetje, en één keer een salami als kadootje voor mijn broer omdat hij op vakantie wel steeds met mij vegetarisch ging eten (en ik heb nog veel vroegerder een vleesetende partner gehad, toen lag het wel anders)



Verder nog nooit gehoord van mensen dat ze niet graag bij me eten ofzo, of gemerkt dat mensen proberen onder een uitnodiging uit te komen
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 19:39:

[...]



Die anderen eten zelf ook wel eens groenten, neem ik aan, dus die hoeven daar hun principes geen geweld voor aan te doen.



Maar goed, het is me wel duidelijk dat een aantal van jullie het gewoon niet wíllen snappen. Gelukkig begrijpen de mensen in mijn omgeving het wel, die doen niet moeilijk als ze een keer geen vlees krijgen of als ik bij hen ga eten.



Ik snáp het wel. Nu insinueer je weer zo ongeveer dat iedereen die hier wat tegengas geeft tegen de vegetariërs, dom is. Jouw principes zijn hoog verheven boven alle voorkeuren en meningen van anderen. Dat vind ik hoogst irritant.

Maar ik laat het erbij, de discussie is de moeite niet waard, we komen er toch nooit uit.
Selbst der längste Weg beginnt mit dem ersten Schritt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fenrir-Greyback schreef op 09 december 2015 @ 19:17:

[...]





Je mag wel bij mij komen eten hoor. Ik vind het juist altijd leuk om me uit te leven voor vegetariërs, for old times sake of zo .



Ik denk trouwens dat ik het nieuwe jaar maar eens ga beginnen met een goed voornemen: drie dagen per week vegetarisch avondeten voor het hele gezin. Gewoon omdat het kan.



Edit: kinderen vinden het prima, dus papa heeft pech



Dat klinkt uitnodigend



Kids eten hier ook prima vegetarisch mee.

Dochter is het zelf ook al jaren, en zoon zei van de week dat hij het nu ook overweegt.

Jongste lust ook best wat vegetarisch.



Ze mogen van mij eten wat ze willen, maar vind het fijn dat er in ieder geval wat bewustwording is wat betreft verminderen van hun vleesconsumptie.
Bij ons ook gezellig zooitje, drie vega ' s ook geen vis, een oma die zoutloos moet, een man die het liefst Hollandse pot eet en mijn moeder ( andere oma ) en ik eten alles. Komt altijd goed omdat we vooral gezellig bij elkaar wllen zjn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 09 december 2015 @ 19:42:

Een bakje ragout vooraf (op mijn verzoek, doet me zo aan mijn kindertijd denken en voor de anderen soep (zelfgemaakt natuurlijk), daarna steengrillen, doen we ook al 100 jaar ofzo. Pa wilde in de keuken gaan staan om uitgebreid te koken, ik vind steengrill lekker en gezelliger, dus doen we dat.

Als toe vast ijs. Ik ga er warme kersen bij vragen!



Eerste kerstdag eten we met zijn 2en, daar moet ik nog wat voor verzinnen. Tweede eet ik alleen en dan maakt het me helemaal niet uit wat ik eet.

Die ragoutbakjes vind ik ook zo lekker, misschien dat ik die ook ga maken deze kerst.

Ik maak wel altijd de bakjes en de ragout zelf (wel met kant en klaar bladerdeeg hoor,is zo gebeurd) want dat is gelijk een stuk lekkerder.

Meestal maak ik een ragout met witte wijn en paddenstoelen.
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 19:42:

[...]



Principes wegen zwaarder dan voorkeuren ja. Omdat het een iets is waar je niet van afwijkt, en het ander, het woord zegt het al, een voorkeur, geen halszaak.Ik geloof dat ik nu ineens weer snap waarom ik toen maar ben gestopt met vegetariër-zijn. Wat een gemekker zeg.
quote:Fenrir-Greyback schreef op 09 december 2015 @ 19:49:

[...]





Ik geloof dat ik nu ineens weer snap waarom ik toen maar ben gestopt met vegetariër-zijn. Wat een gemekker zeg.eet je ook geitenvlees?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven