wat te doen met stemgember?

06-02-2010 19:12 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hey,

ik had mijn grootmoeder gevraagd om(als ze toch al boodschappen ging doen voordat ze bij mij kwam) gember mee te nemen. maar ze heeft dus een potje stemgember meegenomen(die zoete met suiker in een potje) ik gebruik eigenlijk gewoon altijd verse gemberwortel. nu heb ik mijn linzensoep maar met deze gember gemaakt maar je proeft er niks/weinig van. nu zit ik dus met dat hele potje. heeft iemand lekkere recepten waar ik dit in kan verwerken? vind het namelijk wel zonde om weg te gooien. alvast bedankt!
Gemberkoekjes? Gembercake? Gember met slagroom? Gemberbier van maken?
boterkoek met gember?

kleine snippers door de kip-kerrie?

kruidkoek met gember?
Boterkoek met gember. Wat mama bear zegt dus
gember met slagroom?? tell me more.
Rauwe winterpeen raspen en kleine stukjes stemgember erdoor. Dan heb je een hele lekkere frisse en tikkie zoete salade.
Mijn moeder at het altijd met oude kaas. Dus een blokje kaas met een half bolletje stemgember erop.

Verder geen idee. Ik vind gember door gerechten wel lekker, maar stemgember echt heel smerig!
Dat zeg ik....
quote:nazife schreef op 06 februari 2010 @ 19:28:

gember met slagroom?? tell me more.

Yep, gewoon de bolletjes gember halveren en met geslagen room erbij.

Ik bedenk nu dat ik ook wel eens een heel stapeltje gemberboletjes heb fijngehakt en door de geslagen room heb gedaan. Dat was erg lekker bij ander fruit, zoals ananas.

Gemberbolletjes gecombineerd met oude kaas is inderdaad ook erg lekker.
weggooien!

ik ging pas gember lekker vinden toen ik de echte verse leerde kennen, voorheen kende ik alleen maar die gore smerige bolletjes: yuk!
Heel ver weg mikken. Met potje en al.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Very Cherry schreef op 06 februari 2010 @ 20:09:

Heel ver weg mikken. Met potje en al. Vooral als het tegen je begint te praten. (Geen flauw idee wat stemgember is.)
Alle eerdere opties, of (zoete) gembersaus maken. Lekker bij varkensvlees of kip. Ook lekker als dipsausje met mayo, knoflook, beetje yoghurt en dan fijngeperste gemberbolletjes erdoor (door de knoflookpers). En door de roomkaas, dat is ook lekker! Gewoon fijnpersen en erdoor roeren, dan krijg je een beetje zoetige roomkaas.
je bedoelt toch gewoon die bolletjes?

zo af en toen een paar gewoon zo opeten!

hmmm, lekker, ik krijg gelijk zin om zo'n potje in huis te halen!
quote:mayls schreef op 06 februari 2010 @ 20:21:

je bedoelt toch gewoon die bolletjes?

zo af en toen een paar gewoon zo opeten!

hmmm, lekker, ik krijg gelijk zin om zo'n potje in huis te halen!

Gatverdegatver.
Dat zeg ik....
De siroop kun je gebruiken om lekkere oosterse dressings mee te maken, en de gember zelf bijvoorbeeld door een (cheese)cake mikken of koekjes mee bakken! Of in kleine stukjes door de yoghurt of slagroom. Mmmm!!
uh, heb dus net even een half bolletje geproefd...denk dat ik m maar weggooi idd. dit lijkt nieteens op verse gember. misschien dat ik die siroop nog wel gebruik maareh, de rest krijgt hier met ingang van nu een verbod in dit huis.
Mijn vader is gek op vanille ijs, stemgember en slagroom erover.
Mijn Oma vind het zalig iedere keer met verjaardagen etc... komen die vieze bolletjes op tafel, dat eet ze dan met een blokje oude kaas, tja...heb gelukkig die tik niet van haar over genomen
Ik ben meer verbaasd dat je je oma je boodschappen laat doen. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?

Verder schouderkarbonades met gembersaus.

Karbonades marineren met ketjap en five spice.

Gember met siroop blenderen.

Gooi er ook een knoflookteen en een scheut oestersaus bij.

Karbo's bakken.

Saus er overheen gieten en in laten koken.
absoluteEinstein, dat laat ik haar nooit doen. ze zou bij mij eten en zou onderweg even langs de winkel gaan(voor zichzelf dus) en ik dacht..als ze dan toch al gaat, kan ze dat voor mij meenemen
quote:nazife schreef op 07 februari 2010 @ 14:06:

absoluteEinstein, dat laat ik haar nooit doen. ze zou bij mij eten en zou onderweg even langs de winkel gaan(voor zichzelf dus) en ik dacht..als ze dan toch al gaat, kan ze dat voor mij meenemen Joh, ik zit je te pesten. Ik zag zo'n lief oud dametje voor me met rollator die dan een enorme bastas vol boodschappen voor haar kleindochter aan het sjouwen was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven