Wat te doen met vijgen?
woensdag 29 september 2010 om 14:38
woensdag 29 september 2010 om 15:36
Zomerse (dus kan nog nét vandaag) maaltijdsalade voor 2 of als voorafje voor 4 (jaren geleden uit de Volkskrant gehaald):
200 gr Rucola
2 bolletjes buffelmozzarella
8 plakken serranoham
4-8 verse vijgen
dressing:
sap van 1 citroen
6 eetl olijfolie
5 eetl balsamico-azijn
2 eetl maple syrup (ahoornsiroop) evt vervangen door honing
vers gemalen peper
zout
200 gr Rucola
2 bolletjes buffelmozzarella
8 plakken serranoham
4-8 verse vijgen
dressing:
sap van 1 citroen
6 eetl olijfolie
5 eetl balsamico-azijn
2 eetl maple syrup (ahoornsiroop) evt vervangen door honing
vers gemalen peper
zout
woensdag 29 september 2010 om 15:47
Beetje uit mijn jamboek, beetje van mezelf
Vijgenjam met geconfijte sinaasappelschil
Voor 3 potten
kilo vijgen
2 sinaasappels (onbespoten)
1 citroen
Vanille-extract of surrogaat
Scheutje Whisky of gin
Geleisuiker (ik neem tegenwoordig meestal de extra van van gilse, heb nu een paar keer gehad dat met gewone mijn jam niet dik werd, met extra lukt het tot nu toe altijd)
Borstel de sinaasappels schoon onder warm water, droog af en verwijder schil zonder wit met de dunschiller. Snijd de schil in fijne reepjes, met zo'n zester kan het ook, die gebruik ik meestal, en blancheer 3 minuten in kokend water.
Laat afkoelen onder de koude kraan. Pers de sinaasappels uit en giet het sap in een kleine kookpan. voeg 100 gram suiker en een scheutje whisky of gin toe, en laat 20 tot 30 minuten op een heel zacht vuurtje koken tot schil geconfijt is.
Andere, grotere pan;
Pers de citroen, was de vijgen verwijder de steeltjes en de meeste schil (komt niet zo nauw) snijd de vijgen in vieren en doe ze daarna in een kookpan met dikke bodem. Voeg 500 gram geleisuiker en het citroensap en de vanille (extract, suiker wat je wil en naar smaak) toe. Even grof stampen.
Doe de stukjes schil in de kookpan waar ook de vijgen in zitten.
Het mengsel langzaam onder voortdurend roeren aan de kook brengen. Laat zeker 1 minuut doorkoken, het kookt pas als de bubbels door het roeren niet meer verdwijnen, vanaf dan gaat je minuut pas in.
Draai het vuur uit, schuim af giet de hete jam in gesteriliseerde potten.
Draai potten dicht zet op de kop weg.
Laat afkoelen.
Na afkoelen controleren of de deksels niet meer ploppen als je er op drukt.
In gesloten potten ongeveer 9 maanden tot een jaar houdbaar (of langer maar in ieder geval zo lang)
Als je ziet dat je schilletjes allemaal bovenop komen als de jam nog heet in de pot zit keer je de potten om de zoveel tijd om de sinaasappel te verdelen.
Deze jam is lekker op brood en door de Yoghurt enzo, maar ook bij bijvoorbeeld rauwe ham (met veel versgemalen zwarte peper eroverheen) en bij kaas of wat je verder nog kunt verzinnen
Vijgenjam met geconfijte sinaasappelschil
Voor 3 potten
kilo vijgen
2 sinaasappels (onbespoten)
1 citroen
Vanille-extract of surrogaat
Scheutje Whisky of gin
Geleisuiker (ik neem tegenwoordig meestal de extra van van gilse, heb nu een paar keer gehad dat met gewone mijn jam niet dik werd, met extra lukt het tot nu toe altijd)
Borstel de sinaasappels schoon onder warm water, droog af en verwijder schil zonder wit met de dunschiller. Snijd de schil in fijne reepjes, met zo'n zester kan het ook, die gebruik ik meestal, en blancheer 3 minuten in kokend water.
Laat afkoelen onder de koude kraan. Pers de sinaasappels uit en giet het sap in een kleine kookpan. voeg 100 gram suiker en een scheutje whisky of gin toe, en laat 20 tot 30 minuten op een heel zacht vuurtje koken tot schil geconfijt is.
Andere, grotere pan;
Pers de citroen, was de vijgen verwijder de steeltjes en de meeste schil (komt niet zo nauw) snijd de vijgen in vieren en doe ze daarna in een kookpan met dikke bodem. Voeg 500 gram geleisuiker en het citroensap en de vanille (extract, suiker wat je wil en naar smaak) toe. Even grof stampen.
Doe de stukjes schil in de kookpan waar ook de vijgen in zitten.
Het mengsel langzaam onder voortdurend roeren aan de kook brengen. Laat zeker 1 minuut doorkoken, het kookt pas als de bubbels door het roeren niet meer verdwijnen, vanaf dan gaat je minuut pas in.
Draai het vuur uit, schuim af giet de hete jam in gesteriliseerde potten.
Draai potten dicht zet op de kop weg.
Laat afkoelen.
Na afkoelen controleren of de deksels niet meer ploppen als je er op drukt.
In gesloten potten ongeveer 9 maanden tot een jaar houdbaar (of langer maar in ieder geval zo lang)
Als je ziet dat je schilletjes allemaal bovenop komen als de jam nog heet in de pot zit keer je de potten om de zoveel tijd om de sinaasappel te verdelen.
Deze jam is lekker op brood en door de Yoghurt enzo, maar ook bij bijvoorbeeld rauwe ham (met veel versgemalen zwarte peper eroverheen) en bij kaas of wat je verder nog kunt verzinnen
woensdag 29 september 2010 om 15:55
Vijgenmarmelade met kaneel
Voor 3 potten
1 kilo vijgen
500 gram geleisuiker (extra, van gilse)
2 citroenen
Halve eetlepel kaneel, 1 cm gemberwortel
vanille-essence, merg, suiker oid
scheutje gin/wodka oid (paar eetelepels)
Vijgen wassen, ontdoen van steeltjes, eventueel schil en in stukjes snijden.
Doe in pan met dikke bodem, voeg overige ingrediënten toe. Even stampen. Breng onder voortdurend roeren aan de kook, laat 1 minuut koken (zie recept hierboven) schuim af, verwijder gember, doe in steriele potten.
Voor 3 potten
1 kilo vijgen
500 gram geleisuiker (extra, van gilse)
2 citroenen
Halve eetlepel kaneel, 1 cm gemberwortel
vanille-essence, merg, suiker oid
scheutje gin/wodka oid (paar eetelepels)
Vijgen wassen, ontdoen van steeltjes, eventueel schil en in stukjes snijden.
Doe in pan met dikke bodem, voeg overige ingrediënten toe. Even stampen. Breng onder voortdurend roeren aan de kook, laat 1 minuut koken (zie recept hierboven) schuim af, verwijder gember, doe in steriele potten.
woensdag 29 september 2010 om 16:04
Vijgencake! Heerlijk! Geleerd van een oud dametje in frankrijk, zij maakt het voor mij. Geleerd is trouwens tussen " "want volgens mij kan je van alles door een cake gooien wat goed gaat, ik had iig nog nooit aan vijgen gedacht! Als ik vijgencake maak dan bak ik een gewone cake en dan gooi ik partjes vijg door het beslag.
woensdag 29 september 2010 om 17:40
Ik heb een vijgenboom in mijn tuin, dus ik kan er toch wel enkele oogsten elk jaar (wel opletten van de wespen, want die zijn er ook verzot op)
Een andere manier om een vijgje te verwerken is het topje erafsnijden, leeglepelen en daarna vullen met versgedraaid vanille-ijs. Heerlijk als deel van een dessertbord
Een andere manier om een vijgje te verwerken is het topje erafsnijden, leeglepelen en daarna vullen met versgedraaid vanille-ijs. Heerlijk als deel van een dessertbord
dinsdag 27 september 2011 om 16:53
**Oud topic van vorig jaar, rond deze tijd **
Wat een lekkere recepten lijken me dit! Nav de sexy salade die ik laatst in een kookboek van Jamie Oliver zag, heb ik vandaag vijgen gekocht.
Uit mn blote hoofdje heb ik er geitenkaas, rucola en serranoham bij gekocht, dus ik kan er een heerlijke salade van maken.
(Of ze in de oven stoppen.. keuzes te over!!)
MMMaarrrrr....
Mijn vijgen zijn bruin/paars van de buitenkant en niet groenig, zoals op bovenstaande plaatjes. Kan ik deze ook ongeschild eten?
Wat een lekkere recepten lijken me dit! Nav de sexy salade die ik laatst in een kookboek van Jamie Oliver zag, heb ik vandaag vijgen gekocht.
Uit mn blote hoofdje heb ik er geitenkaas, rucola en serranoham bij gekocht, dus ik kan er een heerlijke salade van maken.
(Of ze in de oven stoppen.. keuzes te over!!)
MMMaarrrrr....
Mijn vijgen zijn bruin/paars van de buitenkant en niet groenig, zoals op bovenstaande plaatjes. Kan ik deze ook ongeschild eten?
woensdag 28 september 2011 om 09:29
Ik heb zelf een salade eendenborst met o.a vijgen gemaakt (en dressing van frambozen). Volgens mij staat deze nog op de AH site. Daar haal ik veel recepten vandaan. Bij receptenzoeker bijv vijgen invullen. Maar zie hier ook goede ideeen staan. Bijgen en dadels valllen beetje onder dezelfde noemer, heb ik het idee. Het is altijd lekker om dan zoet met pittig (geitenkaas) oid te combineren.
woensdag 28 september 2011 om 09:43
quote:borrie2 schreef op 29 september 2010 @ 15:15:
Zal straks ff kijken dan
Enniee, ik denk inderdaad dat in warme zonnige oorden de vijgen nòg lekkerder zijn dan hier.. (mijn vijgen komen uit mijn tuin) die je in de winkel kunt kopen zullen wel geimporteerd zijn denk ik?
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de vijgen hier vies zijn
De vijgen die in Spanje en Italie aan de boom hangen zijn groot en donkerpaars en het sap loopt eruit. Heeeeerlijk!
Toen ik in Nederland naar ze op zoek ging bleken ze veel lichter van kleur en stukken minder zoet en taaier. Vond het toch wel een tegenvaller.
Zal straks ff kijken dan
Enniee, ik denk inderdaad dat in warme zonnige oorden de vijgen nòg lekkerder zijn dan hier.. (mijn vijgen komen uit mijn tuin) die je in de winkel kunt kopen zullen wel geimporteerd zijn denk ik?
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de vijgen hier vies zijn
De vijgen die in Spanje en Italie aan de boom hangen zijn groot en donkerpaars en het sap loopt eruit. Heeeeerlijk!
Toen ik in Nederland naar ze op zoek ging bleken ze veel lichter van kleur en stukken minder zoet en taaier. Vond het toch wel een tegenvaller.
woensdag 28 september 2011 om 09:49
Heerlijk, verse vijgen !
Al genoemd: als voorgerecht, gecombineerd met geitenkaas. Als ze nog niet helemaal rijp zijn kun je ze eerst even pocheren.
Ook lekker is de combinatie met rauwe ham of parmaham.
Als dessert kun je ze pocheren in rode wijn, net als stoofpeertjes. Alleen veel minder kaneel gebruiken want de smaak van de vijgen is zo zacht, dan overheerst de kaneel.
Bij Oil&Vinegar is trouwens heerlijke vijgenjam te koop. Met sinaasappel.
Al genoemd: als voorgerecht, gecombineerd met geitenkaas. Als ze nog niet helemaal rijp zijn kun je ze eerst even pocheren.
Ook lekker is de combinatie met rauwe ham of parmaham.
Als dessert kun je ze pocheren in rode wijn, net als stoofpeertjes. Alleen veel minder kaneel gebruiken want de smaak van de vijgen is zo zacht, dan overheerst de kaneel.
Bij Oil&Vinegar is trouwens heerlijke vijgenjam te koop. Met sinaasappel.