Wat te maken met mijn witvis?

07-05-2010 09:10 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had een heerlijk recept gevonden voor Ceviche in mijn "ooit-nog-te-maken" boek. Ik dacht dat ik het tweede deel van het recept niet goed had opgeborgen...

Nu check ik op internet en het blijkt een koud/rauw visrecept te zijn. Daar hou ik niet zo van. Wie heeft een briljant idee wat ik met deze ingredienten kan doen? Ik heb: talapia filets, limoenen, koriander, knoflook, ui, zeezout, rode pepers. Kan ik dit gewoon in een foliepapiertje pakken met elkaar en in de oven doen? En hoe lang moet dat dan? En hoe heet? En wat eet ik erbij?

Je leest het... ik maak bijna nooit vis. Hoewel ik het super lekker vind! Bedankt alvast voor jullie hulp.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Pink2510 schreef op 07 mei 2010 @ 09:10:

Ik had een heerlijk recept gevonden voor Ceviche in mijn "ooit-nog-te-maken" boek. Ik dacht dat ik het tweede deel van het recept niet goed had opgeborgen...

Nu check ik op internet en het blijkt een koud/rauw visrecept te zijn. Daar hou ik niet zo van. Wie heeft een briljant idee wat ik met deze ingredienten kan doen? Ik heb: talapia filets, limoenen, koriander, knoflook, ui, zeezout, rode pepers. Kan ik dit gewoon in een foliepapiertje pakken met elkaar en in de oven doen? En hoe lang moet dat dan? En hoe heet? En wat eet ik erbij?

Je leest het... ik maak bijna nooit vis. Hoewel ik het super lekker vind! Bedankt alvast voor jullie hulp.

Ja hoor, dan kun je gewoon in een folietje doen. Zou er dan nog een flinke scheut witte wijn bij gooien, lekker! Half uurtje op 180 graden moet voldoende zijn.

Ik zou er aardappels/krieltjes en bv peultjes bij eten.
Ik zou inderdaad alles bij elkaar in een alufolietje doen.

Dichtmaken en in een ovenschaaltje zetten. 20 min op 180c.

Erbij maak je een passend saus; misschien zoetzuur?

En rijst erbij en een salade.
Witvis? :puke: Puur geschikt als kattenvoer.
Viva la vida
quote:ndh86 schreef op 07 mei 2010 @ 09:24:

Witvis? :puke: Puur geschikt als kattenvoer.Doe niet zo raar.
Je noemt toch wel de ingredienten voor ceviche. Hiervan is 't de bedoeling dat de vis "gaar" wordt van de limoenen. Naar een aantal uur (4-6) is de vis echt gaar en smaakt goed.

MIsschien kan je 't gewoon 's proberen.
En als je een beetje sojasaus en gember erbij doet in het foliepakketje heb je ineens een Aziatisch visje, lekker hoor.....
Ik had inderdaad al de ingredienten gekocht voor Ceviche. Ik heb het zelf alleen helemaal niet op rauwe vis...

Vanavond ga ik denk ik op veilig. Ik maak zo'n groente pakketje ervan. Krieltjes erbij, frisse salade.

Bedankt dames!
Volg je hart. Dat klopt.
quote:ndh86 schreef op 07 mei 2010 @ 09:24:

Witvis? :puke: Puur geschikt als kattenvoer.Wat een nuttige bijdrage weer!
Ik ben ook op zoek naar magere vispakketjes uit de oven.

Wat is er nog meer lekker bij dat visje in de folie?
De vis is dus niet meer rauw. De vis wordt echter niet gegaard door de warmte van de oven of het gasfornhuis, maar door de zuren die in de citroen zitten. Het is dus wel koud en op een andere manier bereid, maar NIET rauw.

Misschien kun je een klein stukje proberen te bereiden op de oorspronkelijke manier. En de rest in de oven doen, kun je zien of het echt vies is
Venkel is ook lekker erbij! Kan gewoon ook mee in het folie.
@ miss chicken: mediteraan met wat olijven en pesto of een ansjovisje erbij. Of juist verse kruiden erbij. Hoewel ik sterke smaken vaak bij witte vis wel lekker vind omdat het vanzichzelf vrij flauw is.
@MC; sojasaus, reepjes verse gember, knoflook, bosuitjes, chilipeper, limoensap en wat koriander

En dat ruikt (en smaakt) me toch lekker!
Oe heerlijk mensen, dit geeft weer inspiratie!
je kunt eigenlijk alles erbij doen wat je lekker vindt. Een lekkere combi met zalm is bijvoorbeeld kruidenkaas erop smeren en cherrytomaatjes erbij. Voor een magere variant doe je verse kruiden erbij en een scheutje witte wijn.

Kan ook beetje visbouillon zijn.

Alle groente die je lekker vindt kunnen er in.

Je kunt ook wat spek om de vis doen.
Ik hou eigenlijk helemaal niet van vis (en zéker niet rauw) maar heb inderdaad ook weleens in zuur gegaarde vis geproefd en dat was toch best lekker. Ik zou het dus gewoon proberen als ik jou was.

En anders: Thaise viscurry? Of Tom Yam (Yum?) soep met vis?

Zal even kijken of ik daarvoor nog een receptje kan vinden.
voor 4 personen;

350 g garnalen,

1 stengel citroengras, in stukken van 1,5 centimeter gesneden

2 djeroek poeroetbladeren, ook wel limoen of kaffirlimoenbladeren genoemd,

1.2 l bouillon,

2 pepertjes, gehakt (met twee pepertjes wordt het redelijk pittig, hangt ervan af hoe scherp je het wil)

1 limoen

thaise vissaus (+-1 eetl)

1 lenteuitje, in ringetjes

handje gehakte koriander,

Doe de Bouillion, citroenbladeren, citroengras en chilipeper in pan en breng aan de kook. Laat dit ongeveer kwartier staan, niet korter en niet veel langer, aan het einde garnalen erbij, voor een paar minuten, dan zijn ze wel gaar. Breng op smaak met limoensap en vissaus. Het moet een goeie combi zijn van pittig, zuur enzout. Gooi als laatste wat gehakte koriander en door heen en klaar.

Ik zou de garnalen gewoon vervangen door stukjes vis . Maar ben dus geen visliefhebber (en eigenlijk gewoon vegetariër) dus geen idee of dat lekker is. Vast wel.
Of een (hele pittige) thaise salade! Het recept weet ik niet, heb het een keer bij iemand anders gegeten, maar lekker was het wel. Volgens mij kan daar ook makkelijk vis doorheen.

Er zat in ieder geval rode ui, rode peper, korianderblaadjes, citroengras, limoen en lenteui doorheen geloof ik.
Thaise viscurry:

Ingrediënten:

2 sjalotten of kleine uitjes

2 rode pepers (van zaadjes ontdaan =niet pittig, voor de liefhebber van pittig gewoon de hele peper gebruiken)

2 teentjes knoflook (gepeld)

2 cm verse gemberwortel (geschild)

1/2 zakje verse koriander (15 g) (of meer als u erg gek bent op koriander)

1/2 theelepel gemalen komijn (djinten)

1 eetlepel limoensap

1 eetlepel zoete chilisaus

3 eetlepels olie

300 ml kokosmelk

2 eetlepels Thaise vissaus

500 g kabeljauwfilet

1 courgette

Bereiden:

In keukenmachine sjalotjes, rode peper, knoflook, gember, koriander, komijn, chilisaus tot grove pasta malen. In wok of hapjespan currypasta in olie ca. 4 min. zachtjes bakken. Kokosmelk erdoor roeren en 1 min. meewarmen. Curry op smaak brengen met vissaus en limoensap. Courgette toevoegen en 2 minuten meewarmen. Kabeljauw in 4 gelijke stukken snijden en in currysaus leggen. Vis in 5-6 minuten gaar laten worden.

Lekker met Pandanrijst!
Ik zou de tilapiafilets een beetje kruiden met peper en zout, omwikkelen met parmaham, in een ovenschaal leggen en ze vervolgens beleggen met gehalveerde cherrytomaatje, koriander en geitenkaas. Dat een half uur de oven in op 200c. Lekker!!!
quote:misschicken schreef op 07 mei 2010 @ 10:54:

Laatst gegeten:

Tilapia in een pakketje met grofgesneden groenten. Ingrediënten: courgette, rode ui, prei en cherry tomaten, Alles grof snijden en ik bakpapier leggen (was bij mij beter geslaagd dan aluminiumfolie). Peper en zout er overheen, daarna visje er op leggen. Op de vis een flinke kwak boursin cuisine (insmeren) en een pakketje van maken.

Voor erbij: aardappeltjes in schil. In partjes snijden en even snel de kook er over, zodat ze niet keihard zijn. Daarna de aardappelen in een ovenschaal met zout, tijm en rozemarijn er over heen. Samen met het vispakketje een half uur in de over (misschien iets langer) op 200 graden geloof ik.

Glaasje chardonnay erbij en smullen maar!

Het is trouwens een recept van de appie die een vriendin laatst voor me gemaakt heeft, dus eventuele credits zijn niet voor mij.... ;)
Ook lekker:

stuk bakpapier of alufolie nemen en hierop een stapeltje maken van:

-stuk witvis (tilapia of pangasius) ingesmeerd met rode pesto

-plakjes halfgekookte aardappel

- plakjes tomaat

- plakjes courgette

- hierover heen nog een scheutje olijfolie, zout, peper en tijm en evt. extra pesto

dichtvouwen en een half uurtje in de oven.
Nothing happens for a reason
.
quote:misschicken schreef op 07 mei 2010 @ 10:54:

Zoutkorst!

Zout mengen met eiwit totdat het een soort deeg wordt. Vis (met vel!) inmetselen en in de oven. Door het zout blijft het eigen vocht in het pakket en heb je zo iets heel magers. Je kan nog wat kruiden in de vis doen, maar dat hoeft niet.

Ik doe meestal 20 min op 200 graden. Is meestal wel goed.

(denk erom dat je wel folie onder de zoutkorst doet, scheelt een hoop schoonmaakwerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven