Weer een cake verknalt :-(

19-06-2012 20:20 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er helemaal niks van. Ik heb nu voor een tweede keer een gruwelijk vieze cake gebakken.

M'n recept is dit:

200 gram bloem

200 gram suiker

200 gram boter

200 gram eieren (ongeveer)

bakpoeder

Nou denk ik zelf dat het aan het bakpoeder ligt, ik heb het op de Turkse bazaar gekocht. M'n cake ziet heeft ook een rare kleur, alsof ik een spons gebakken heb.

Kan iemand die er verstand van heeft zeggen of het nog aan iets anders kan liggen dan aan het bakpoeder?
Ik bak niet met bloem, maar met zelfrijzend bakmeel. En 1 tl bakpoeder.

Op welke temperatuur bak je?
Ik bak het zonder bakpoeder.

Mijn man deed dit altijd met en ik vond zijn cake altijd erg bitter.

Mijn cake niet. Mijn conclusie was dus de bakpoeder en dat klopte.

Probeer het is zonder bakpoeder maar met bv zelfrijzendbakmeel
Dr utker. succes.
Ja en?
Je hebt de traditionele verhouding, dus daar kan het niet aan liggen. Ik mis alleen nog een beetje zout.
Voorheen deed ik het ook met zelfrijzendbakmeel en dat ging altijd goed dus het moet inderdaad wel aan het bakpoeder liggen.

Verdorie, had me zo verheugd op een plak verse warme cake!
Een pak luchtig cakemeel, 4 eieren, 150 gram roomboter en 50 ml melk.

Of je er nu appels, abrikozen of belgische chocola doorheen doet, het lukt altijd!
Hoeveel bakpoeder gebruik je? En is het echt bakpoeder of baking soda (baking soda is natriumbicarbonaat, bakpoeder is natriumbicarbonaat met citroenzuur of wijnsteen). Is je cake te nat? Niet goed gerezen? Wat voor rare kleur heeft hij? Is de kleur egaal of is hij alleen onderin natter en donkerder (dan heb je teveel vet/vocht in je cake).

Ik gebruik gelijke delen boter, eieren en suiker, schuimig kloppen, bloem en bakpoeder er boven zeven en nog een minuut of 10 kloppen. Eieren en boter moeten op kamertemperatuur zijn. 1 ei is ongeveer 50 gram. Hoeveel eieren gebruik jij?

Anders misschien overstappen op cakemix waar je alleen nog eieren (en soms een beetje melk) aan toevoegt?
Inderdaad: zelfrijzend bakmeel gebruiken, of cakemeel.

Ik weet niet hoeveel 200 gram eieren is, maar ik gooi bij deze hoeveelheden er altijd 3 grote of 4 kleine eieren bij.

Wat wel heel belangrijk is:

boter en eieren op kamertemperatuur laten komen.

Dan eerst de boter+ suiker goed mixen (wel 10 minuten, dat het echt schuimig is) en dan één voor één de eieren erdoor mixen.

Het zelfrijzend bakmeel spatel ik er dan op het laatst doorheen (of ik mix nog heen kort als er klontjes te zien zijn).

Scheutje rum erdoor en/of schijfjes appel in het beslag duwen is ook lekker!

En dan nog: niet op te hoge temperatuur bakken, liever wat langer op een lage temperatuur (bv 60 min. op 160 graden), dan snel op een hoge.
Overigens heb je bij de toko en Turk kans dat je baking soda hebt i.p.v. bakpoeder.
quote:techniek schreef op 19 juni 2012 @ 20:30:

Voorheen deed ik het ook met zelfrijzendbakmeel en dat ging altijd goed dus het moet inderdaad wel aan het bakpoeder liggen.

Verdorie, had me zo verheugd op een plak verse warme cake! Bloem bedoel je, denk ik?
1 ei meer en bakpoeder weglaten kan ook nog.
Ik doe altijd het volgende:

- 250 gram suiker

- 250 gram zelfrijzende bloem

- 160 gram zachte roomboter

- 4 eieren

- 2 zakjes vanillesuiker

De zachte roomboter (niet smelten!!) opkloppen met de suiker (ong. 3 min). De eieren één per één toevoegen en telkens een minuut opkloppen. Ten slotte de gezeefde bloem erbij doen en mengen. Niet te lang mengen, andere krijg je een taaie cake. Een uurtje bakken in een voorverwarmde oven van 170 °C.

Als je gewone bloem gebruikt en bakpoeder moet je dit altijd goed mengen en dan zeven. Anders krijg je brokjes bakpoeder in jouw deeg die bitter smaken. Ook goed kijken naar de hoeveelheid. Eén zakje bakpoeder is voor 500 gram bloem. Voor bovenstaande cake gebruik je dan maar een half zakje.
In plaats van boter kan je ook olijfolie gebruiken (50 gr.boter = 1 eetlepel olijfolie), dat houdt je cake nog langer vers ook.
quote:leentjedb schreef op 19 juni 2012 @ 20:32:

Hoeveel bakpoeder gebruik je? En is het echt bakpoeder of baking soda (baking soda is natriumbicarbonaat, bakpoeder is natriumbicarbonaat met citroenzuur of wijnsteen). Is je cake te nat? Niet goed gerezen? Wat voor rare kleur heeft hij? Is de kleur egaal of is hij alleen onderin natter en donkerder (dan heb je teveel vet/vocht in je cake).

Ik gebruik gelijke delen boter, eieren en suiker, schuimig kloppen, bloem en bakpoeder er boven zeven en nog een minuut of 10 kloppen. Eieren en boter moeten op kamertemperatuur zijn. 1 ei is ongeveer 50 gram. Hoeveel eieren gebruik jij?

Anders misschien overstappen op cakemix waar je alleen nog eieren (en soms een beetje melk) aan toevoegt?

Leentje, het is baking soda. Verder doe ik volgens mij alles goed. Ik klop m'n boter met m'n suiker tot een mooie gladde massa. Dan één voor één m'n eieren er bij en tot slot de bloem en de baking soda.

Voorheen deed ik het ook zo maar dan met zelfrijzend bakmeel dus het kan haast niet anders dan dat het aan de baking soda ligt.

De kleur is echt een beetje groenig/gelig, nooit eerder gezien als ik een cake bak. En de smaak vind ik echt te gruwelijk voor woorden. Alsof je net je tanden hebt gepoetst en meteen een hap van een appel neemt. :puke:
Gatver, olijfolie in de cake? Doe dan zonnebloemolie, da.s tenminste nog neutraal van smaak.
Zonder bakpoeder, met cakemeel, op kamertemperatuur en oven niet tussendoor openen, dan moet het lukken . . . . .
quote:Ditto schreef op 19 juni 2012 @ 20:36:

In plaats van boter kan je ook olijfolie gebruiken (50 gr.boter = 1 eetlepel olijfolie), dat houdt je cake nog langer vers ook.

gatver wat smerig!

roomboter maakt baksels juist extra lekker en een verse cake hoeft niet lang houdbaar te zijn, die is toch zo op
waren je eieren wel goed?
Ik woon in Duitsland en hier verkopen ze geen zelfrijzend bakmeel. Ik gebruik uitsluitend alleen bakpoeder van Dr. Oetker als mijn geimporteerde zelfrijzend bakmeel op is. Met geen enkel ander merk krijg ik hetzelfde gewenste resultaat en al helemaal niet met soda. Voor 50 gram meel heb je 1,5g. bakpoeder nodig. Mespuntje dus.

Oh en het kan idd ook aan je eieren liggen. Doe ze in een bak met water en kijk of ze drijven of zinken. Hoe sneller het ei naar de bodem zakt, hoe verser het ei is.
Meiden bedankt voor het meedenken en de tips! Het bakpoeder (baking soda) is denk ik echt de boosdoener. Misschien heb ik er wel te veel van gebruikt. Ik ga voortaan weer lekker voor m'n zelfrijzende bakmeel of ik ga de tip gebruiken van halfkonijn en een extra ei gebruiken.
Te veel baking soda in het beslag van wortelcake/taart maakt de wortels groen(ig). Dus dat je cake groenig wordt zou heel goed aan een teveel van baking soda kunnen liggen. Grote kans dat ook andere ingrediënten van je cake daardoor verkleuren.

Als je gewoon bakpoeder gebruikt (natriumbicarbonaat met citroenszuur of wijnsteen) en de hoeveelheid neemt die op de verpakking aangegeven wordt dan moet het denk ik wel lukken.
baking soda geeft een vieze smaak als je er te veel van gebruikt. Bij zelfrijzend bakmeel hoeft er geen bakpoeder meer bij. Maar anders is het gewoon een klein theelepeltje bij de bloem ipv zelfr. bakmeel
O, in de VS was je tanden poetsen met baking soda een huismiddeltje om je tanden mooi schoon en wit te krijgen. Daarna moest je bepaalde dingen ook niet eten/drinken, waren dan niet lekker. Net zoals geen cola na tandenpoetsen met tandpasta.
Ik bak hem met gewone bloem, roomboter, suiker (3x 200g), 4 eieren, mespunt zout en 2 vanillesuiker. En als ik zijn heb wat leuks erdoor.

Rijst prima, oven 170, ongeveer uur.

(dus je hoeft niet per se naar de winkel als je nog alleen bloem in huis hebt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven