Welk kookboek voor beginners?

14-10-2010 13:40 52 berichten
Goeiemiddag Forummers,

Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier:

Ik ben op zoek naar een goed kookboek dat geschikt is voor beginners.

Over twee maanden gaan mijn vriend en ik samenwonen en ik heb echt zin om mijn 'keukenvaardigheden' uit te breiden, aangezien mijn vent dol is op lekker eten en vooral wereldgerechten net als ik.

Nu heb ik met het boek 'Keuken' van Nigella Lawson in de handen gestaan en her en der heb ik nog meer boeken van haar voorbij zien komen. De recepten zien er niet heel erg moeilijk uit, maar in hoeverre is dat ook zo?

Hoe geschikt zijn Nigella's kookboeken voor iemand die voornamelijk simpele gerechten kookt, zoals aardappelen/groente/vlees, nasi/bami, pasta, en andere gerechten-uit-een-pakje?

En wat zijn nog meer goede kookboeken?

Thanx voor de reacties alvast!
Alle reacties Link kopieren
ik heb laatsts bij de kringloop een kookboek van blue-band gekocht (was 75 cent!). Drie generaties laten dan recepten zien. Dus ook echt ouderwets draadjesvlees, maar ook recepten helemaal van nu.

Ik vind het heerlijk werken.
ow, heb ook nog 3 ongebruikte boeken van jamie oliver. Veel te lastig voor mij.
Jamie Oliver wil ik nog wel eens proberen? Zijn dat moeilijke recepten?

Verder heb ik hier het studentenkookboek. Heel makkelijk maar toch gezonde recepten en het wordt allemaal heel duidelijk uitgelegd.
Koken voor klunsen is echt een leuk kookboek om mee te beginnen.

Ook een huishoudschool kookboek zou leuk kunnen zijn.

Jamie, Nigella, en andere populaire kookboekschrijvers zijn niet de makkelijkste. Je moet toch al een beetje een basis hebben wil dat je goed af gaan.
gewoon deze:

een heerlijk basis kookboek.

Als je dat onder de knie hebt kan je verder kijken.
Hee heleen1234 dat blueband kookboek heb ik ook. Ik maak er geregeld wat uit! Staan veel makkelijke en lekkere dingen in!
MV, dit weet jij vast wel.
wat ook wel goed idee is, is om bij de bieb gewoon een stapel mee te nemen en iets uit te proberen.

Was laatst op de kookboekenafdeling, jeetje keek m'n ogen uit.
Ik vind Jamie's Kookrevolutie heel goed te doen. Is gericht op beginnende koks. Kan me er prima mee redden.

Uit de boeken van Nigella heb ik niet zoveel gemaakt (behalve uit Hoe word ik een goddelijke huisvrouw, maar dat is gericht op taarten e.d.).
Ik zou geen kookboek kopen, maar me behelpen met allerhande.nl en bbcgoodfood.com .

Staat vaak aangegeven hoe moeilijk een recept is, hoeveel tijd het kost, hoeveel geld het je gaat kosten.

Je kan zoeken op wat je in huis hebt.

Als het een recept is dat je vaker maakt, uitprinten en in een ordner doen.

Echt in tijden van internet heb je geen kookboek meer nodig.
Albert Heijn kookboeken zijn erg gebruiksvriendelijk
quote:StabiloBoss schreef op 14 oktober 2010 @ 13:53:

Ik zou geen kookboek kopen, maar me behelpen met allerhande.nl en bbcgoodfood.com .

Staat vaak aangegeven hoe moeilijk een recept is, hoeveel tijd het kost, hoeveel geld het je gaat kosten.

Je kan zoeken op wat je in huis hebt.

Als het een recept is dat je vaker maakt, uitprinten en in een ordner doen.

Echt in tijden van internet heb je geen kookboek meer nodig.Persoonlijk vind ik koken met een kookboek juist wél heel leuk. Heeft iets "echts" voor mij.
Jamie is niet moeilijk, totaal niet. Het zijn alleen vaak ingredienten die je niet overal kunt krijgen, maar dat maakt het nog niet moeilijk.
niet een kookboeken-tip, maar ik vind de Allerhande altijd fijn voor simpele, maar toch leuke en lekkere gerechten fijn.

Kun je dus ook op internet zoeken naar recepten.
hmmmm ..... daar was ik dus niet de eerste mee.....

Nou ja; als meerdere mensen de allerhande noemen zal het wel een goede tip zijn
als je een samenwoonfeestje geeft (altijd leuk, feestje) kun je vragen of de gasten hun eigen succesrecept willen uittypen en deze met een foto van het recept op een a-4tje willen plakken.

Superleuk, bij binnenkomst gewoon grote map neerleggen met van die plastic hoesjes.
Zelf hou ik niet van kookboeken, maar ik haal liever receptjes van internet. In een kookboek heb ik altijd dat ik de helft van de recepten toch niet leuk vindt. Ondertussen (ik kook ongeveer een half jaar) heb ik een mapje vol met recepten die ik heerlijk vindt.
heb hier ook een blue band kookboek in de kast staan.. Met ringetjes als rugkaft, jullie hebben dezelfde?

Verder kookte ik vroeger veel uit de serie 'de allerlekkerste', die boeken vind je bij van die boekenvoordeel winkels voor een euro of 5..

of bij bol.com voor meer en 2ehands
Jamie zijn nieuwe boek komt snel uit. Gerecht in 30 minuten. Lijkt me super voor door de week!

Ik kook veel vanuit de site van AH en allerhande.
Kookboek van Margriet, kookboeken van de AH, die van Blue Band inderdaad. Verder de Allerhande en de Boodschappen.
Wat leuk zoveel reacties al.

Er zitten zeker goede tips bij, zoals de Allerhande van AH, die heb ik zelf ook regelmatig in huis, en ook de 'Boodschappen' van de MCD.

Nu je het zegt: ik heb wel een basiskookboek liggen.

Die is niet van Margriet, maar lijkt me dat die ook voldoet.

Ik heb hem thuis alleen nog nooit gebruikt.

Zijn er ook nog praktische tips voor beginners? Zoals "niet te moeilijk in het begin"?

In ieder geval bedankt voor de reacties zover.
quote:stukje_cake schreef op 14 oktober 2010 @ 14:03:

heb hier ook een blue band kookboek in de kast staan.. Met ringetjes als rugkaft, jullie hebben dezelfde?

Verder kookte ik vroeger veel uit de serie 'de allerlekkerste', die boeken vind je bij van die boekenvoordeel winkels voor een euro of 5..

of bij bol.com voor meer en 2ehandsnee, ik heb deze:

quote:Tientje84 schreef op 14 oktober 2010 @ 14:07:

Wat leuk zoveel reacties al.

Er zitten zeker goede tips bij, zoals de Allerhande van AH, die heb ik zelf ook regelmatig in huis, en ook de 'Boodschappen' van de MCD.

Nu je het zegt: ik heb wel een basiskookboek liggen.

Die is niet van Margriet, maar lijkt me dat die ook voldoet.

Ik heb hem thuis alleen nog nooit gebruikt.

Zijn er ook nog praktische tips voor beginners? Zoals "niet te moeilijk in het begin"?

In ieder geval bedankt voor de reacties zover.Kook Ook. Boek met veel basistechnieken. Even zoeken voor je.
ah, totaal niet dezelfde dus.. vroeg me al af waarom zo'n basiskookboekje zo leuk moest zijn..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven