Welk kookboek voor beginners?
donderdag 14 oktober 2010 om 13:40
Goeiemiddag Forummers,
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier:
Ik ben op zoek naar een goed kookboek dat geschikt is voor beginners.
Over twee maanden gaan mijn vriend en ik samenwonen en ik heb echt zin om mijn 'keukenvaardigheden' uit te breiden, aangezien mijn vent dol is op lekker eten en vooral wereldgerechten net als ik.
Nu heb ik met het boek 'Keuken' van Nigella Lawson in de handen gestaan en her en der heb ik nog meer boeken van haar voorbij zien komen. De recepten zien er niet heel erg moeilijk uit, maar in hoeverre is dat ook zo?
Hoe geschikt zijn Nigella's kookboeken voor iemand die voornamelijk simpele gerechten kookt, zoals aardappelen/groente/vlees, nasi/bami, pasta, en andere gerechten-uit-een-pakje?
En wat zijn nog meer goede kookboeken?
Thanx voor de reacties alvast!
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier:
Ik ben op zoek naar een goed kookboek dat geschikt is voor beginners.
Over twee maanden gaan mijn vriend en ik samenwonen en ik heb echt zin om mijn 'keukenvaardigheden' uit te breiden, aangezien mijn vent dol is op lekker eten en vooral wereldgerechten net als ik.
Nu heb ik met het boek 'Keuken' van Nigella Lawson in de handen gestaan en her en der heb ik nog meer boeken van haar voorbij zien komen. De recepten zien er niet heel erg moeilijk uit, maar in hoeverre is dat ook zo?
Hoe geschikt zijn Nigella's kookboeken voor iemand die voornamelijk simpele gerechten kookt, zoals aardappelen/groente/vlees, nasi/bami, pasta, en andere gerechten-uit-een-pakje?
En wat zijn nog meer goede kookboeken?
Thanx voor de reacties alvast!
donderdag 14 oktober 2010 om 14:28
Ik heb een hele uitgebreide verzameling kookboeken. Maar als naslagwerk gebruik ik Het haagsche Kookboek, van de Haagse huishoudschool. Soms wat ouderwets (kooktijden van de groenten bijvoorbeeld), maar alles echt heel duidelijk omschreven. Zelfs het draaien en bakken van een lekkere bal kun je vinden. Op wat voor manieren je aardappels kunt bereiden, pannenkoeken kunt maken, recepten voor nasi, stoofvlees, cakes, noem maar op.
Ik gebruik het echt heel vaak. Voor mij een aanrader. En vrijwel alle ingredienten kun je makkelijk vinden in den Vaderlandsche supermarkt.
Ik gebruik het echt heel vaak. Voor mij een aanrader. En vrijwel alle ingredienten kun je makkelijk vinden in den Vaderlandsche supermarkt.
donderdag 14 oktober 2010 om 14:32
Eens met Star. voor een beginnende koker is Kook van Jamie Oliver anders wel een goede optie, daar staan ook basistechnieken in uitgelegd enzo. Het hangt er ook een beetje van af wat voor soort gerechten je wilt maken. Als je echt aardappel/groente/vlees ed wilt, is een margrietkookboek misschien een betere optie.
donderdag 14 oktober 2010 om 14:37
Zelf vind ik het Wannée kookboek echt superhandig. Gewoon de basiskookkunsten en daarnaast de variaties daarop.
Kijk er zelf regelmatig in, weet wel hoe ik een rolade moet braden, maar hoelang ed. Hoe maak je lekkere voorgerechten, hoofdgerechten, toetjes, taarten, koekjes.
Er staan zelfs menusuggesties in.
Kijk er zelf regelmatig in, weet wel hoe ik een rolade moet braden, maar hoelang ed. Hoe maak je lekkere voorgerechten, hoofdgerechten, toetjes, taarten, koekjes.
Er staan zelfs menusuggesties in.
donderdag 14 oktober 2010 om 14:39
quote:Jala5 schreef op 14 oktober 2010 @ 13:45:
gewoon deze:
[afbeelding]
een heerlijk basis kookboek.
Als je dat onder de knie hebt kan je verder kijken.
die heb ik ook. Perfect boek als je weer eens vergeten bent hoeveel melk en meel in het pannenkoekenbeslag gaat (ik bak al minstens 15 jaar pannenkoeken, maar ik moet het steeds weer opzoeken, hoe suf is dat?).
Er staan gewoon fijne basisdingetjes in; hoe maak je zelf een sausje zonder pakjes, basiscake, hoe maak je zelf soep, wetenswaardigeheden over groente, vis en vlees, maatverhoudingen, oventijden etc. Naast de basisrecepten staan er ook een aantal variaties bij, kan je lekker experimenteren.
gewoon deze:
[afbeelding]
een heerlijk basis kookboek.
Als je dat onder de knie hebt kan je verder kijken.
die heb ik ook. Perfect boek als je weer eens vergeten bent hoeveel melk en meel in het pannenkoekenbeslag gaat (ik bak al minstens 15 jaar pannenkoeken, maar ik moet het steeds weer opzoeken, hoe suf is dat?).
Er staan gewoon fijne basisdingetjes in; hoe maak je zelf een sausje zonder pakjes, basiscake, hoe maak je zelf soep, wetenswaardigeheden over groente, vis en vlees, maatverhoudingen, oventijden etc. Naast de basisrecepten staan er ook een aantal variaties bij, kan je lekker experimenteren.
donderdag 14 oktober 2010 om 14:41
Ik heb er eentje met een zwarte kaft, Star. Vooral het inleidende hoofdstuk is hilarisch.
''De goede huisvrouw heeft voor een intiem feestje thuis natuurlijk haar werk van te voren goed gedaan. Maar toch kan zij het niet helpen dat ook op de avond zelf nog diverse hapjes een laatste hand nodig hebben. Gelukkig kan zij altijd terugvallen op haar vrouwelijke gasten. die graag haar trouwe helpers zullen zijn. Zij kunnen haar helpen bij het presenteren van de hapjes en het schoonhouden van de keuken''
Zo mooi!
''De goede huisvrouw heeft voor een intiem feestje thuis natuurlijk haar werk van te voren goed gedaan. Maar toch kan zij het niet helpen dat ook op de avond zelf nog diverse hapjes een laatste hand nodig hebben. Gelukkig kan zij altijd terugvallen op haar vrouwelijke gasten. die graag haar trouwe helpers zullen zijn. Zij kunnen haar helpen bij het presenteren van de hapjes en het schoonhouden van de keuken''
Zo mooi!
donderdag 14 oktober 2010 om 14:49
Hoe hoort het eigenlijk? heette dat boek. Het wordt nog steeds uitgegeven, maar dan gemoderniseerd. Wij hadden een echte oude in de kast. Daar stonden wijsheden als deze in:
(over de tafelschikking bij een diner)
De gastvrouw zal haar eeregast altijd op de sofa laten plaats
nemen en daarbij zorg dragen dat zij zelf aan de linkerzijde van de gast komt te zitten.
Een heer, die voor het eerst ergens komt eten zit ter linkerzijde van de gastvrouw.
Betreft het een dame, dan zit deze aan de rechterhand van den gastheer.
Komen een gehuwde dame en een ongehuwde dame beiden voor het eerst, dan zit de gehuwde ter rechterzijde van den gastheer en de ongehuwde ter linkerzijde.
Heeft men drie vrouwelijke gasten dan zullen deze naar afdalenden rang geplaatst worden:
1. ter rechterzijde van den gastheer.
2. ter linkerzijde van den gastheer.
3. ter rechterzijde van den voornaamsten mannelijken gast, of van den zoon des huizes indien deze volwassen is.
We zaten ons altijd ernstig af te vragen hoe mensen al deze regels konden onthouden en of gasten soms kwaad werden als de gastvrouw per ongeluk rechts van 'de eeregast' ging zitten.
(over de tafelschikking bij een diner)
De gastvrouw zal haar eeregast altijd op de sofa laten plaats
nemen en daarbij zorg dragen dat zij zelf aan de linkerzijde van de gast komt te zitten.
Een heer, die voor het eerst ergens komt eten zit ter linkerzijde van de gastvrouw.
Betreft het een dame, dan zit deze aan de rechterhand van den gastheer.
Komen een gehuwde dame en een ongehuwde dame beiden voor het eerst, dan zit de gehuwde ter rechterzijde van den gastheer en de ongehuwde ter linkerzijde.
Heeft men drie vrouwelijke gasten dan zullen deze naar afdalenden rang geplaatst worden:
1. ter rechterzijde van den gastheer.
2. ter linkerzijde van den gastheer.
3. ter rechterzijde van den voornaamsten mannelijken gast, of van den zoon des huizes indien deze volwassen is.
We zaten ons altijd ernstig af te vragen hoe mensen al deze regels konden onthouden en of gasten soms kwaad werden als de gastvrouw per ongeluk rechts van 'de eeregast' ging zitten.
donderdag 14 oktober 2010 om 14:55
Ja, Starshine, wat denk jij nou dat die goede huisvrouw de hele dag aan het doen was? Die zat heus niet te forummen, maar die was aan het nadenken over de rang van haar gasten! En die ''leidde zij dan met zachte, doch besliste hand naar zijn gerechtigde zitplaats''
Tjongejonge zeg, da's toch niet moeilijk?
Tjongejonge zeg, da's toch niet moeilijk?
donderdag 14 oktober 2010 om 15:06
Ik heb zelf die boeken van Jamie Oliver staan. Alleen niet alle ingredienten die ze gebruiken zijn hier makkelijk verkrijgbaar.
Maar mijn man kookt altijd! Het is z'n hobby. Dus ik kijk eigenlijk nooit in de boeken.
Maar laatst had ik via de site van recepten.nl een en ander gebruikt en dat was goed te doen. (en ik ben geen held in de keuken)
Maar mijn man kookt altijd! Het is z'n hobby. Dus ik kijk eigenlijk nooit in de boeken.
Maar laatst had ik via de site van recepten.nl een en ander gebruikt en dat was goed te doen. (en ik ben geen held in de keuken)
donderdag 14 oktober 2010 om 15:10
Aan de kookboeken van de "modekoks" (Jamie Oliver, Nigella Dinges, Gordon Ramsay) heb je niets. Ik zal je niet meteen de Larousse aanbevelen, daar ben je waarschijnlijk nog niet aan toe maar in een goede boekhandel vind je goede basiskookboeken. Zoek een boek waar ook het één en ander over voedingsleer en voedingswaarden van alle producten te vinden is. Naast zo'n basiskookboek zijn kleine boekjes die zich op één ding richten heel handig, bijvoorbeeld soepen of andere voorgerechten, éénpansmaaltijden, pasta, vis, de Franse of welke andere buitenlandse keuken dan ook.
verba volant, scripta manent.
donderdag 14 oktober 2010 om 15:40
Voor mijn vriend kocht ik dit boek toen we gingen samenwonen:
Geweldig leuk boek met lekkere, meestal eenvoudige en zeer afwisselende recepten (de bereidingstijd staat er altijd bij, dus je kunt kiezen) voor complete maaltijden. Dat vind ik namelijk het nadeel van veel kookboeken, dat er dan een geweldige manier van vlees bereiden in staat, maar niet wat je er bij kunt serveren. En alsj e nog niet zo heel goed kunt koken, is dat vaak lastig te bedenken.
Verder heb ik vanaf dat ik op mezelf woon het kookboek Gezond lekker eten
Ideaal voor een heleboel soorten groenten, fruit, granen, taarten en wat niet al. Wil je iets met wortels? dan geeft dit boek 3 of 4 variaties enzovoort.
Mijn moeder had altijd het kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool, ook heel fijn.
Geweldig leuk boek met lekkere, meestal eenvoudige en zeer afwisselende recepten (de bereidingstijd staat er altijd bij, dus je kunt kiezen) voor complete maaltijden. Dat vind ik namelijk het nadeel van veel kookboeken, dat er dan een geweldige manier van vlees bereiden in staat, maar niet wat je er bij kunt serveren. En alsj e nog niet zo heel goed kunt koken, is dat vaak lastig te bedenken.
Verder heb ik vanaf dat ik op mezelf woon het kookboek Gezond lekker eten
Ideaal voor een heleboel soorten groenten, fruit, granen, taarten en wat niet al. Wil je iets met wortels? dan geeft dit boek 3 of 4 variaties enzovoort.
Mijn moeder had altijd het kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool, ook heel fijn.
donderdag 14 oktober 2010 om 15:43
Ik kreeg het Margriet kookboek van mijn ouders toen ik op kamers ging wonen. Van eieren tot kreeft: alles is er in te vinden en ik gebruik het nog steeds wel eens. Zeker voor alle 'ouderwetse' gerechten: stoofvlees, erwtensoep, stoofperen. Maar ook hoe je een kreeft moet koken (kon ik in al mijn andere 'moeilijke' kookboeken niet vinden).
donderdag 14 oktober 2010 om 16:05
quote:MarianneDavids schreef op 14 oktober 2010 @ 15:10:
Aan de kookboeken van de "modekoks" (Jamie Oliver, Nigella Dinges, Gordon Ramsay) heb je niets. Ik zal je niet meteen de Larousse aanbevelen, daar ben je waarschijnlijk nog niet aan toe maar in een goede boekhandel vind je goede basiskookboeken. Zoek een boek waar ook het één en ander over voedingsleer en voedingswaarden van alle producten te vinden is. Naast zo'n basiskookboek zijn kleine boekjes die zich op één ding richten heel handig, bijvoorbeeld soepen of andere voorgerechten, éénpansmaaltijden, pasta, vis, de Franse of welke andere buitenlandse keuken dan ook.Waarom heb je daar niks aan dan? Heb nog nooit zo lekker gegeten als ik nu doe.
Aan de kookboeken van de "modekoks" (Jamie Oliver, Nigella Dinges, Gordon Ramsay) heb je niets. Ik zal je niet meteen de Larousse aanbevelen, daar ben je waarschijnlijk nog niet aan toe maar in een goede boekhandel vind je goede basiskookboeken. Zoek een boek waar ook het één en ander over voedingsleer en voedingswaarden van alle producten te vinden is. Naast zo'n basiskookboek zijn kleine boekjes die zich op één ding richten heel handig, bijvoorbeeld soepen of andere voorgerechten, éénpansmaaltijden, pasta, vis, de Franse of welke andere buitenlandse keuken dan ook.Waarom heb je daar niks aan dan? Heb nog nooit zo lekker gegeten als ik nu doe.
donderdag 14 oktober 2010 om 16:30
Ik ging kijken of er iemand had gereageerd op mijn post, maar ik zie hem helemaal niet meer staan. Ik schreef dat ik maar 1 kookboek heb, omdat ik de helft van de recepten toch niet leuk vindt. Ik heb een kookboekje gemaakt met recepten van internet en uit tijdschriften. Dat boekje staat vol met recepten die allemaal wel leuk zijn.
donderdag 14 oktober 2010 om 16:36
quote:sabbb schreef op 14 oktober 2010 @ 16:30:
Ik ging kijken of er iemand had gereageerd op mijn post, maar ik zie hem helemaal niet meer staan. Ik schreef dat ik maar 1 kookboek heb, omdat ik de helft van de recepten toch niet leuk vindt. Ik heb een kookboekje gemaakt met recepten van internet en uit tijdschriften. Dat boekje staat vol met recepten die allemaal wel leuk zijn.staat er nog tussen hoor 14.01 gepost.
Ik ging kijken of er iemand had gereageerd op mijn post, maar ik zie hem helemaal niet meer staan. Ik schreef dat ik maar 1 kookboek heb, omdat ik de helft van de recepten toch niet leuk vindt. Ik heb een kookboekje gemaakt met recepten van internet en uit tijdschriften. Dat boekje staat vol met recepten die allemaal wel leuk zijn.staat er nog tussen hoor 14.01 gepost.
donderdag 14 oktober 2010 om 17:07
Ik heb koken geleerd met mijn moeders' 'De kleine, Ik kan koken'. Volgens mij ook een oud huishoudschool boek.
Als je echt nog een beginner bent vind ik "De studentenkookgids" ook een aanrader. Zelfs als je geen student bent. Ik maak vaak doordeweeks nog steeds gerechten uit dat boek, al ken ik de favo's inmiddels wel uit mijn hoofd.
Ik kook zelf graag uit kookboeken als ik er de tijd voor heb. Heerlijk.
Als je echt nog een beginner bent vind ik "De studentenkookgids" ook een aanrader. Zelfs als je geen student bent. Ik maak vaak doordeweeks nog steeds gerechten uit dat boek, al ken ik de favo's inmiddels wel uit mijn hoofd.
Ik kook zelf graag uit kookboeken als ik er de tijd voor heb. Heerlijk.
I choose happy!