welke kruiden in kweeperenjam?

21-10-2025 13:17 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een paar kweeperen gekregen, daar wil ik iets mee.
Nu dacht ik aan jam.
In verschillende recepten lees ik dat het lekker te maken is met steranijs, kaneel, kruidnagel, kardemom.
Steranijs wordt het vaakst genoemd maar dat heb ik niet in huis.
Mijn idee is om er wat speculaaskruiden in te doen maar die tip geeft niemand (en dan voel ik ergens wel aan mijn water dat het mogelijk niet het allerbeste idee zal zijn).

Wat denken jullie? Doen? Iets anders?
Dat kan prima lijkt mij. De samenstelling van speculaaskruiden zal vast wisselen per fabrikant, maar daar zit sowieso kaneel in en volgens mij ook meestal wel anijs en kardemom.
Ik zou dat ook gewoon doen hoor.
Mijn tip is: niet te veel. De kweeperen hebben van zichzelf al een hele lekkere smaak, dus een beetje specerijen is al genoeg.

Het recept van Miljuschka werkt goed maar het duurt langer dan je denkt, de peren worden pas rozerood als ze echt een uur of langer opstaan!
Wat eten we vanavond?
Dank voor het meedenken!
Het recept van Miljuschka ziet er goed uit inderdaad.
Hoeveel is 'niet teveel' speculaaskruiden?

Nu las ik net dat iemand er geconfijte gember door doet, dat lijkt me ook lekker!
Alleen weer het probleem: hoeveel dan?
In speculaaskruiden zit meestal ook nootmuskaat. Nootmuskaat blijft volgens mij smaak afgeven in een vochtig gerecht (zoals jam). Dat doet kaneel ook, maar iets te veel nootmuskaat-smaak verpest snel een gerecht.
Dus ik zou het niet doen als je de jam een tijdje wil gaan bewaren. Ga je de jam gelijk opeten, dan zou je kunnen proberen of het lekker is.
Kweepeer zit ook in christmas pudding, als je zoekende bent wat ermee te maken.

Ik heb een beetje een haat-liefde-verhouding met christmas pudding: superleuk om te maken, ziet er prachtig uit, maar echt lekker vind ik het dan weer niet.
Waarom haal je niet gewoon steranijs in huis?
Jam? Ah zonde. Maak er een stoofgerecht van met kip: tajine, op zijn Marokkaans.
Het zijn trouwens allemaal specerijen en geen kruiden. 😏

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven