Welke messenset?

29-12-2009 18:14 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Kookfreaks,

Ik ben binnenkort jarig en wil een echt goede degelijke messenset.

Heb nu van alles wat maar snijdt toch niet echt lekker.

Maar WAT voor een messenset moet ik kopen?

Ik zie van alles op internet van heel duur tot leuke betaalbare setjes van b.v. rond de 100 tot 150 euro en hoe zijn bijvoorbeeld de messen van herman den blijker dit is nog betaalbaar..

Graag tips ervaringen ben benieuwd!
Fotomuts: Wat fijne messen zijn, is heel persoonlijk. Ik gebruik zelf een set van Sabatier. (Overigens is dit geen beschermd merk, de ene Sabatier is de andere niet!)

Maak je je messen weleens scherp met een aanzetstaal? Het scheelt nogal of een mes goed geslepen is of niet. Het beste is ook om messen een keer per jaar professioneel te laten slijpen.
Goede messen

ja Sabatier idd op school moeten kopen en ik gebruik ze nu (20 jaar later) nog steeds

en regelmatig slijpen op de ruwe rand onder op een beker om hem scherp te houden. Niets is gevaarlijker dan botte mensen.
Global !! Helemaal wild van.... Zwilling is ook goed
Aliquando et insanire lucundum est
Deze ziet er cool uit:

Of anders die:

Dag Cole

Ja ik heb wel redelijke messen oooit een keer een wat goedkopere set gekocht maar ze bestaan wel uit 1 stuk metaal ik

slijp ze af en toe bij met een aanzetstaal maar toch is het het niet helemaal.

En zwieber Yes deze had ik al gezien op internet maar zijn ze ook goed....
Hier verschillende messen van Zwilling. Al jaren blij mee.
ik ben fan van Wusthof
Op deze site heb je een mooi overzicht van messen en alles wat er mee te maken heeft.

www.meesterslijpers.nl

En idd Sabatier is erg goed en degelijk merk!
For better and worse!!!!
Artikel uit de Volkskrant over verschillende merken messen: Messen die mooi snijden.
grappig schaap, ik ook nou ja 23 jaar geleden was het
Hier ook al járen messen van Sabatier. Maar ik moet zeggen dat ik die van Zwilling lekkerder in de hand vind liggen.
Ik heb een aantal messen van Global. Supergoed. Superduur ook.

Afgelopen maanden kon je bij Hoogvliet zegeltjes sparen en dan met een paar euro bijbetalen messen kopen. Ook gedaan, messen heb je nooit genoeg. Ze zijn net zo goed als m`n superdure Global
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Waarom zo duur? Ik doe al jaren met xenos messen, die zijn echt super scherp. Voor mij goed genoeg .

Maar als je echt ook wat moois wil hebben zou ik daar niet voor gaan nee.
zie index
En ja, Sabatier heb ik ook wat van. Daarnaast heeft mijn Lief (ex chef kok) ook enkele Ikea messen die goed bevallen.

Dus kijk naar gebruik, behoefte, ingrediënten etc.
ik heb een tijdje terug ergens op internet een artikl gezien waar ze de advertentie van Herman den Blijker messen tonen, maar Herman heeft op de foto eigenlijk een ander mes in zijn hand.
Ik heb messen van Zwilling, four star. Bevallen heel erg goed. Ik heb bewust geen set gekocht, maar losse messen. Heb nu alleen de messen die ik gebruik. Kwaliteitsmessen zijn het geld absoluut waard vind ik.
Wij hebben 1 mes van Global, dat is echt een prima mes. De rest van de messen zijn van een of ander vaag merk, mijn man heeft het spul eens bij een faillisementsverkoop ofzo op de kop getikt. Ze zijn heel goed te slijpen en snijden dus prima. Maar wat ik zelf echt een nadeel vind (daarom vertel ik het ook, zodat je daarop kunt letten) is dat ze een heft hebben met een bobbel vlak voor het staal, dat breder is dan het staal zelf. Ik kan er dus niet goed vlak mee snijden, precies haaks op de snijplank en op de rand van het aanrecht dus. Zoals de bobbels bij deze messen.

(Dit is een set van Global volgens mij, en dit zijn steakmessen, dus bij deze is het geen probleem, bij een vlees- of groentenmes vind ik het dus wel lastig, mijn vleesmes van Global is wel bobbelloos)

Goede messen kun je trouwens beter niet in de vaatwasser doen, veel goede messen zijn namelijk niet van geheel roestvrij staal gemaakt.
quote:Vl43inder schreef op 29 december 2009 @ 21:37:

Goede messen kun je trouwens beter niet in de vaatwasser doen, veel goede messen zijn namelijk niet van geheel roestvrij staal gemaakt.Keukenmessen in de vaatwasser, de horror
van Sabatier, al jaren, alleen 1 nadeel het heft geeft af, zwart, als het afgewassen is, of het komt door de vaatwasser
en niet onbelangrijk koop altijd een messenvork!
Festen: Als ik een keukenmes gebruikt heb, spoel ik het direct af, droog het en zet het direct terug in het messenblok.

En wat is een messenvork???
Ik heb een uitgebreide set van Global. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Zijn er ook mensen met Japanse messen zoals Kai of Tojiro?Ben erg benieuwd naar ervaringen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven