Wereldgerechten maar dan zelf vers gemaakt
zondag 17 januari 2010 om 20:28
Gisteren bedacht ik me dat ik eigenlijk wel een topic zou willen openen waarin recepten worden verzameld van gerechten die je ook uit een zakje kan maken. Denk aan de wereldgerechten, de Chili con Carne zakjes, de bami boemboes e.d.
's Avonds zat ik te eten met een aantal (forum)vriendinnen en heel toevallig kwam het onderwerp op eten uit zakjes en pakjes en dat het niet gezond is maar dat we niet wisten hoe je bijvoorbeeld het burrito gehakt zo lekker gekruid kreeg, of de Turkse Durums zelf kon maken.
Hebben jullie je eigen vers-recepten voor dit soort gerechten? En zo ja, plaats ze dan hier!
's Avonds zat ik te eten met een aantal (forum)vriendinnen en heel toevallig kwam het onderwerp op eten uit zakjes en pakjes en dat het niet gezond is maar dat we niet wisten hoe je bijvoorbeeld het burrito gehakt zo lekker gekruid kreeg, of de Turkse Durums zelf kon maken.
Hebben jullie je eigen vers-recepten voor dit soort gerechten? En zo ja, plaats ze dan hier!
zondag 17 januari 2010 om 20:36
Ik koop niet die pakken wereldgerechten (veel te duur en er zitten altijd dingen in die ik niet zo lekker vind) maar als ik dan kip tandoori maak, koop ik wel een kant-en-klaar zakje kruidenmix.
Het lijkt me erg moeilijk, omslachtig en ingewikkeld om al die losse kruiden te kopen en dan zelf je kruidenmengsel samen te stellen. Ik eet het nou ook weer niet zo vaak dat je zegt 'ik ga een voorraadje maken'.
Het lijkt me erg moeilijk, omslachtig en ingewikkeld om al die losse kruiden te kopen en dan zelf je kruidenmengsel samen te stellen. Ik eet het nou ook weer niet zo vaak dat je zegt 'ik ga een voorraadje maken'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 17 januari 2010 om 20:38
zondag 17 januari 2010 om 20:41
ik gebruik voor burrito's de kruidenmix van AH, gewoon zo'n kruidenpotje. Eventueel voor de smaak wat tabasco en extra paprika er bij. Die zakjes gebruik ik echt sporadisch! Chemische troep vind ik het vaak, heb wel enkele in huis voor de extreem luie momenten
Bobootie vond ik te ingewikkeld om zelf te maken.
Chili con carne gebruik ik vaak dit recept van Jamie Oliver
Ingrediënten voor 4 personen
2 middelgrote uien
1 teentje knoflook
olijfolie
2 tl chilipoeder
1 vers rode peper, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes gesneden
1 tl djintan
(zee)zout en vers gemalen zwarte peper
500 gr rundergehakt
200 gr zongedroogde tomaten in olie (potje)
2 blikken hele tomaten, in stukjes snijden (hele tomaten uit blik zijn naar mijn mening iets lekkerder dan tomatenblokjes)
0,5 stokje kaneel
2 blikken rode kidney bonen, uitgelekt
Hulpmiddelen
Braadpan met deksel
mixer
Voorbereiding
- Hak de uien en de knoflook in een mixer fijn en fruit deze in een klein beetje olijfolie totdat ze zacht zijn.
- Voeg de rode peper, chilipoeder, djintan en zout en peper toe.
- Voeg het gehakt erbij en bak het rul, totdat alles bruin is.
- Hak de gedroogde tomaten in de mixer zodat deze een pasta vormt en voeg dit bij het gehakt.
- Voeg de tomaten, het kaneelstokje en 1 dl water bij het vlees. Proef even en voeg zonodig nog wat kruiden toe
Bereidingswijze
- Doe het deksel op de pan en laat dit een 1/2 uurtje sudderen.
- Voeg de uitgelekte kidneybonen erbij en laat alles even doorwarmen.
Serveertips
Dit gerecht komt beter tot zijn recht als het een dag van tevoren is klaargemaakt !
Met stokbrood en een groene salade en een grote klodder Bulgaarse yoghurt of guacamole.
Bobootie vond ik te ingewikkeld om zelf te maken.
Chili con carne gebruik ik vaak dit recept van Jamie Oliver
Ingrediënten voor 4 personen
2 middelgrote uien
1 teentje knoflook
olijfolie
2 tl chilipoeder
1 vers rode peper, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes gesneden
1 tl djintan
(zee)zout en vers gemalen zwarte peper
500 gr rundergehakt
200 gr zongedroogde tomaten in olie (potje)
2 blikken hele tomaten, in stukjes snijden (hele tomaten uit blik zijn naar mijn mening iets lekkerder dan tomatenblokjes)
0,5 stokje kaneel
2 blikken rode kidney bonen, uitgelekt
Hulpmiddelen
Braadpan met deksel
mixer
Voorbereiding
- Hak de uien en de knoflook in een mixer fijn en fruit deze in een klein beetje olijfolie totdat ze zacht zijn.
- Voeg de rode peper, chilipoeder, djintan en zout en peper toe.
- Voeg het gehakt erbij en bak het rul, totdat alles bruin is.
- Hak de gedroogde tomaten in de mixer zodat deze een pasta vormt en voeg dit bij het gehakt.
- Voeg de tomaten, het kaneelstokje en 1 dl water bij het vlees. Proef even en voeg zonodig nog wat kruiden toe
Bereidingswijze
- Doe het deksel op de pan en laat dit een 1/2 uurtje sudderen.
- Voeg de uitgelekte kidneybonen erbij en laat alles even doorwarmen.
Serveertips
Dit gerecht komt beter tot zijn recht als het een dag van tevoren is klaargemaakt !
Met stokbrood en een groene salade en een grote klodder Bulgaarse yoghurt of guacamole.
zondag 17 januari 2010 om 20:44
Ik heb 3 heerlijke gerechten die je ook zelf kan maken, waar een wereldgerecht van is. Chili con Carne (van Rosanna), Kofta en Moussaka. Misschien heb ik er meer maar ik weet niet welke smaken ze hebben van Wereldgerechten.
Zal die recepten er morgen even bij pakken of zo.
Zal die recepten er morgen even bij pakken of zo.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 17 januari 2010 om 20:47
zondag 17 januari 2010 om 20:47
Thaise kip met cashewnoten heeft 3 pakjes:
zakje 1:
- witte Rijst (basmati)
- eetlepel gedroogde bieslook
-> rijst koken volgens gebruiksaanwijzing met eetlepel gedroogde bieslook in het kookwater
300 - 350 gr kipfilet
eetlepel lichte sojasaus (evt vervangen door ketjap manis)
teentje knoflook, gesnipperd
snufje zout
1/2 theelepel sambal
1/2 theelepel gember poeder
2 el zonnebloem olie
-> Alles in de wok / koekenpan en door elkaar roeren. Kwartiertje laten marineren en dan pas op laag vuur opbakken.
-> Vermeng 1/ kippebouillon tablet met 200 ml heet water en wat snel-bindmiddel (+/- 2 eetlepels).
Roer er dan 1/2 glas (50 ml) sherry, witte wijn of echte chinese rijstwijn door
Roer mengsel dit door de gare kipfilet
Was 3 lente uitjes of 1 dun preitje goed , snij in fijne ringen en roer dit door de (gare) kipfilet;
2 min laten doorwarmen
Voeg n handje cashewnoten (ongezouten) naar smaak toe;
... Klaar & stukken goedkoper...
Tip: vervang 1/2 van de kipfilet door 200 g oesterzwammen of andere paddestoelen mix
eetze
zakje 1:
- witte Rijst (basmati)
- eetlepel gedroogde bieslook
-> rijst koken volgens gebruiksaanwijzing met eetlepel gedroogde bieslook in het kookwater
300 - 350 gr kipfilet
eetlepel lichte sojasaus (evt vervangen door ketjap manis)
teentje knoflook, gesnipperd
snufje zout
1/2 theelepel sambal
1/2 theelepel gember poeder
2 el zonnebloem olie
-> Alles in de wok / koekenpan en door elkaar roeren. Kwartiertje laten marineren en dan pas op laag vuur opbakken.
-> Vermeng 1/ kippebouillon tablet met 200 ml heet water en wat snel-bindmiddel (+/- 2 eetlepels).
Roer er dan 1/2 glas (50 ml) sherry, witte wijn of echte chinese rijstwijn door
Roer mengsel dit door de gare kipfilet
Was 3 lente uitjes of 1 dun preitje goed , snij in fijne ringen en roer dit door de (gare) kipfilet;
2 min laten doorwarmen
Voeg n handje cashewnoten (ongezouten) naar smaak toe;
... Klaar & stukken goedkoper...
Tip: vervang 1/2 van de kipfilet door 200 g oesterzwammen of andere paddestoelen mix
eetze

zondag 17 januari 2010 om 20:51
Chili con carne
Ik ben zelf niet zo gek op veldertjes en bruine bonen dus die had ik vervangen voor kidneybonen.
Je kan er alle kanten mee op. Met rijst. Wat ik nu had gedaan een zoete paprika ermee gevuld, als je dat doet is het net wat je smaak is, hou je van redelijk rauw dan blancheer je die, anders even schoonmaken en in de oven iets zacht laten worden..
Ook kan je er brood bij doen. Een salade. Vooraf wat mexicaanse gerechten zoals er zo ook op de site komt, maissoep of guacamole met tortillachips.
recept:
Ingrediënten;
500 g rundergehakt
een rode en gele paprika
een flinke ui
een kleine prei
2 teentjes knoflook
een blik kidneybonen
een blik mais
een blik bruine bonen
een klein blikje veldertjes (jonge kapucijners)
een blik gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree
oregano en chilipoeder
Bereiding:
Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij. Even fruiten en dan de prei erbij. Daarna de paprika, de bonen, mais en de kruiden.
Ik heb er nog een beetje water bij gedaan om het niet te droog te laten worden en dat alles een half uurtje laten stoven.
Zoete paprika ermee vullen, of er rijst bij serveren. Lepeltje zure room is er lekker bij.
Ik ben zelf niet zo gek op veldertjes en bruine bonen dus die had ik vervangen voor kidneybonen.
Je kan er alle kanten mee op. Met rijst. Wat ik nu had gedaan een zoete paprika ermee gevuld, als je dat doet is het net wat je smaak is, hou je van redelijk rauw dan blancheer je die, anders even schoonmaken en in de oven iets zacht laten worden..
Ook kan je er brood bij doen. Een salade. Vooraf wat mexicaanse gerechten zoals er zo ook op de site komt, maissoep of guacamole met tortillachips.
recept:
Ingrediënten;
500 g rundergehakt
een rode en gele paprika
een flinke ui
een kleine prei
2 teentjes knoflook
een blik kidneybonen
een blik mais
een blik bruine bonen
een klein blikje veldertjes (jonge kapucijners)
een blik gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree
oregano en chilipoeder
Bereiding:
Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij. Even fruiten en dan de prei erbij. Daarna de paprika, de bonen, mais en de kruiden.
Ik heb er nog een beetje water bij gedaan om het niet te droog te laten worden en dat alles een half uurtje laten stoven.
Zoete paprika ermee vullen, of er rijst bij serveren. Lepeltje zure room is er lekker bij.
zondag 17 januari 2010 om 20:55
Age ik zag net dat ik de moussaka nog moet uittypen. Heb een combi van 2 recepten, zo kom je er niet uit. Zal ik zo snel mogelijk doen.
Die moussaka die jij bedoelt heb ik van de week nog gezien bij de C1000 in Amsterdam noord op het Buikslotermeer.
Die moussaka die jij bedoelt heb ik van de week nog gezien bij de C1000 in Amsterdam noord op het Buikslotermeer.
zondag 17 januari 2010 om 20:59
Ik maak het vaak zo kofta; (soms pak ik mijn recept voor het maken van Griekse gehaktballetjes.)
Griekse Kofta
Ingrediënten
- 750 G Gehakt (lamsgehakt, maar H.O.H. kan ook)
- 450 G tomaat in blik (doe er zelf ook altijd verse tomaat bij, dus minder tomaat in blik en helft vers)
Courgette
- 5 EL tomaten ketchup
- 1 EL zetmeel of maizena
- 1 TL zout
- 2 TL (riet)suiker
- 1 grote ui gesnipperd
- 2 EL komijn poeder
- 1 EL knoflook, vers of poeder
- naar smaak peper uit de molen
- 2 TL tijmblad, gedroogd
- 2 TL laurier, gemalen
- 2 EL oregano
- 2 TL kaneel gemalen
(ik doe er ook nog verse peterselie door)
Voorbereiding
Vermeng het gehakt met het zout, en van de rest van de kruiden de helft. Laat een paar uur of liever nog de hele nacht staan.
Bereidingswijze Gehaktballetjes
Rol gehaktballetjes van ongeveer 2x de maat van een soepballetje (ik maak ze iets langwerpig maar qua smaak maakt het natuurlijk niets uit), bak ze op zacht vuur aan tot ze stevig zijn (anders hebben ze de neiging uit elkaar te vallen). dan gaar maken.
De saus
Snij de ui niet te fijn, anders blijft er niets van over. Even aanbakken in een beetje olijfolie. Gebruik je verse knoflook, voeg die dan nu toe. Doe de inhoud van het blik tomaten erbij in de pan, laat goed heet worden, en maak de tomaten klein (niet blenden, er moeten stukjes tomaat overblijven!) Voeg nu de rest van de ingredienten toe behalve het zetmeel of maizena. De saus moet ongeveer de samenhang hebben van erwtensoep, dus niet te dun zijn. Dikker maken met een papje van maizena en een beetje koud water, dunner door (weinig) water toe te voegen.
Voeg de saus toe aan de gehaktballetjes en laat het nog een minuut of 10 heel zachtjes opstaan, maar laat het niet koken!
Serveertips
Apart serveren met witte rijst en een griekse salade. (komkommer en tomaat in dunne schijven, rode ui in ringen, olijven, fetakaas, wat olijfolie, oregano & basilicum).
Op de foto had ik bij die salade nog wat tsazikisaus. En stokbrood. Stokbrood is lekker ook voor bij de "saus" van de Kofta.
Griekse Kofta
Ingrediënten
- 750 G Gehakt (lamsgehakt, maar H.O.H. kan ook)
- 450 G tomaat in blik (doe er zelf ook altijd verse tomaat bij, dus minder tomaat in blik en helft vers)
Courgette
- 5 EL tomaten ketchup
- 1 EL zetmeel of maizena
- 1 TL zout
- 2 TL (riet)suiker
- 1 grote ui gesnipperd
- 2 EL komijn poeder
- 1 EL knoflook, vers of poeder
- naar smaak peper uit de molen
- 2 TL tijmblad, gedroogd
- 2 TL laurier, gemalen
- 2 EL oregano
- 2 TL kaneel gemalen
(ik doe er ook nog verse peterselie door)
Voorbereiding
Vermeng het gehakt met het zout, en van de rest van de kruiden de helft. Laat een paar uur of liever nog de hele nacht staan.
Bereidingswijze Gehaktballetjes
Rol gehaktballetjes van ongeveer 2x de maat van een soepballetje (ik maak ze iets langwerpig maar qua smaak maakt het natuurlijk niets uit), bak ze op zacht vuur aan tot ze stevig zijn (anders hebben ze de neiging uit elkaar te vallen). dan gaar maken.
De saus
Snij de ui niet te fijn, anders blijft er niets van over. Even aanbakken in een beetje olijfolie. Gebruik je verse knoflook, voeg die dan nu toe. Doe de inhoud van het blik tomaten erbij in de pan, laat goed heet worden, en maak de tomaten klein (niet blenden, er moeten stukjes tomaat overblijven!) Voeg nu de rest van de ingredienten toe behalve het zetmeel of maizena. De saus moet ongeveer de samenhang hebben van erwtensoep, dus niet te dun zijn. Dikker maken met een papje van maizena en een beetje koud water, dunner door (weinig) water toe te voegen.
Voeg de saus toe aan de gehaktballetjes en laat het nog een minuut of 10 heel zachtjes opstaan, maar laat het niet koken!
Serveertips
Apart serveren met witte rijst en een griekse salade. (komkommer en tomaat in dunne schijven, rode ui in ringen, olijven, fetakaas, wat olijfolie, oregano & basilicum).
Op de foto had ik bij die salade nog wat tsazikisaus. En stokbrood. Stokbrood is lekker ook voor bij de "saus" van de Kofta.

zondag 17 januari 2010 om 21:25