Zelf bruidstaart maken - tips?

04-10-2010 10:54 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga voor een vriendin die gaat trouwen haar bruidstaart maken. Leuk natuurlijk, en we zijn al een eind op weg met proefbakken, weten al ongeveer wat voor taarten het moeten worden: een chocoladetaart met frambozen, een carrotcake en een klassieke fruitcake.

Nu zit ik wel met een aantal praktische problemen. Hoe kom ik bijvoorbeeld aan grote (als in 50 personen) taartvormen, hoe kan ik de taart het mooist versieren (fondant, marsepein enz), hoe zorg ik ervoor dat de taart niet instort, zijn er (nog) lekkerdere recepten te vinden dan die ik al heb, waar moet ik allemaal aan denken? Oftewel, wie heeft er tips, recepten, kookgerei-adresjes, superrecepten voor de perfecte bruidstaart enz.?
Ik zou het toch maar door de bakker laten doen.

Dan ga je er van uit dat het goed komt.

Verdere tips kan ik je niet geven.

Succes met bakken toch.
Vaak kun je taartvormen huren, bij ons bij de kookwinkel kun je zelfs van die plateaus met meerdere lagen huren.

Misschien even op googlen ?
En daar kun je vaak ook van die kant en klaar vellen fondant kopen om de taart af te dekken .
kijk bij uitzending gemist naar taarten van abel (van de vpro) voor inspiratie
Bij het Kookpunt in Rotterdam verkopen ze alles wat je nodig kunt hebben, inclusief hele grote taartvormen.
Ga eerst een workshop oid doen, is erg leuk en dan krijg je ideeen. Vaak kan je daar ook spullen kopen die je nodig zou hebben.
Check dan ook of die grote vorm in je oven past... En oefen er eerst mee, lijkt me dat de garingstijd heel anders is dan bij een 'normale' springvorm.

Marsepein kun je zelf kleuren, maar het ook door een banketbakker laten doen en daar dus kopen. Er zijn verschillende bakwinkels in NL waar je fondant ed kunt kopen. Fondant kun je makkelijker zelf kleuren dan marsepein, omdat de structuur anders is.
inderdaad kookpunt Rotterdam, daar hebben ze heel veel. Ook bij de leukste taarten .nl (zonder spaties) heb je leuke dingen hiervoor
Een bruidstaart is vaak verdeeld in lagen. Die vormen zijn meestal niet voor 50 pers. de grootste vorm maar veel kleiner.

Tegenwoordig zijn cupcakes erg hot op bruiloften. Is dat niet het overwegen waard?

Als je niet zoveel ervaring hebt met het bakken van deze omvangrijke opdrachten zou ik er niet aan beginnnen. Zeker omdat dit waarschijnlijk in het eindresultaat zichbaar zullen zijn.

Heb je namelijk ruimte om de taarten te koelen en goed te houden etc. Je zal namelijk een aantal dagen van te voren al moeten beginnen.
Als ik niet heel goed kon bakken en daar dus de juiste spullen voor had of makkelijk kon lenen (een grote bakvorm past niet in je combimagnetron bijvoorbeeld) zou ik hier echt nooit aan beginnen. Als het mislukt is het zo jammer.
Workshop is natuurlijk een leuk idee, ik zal eens rondkijken. Ik heb op zich wel eerder fondanttaarten gemaakt, maar nooit zo groot als deze. Het moet ook geen truttige taart worden zeg maar, beetje leuke gezellige hippe taart is de bedoeling.

Taarten van Abel is superleuk, die ken ik wel. Kijk ook met veel plezier naar Cakeboss op discovery

Ik had niet eens bedacht dat je taartvormen/plateaus ook zou kunnen huren, daar ga ik zeker naar kijken.

Meer tips/ideeën zijn welkom!
Ben in het bezit van 2 (flink grote) ovens dus dat zit goed, had ik inderdaad al aan gedacht. Koelruimte om te bewaren ook gelukkig.

Het hoeft inderdaad geen taartvorm voor 50 personen te zijn, heb het een beetje onhandig beschreven zie ik in mijn OP, het gaat me er meer om dat mijn grootste taartvorm nu (30 cm) niet groot genoeg is.

Cupcakes hebben we aan gedacht maar ze willen graag een echte taart hebben om aan te snijden. Eventueel kunnen we wel een combi doen zit ik me nu te bedenken, 2 taarten ofzo, en dan een flink aantal cupcakes nog, valt ook wel wat leuks van te maken natuurlijk

kookpunt Rotterdam en leukste taarten . nl staan op mijn lijstje.
deze is ook leuk

link
en deze
quote:_Barbabella_ schreef op 04 oktober 2010 @ 11:44:

en dezeEn het bijbehorende forum is ook erg nuttig. (Daar moet je gewoon zijn in dit geval )
Mijn oom heeft onze bruidstaart gemaakt, die was drielagen. Hij zet in de onderste taart heel voorzichtig een paar van die dikke satéprikkers, en daarbovenop dan de middelste taart (hetzelfde voor de bovenste taart).

Met cupcakes kun je trouwens heel goed een klein taartje maken voor het aansnijden,en dan daaronder de cakejes.

verder heb je gewoon veel goed gereedschap nodig. Ik weet dat Oom bijvoorbeeld een 'troffel' heeft, net zoals stucadoors hebben om de hoeken van een muur recht te maken, alleen hij gebruikt het voor de taart. Ook heeft hij een vorm die hij over een taart heen kan zetten, waarna hij de taart horizontaal door kan snijden met een mes, (voor de vulling), zonder dat het scheef gaat.

Dat lijken mij wel allemaal handige dingen.
Ik heb een paar maanden geleden de bruidstaart van mijn zus gemaakt. Drie lagen stapeltaart (ongeveer 70 stukken) een extra taart voor het geval dat, en een klein taartje om 's avonds te 'proeven'. Het versieren hebben we met 11 meiden gedaan tijdens het vrijgezellenfeestje. Dat was echt heel erg leuk!

Wat tips die zo in mij opkomen:

- op de leukstetaarten . nl kun je alle benodigdheden kopen. Reken er op dat het een boel geld gaat kosten! Ik had zelf al veel spullen, maar was uiteindelijk nog een goede 200 euro kwijt.

- goede bakblikken zijn de blikken van Wilton. Deze set werkt erg prettig en heeft een heel mooi verloop voor een stapeltaart. Hou er rekening mee dat de grootste vorm een heating core nodig heeft, anders wordt het niet gaar van binnen.

- om te stapelen moet je de boel stutten. Deuvels kun je zelf maken, maar ik vind het handiger om met pillars en plates te werken: plastic pilaren waar je de borden op kan klikken. Dan staat je taart heel stevig. Die kun je in een set kopen of als losse onderdelen.

- Ik weet niet zeker of carrotcake wel zo geschikt is om te bekleden met marsepein: het is vaak erg nat, je loopt het risico dat de fondant of het marsepein er van gaat smelten. Daarbij is het vaak een wat zware taart. Is dat wel lekker met fondant/marsepein? Het zelfde geldt voor cake met boter in het deeg: dat wordt wat vaster, wat mischien te zwaar wordt voor bruidstaart. Misschien wat proeftaartjes maken? Ik gebruik zelf graag kapsel: 30 gr bloem, 30 gr suiker, 1 ei, vermenigvuldigen tot het aantal wat nodig is voor de vorm. Voor chocoladetaart vervang je een derde van de bloem door cacao. Op de leukste taarten kun je ook goede mixen kopen, dat werkt ook heel prettig. Ik vind een beetje frisse vulling altijd wel lekker bij de zoetheid van de botercreme en marsepein/fondant. Voor het gemak zijn wij voor 1 soort taart gegaan: Naturel kapsel gevuld met banketbakkersroom en frambozen, afgestreken met botercreme en bekleed met marsepein. Was erg lekker.

- Reken op veel werk: wij zijn met twee meiden twee dagen bezig geweest met voorbereiden (taart bakken, botercreme maken, banketbakkersroom maken, marsepein kleuren) En vervolgens met 11 meiden een hele middag bezig geweest met vullen, bekleden en versieren. Werd uiteindelijk wel echt heel leuk!

- voor de versieringen: tja, dat ligt er aan wat je wil. Wij zijn voor bont gegaan, veel roze, met geel, wit en paars, gouden pareltjes, roze roosjes met groene blaadjes. Ik vind plungers erg mooi, en fijn werken. Zijn wel duur. Je kunt ook embossen, uitsteken, of in 3d werken (zijn ook weer vormpjes voor te koop).

- om in te vriezen/ te bewaren /te vervoeren is het ook heel handig om taartdozen te kopen! Zijn gewoon te koop op de eerder genoemde website. Je vriest een stapeltaart ook gewoon in onderdelen in, je stapelt pas op het laatste moment.

- haal de taart op tijd uit de vriezer Dat ging bij ons een beetje mis, de grootste taart was in het midden nog bevroren, jammer genoeg.

Veel plezier! Wij hebben enorm veel lol gehad met het maken van de taart!
quote:Kastanjez schreef op 04 oktober 2010 @ 12:20:

verder heb je gewoon veel goed gereedschap nodig. Ik weet dat Oom bijvoorbeeld een 'troffel' heeft, net zoals stucadoors hebben om de hoeken van een muur recht te maken, alleen hij gebruikt het voor de taart. Ook heeft hij een vorm die hij over een taart heen kan zetten, waarna hij de taart horizontaal door kan snijden met een mes, (voor de vulling), zonder dat het scheef gaat.

Dat lijken mij wel allemaal handige dingen.

Klopt, zo'n troffel (smoother) en speciale taartzaag zijn heel fijn. Maar je kunt in principe wel zonder. Kost namelijk ook weer wat, om dat soort dingen aan te schaffen.

Nog een tipje: als je gaat snijden, zet dan kleine sateprikkers of stukjes spagetti boven elkaar in de taart. Dan weet je hoe ze weer op elkaar horen als je weer gaat stapelen.
quote:Madieken schreef op 04 oktober 2010 @ 12:29:

Ik heb een paar maanden geleden de bruidstaart van mijn zus gemaakt. Drie lagen stapeltaart (ongeveer 70 stukken) een extra taart voor het geval dat, en een klein taartje om 's avonds te 'proeven'. Het versieren hebben we met 11 meiden gedaan tijdens het vrijgezellenfeestje. Dat was echt heel erg leuk!

Wat tips die zo in mij opkomen:

- op de leukstetaarten . nl kun je alle benodigdheden kopen. Reken er op dat het een boel geld gaat kosten! Ik had zelf al veel spullen, maar was uiteindelijk nog een goede 200 euro kwijt.

- goede bakblikken zijn de blikken van Wilton. Deze set werkt erg prettig en heeft een heel mooi verloop voor een stapeltaart. Hou er rekening mee dat de grootste vorm een heating core nodig heeft, anders wordt het niet gaar van binnen.

- om te stapelen moet je de boel stutten. Deuvels kun je zelf maken, maar ik vind het handiger om met pillars en plates te werken: plastic pilaren waar je de borden op kan klikken. Dan staat je taart heel stevig. Die kun je in een set kopen of als losse onderdelen.

- Ik weet niet zeker of carrotcake wel zo geschikt is om te bekleden met marsepein: het is vaak erg nat, je loopt het risico dat de fondant of het marsepein er van gaat smelten. Daarbij is het vaak een wat zware taart. Is dat wel lekker met fondant/marsepein? Het zelfde geldt voor cake met boter in het deeg: dat wordt wat vaster, wat mischien te zwaar wordt voor bruidstaart. Misschien wat proeftaartjes maken? Ik gebruik zelf graag kapsel: 30 gr bloem, 30 gr suiker, 1 ei, vermenigvuldigen tot het aantal wat nodig is voor de vorm. Voor chocoladetaart vervang je een derde van de bloem door cacao. Op de leukste taarten kun je ook goede mixen kopen, dat werkt ook heel prettig. Ik vind een beetje frisse vulling altijd wel lekker bij de zoetheid van de botercreme en marsepein/fondant. Voor het gemak zijn wij voor 1 soort taart gegaan: Naturel kapsel gevuld met banketbakkersroom en frambozen, afgestreken met botercreme en bekleed met marsepein. Was erg lekker.

- Reken op veel werk: wij zijn met twee meiden twee dagen bezig geweest met voorbereiden (taart bakken, botercreme maken, banketbakkersroom maken, marsepein kleuren) En vervolgens met 11 meiden een hele middag bezig geweest met vullen, bekleden en versieren. Werd uiteindelijk wel echt heel leuk!

- voor de versieringen: tja, dat ligt er aan wat je wil. Wij zijn voor bont gegaan, veel roze, met geel, wit en paars, gouden pareltjes, roze roosjes met groene blaadjes. Ik vind plungers erg mooi, en fijn werken. Zijn wel duur. Je kunt ook embossen, uitsteken, of in 3d werken (zijn ook weer vormpjes voor te koop).

- om in te vriezen/ te bewaren /te vervoeren is het ook heel handig om taartdozen te kopen! Zijn gewoon te koop op de eerder genoemde website. Je vriest een stapeltaart ook gewoon in onderdelen in, je stapelt pas op het laatste moment.

- haal de taart op tijd uit de vriezer Dat ging bij ons een beetje mis, de grootste taart was in het midden nog bevroren, jammer genoeg.

Veel plezier! Wij hebben enorm veel lol gehad met het maken van de taart!Zo, dat klinkt inderdaad als een flinke onderneming, vraagt nogal wat planningswerk dus. Gelukkig is de bruiloft pas in mei dus we hebben nog maanden oefen- en proeftijd. Bedankt voor de tips!
taart-divider heb ik, troffel komt op de lijst.

Ik zal eens testen met carrotcake en fondant, ben benieuwd of dat goed gaat inderdaad.

@Madieken, ik ben wel benieuwd naar een plaatje van jou bruidstaart
Eens met Madieken. Er is zoveel te koop op dat gebied. Speur eens rond op webshops voor taartbenodigheden. Taartplateau's zijn vaak te huur.

Succes! Een hele stressvolle onderneming

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven