Zelf pizza maken...

18-01-2009 21:24 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, waarschijnlijk te simpel voor woorden, maar ik heb nog nooit zelf pizza gemaakt. En ik heb mijn dochter beloofd dit donderdag-namiddag met haar te gaan doen....



Hoe maak je een goede bodem (zelf of mbv een pakje van het een of ander)? Welke tomatenbasis gebruik je (tomatenpuree of tomatenblokjes of zo)? En hoe lang moet het dan de oven in? Doe je er bakbpapier onder of vet je alleen de plaat in? Is zo'n grote bakplaat voor je oven genoeg voor 2 volw en 2 kinderen (die behoorlijke eters zijn, dat dan weer wel)



Ik reken op jullie goede ideeën!



Bedankt alvast!!
Alle reacties Link kopieren
Antwoord voor wat ik weet; deeg moet héél dun zijn, anders vies. Dus fanatiek uitrollen (pakken kant en klaar op de bakafdeling, handig voor eerste poging) Basis is tomatenpuree, ik vind het lekker om er een mespuntje sambal en een half theelepeltje suiker door te gooien. Plaat; geen idee staat vast wel op het pakje van het deeg. Geen idee. Afhankelijk van hoeveel kaas je erop doet en hoe groot je plaat is denk ik. Stokbrood met kruidenboter en compensatiesla ernaast zetten voor de hongerlapjes.
Alle reacties Link kopieren
Een recept heb ik even niet bij de hand, maar wat tips:

- Deeg kun je zo een pakje voor kopen (is minder lekker dan zelf het deeg maken, maar erg goed te doen hoor!) (Die kant en klare bodems zijn echt niet te eten!)

- Bakpapier, is makkelijker, krijg je geen smerige bakplaat, en kan die pizza er zo af.

- Tomatenbasis, kun je allebei voor gebruiken. Het makkelijkst (en ook gewoon lekker) is tomatenpuree en daar doe je dan zout/peper oregano o.i.d bij.

- Volgens mij is één plaat erg weinig voor met z'n vieren. Ik zou er 2 maken, of 3. Pizza is de volgende dag ook nog lekker hoor!

- Last but not least: Wel met mozzarelle maken, is nog lekkerder!



* Krijg ook zin in pizza! *
anoniem_53320 wijzigde dit bericht op 18-01-2009 21:29
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Count your blessings...
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het deeg altijd gewoon van ciabatta-broodmix met een scheutje olijfolie er door. Laat het een half uurtje kneden in de broodbakmachine (kan natuurlijk ook met de hand of mixer).

Dan dun uitrollen, wat gaatjes prikken en de randen iets omhoog buigen.

Ik gebruik altijd gezeefde tomaten met daarop italiaanse kruiden als basis. Ik gebruik wel bakpapier, maar het kan ook prima zonder. Pizza gaat zo'n 15 minuten in de oven.

Wij maken altijd zo'n 3 ronde pizza's voor 2 kind, 2 volw.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier al topics over, kijk eens bij de index!



Maar hier mijn recept voor 3 pizza's van 24 cm doorsnee:



250 gr. bloem, 3 eetl. olie, 130 ml lauw water, zakje gist, halve eetl. suiker, half theelepeltje zout. Dit kneden tot een deeg en 5 min. laten rusten. Dan uitrollen en er pizza's uitsteken met een bakblik. Weer even laten rusten, gaatjes in prikken met een vork en dan bak ik ze altijd een paar minuutjes voor in de oven.



Vervolgens doe ik er pastasaus op als basis. Ik neem altijd zo'n pakje van AH merk met basilicum. En daarna erop wat je lekker vind en weer de oven in.



Eet smakelijk en veel plezier!
...
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze vaak met de kant en klare verse pizzabodems vd Appie. Die vnid ik lekker en makkelijk!

Daarop wat rode pastasaus (niet te veel) en dan ja, wat je lekker vnidt, ui, salami, mozzarella, olijven, ansjovis, ham, artisjokarten.

Lekker hoor.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Psst.. niet verder vertellen hoor, maar in het koelversvak bij de AH heb je een pakketje met bodem en tomatensaus. Hoef je alleen nog maar je beleg erbij te kopen en kán haast niet mislukken..
Alle reacties Link kopieren
Ja, die bedoel ik ook. handig toch?!

Maar ik doe er wel een beetje extra saus op.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook een turksbrood halveren en die als pizzabodem gebruiken. Beetje tomatensaus, rozemarijn en oude kaas erover. Daarna 15 minuten in en oven van 200 graden en je hebt de lekkerste pizza ever.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips. Ik ga er donderdagmiddag eens goed voor zitten zie ik al
Alle reacties Link kopieren
En voor andere/meer tips: zie wederom het al bestaande zelf pizza maken topic.

Het staat in de index in de 2e posting, bij de P van pizza bij alle andere pizzatopics.

Misschien kun je ze samen laten voegen!
Ik zou je aanraden geen tomatenpuree te gebruiken, dat is sterk ingekookte tomaat en die hele sterke smaak is niet lekker (vind ik) op en pizza. Je basis is zoals het woord al zegt, 'de basis' er moet nog van alles bovenop en dan moet de basis vrij neutraal van smaak zijn.



Je kunt bijvoorbeeld een succo gebruiken, dat is basis pastasaus. Meestal te koop in flessen. En neem dan de neutraalste smaak.



Zelf maken is ook leuk, maar meer werk. De bij de kroon ingekerfde tomaten een minuut of 5 koken, af laten koelen, velletjes er af halen, beetje zeezout er bij en wat Italiaanse kruiden (niet te veel) en dan met de handmixer pureren. Klaar is je zelfgemaakte succo.



Het pizzadeeg/pizzasaus pakket van Albert Heijn is uitstekend, al moet je er wel een flinke over voor hebben, er is namelijk nogal veel deeg wat je uit moet rollen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om - mocht je een kleinere oven hebben - een deel van het deeg niet te gebruiken.



Beleggen met lekkere dingen, de mozarella en een klein beetje oregano of (verse) basilicum niet vergeten. Ik zou niet te veel beleg gebruiken, dan wordt het een brij.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 19 januari 2009 @ 14:41:

Ik zou je aanraden geen tomatenpuree te gebruiken, dat is sterk ingekookte tomaat en die hele sterke smaak is niet lekker (vind ik) op en pizza.



Zou ik ook niet doen.



Het pizzadeeg/pizzasaus pakket van Albert Heijn is uitstekend, al moet je er wel een flinke over voor hebben, er is namelijk nogal veel deeg wat je uit moet rollen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om - mocht je een kleinere oven hebben - een deel van het deeg niet te gebruiken.





Je kunt het ook helemaal pizzaklaar maken (dus uitrollen, uitsteken en de saus erop doen) en dan invriezen. Dan kun je een volgende keer gewoon een bodem uit de vriezer halen en beleggen met verse ingredienten. Ideaal als je een keer haast hebt!



Je kunt ook pizzadeeg maken van witbroodmix. Of van bloem met eieren. En dan zoveel ei gebruiken tot je een mooi stevig deeg hebt!



Nogmaals veel succes en plezier donderdag! Het is erg leuk om te maken!
...
Alle reacties Link kopieren
Maak een deeg van bloem, gist, een beetje zout, olijfolie en lauwwarm water. Heel goed doorkneden, even laten rijzen op een warme plek. Nog een keer kneden. Uitrollen tot gewenste dikte (en dat is een paar mm). Ik probeer nooit ronde pizza's te maken maar rol gewoon een soort ovaal/ rechthoekige zo groot als mijn ovenplaat. Oven voorverwarmen op de hoogst mogelijke stand (250 ofzo).

Als tomatensaus gebruik ik vaak of sugo of een blik tomatenblokjes gezeefd en ingekookt met een beetje suiker, zout en peper. Geen sterk gekruide sauze gebruiken dat is goor. Een snelle variant (ik heb niks in huis variant) is tomatenpuree mengen met tomatenketchup. Dan beleggen met wat je lekker vindt. Een paar dingen niet doen: parmaham/serranoham/etc. Die worden megazout door het bakken. Champignons eerst een beetje door de olijfolie anders worden ze zo droog. Nou ja voor de rest kan en mag natuurlijk alles. Tijdens het bakken even in de gaten houden, je kan makkelijk zien of zo'n ding klaar is. Bij mij duurt het meestal een minuut of 10.



Eet smakelijk!
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
De tip van Flower 007 is een goeie!

Zomaar klaar en kan eigenlijk niet mislukken.Kun je er meteen 2 tegelijk maken.

Ananas is ook heerlijk vooral met kinderen, maakt het lekker zoet.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Tientje. Een pakket bestaande uit bodemdeeg en tomatensaus is superhandig, je hoeft het alleen maar uit te rollen en te beleggen met ingrediënten en in de oven te bakken. Het is verkrijgbaar in AH en Jumbo (en vast nog wel meer supers). Ik vond ze beide ongeveer even lekker. Het deeg van AH is iets dikker en zoeter. Dat van de Jumbo misschien iets authentieker.

Gister net nog pizza gemaakt met als beleg artisjokharten, ansjovis, ham, olijven en mozzarella. Zeer geslaagd!!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook altijd een turks brood... en ja als ik daar toch ben gaat er meteen feta en ook olijfjes en en... mee....

Yummie !!
En, is het gelukt Annie?



Wij gebruiken altijd de helft van een Honig-mix voor pizzabodem. Supersimpel. Die bakken we dan een minuut of vijf voor in een hete oven zodat hij lekker krokant wordt (saus kan hem anders sompig maken).



Voor de tomatensaus gebruik ik altijd een blikje gepelde tomaten en een teen knoflook. Even met de blender, kort uitlekken (stevigere saus) en wat kruiden als oregano en basilicum aan toevoegen.



Onze favo pizza van het moment:

Tomatensaus, stukjes ananas, stukjes gerookte kip, fijngesneden groene pepertjes uit zo'n potje en mozzerella. Heerlijk én gezond!
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals: bedankt voor alle tips. Ik heb nog niet zoveel vertrouwen in mezelf als wanna-be-keukenprinses, dus ben begonnen met de kant-en-klaar bodem van Appie met verschillende dingen erop, smaakte heerlijk! Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan beloof ik te proberen ook de bodem zelf te maken. Morgen (voor het eerst) zelf erwtensoep maken, weer een nieuwe uitdaging in het verschiet dus!!
Alle reacties Link kopieren
leuk dat je een keukenprinses aan ut worden bent.....een paar goede boeken doen wonderen EN gewoon volhouden hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven