Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:02
Ik vind dat hele logische vragen. Kan ook zonder oordeel. Ik stel die waarom vragen zelf ook, met daarna de gedachte dat het antwoord op die vragen geen verschil maakt en de vragen ook niet relevant zijn. Er liep een gestoord gek rond en ze kwam hem tegen. Zij heeft geen schuld en ik vind haar niet medeplichtig, maar die waarom vragen, die zijn volkomen logisch.
Nu vraag ik me vooral af hoe het kan dat die gek op straat liep. Gelukkig zijn er inmiddels 3/4 gekken opgepakt die de afgelopen periode vrouwen en meisjes wat hebben aangedaan. Nu deze maniak nog.
Nu vraag ik me vooral af hoe het kan dat die gek op straat liep. Gelukkig zijn er inmiddels 3/4 gekken opgepakt die de afgelopen periode vrouwen en meisjes wat hebben aangedaan. Nu deze maniak nog.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:07
zwembad84 schreef: ↑22-08-2025 08:02Ik vind dat hele logische vragen. Kan ook zonder oordeel. Ik stel die waarom vragen zelf ook, met daarna de gedachte dat het antwoord op die vragen geen verschil maakt en de vragen ook niet relevant zijn. Er liep een gestoord gek rond en ze kwam hem tegen. Zij heeft geen schuld en ik vind haar niet medeplichtig, maar die waarom vragen, die zijn volkomen logisch.
Tja, waarom zijn die vragen inmiddels logisch? Omdat het regelmatig gebeurt, zouden vrouwen beter niet alleen kunnen fietsen. Dat is toch de wereld op zijn kop?
Jij vindt die vragen logisch omdat zulk nieuws met enige regelmaat over ons wordt uitgestort. Zulk nieuws zou er gewoon niet moeten zijn.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:10
Ik ben intussen op het punt gekomen om te zeggen "of we kunnen alle mannen verbieden om nog buiten te komen". Even onlogisch, maar dat vrouwen niet veilig op straat kunnen lopen is blijkbaar normaal.Verbena schreef: ↑22-08-2025 08:07Tja, waarom zijn die vragen inmiddels logisch? Omdat het regelmatig gebeurt, zouden vrouwen beter niet alleen kunnen fietsen. Dat is toch de wereld op zijn kop?
Jij vindt die vragen logisch omdat zulk nieuws met enige regelmaat over ons wordt uitgestort. Zulk nieuws zou er gewoon niet moeten zijn.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:11
Ik begrijp die vragen ook niet. Dat meisje moet daar volkomen veilig kunnen fietsen ongeacht hoe laat het is. Al wil een dame in haar blote kont midden in de nacht op een hoek van de straat gaan staan. Niemand heeft het recht om aan haar te zitten.
Ik word er kotsmisselijk van dat er zo vaak wordt gezegd: " Ja wat deed iemand daar op dat tijdstip alleen"
Ik word er kotsmisselijk van dat er zo vaak wordt gezegd: " Ja wat deed iemand daar op dat tijdstip alleen"
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:11
de oproep dat mannen niet meer alleen over straat mogen, en altijd onder controle moeten staan, is eigenlijk logischer dan dat vrouwen zich moeten laten beschermenWijndruifje schreef: ↑22-08-2025 08:10Ik ben intussen op het punt gekomen om te zeggen "of we kunnen alle mannen verbieden om nog buiten te komen". Even onlogisch, maar dat vrouwen niet veilig op straat kunnen lopen is blijkbaar normaal.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:15
Wijndruifje schreef: ↑22-08-2025 08:10Ik ben intussen op het punt gekomen om te zeggen "of we kunnen alle mannen verbieden om nog buiten te komen". Even onlogisch, maar dat vrouwen niet veilig op straat kunnen lopen is blijkbaar normaal.
De meeste mannen zijn gelukkig wel normaal.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:19
Omdat zo'n meisje ook gewoon naar huis moet? Ik vind het een onnodige en kwetsende vraag. Wij probeerden vroeger ook echt wel met elkaar mee te fietsen, meer voor de gezelligheid overigens maar toch. Je woont nou eenmaal niet allemaal bij elkaar in de buurt of wilt op hetzelfde tijdstip naar huis.
Ik heb ontelbare keren in mijn eentje naar huis gefietst. Zoals massa's meisjes dat elke dag doen. En dat moet ook gewoon kunnen.
Ik heb ontelbare keren in mijn eentje naar huis gefietst. Zoals massa's meisjes dat elke dag doen. En dat moet ook gewoon kunnen.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:21
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:25
Ik vind dat ook. Daarom vind ik ook dat je die vragen vooral in je hoofd moet laten want die ouders hebben al genoeg aan zichzelf en die zullen zichzelf al 100x afvragen waarom ze haar niet hebben opgehaald. Niet omdat ze hun dochter iets verwijten, maar omdat ze niet liever willen dan dat ze er nog was geweestLila-Linda schreef: ↑22-08-2025 08:10Ik vind het vooral hele akelige vragen. Richting de ouders. Die al zo vol verdriet zitten. En dan toch lekker nog een beetje schuldgevoel op hun bordje krijgen
Voor mij is het wel een feit dat je als mens, niet alleen als vrouw, meer risico's loopt op bepaalde tijdstippen en bepaalde wijken. Het is een utopie dat dit ooit, waar ook ter wereld anders kan zijn. Je kan er alleen over blijven praten.
Ook hoop ik oprecht dat mn zoontje niet in een land hoeft te leven waarin hij op voorhand als potentieel gevaar voor vrouwen wordt gezien. Dat is namelijk de andere kant van de medaille. De meeste mannen zijn nog steeds oke.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:28
Lila-Linda schreef: ↑22-08-2025 08:21het vervelende is, dat de meeste vrouwen sexueel lastig gevallen worden, door de 'normale' mannen.
Avondje stappen met hun elftal. Kinderzitje nog op de fiets, maar wel proberen een meisje van 21 te dwingen tot tongen
En ook dan zijn er meer mannen die dit niet doen dan die het wel doen.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:29
Misschien zou er niets gebeurd zijn als ze niet alleen was geweest. Ongetwijfeld worstelen haar familie en vrienden met die vraag: 'hadden we haar maar opgehaald/overtuigd om te logeren/een taxi laten nemen...'.
Maar dat wil niet zeggen dat ze daar beter niet had kunnen fietsen. Ze was op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats, zoals zoveel vrouwen en slachtoffers van geweld.
En als zij niet het slachtoffer was geworden, was een andere vrouw het geworden. Deze man was duidelijk op zoek naar een slachtoffer.
Maar dat wil niet zeggen dat ze daar beter niet had kunnen fietsen. Ze was op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats, zoals zoveel vrouwen en slachtoffers van geweld.
En als zij niet het slachtoffer was geworden, was een andere vrouw het geworden. Deze man was duidelijk op zoek naar een slachtoffer.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:29
Maar toch: als je fiets gejat wordt vraagt ook iedereen of ie wel op slot stond.
Als er bij je ingebroken is vragen mensen ook of je je ramen wel goed dicht had gedaan.
Allemaal victim blaming en daarmee afschuwelijk.
Wel leven we in een wereld waarin nu eenmaal gestoorde gekken rondlopen.
Je daartegen wapenen is nodig.
Terecht dat daar tegen geageerd wordt trouwens, maar het ligt wel veel breder dan alleen vrouwen die niet veilig zijn.
Als er bij je ingebroken is vragen mensen ook of je je ramen wel goed dicht had gedaan.
Terecht dat daar tegen geageerd wordt trouwens, maar het ligt wel veel breder dan alleen vrouwen die niet veilig zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:37
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:39
Solomio schreef: ↑22-08-2025 08:29Maar toch: als je fiets gejat wordt vraagt ook iedereen of ie wel op slot stond.
Ook dat vermijd ik in eerste instantie. Zodra het over de verzekering gaat is het van belang dat er twee sleutels zijn. Maar eigenlijk te gek voor woorden dat je je fiets zou moeten verzekering tegen diefstal.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:43
Ik word ook heel boos hiervan. En toch schieten ook die vragen door mijn hoofd. En dan voel ik me, net zoals in dat Instagram bericht, ook direct schuldig. Het is niet haar schuld, nooit.
Ik denk dat die vragen ook komen omdat we daarmee onbewust onszelf het gevoel kunnen geven ‘dit zal mij nooit gebeuren, want ik zou nooit…’
Dit is zo afschuwelijk, zo wreed, zo onbegrijpelijk, dat we proberen onszelf ervan te overtuigen dat het ons of onze dochters niet kan overkomen. Omdat de realiteit, dat dit wel kan, hoe je ook gekleed bent, hoe laat het ook is, hoe je je ook gedraagt, puur en alleen omdat je een vrouw bent, te pijnlijk is.
Ik denk dat die vragen ook komen omdat we daarmee onbewust onszelf het gevoel kunnen geven ‘dit zal mij nooit gebeuren, want ik zou nooit…’
Dit is zo afschuwelijk, zo wreed, zo onbegrijpelijk, dat we proberen onszelf ervan te overtuigen dat het ons of onze dochters niet kan overkomen. Omdat de realiteit, dat dit wel kan, hoe je ook gekleed bent, hoe laat het ook is, hoe je je ook gedraagt, puur en alleen omdat je een vrouw bent, te pijnlijk is.
minik wijzigde dit bericht op 22-08-2025 08:49
0.62% gewijzigd
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:45
Ik ben het hier mee-eens. Mensen zijn niet alleen maar goed. Sommigen zijn gewoon slecht. Sommigen zijn psychisch niet in orde. De GGZ puilt uit. Mensen krijgen niet de hulp die ze nodig hebben. Er lopen veel mensen met trauma's rond. Natuurlijk zou in de ideale wereld iedereen veilig over straat moeten kunnen. Alleen de wereld is niet ideaal. Wat wij hier in NL meemaken, is een fractie van wat er in een land als Mexico of Colombia gebeurt. Het is bij ons nog steeds heel veilig. En ik baal er ook heus wel eens van als ik vroegtijdig naar huis ga omdat ik anders niet naar huis durf op de fiets. Of dat ik de auto pak en daardoor weer hoge parkeerkosten heb en max 2 drankjes kan drinken. Dat ik met ingehouden adem langs bepaalde groepen mannen loopt omdat ik denk dat er weer dingen gezegd worden die ik niet wil horen. Dat ik mn vriendinnen waarschuw als ze wel laat gaan fietsen etc. We kennen het allemaal. Alleen ik geloof er niet in dat dit kan veranderen. Het is van alle tijden.Solomio schreef: ↑22-08-2025 08:29Maar toch: als je fiets gejat wordt vraagt ook iedereen of ie wel op slot stond.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:47
Ik heb een dochter van 19 jaar en ik woon niet al te ver weg van het hele gebeuren. En gisteren gesprek met haar gehad. We hadden het erover dat het eigenlijk verschrikkelijk is dat we dit gesprek moeten hebben en dat ze alert moet zijn en niet alleen mag fietsen. Alleen al het besef dat je dit moet bespreken is absurd.
Ze heeft mij verzekerd (en dat wist ik ook wel) dat ze niet alleen fietst en 9 van de 10 keer is ze op pad met vrienden uit de buurt dus iedereen moet terug maar je weet het nooit. Maar zelf is ze ook alert en nu helemaal en ik vind het erg dat ze dat moet zijn.
Ze heeft mij verzekerd (en dat wist ik ook wel) dat ze niet alleen fietst en 9 van de 10 keer is ze op pad met vrienden uit de buurt dus iedereen moet terug maar je weet het nooit. Maar zelf is ze ook alert en nu helemaal en ik vind het erg dat ze dat moet zijn.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:48
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:49
Ik heb hier over nagedacht omdat die vraag ook bij mij opkwam. Het was geen verwijt, maar meer een vraag vanuit machteloosheid. Een meisje heeft het volste recht om in haar eentje veilig op straat te zijn op welk tijdstip dan ook. Maar dit is niet de ideale wereld. In werkelijkheid lopen er allerlei types rond die denken zich van alles te kunnen permitteren. Het is zoals ik tegen mijn eigen kinderen altijd zei: ik vertrouw jou wel, maar met de rest van de wereld heb ik wat meer moeite. Dit is waar ouders 's nachts van wakker liggen, omdat je weet dat je je kind moet loslaten. De vraag zou moeten zijn: Waarom kan ze daar niet veilig alleen fietsen? Die vraag maakt me eerder woedend. Helaas is de werkelijkheid dat ze veiliger zijn in een groep. Dat is geen victimblaming, maar de treurige realiteit.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:50
Ik snap er ook he-le-maal niks van. Puur en alleen omdat ze 17 is worden die vragen gesteld. Nu impliceren mensen dat de ouders dit hadden kunnen voorkomen omdat ze nog thuis woonde en die haar volgens sommige mensen hadden moeten ophalen. Wie had haar moeten ophalen als ze 18 was geweest en op kamers had gewoond, haar huisgenoten? En als ze 25 was geweest en een eigen woning had, haar partner? Haar buurvrouw? Ohnee, dan waren er natuurlijk hele andere vragen gekomen ipv ‘waarom fietst ze daar alleen’. Dan waren de vragen geweest in het kader van ‘hoe was ze gekleed’, ‘had ze gedronken’ en ‘had ze misschien met hem geflirt in de kroeg’. Als iemand vermoord wordt door een partner, familielid, klasgenoot of dergelijke vraagt niemand wat het slachtoffer daad deed en vraagt niemand zich af of het slachtoffer iets had kunnen doen om het te voorkomen. Maar als iemand wordt vermoord door een onbekende vinden sommige mensen schijnbaar dat het voorkomen had kunnen worden en dat er vast een reden voor is dat de dader het slachtoffer heeft ‘gekozen’.
In en in triest.
In en in triest.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in