Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 23 augustus 2025 om 11:26
Rabarbara schreef: ↑23-08-2025 11:22Prachtig.
En de volgende forummer denkt dat het in opdracht van Geert Wilders gebeurd is, om de komende verkiezingen in zijn voordeel uit te laten vallen. Is gewoon een gedachte, mag je toch zeggen?
Als iedereen maar iets gaat roepen dan moet je niet alleen over de feiten praten, maar ook nog over de alternatieve verzinsels van mensen. Heeft niet zoveel zin.
Je trekt nu de gedachte van Pepex in het belachelijke, terwijl de onderstaande alinea voldoende zou zijn geweest.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
zaterdag 23 augustus 2025 om 11:55
Dat klinkt heel logisch. Hij is gestuurd door een terroristische organisatie die zo geheim mogelijk wil blijven, want ze hebben de aanslag niet opgeëist. Daarnaast hebben ze niet de voorkeur voor een aanslag met zoveel mogelijk doden, maar om seksueel getinte aanvallen op individuele vrouwen. Het lijkt allemaal het werk van een individuele gek, maar er zit een hele organisatie achter.pepexx schreef: ↑23-08-2025 09:44Ik wilde het eerst plaatsen bij wat je niet hardop wilt zeggen, maar ik wil juist mijn gedachten uitspreken.
Ik denk maar als ik het kan verzinnen, dan kan een ander dat ook.
Waarom zou een 22 jarige asielzoeker die vlucht voor wat dan ook, hier dood en verderf komen zaaien? misschien is hij wel gestuurd, gerekruteerd.
Vergelijk het met een bomgordel.
Niet allemaal over mij heen vallen, het is een (zieke) gedachte. Geen feit.

zaterdag 23 augustus 2025 om 12:09
En hier ook weer.Vanielje schreef: ↑23-08-2025 11:55Dat klinkt heel logisch. Hij is gestuurd door een terroristische organisatie die zo geheim mogelijk wil blijven, want ze hebben de aanslag niet opgeëist. Daarnaast hebben ze niet de voorkeur voor een aanslag met zoveel mogelijk doden, maar om seksueel getinte aanvallen op individuele vrouwen. Het lijkt allemaal het werk van een individuele gek, maar er zit een hele organisatie achter.![]()
Ook jij kent de motieven van de dader niet en legt vanuit jouw perspectief hoe een terroristische organisatie te werk zou gaan om vervolgens de gedachte van Pepex in het belachelijke te trekken.
Dit topic is gestart omdat TO de victimblaming over het afschuwelijke lot van het vermoorde 17 jarig meisje vreselijk vindt. Het is voor mij onbegrijpelijk dat dit topic uitmondt in politiek en over elkaar heenstruikelen van het gelijk of ongelijk.
Is respect tonen voor het slachtoffer en de nabestaanden zo moeilijk?
Night after night who treats you right
zaterdag 23 augustus 2025 om 12:42
Ja, dat doe ik inderdaad. Maar over haar post val je dan weer niet. Dat mag, maar die is net zo goed belachelijk te noemen.Henk-und-Roelie schreef: ↑23-08-2025 11:26Je trekt nu de gedachte van Pepex in het belachelijke, terwijl de onderstaande alinea voldoende zou zijn geweest.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 23 augustus 2025 om 12:53
Dus insinueren dat hier sprake is van een soort complot, zonder enig bewijs, waarbij iemand gericht door een organisatie wordt opgeleid en naar Europa gestuurd om een vrouw te verkrachten en vermoorden is niet politiek en ok, maar als wordt beschreven hoe onlogisch dat is vind je dat respectloos voor het slachtoffer. Bijzonder.Henk-und-Roelie schreef: ↑23-08-2025 12:09En hier ook weer.
Ook jij kent de motieven van de dader niet en legt vanuit jouw perspectief hoe een terroristische organisatie te werk zou gaan om vervolgens de gedachte van Pepex in het belachelijke te trekken.
Dit topic is gestart omdat TO de victimblaming over het afschuwelijke lot van het vermoorde 17 jarig meisje vreselijk vindt. Het is voor mij onbegrijpelijk dat dit topic uitmondt in politiek en over elkaar heenstruikelen van het gelijk of ongelijk.
Is respect tonen voor het slachtoffer en de nabestaanden zo moeilijk?
zaterdag 23 augustus 2025 om 13:00
Een zetel is een zetel, zo gaat dat in de politiek.
De PVV heeft besloten om ook het verkiezingsprogramma nu vrij te geven, heel slim. Het optimale moment, op de dag dat een asielzoeker aan is gehouden voor de (vermoedelijke) moord op een 17-jarig meisje.
zondag 24 augustus 2025 om 10:14
Het enige wat voor Wilders belangrijk is is Wilders. En zijn argumenten kloppen ook gewoon niet. Als het land wordt overspoeld met gevaarlijke asielzoekers dan zouden incidenten zoals van afgelopen dagelijks meerdere keren moeten plaatsvinden. Maar goed, feiten zijn niet belangrijk voor volksmenners.
Overigens waren de PVV en FVD (maar dat zal geen verrassing zijn) de enige partijen die tegen heeft gestemd om geld beschikbaar te stellen om femicide aan te pakken. Dus als er wat gedaan moet worden geven ze zoals gebruikelijk niet thuis. Of ze weten dondersgoed dat het niet de asielzoekrs zijn die het probleem veroorzaken, maar hun witte mannen achterban.
maandag 25 augustus 2025 om 09:03
In de tijd dat Anne Faber verdween wilde mijn moeder ook niet dat ik nog door het bos fietste. Terwijl ik al jaren door het bos fietste, meerdere keren per week, vaak lange ritten op hele stille verlaten stukken. Meestal is het gewoon veilig namelijk. Zoals Pioen00 hierboven al zegt, de kans dat je slachtoffer wordt van fysieke agressie door een bekende is veel groter.
Ik ben nooit bang geweest in het bos. Ook in de vooravond of in de regen heb ik er genoeg gefietst. De keer dat ik wel iets heel naars meemaakte met een onbekende, was op klaarlichte dag iets na lunchtijd. Op een vrij doorgaande route, tegenover een sportschool en een grote fabriek nota bene. De overige keren was idd met een bekende.
Wat ik wil zeggen met deze post: het zijn de mannen die het probleem zijn. Zij zijn op de verkeerde tijd op de verkeerde plek, niet het meisje of de vrouw.
Ik ben nooit bang geweest in het bos. Ook in de vooravond of in de regen heb ik er genoeg gefietst. De keer dat ik wel iets heel naars meemaakte met een onbekende, was op klaarlichte dag iets na lunchtijd. Op een vrij doorgaande route, tegenover een sportschool en een grote fabriek nota bene. De overige keren was idd met een bekende.
Wat ik wil zeggen met deze post: het zijn de mannen die het probleem zijn. Zij zijn op de verkeerde tijd op de verkeerde plek, niet het meisje of de vrouw.
maandag 25 augustus 2025 om 10:29
Dit is gewoon wel zo, en dit herhaal ik nu ook tegen mijn dochter. De schrik zit er wel flink in onder Amsterdamse jongeren nu, en het is goed dat ze voorzichtig zij natuurlijk, maar ik wil niet dat ze in angst gaan leven. Het leven is er om geleefd te worden.
maandag 25 augustus 2025 om 12:55
De kans dat wát gebeurt precies? De kans dat je van je fiets gesleurd wordt en verkracht en vermoord, is inderdaad vrij klein. Maar de kans dat je onderweg lastiggevallen wordt is heel groot. Nageroepen worden op een vervelende manier, mannen die te dicht bij komen of langs je gaan rijden, een hand aan je billen in een drukke tram, versierders die niet van ophouden weten, dat is toch aan de orde van de dag? Ik ken maar weinig vrouwen die dat nooit overkomen is.
En die mannen zijn niet allemaal verkrachters. Dat klopt. Maar je weet vantevoren niet wie er agressief gaan worden. En dát is wat het zo eng maakt. Je wimpelt drie versierders af, en de vierde wordt ineens kwaad en agressief. En oké, dan vermoordt hij je niet maar hij blijft achter je aan fietsen of scheldt je uit voor vieze kankerhoer of dreigt je in elkaar te slaan. Dat haalt allemaal niet de statistieken, maar seksuele agressie tegen vrouwen is bepaald geen zeldzaamheid.
Na zevenhonderd jaren
maandag 25 augustus 2025 om 12:58
Dat ben ik helemaal met je eens. In een vorige post zei ik al: als het over dit onderwerp gaat zijn het altijd de vrouwen die binnen moeten blijven, die zich moeten bedekken, die kappen of sluiers of lange rokken moeten dragen. die niet naar buiten mogen of niet in het donker. Het gaat er zelden om dat mánnen iets aan hun gedrag zouden moeten veranderen.EstelleGallois schreef: ↑25-08-2025 09:03Wat ik wil zeggen met deze post: het zijn de mannen die het probleem zijn. Zij zijn op de verkeerde tijd op de verkeerde plek, niet het meisje of de vrouw.
Maar die post is verwijderd omdat de moderators die ongepast vonden. Geen idee waarom, wat mij betreft zou de discussie veel meer moeten gaan over wat mannen kunnen bijdragen aan een veilige wereld voor vrouwen, in plaats van de vrouwen maar weer op te bergen.
Na zevenhonderd jaren
maandag 25 augustus 2025 om 14:11
Het zijn de mannen die zich daar schuldig aan maken die het probleem zijn?
De mannen die zich daar schuldig aan maken?
maandag 25 augustus 2025 om 17:26
Natuurlijk zijn mannen die zich schuldig maken aan grensoverschrijdend gedrag het probleem. En het probleem daarmee is, dat veel vrouwen met grensoverschrijdend gedrag in verschillende gradaties te maken krijgen gedurende hun leven, van verschillende mannen.ApproachableAlec schreef: ↑25-08-2025 14:11Het zijn de mannen die zich daar schuldig aan maken die het probleem zijn?
De mannen die zich daar schuldig aan maken?
Van een vieze knipoog na een rare opmerking, tot aan verkrachting en alles er tussenin. Dus het is moeilijk om de schuldigen aan te wijzen.
Mijn man begon alles wat ik vertelde over genderongelijkheid, seksisme en grensoverschrijdend gedrag pas te geloven toen hij van andere mannen (bekenden op tv) hoorde dat dit echt waar was.
En hij wilde ineens een boek over dit onderwerp gaan lezen toen Daan Heerma van Voss er een boek over had geschreven; Hekse Falsema.
Terwijl er al heel veel boeken door vrouwen over geschreven zijn, die wilde hij nooit echt lezen.
Dus al die tijd daarvoor nam hij de urgentie van mij en andere vrouwen in onze omgeving niet zo erg aan.
En dat is dus ook wat het zo lastig maakt; vrouwen worden niet serieus genomen.
Dus het is jammer maar we hebben toch echt nodig dat mannen ook gaan zeggen dat het niet ok is om raar met vrouwen om te gaan, want tot nu toe blijft het akelig stil. Op social media en in het echte leven.
En ik begrijp dus niet waarom er zoveel defensieve reacties vanuit mannen komen vwb dit onderwerp.
Waar ben je nou in godsnaam bang voor, dat alle vrouwen boos zijn op alle mannen? En voor welke gevolgen ben je dan bang, dat we je boos aankijken ofzo?
maandag 25 augustus 2025 om 18:51
Jij vindt alleen mannen die zich schuldig maken aan verkrachting een probleem?
Ik vind wel meer gedrag een probleem.
- mannen die ‘s nachts met z’n drieën een meisje in een hoek drijven en zeuren dat ze toch wel even een drankje met hun kan drinken, en als ze dan boos wordt zeggen dat het een geintje is
- mannen die op de werkvloer er niks van zeggen als een andere man seksistische grappen maakt, zodat de vrouwen denken dat ze dit normaal moeten vinden
- mannen die hun zonen niet uitleggen wat er mis is aan Andrew Tate en aanverwante geesten.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn altijd vrouwen die zich moeten bedekken, vrouwen die moeten uitleggen wat er bedreigend aan is, vrouwen die moeten bevechten dat ze vrijheid krijgen. En mannen geloven het gewoon niet. Mannen komen toch weer met “ja maar zo’n kort rokje is toch wel een signaal” en “ja maar het zijn alleen neanderthalers die dat doen” kortom “ not all men”.
Pas als een ándere man het zegt “hé dit is niet normaal” wordt het serieus genomen. Vrouwen moeten niet zo zeiken, moeten niet zo feministisch doen, niet zo’n drama maken.
Ik heb nu eindelijk op mijn socials een paar mannen die zich uitspreken. Die zeggen dat de huidige cultuur een probleem is en dat dat álle mannen aangaat, omdat het ook álle vrouwen aangaat.
Na zevenhonderd jaren
maandag 25 augustus 2025 om 19:07
In mijn omgeving ken ik geen enkele man die deze cultuur of houding jegens vrouwen heeft. Ik vind het bizar dat alle mannen over één kam geschoren worden, al helemaal door mannen die zelf nooit zoiets zouden doen.
maandag 25 augustus 2025 om 19:15
Ik vind dit best heftig eigenlijk. Dus mannen hebben een soort mansplaining nodig omdat ze het anders niet geloven?Yakuzakiko schreef: ↑25-08-2025 17:26Mijn man begon alles wat ik vertelde over genderongelijkheid, seksisme en grensoverschrijdend gedrag pas te geloven toen hij van andere mannen (bekenden op tv) hoorde dat dit echt waar was.
En hij wilde ineens een boek over dit onderwerp gaan lezen toen Daan Heerma van Voss er een boek over had geschreven; Hekse Falsema.
Terwijl er al heel veel boeken door vrouwen over geschreven zijn, die wilde hij nooit echt lezen.
Dus al die tijd daarvoor nam hij de urgentie van mij en andere vrouwen in onze omgeving niet zo erg aan.
Er is nog een lange weg te gaan als mannen hun eigen vrouw niet serieus nemen op dit gebied.
maandag 25 augustus 2025 om 19:28
maandag 25 augustus 2025 om 19:46
Dan vrees ik dat je de uitzondering bent met je bubbel. Ik ken eigenlijk geen enkele vrouw die nooit te maken heeft gehad met ongewenste opmerkingen, aanrakingen of suggestieve gebaren door mannen uit hun omgeving. Daar vallen ook het betasten van billen of borsten op een feestje door de buurjongen/clubgenoot/klasgenoot onder, de 'toevallig' ongelukkige aanraking door de gymleraar, de vieze knipoog die de 50-jarige buurman je op je 17e geeft met de opmerking "dat hij het wel zou weten als hij 30 jaar jonger was".
Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat al deze jongens en mannen verkrachters zijn of worden, maar wel dat ze onderdeel zijn van de cultuur die het 'normaal' vindt dat mannen vrouwen als lustobject zien en dat ongeremd uiten. Evenals de meisjes en vrouwen die om opmerkingen lachen of denken/zeggen dat een beetje billen knijpen of knipogen erbij hoort. Die cultuur houden we dus mer zijn allen (uitzonderingen daargelaten) in stand en zorgt er wel voor dat (onbewust) de eerste gedachte van veel mensen is "wat doet zo'n meisje daar?" in plaats van "hoe komt die man erbij?".
Heel eerlijk: ik vond dat ook heel lang 'normaal' in de zin van 'zo gaat het nou eenmaal'. Het is voor mij ook voortschrijdend inzicht dat het niet de norm (zoals het zou moeten) is en dat we daar dus met zijn allen wat aan kunnen én moeten veranderen.
Ik ben alleen bang dat het nog wel even duurt voor we daar zijn, als we er ooit gaan komen.
amaryllis wijzigde dit bericht op 25-08-2025 19:57
6.67% gewijzigd
maandag 25 augustus 2025 om 19:52
maandag 25 augustus 2025 om 19:53
Yakuzakiko schreef: ↑25-08-2025 17:26Mijn man begon alles wat ik vertelde over genderongelijkheid, seksisme en grensoverschrijdend gedrag pas te geloven toen hij van andere mannen (bekenden op tv) hoorde dat dit echt waar was.
En dat ligt daarmee automatisch aan alle mannen of toevallig óók aan die ene die je zelf hebt uitgekozen?
En ik begrijp dus niet waarom er zoveel defensieve reacties vanuit mannen komen vwb dit onderwerp.
Ik wel als het telkens wordt betrokken op alle mannen.
Waar ben je nou in godsnaam bang voor, dat alle vrouwen boos zijn op alle mannen?
Nee daar ben ik niet bang voor, zie het wel gebeuren, maar ben er niet bang voor. Ga er ook niet zomaar in mee alleen.
En voor welke gevolgen ben je dan bang, dat we je boos aankijken ofzo?
Nou ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat achterdocht geen heel wenselijke basisinstelling is, niet om mee door het leven te gaan maar ook zeker niet om zo tegenover elkaar te staan.
Ik zou graag de logica willen begrijpen hoe je er in godsnaam bijkomt dat mijn reactie dat ook maar enigszins impliceert.
En mannen geloven het gewoon niet. Mannen komen toch weer met “ja maar zo’n kort rokje is toch wel een signaal” en “ja maar het zijn alleen neanderthalers die dat doen” kortom “ not all men”.
Blijkbaar verkeren we in andere kringen want in mijn omgeving spreken mannen zich daar wel tegen uit, actief, vanuit zichzelf, ondernemen ook actie als ze het zien/horen/weten.
Ik heb nu eindelijk op mijn socials een paar mannen die zich uitspreken. Die zeggen dat de huidige cultuur een probleem is en dat dat álle mannen aangaat, omdat het ook álle vrouwen aangaat.
Heerlijk salonfähig dat soort mensen, en in plaats van daarvoor te applaudisseren kunnen die mannen, en hun publiek die hen gewillig veren inbrengen, zich beter afvragen wat ze tot dan toe allemaal voor ellende hebben aangericht.
Ja precies dat.
Ja er zijn mannen, en niet: “dus mannen”, die hebben dat blijkbaar nodig. En dat is tragisch, problematisch en boosmakend. Maar iedereen over één kam scheren is gewoon echt wanstaltig.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in