Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?

17-08-2025 14:17 602 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd een leuke discussie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mensen
???
huismuis
Lol, heb net het vorige topic gelezen. Waar mijn moeder werkte, werden er drie teams gemaakt: 1e keuze, 2e keuze en 3de keuze. De 1e keuze groep gaf in januari de vakantie door en die werd automatisch goedgekeurd. Dan mocht de volgende groep kiezen en de laatste groep kon nog kiezen uit de restjes. Het jaar daarop schoven de drie teams door. Is wel eerlijk maar goed als je pech had, kon je dat jaar niet met de familie op vakantie.
Rechten op wat?
karootje81 schreef:
17-08-2025 14:22
Lol, heb net het vorige topic gelezen. Waar mijn moeder werkte, werden er drie teams gemaakt: 1e keuze, 2e keuze en 3de keuze. De 1e keuze groep gaf in januari de vakantie door en die werd automatisch goedgekeurd. Dan mocht de volgende groep kiezen en de laatste groep kon nog kiezen uit de restjes. Het jaar daarop schoven de drie teams door. Is wel eerlijk maar goed als je pech had, kon je dat jaar niet met de familie op vakantie.
Tja... dat is wel eerlijk. Maar het lijkt mij fijner om in overleg tot een eerlijke verdeling te komen.
Milestone schreef:
17-08-2025 14:21
???
geld-recht/wat-flikt-jouw-werkgever/lis ... ges/512658
Zie de laatste reacties daar.
Oh lol, ik dacht welke ouder (als het gaat om gescheiden ouders).
Gewoon _melon met login problemen
Ik vind dat alle werknemers evenveel recht hebben op vrije dagen in welke periode van het jaar dan ook, schoolvakantie of niet. Het argument kinderen is niet zwaarwegender dan welke andere reden om vrij te willen dan ook.

Daarbij is het wel fijn als iedereen rekening met elkaar houdt en bereid is waar nodig wat water bij de wijn te doen.
karootje81 schreef:
Ook een optie : in de grote vakantie mensen met schoolgaande kinderen , in de mei vakantie heeft de rest eerste keus.
_melon2 schreef:
17-08-2025 14:26
Oh lol, ik dacht welke ouder (als het gaat om gescheiden ouders).
O, mag ook. Trekken we het gewoon heel breed.
In ons team kunnen er in de zomer een max aantal mensen weg zijn. Wij kijken altijd hoeveel mensen er in de zomervakantie weg willen dat jaar, en afhankelijk daarvan maken we twee blokken of drie blokken. Bij twee blokken kunnen mensen 3 weken weg, bij drie blokken maar twee.

Met drie blokken lukt het om iedereen met vakantie te kunnen laten gaan in de zomer, maar we hebben een goede leeftijdsverdeling in het team en dus meerdere mensen die liever buiten de vakantie willen. We kunnen al jaren met twee blokken werken, en dus drie weken vrij zijn.

Welk blok je gaat: heb je voor januari je voorkeur doorgegeven dan kan het eigenlijk altijd wel, dat wordt dan vastgelegd. Daarna is het eerst komt eerst maalt.
patchouli_ schreef:
17-08-2025 14:32
In ons team kunnen er in de zomer een max aantal mensen weg zijn. Wij kijken altijd hoeveel mensen er in de zomervakantie weg willen dat jaar, en afhankelijk daar van maken we twee blokken of drie blokken. Bij twee blokken kunnen mensen 3 weken weg, bij drie blokken maar twee.
Met drie blokken lukt het om iedereen met vakantie te kunnen laten gaan in de zomer, maar we hebben een goede leeftijdsverdeling in het team en dus meerdere mensen die liever buiten de vakantie willen. We kunnen al jaren met twee blokken werken, en dus drie weken vrij zijn.
En stel dat degenen zonder kinderen ineens toch in de schoolvakantie zouden willen, hebben ze daarop dan net zo veel recht als de mensen met kinderen? Of heeft de laatste groep voorrang?
Lilla schreef:
17-08-2025 14:27
Ik vind dat alle werknemers evenveel recht hebben op vrije dagen in welke periode van het jaar dan ook, schoolvakantie of niet. Het argument kinderen is niet zwaarwegender dan welke andere reden om vrij te willen dan ook.

Daarbij is het wel fijn als iedereen rekening met elkaar houdt en bereid is waar nodig wat water bij de wijn te doen.
Dit inderdaad.

Bij ons moeten er minstens 2/3 collega's per dag zijn, liever niet te lang achter zo weinig elkaar want is best hard werken dan met veel waarnemingen. Meestal komt het goed uit. Sommige willen in januari al de vakanties vastleggen, wat ik best snap met aanbiedingen en plannen.

Wel lastig want ik plan helemaal niet zo ver vooruit. In de zomervakantie wil ik vooral festival('s) doen maar weet niet zo vroeg al welke. Gedoe maar inmiddels vraag ik 2 verschillende data een week vrij en ga ik later kijken welke ik ga doen en trek ik de andere week weer in. Omslachtig maar zou het anders ook niet goed weten. Grote vakantie doe ik vanaf september.
karootje81 schreef:
Lol, heb net het vorige topic gelezen. Waar mijn moeder werkte, werden er drie teams gemaakt: 1e keuze, 2e keuze en 3de keuze. De 1e keuze groep gaf in januari de vakantie door en die werd automatisch goedgekeurd.
Maar als die eerste groep nou allemaal voor dezelfde drie weken kiest ?
Het is bij ons altijd een gepuzzel om de bezetting op orde te houden, maar naar mijn weten zijn kinderen nog nooit in de strijd gegooid.
Waarom zou je als je geen schoolgaande kinderen hebt in hemelsnaam per se tijdens de schoolvakanties op vakantie willen?
Dan is het overal extra duur en extra druk.
Procne schreef:
17-08-2025 14:53
Waarom zou je als je geen schoolgaande kinderen hebt in hemelsnaam per se tijdens de schoolvakanties op vakantie willen?
Als
Je een partner hebt die docent is of als je partner vastzit aan de bouwvak, als je een weekje rondom Lowlands wil plannen, familiebezoek buitenland etc.

Ik ga bij voorkeur ook liever buiten de zomervakantie, maar toen ik eenmpartner had die aan de schoolvakantie vastzat, wilde ik toch graag ook samen vakantie.
Where is my mind?
Iedereen heeft gelijke rechten in Nederland...
Procne schreef:
Nou dit. Ik zou blij zijn als ik niet tijdens de schoolvakantie op vakantie hoefde.

Ons bedrijf gaat trouwens 3 weken dicht tijdens de bouwvak, dus dat is automatisch de zomervakantie voor iedereen.
Iedereen evenveel recht. En zoveel mogelijk in overleg. En als het dan nog niet lukt, dan maar om en om per jaar of zoiets.
Procne schreef:
Wij gingen nooit zo ver weg en we wilden wel een beetje mooi weer en dan kom je toch al snel op de zomermaanden uit (tenminste toen wel, tegenwoordig weet je nooit waar/wanneer het mooi weer of noodweer is).

En een uitgestorven terras met meer bediening dan klanten waar ze de koffieautomaat nog moeten aanzetten als je koffie bestelt vind ik ook niet heel feestelijk merkte ik toen ik een keer ergens buiten het seizoen was.
Lilla schreef:
17-08-2025 14:27
Het argument kinderen is niet zwaarwegender dan welke andere reden om vrij te willen dan ook.
Helemaal mee eens.
blijfgewoonbianca schreef:
17-08-2025 14:28
Ook een optie : in de grote vakantie mensen met schoolgaande kinderen , in de mei vakantie heeft de rest eerste keus.
Waarom zou je zonder kinderen in de meivakantie willen?
Dan kan ik me de zomervakantie nog eerder voorstellen vanwege het weer, vanwege een partner die vastzit aan de bouwvak.
blijfgewoonbianca schreef:
17-08-2025 14:48
Maar als die eerste groep nou allemaal voor dezelfde drie weken kiest ?
In theorie was dat "slot" dan dicht voor groep 2. In de praktijk kwam dat nooit voor volgens mij. Groepen waren wel gelijk verdeeld met mensen die aan de vakantie vast zaten en mensen die in laagseizoen gingen. Vakantie in België is ook 8 weken dus misschien dat dat nog wat speling gaf. Ik kan wel eens de details aan mijn moeder vragen maar die is nu op vakantie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven