PVC's (Premature ventriculaire contractie) stoppen
zaterdag 11 oktober 2025 om 23:18
Goedenavond,
Ik ben niet op zoek naar medisch advies (weet dat ze niet schadelijk zijn, mijn hart is verder prima in orde), maar wel naar tips en tricks om ze te stoppen.
Sinds ik in de overgang ben heb ik een paar keer per maand een aantal uur achter elkaar hartoverslagen en ik word er gek van. Een arts zei dat ik dan op mijn hand moest blazen want dan zou het overgaan. Helaas, die werkt niet.
Liggen op mijn linker zij werkt wel, maar dat kan niet als ik aan het werk ben. Dus ik zoek iets wat wel werkt. Mijn vermoeden is dat iets met suiker eten ook werkt, maar dat moet ik nog verder onderzoeken (N=1).
Hebben jullie tips die voor jullie werken?
Ik ben niet op zoek naar medisch advies (weet dat ze niet schadelijk zijn, mijn hart is verder prima in orde), maar wel naar tips en tricks om ze te stoppen.
Sinds ik in de overgang ben heb ik een paar keer per maand een aantal uur achter elkaar hartoverslagen en ik word er gek van. Een arts zei dat ik dan op mijn hand moest blazen want dan zou het overgaan. Helaas, die werkt niet.
Liggen op mijn linker zij werkt wel, maar dat kan niet als ik aan het werk ben. Dus ik zoek iets wat wel werkt. Mijn vermoeden is dat iets met suiker eten ook werkt, maar dat moet ik nog verder onderzoeken (N=1).
Hebben jullie tips die voor jullie werken?
zondag 12 oktober 2025 om 08:31
Misschien is het een idee om lid te worden van de Harteraad Community op Facebook, daar is wel aardig wat kennis in huis over dit onderwerp. Er zijn er 2 waar je wat aan zou kunnen hebben: 1 specifiek over hartritmestoornissen en 1 specifiek over vrouwen met hart-en vaataandoeningen.
Daarnaast kan ik in zijn algemeenheid zeggen dat voeding en leefstijl wel invloed heeft op hartritmestoornissen en dat er vaak wel iets mogelijk is met medicatie om het te voorkomen of te stoppen. Voor dat laatste heb je natuurlijk wel een cardioloog nodig die meedenkt.
Daarnaast kan ik in zijn algemeenheid zeggen dat voeding en leefstijl wel invloed heeft op hartritmestoornissen en dat er vaak wel iets mogelijk is met medicatie om het te voorkomen of te stoppen. Voor dat laatste heb je natuurlijk wel een cardioloog nodig die meedenkt.
zondag 12 oktober 2025 om 08:39
Ik hou altijd mijn adem in. Dat stopt ze als ze achter elkaar komen. Maar als ik in zo'n "storm" zit zoals jij beschrijft, werkt inderdaad alleen van houding veranderen. Ik heb wel het geluk dat als ik me inspan het vaak werkt om stil te gaan zitten en als ik stilzit om te gaan bewegen, dat is vaak wel haalbaar.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in