Metro Londen met rolstoel

19-12-2025 12:42 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan iemand mij vertellen of de metrostations in Londen vlakbij de grootste bezienswaardigheden (Big Ben, Buckingham Palace, Regent street enz enz) rolstoelvriendelijk zijn? Als in: zijn er liften en zijn ze niet al te vaak out of service?
Net terug uit Londen met de rolstoel.
Probeer een kaart te vinden van de metro waar een rolstoel logo bij staat
Er zijn blauwe en witte logo's. De ene geeft aan station en metro rolstoel vriendelijk, de ander is dan het station toegankelijk maar de metro zelf niet helemaal.
Wij hebben alles per bus gedaan: de ramps zijn geweldig, de chauffeurs ook. Je reist als rolstoeler gratis en je ziet Londen..
Zelf geen ervaring met een rolstoel, maar viel mij wel op dat lang niet alle stations goed bereikbaar zijn. Lang niet overal zijn ook liften. Op de tfl website kun je wel kaarten en meer informatie vinden hierover:

https://tfl.gov.uk/transport-accessibil ... his-page-0

https://content.tfl.gov.uk/avoiding-sta ... -guide.pdf
Er staat bij elk station waar je met je rolstoel in- en uit kunt een rolstoeltekentje op de metro-map. Dit betekent meestal dat er een lift is. Mijn zus gebruikt ze voor met de kinderwagen.

https://tfl.gov.uk/maps/track/tube
Ik volg toevallig iemand op tiktok en zoals in Parijs en NY is de metro in Londen ook niet heel handig voor rolstoelen.
Flashy schreef:
19-12-2025 15:05
Ik volg toevallig iemand op tiktok en zoals in Parijs en NY is de metro in Londen ook niet heel handig voor rolstoelen.
Klopt. Parijs is in dat opzicht een ramp, hierdoor hebben we best wel wat moeten laten schieten. Vandaar mijn vraag nu over Londen om er maar voorbereid op te zijn.
Rolstoel in de metro van Londen met al die drukte en gangen lijkt me echt horror
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dank je wel voor de tips!
Mijn ervaring is dat de treinen en metro's makkelijk in te rijden zijn, maar dat de liften op de stations vaak niet werken. Ook op de grotere stations.
Kikkertje schreef:
19-12-2025 15:35
Klopt. Parijs is in dat opzicht een ramp, hierdoor hebben we best wel wat moeten laten schieten. Vandaar mijn vraag nu over Londen om er maar voorbereid op te zijn.
Ook Parijs hebben we met de bus gedaan. Gaat echt beter dan met de metro..
Ik denk dat dat een uitdaging gaat worden. Veel smalle gangen, veel (rol)trappen en qua mind de gap is die soms best groot of heeft hoogte verschil. Er zijn wel liften maar ik weet niet of ieder platform die heeft. Ik zou zowiezo spitsuur mijden met een rolstoel en dan eerder een bus pakken. De keren dat ik in Londen in een bus zat was er ook plek voor een rolstoel.
Er zijn metro stations die ingericht zijn op rolstoel gebruikers. Wel de spits zo goed als het lukt vermijden en
als het binnen het budget past liever met de taxi. Bussen is mogelijk ook een optie: die hebben vaak van die uitschuifbare platen. Ik woon in London en ik zie weinig mensen met een rolstoel in de tube.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Gaat er ook een begeleider mee die eventueel kan duwen? Voor de al genoemde "mind the gap" is dat bijna een voorwaarde (al zullen er altijd wel mensen zijn die even willen helpen, het is toch handiger als je zeker weet dat iemand kan helpen). Maar het kan ook handig zijn voor als een rolstoeltoegankelijk station net wat te ver van de bestemming is.
Anders uber incalculeren. Werkt in Parijs overigens ook goed.
ambra schreef:
19-12-2025 17:29
Ook Parijs hebben we met de bus gedaan. Gaat echt beter dan met de metro..
Ja gaat dat goed? Ik hou niet van metro’s vanwege claustrofobie dus ga liever met de bus.
framboosje123 schreef:
02-01-2026 23:49
Ja gaat dat goed? Ik hou niet van metro’s vanwege claustrofobie dus ga liever met de bus.
Ja hoor, gaat prima.
Wij hebben nog ( beetje ouderwets misschien) een oplaadbare kaart gekocht op Gare du Nord. Een keer wat extra erbij op gezet. Met de rolstoel hoefde ik dacht ik niet te betalen, maar ben ook twee keer zonder rolstoel geweest en dan natuurlijk wel betalen. ( Al vind ik het eigenlijk ook heel logisch om ook mét de rolstoel te betalen, ik ben toch gewoon passagier)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven