Geen Kerstuitnodiging naar partner & kids
dinsdag 23 december 2025 om 16:08
Elk jaar is er Kerstfeest bij ons in de familie. Dit jaar bij mijn zus, zij organiseert, kookt. Ik heb aan mijn familie laten weten midden november dat ik een nieuwe relatie heb, met iemand met kinderen, ik heb mijn enthousiasme ook wel duidelijk laten blijken (foto’s whatsapp). Ik had tot vandaag geen uitnodiging gekregen om nieuwe partner (al dan niet met kinderen) mee te nemen. Ik peilde uiteindelijk vanmorgen zelf naar of er extra stoelen kunnen zijn. Ik kreeg dan te horen dat mijn partner zelf welkom is, maar niet de kinderen. Zus zegt “wil ze liever een andere keer ontmoeten want ik ben daar niet op georganiseerd.” Ik heb daarop gereageerd en gezegd dat het voor mij aanvoelt niet helemaal welkom te zijn, en dat mijn ‘nieuwe deel’ echt een belangrijk deel van mijn leven is. Als ik dan zeg het jammer te vinden dat er geen vraag tot uitnodiging kwam is het van ‘ja maar wij wisten toch niet hoe jouw partner Kerst viert’, vraag werd ook nooit gesteld…
Voor mij is het deel dubbel, want ik heb uiteindelijk zelf moeten hengelen naar ‘zijn ze wel welkom?’, en ook wel partner maar niet de kinderen. Mijn vraag in mijn voorstel was ook om even te passeren helemaal op het einde van het Kerstfeest, en dus niet de hele dag erbij, dus meer van eerste ontmoeting.
Als ik nu vanuit gevoel spreek voel ik me weinig welkom, en lijkt het ook alsof het nieuwe deel onvoldoende geaccepteerd wordt. Omgekeerd zou dat voor mij zooo evident zijn “hé kom er gezellig bij, ja we schuiven graag wat stoeltjes bij”.
Wil hier graag evenwichtig en verbindend naar kijken en op reageren.
Graag jullie mening
Voor mij is het deel dubbel, want ik heb uiteindelijk zelf moeten hengelen naar ‘zijn ze wel welkom?’, en ook wel partner maar niet de kinderen. Mijn vraag in mijn voorstel was ook om even te passeren helemaal op het einde van het Kerstfeest, en dus niet de hele dag erbij, dus meer van eerste ontmoeting.
Als ik nu vanuit gevoel spreek voel ik me weinig welkom, en lijkt het ook alsof het nieuwe deel onvoldoende geaccepteerd wordt. Omgekeerd zou dat voor mij zooo evident zijn “hé kom er gezellig bij, ja we schuiven graag wat stoeltjes bij”.
Wil hier graag evenwichtig en verbindend naar kijken en op reageren.
Graag jullie mening
dinsdag 23 december 2025 om 16:17
Sinds half november een relatie, dan snap ik wel dat je familie er niet direct vanuit gaat dat je nieuwe relatie met kinderen ook al kerstmis mee viert.
Als jij er veel over deelt dan zou het leuk geweest zijn om jou te vragen of jouw kerstplannen ook met haar zijn. Dan hadden jullie het gesprek hierover eerder aan kunnen gaan.
Als jij er veel over deelt dan zou het leuk geweest zijn om jou te vragen of jouw kerstplannen ook met haar zijn. Dan hadden jullie het gesprek hierover eerder aan kunnen gaan.
aikidoka wijzigde dit bericht op 24-12-2025 07:48
0.76% gewijzigd
dinsdag 23 december 2025 om 16:19
Hoe lang hebben jij en je nieuwe partner een echte relatie? Met andere woorden: hoe lang is het 'aan'?
Nu vind ik een lang (en druk?) kerstfeest, er vanuit gaande dat het langer duurt dan een uurtje of twee borrelen, ook niet echt een geschikte gelegenheid om niet alleen een nieuwe partner van... te ontmoeten, maar ook nog is zijn/haar kinderen (meervoud).
Ik neig naar: ik geef je zus gelijk.
Nu vind ik een lang (en druk?) kerstfeest, er vanuit gaande dat het langer duurt dan een uurtje of twee borrelen, ook niet echt een geschikte gelegenheid om niet alleen een nieuwe partner van... te ontmoeten, maar ook nog is zijn/haar kinderen (meervoud).
Ik neig naar: ik geef je zus gelijk.
dinsdag 23 december 2025 om 16:19
Ik vind Kerst niet echt het moment om een hele nieuwe aanhang te introduceren, al niet in de laatste plaats voor de kinderen zelf. Lijkt me namelijk heel ongemakkelijk en onprettig om kerst door te moeten brengen met de net nieuwe vriendin van pa inclusief haar hele familie die je niet eens kent. Hoe oud zijn ze?
Van zus uit snap ik ook dat zij niet verwacht dat je de hele bups meeneemt, ze weet pas net van je lover af en bovendien is de kans groot dat kinderen bij moeder zouden zijn. Ik zou hier zelf duidelijker over gecommuniceerd hebben, een dag voor Kerstavond lijkt me rijkelijk laat. Wij organiseren ook elk jaar Kerst voor mijn (zeer grote) schoonfamilie en daar komt meer geregel bij kijken dan je denkt.
Desalniettemin zou ik, als mijn zus laat merken toch de hele bups mee te willen nemen, het arelaxt vinden maar direct zeggen 'tuurlijk zijn ze welkom' en het haar niet laten merken.
Dus ja, ik snap zus, maar nee, ik zou dat nooit hebben laten doorschemeren aan jou.
Van zus uit snap ik ook dat zij niet verwacht dat je de hele bups meeneemt, ze weet pas net van je lover af en bovendien is de kans groot dat kinderen bij moeder zouden zijn. Ik zou hier zelf duidelijker over gecommuniceerd hebben, een dag voor Kerstavond lijkt me rijkelijk laat. Wij organiseren ook elk jaar Kerst voor mijn (zeer grote) schoonfamilie en daar komt meer geregel bij kijken dan je denkt.
Desalniettemin zou ik, als mijn zus laat merken toch de hele bups mee te willen nemen, het arelaxt vinden maar direct zeggen 'tuurlijk zijn ze welkom' en het haar niet laten merken.
Dus ja, ik snap zus, maar nee, ik zou dat nooit hebben laten doorschemeren aan jou.
zeeschelp wijzigde dit bericht op 23-12-2025 16:20
6.65% gewijzigd
dinsdag 23 december 2025 om 16:20
Evenwichtig en verbindend reageren is denk ik accepteren dat je partner wel welkom is, maar de kinderen niet. En dan even bedenken dat je als het goed is nog heel veel jaren kerst met haar en haar kinderen kunt vieren. Dat het dus echt nog wel een jaar kan wachten voor die eerste keer Kerst vieren met jouw familie.
aikidoka wijzigde dit bericht op 24-12-2025 07:49
4.21% gewijzigd
dinsdag 23 december 2025 om 16:21
Ooh ik snap zus wel, je relatie is wel erg pril, sinds wanneer heb je deze relatie?
Als het vanaf november is, dan lijkt me het allemaal wat snel om je partner met zijn kinderen mee te nemen.
Je partner, prima. Introduceer hem eerst eens als individu ipv als vader met kinderen.
Is ineens wel heel overweldigend met kerst, 3 nieuwe mensen.
Ik persoonlijk vind kerst sowieso al best aanpoten altijd. En als er dan ineens ook nog eens kinderen bijkomen die ik niet ken. Daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
Als het vanaf november is, dan lijkt me het allemaal wat snel om je partner met zijn kinderen mee te nemen.
Je partner, prima. Introduceer hem eerst eens als individu ipv als vader met kinderen.
Is ineens wel heel overweldigend met kerst, 3 nieuwe mensen.
Ik persoonlijk vind kerst sowieso al best aanpoten altijd. En als er dan ineens ook nog eens kinderen bijkomen die ik niet ken. Daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
Ik denk dat je je nieuwe partner nog maar net kent?
Kan me wel voorstellen dat de kinderen niet welkom zijn. Dan verandert meteen de hele dynamiek van een kerstfeest. Ze moeten vermaakt worden en niemand kent ze. En of de kinderen er zelf op zitten te wachten?
Als jullie volgend jaar met Kerst nog samen zijn, is het vroeg genoeg lijkt mij
Kan me wel voorstellen dat de kinderen niet welkom zijn. Dan verandert meteen de hele dynamiek van een kerstfeest. Ze moeten vermaakt worden en niemand kent ze. En of de kinderen er zelf op zitten te wachten?
Als jullie volgend jaar met Kerst nog samen zijn, is het vroeg genoeg lijkt mij
Ik zou er eerlijk gezegd ook niet op zitten te wachten als mijn zus haar prille relatie mee zou nemen met kerst. Veel te kort. Geldt zowel voor partner als zijn kinderen. Die kinderen hebben er toch ook niet aan?
Ontmoet elkaar eerst gewoon in een wat meer casual setting.
Deze kerst gewoon 1 dag naar je familie en de andere met je partner+kinderen doorbrengen
Ontmoet elkaar eerst gewoon in een wat meer casual setting.
Deze kerst gewoon 1 dag naar je familie en de andere met je partner+kinderen doorbrengen
dinsdag 23 december 2025 om 16:22
Nee, eerlijk, hoewel ik over het algemeen ben van “hoe meer zielen hoe meer vreugd” , snap ik jouw zus wel.
Ik zou eerst een ander kennismakingsmomentje hebben gepland. Niet meteen het kerstdiner, maar een wat losser momentje om überhaupt even aan te voelen of het klikt allemaal.
Voor de kids vind ik het ook nogal wat. Om het kerstdiner aan te schuiven bij vreemde mensen. Weet niet welke leeftijd ze zijn maar daar zitten kinderen toch ook niet op te wachten?
Ik zou eerst een ander kennismakingsmomentje hebben gepland. Niet meteen het kerstdiner, maar een wat losser momentje om überhaupt even aan te voelen of het klikt allemaal.
Voor de kids vind ik het ook nogal wat. Om het kerstdiner aan te schuiven bij vreemde mensen. Weet niet welke leeftijd ze zijn maar daar zitten kinderen toch ook niet op te wachten?
dinsdag 23 december 2025 om 16:23
Ik neem aan dat de relatie wel langer is dan sinds half november.aikidoka schreef: ↑23-12-2025 16:17Sinds half november een relatie, dan snap ik wel dat je familie er niet direct vanuit gaat dat je nieuwe relatie met kinderen ook al kerstmis mee viert.
Als jij er veel over deelt dan zou het leuk geweest zijn om jou te vragen of jouw kerstplannen ook met hem zijn. Dan hadden jullie het gesprek hierover eerder aan kunnen gaan.
Ik vind de reactie ook wel wat afgemeten en hoezo ga je met kerst vader (of moeder) en kinderen uit elkaar trekken. Dat kan toch niet?
Maar hebben ze zelf niet al plannen voor die dag?
wombat wijzigde dit bericht op 23-12-2025 16:25
0.93% gewijzigd
dinsdag 23 december 2025 om 16:26
Ik zou absoluut niet verwachten dat je die kinderen mee had willen nemen. Ze kennen je nog maar kort (mag ik aannemen) dus het is al bijzonder dat jij zelf al zoveel contact met ze hebt om met hen kerst te vieren. Laat staan dat je ze ook al aan je hele familie wil introduceren.
Dus ik snap je zus heel goed en vind het eerlijk gezegd echt een raar idee in deze fase. Ik zou dus ook eens bij mezelf te rade gaan: waarom wil ik zo snel? Waarom moet alles zo snel allemaal samengevoegd?
Dus ik snap je zus heel goed en vind het eerlijk gezegd echt een raar idee in deze fase. Ik zou dus ook eens bij mezelf te rade gaan: waarom wil ik zo snel? Waarom moet alles zo snel allemaal samengevoegd?
dinsdag 23 december 2025 om 16:29
Je hebt zo’n 4 á 5 weken een relatie met deze man. Dan begrijp ik je zus eigenlijk wel
Dat jullie samen uitgenodigd zijn maar ze zijn kinderen liever op een minder hectisch moment dan tijdens een kerstdiner voor de allereerste keer wil ontmoeten vind ook niet heel gek.
Moet wel zeggen dat leeftijd van de kinderen ook uitmaakt. Een 4 jarige of een 16 jarige maakt veel verschil. Dat gezegd hebbende, als ik hele goede band met je zou hebben dan zou ik wel wat stoelen en borden aanschuiven als
Je daar happy van wordt maar mijn kerstdiner zou dan logistiek wel een uitdaging worden qua oven en pan bereiding met 3 of 4 personen extra
Dat jullie samen uitgenodigd zijn maar ze zijn kinderen liever op een minder hectisch moment dan tijdens een kerstdiner voor de allereerste keer wil ontmoeten vind ook niet heel gek.
Moet wel zeggen dat leeftijd van de kinderen ook uitmaakt. Een 4 jarige of een 16 jarige maakt veel verschil. Dat gezegd hebbende, als ik hele goede band met je zou hebben dan zou ik wel wat stoelen en borden aanschuiven als
Je daar happy van wordt maar mijn kerstdiner zou dan logistiek wel een uitdaging worden qua oven en pan bereiding met 3 of 4 personen extra
dinsdag 23 december 2025 om 16:30
De één organiseert zo'n kerstbijeenkomst met twee vingers in de neus en beleeft er vooral ontzettend veel plezier aan en die wil ook nog eens het liefst zoveel mogelijk mensen, voor de ander is het best een hoop werk en is de vaste club al heel wat en dan is een nieuw, onbekend persoon erbij al best een ding. In dat geval kan 'alleen maar het dessert' best veel zijn, want het is niet gewoon maar een simpele bijeenkomst en dus al veel genoeg. De drukte van een onbekende erbij én nog twee kinderen waar je verder geen idee bij hebt kan dan gewoon echt veel zijn.
dinsdag 23 december 2025 om 16:31
Maar wat is hier de meerwaarde van dat het per se dan moet? Waarom dan niet gewoon lekker relaxt de dag met vriend en zijn kinderen vieren en erna een keer kennismaken?
We hebben zelf een groot gezin, ik ben dol op kinderen - het huis staat hier met regelmaat op zijn kop met heel veel neefjes en nichtjes die mee rondrennen. 364 Dagen per jaar vind ik dat enig en meer dan welkom, maar Kerst wanneer ik alles moet regelen en koken is nou net de enige dag van het jaar waarop ik niet zit te wachten op een binnenvallende meute mensen die ik nog niet ken.
dinsdag 23 december 2025 om 16:32
Maar dan ben je zelf dus niet bij het kerstdiner met je familie?
I'm finally old enough to don't give a fuck
dinsdag 23 december 2025 om 16:33
Is er ook een andere ouder in beeld? Zo ja, dan zou ik er juist niet voor kiezen om de dag dat de kinderen bij je partner zijn, ze meteen mee te nemen naar de hele familie. Sowieso vind ik het snel voor de kinderen.
Is er geen andere ouder in beeld, dan snap ik wel dat dan een andere opvang regelen lastig is, maar dan zou ik in m'n eentje naar zus gaan en ouder lekker met kinderen laten vieren en eventueel een andere kerstdagen samen.
Familie zou ik echt eerst beginnen met partner alleen een keer meenemen, maar dan een ander moment.
Is er geen andere ouder in beeld, dan snap ik wel dat dan een andere opvang regelen lastig is, maar dan zou ik in m'n eentje naar zus gaan en ouder lekker met kinderen laten vieren en eventueel een andere kerstdagen samen.
Familie zou ik echt eerst beginnen met partner alleen een keer meenemen, maar dan een ander moment.
dinsdag 23 december 2025 om 16:34
Had zelf voorgesteld dessert zelf mee te nemen, om organisatorisch te ontlasten.Kers15 schreef: ↑23-12-2025 16:29Je hebt zo’n 4 á 5 weken een relatie met deze man. Dan begrijp ik je zus eigenlijk wel
Het voelt voor mij vooral pijnlijk dat de vraag niet gesteld werd.
dinsdag 23 december 2025 om 16:36
Ik denk dat je echt veel te hard van stapel loopt. Jullie hebben echt net een relatie (eerder mocht het vooral vanuit haar zeker geen relatie heten) maar jij lijkt heel krampachtig vast te klampen aan 'dit hoort nu bij mij en altijd en overal'. Het klinkt alles bij elkaar (ook jouw haast om meteen die kinderen mee te willen nemen terwijl je familie nog maar een paar weken van je relatie weten) niet heel erg stabiel.
Dus mijn advies: maak even pas op de plaats. Ga lekker met je verse vriendin naar je familie en doe het met die kinderen alsjeblieft heel rustig aan.
dinsdag 23 december 2025 om 16:36
Welnerdopviva schreef: ↑23-12-2025 16:32Maar dan ben je zelf dus niet bij het kerstdiner met je familie?
Zij zou later komen
dinsdag 23 december 2025 om 16:38
Ik had ook 'nee' gezegd tegen in ieder geval de kinderen. Een nieuwe relatie en/of de kinderen daarvan voor het eerst introduceren tijdens een feestdag, is gewoon geen goed idee. Hoe belangrijk ze ook voor jou zijn, voor jouw zus en familie zijn het onbekenden. Bij een verjaardag of misschien zoiets informeels als een barbecue, dan zou het nog wel kunnen. Want dat is veel losser georganiseerd dan een typisch familiefeest als kerst.
Ook het later langs komen om elkaar te voor het eerst te ontmoeten, is niet passend om dezelfde reden. Doe dat gewoon in het nieuwe jaar. Als er geen druk achter zit en er alle ruimte is.
Ook het later langs komen om elkaar te voor het eerst te ontmoeten, is niet passend om dezelfde reden. Doe dat gewoon in het nieuwe jaar. Als er geen druk achter zit en er alle ruimte is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in