Geen Kerstuitnodiging naar partner & kids

23-12-2025 16:08 153 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Elk jaar is er Kerstfeest bij ons in de familie. Dit jaar bij mijn zus, zij organiseert, kookt. Ik heb aan mijn familie laten weten midden november dat ik een nieuwe relatie heb, met iemand met kinderen, ik heb mijn enthousiasme ook wel duidelijk laten blijken (foto’s whatsapp). Ik had tot vandaag geen uitnodiging gekregen om nieuwe partner (al dan niet met kinderen) mee te nemen. Ik peilde uiteindelijk vanmorgen zelf naar of er extra stoelen kunnen zijn. Ik kreeg dan te horen dat mijn partner zelf welkom is, maar niet de kinderen. Zus zegt “wil ze liever een andere keer ontmoeten want ik ben daar niet op georganiseerd.” Ik heb daarop gereageerd en gezegd dat het voor mij aanvoelt niet helemaal welkom te zijn, en dat mijn ‘nieuwe deel’ echt een belangrijk deel van mijn leven is. Als ik dan zeg het jammer te vinden dat er geen vraag tot uitnodiging kwam is het van ‘ja maar wij wisten toch niet hoe jouw partner Kerst viert’, vraag werd ook nooit gesteld…

Voor mij is het deel dubbel, want ik heb uiteindelijk zelf moeten hengelen naar ‘zijn ze wel welkom?’, en ook wel partner maar niet de kinderen. Mijn vraag in mijn voorstel was ook om even te passeren helemaal op het einde van het Kerstfeest, en dus niet de hele dag erbij, dus meer van eerste ontmoeting.

Als ik nu vanuit gevoel spreek voel ik me weinig welkom, en lijkt het ook alsof het nieuwe deel onvoldoende geaccepteerd wordt. Omgekeerd zou dat voor mij zooo evident zijn “hé kom er gezellig bij, ja we schuiven graag wat stoeltjes bij”.

Wil hier graag evenwichtig en verbindend naar kijken en op reageren.

Graag jullie mening
Verbena schreef:
23-12-2025 17:32
Ook snel kennismaken met stieftantes, stiefgrootouders etc?
Als het zo uitkomt, ja.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:
23-12-2025 17:39
En intussen gaat ie al met zijn nieuwe partner naar parenclubs omdat ze de erotische fase wel zo'n beetje voorbij zijn. Over rustig opbouwen gesproken :lol:
Gezellig :lol:
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
wispel schreef:
23-12-2025 17:59
Exact, het is vooral de niet-vraagstelling wat me pijn doet.

Niet dat ze er dit jaar nog niet bij zijn...

Het is echt dàt
Nou, aangezien je de subtiele boodschappen niet echt lijkt op te pakken: je hebt ONGELIJK!

Dat jij dat voelt, is echt JOUW probleem.

Het is compleet ONREDELIJK om van je zus te verwachten dat ze er rekening mee hield dat je je scharrel (bij ons in de familie is een relatie van een maand een scharrel) met haar kinderen mee zou willen nemen. Als je dat had gewild, had je dat echt zelf moeten aangeven.

En denken dat je logistiek helpt om 'ijsjes mee te nemen' ... bro. Hoe stel je je dat voor? Je zus geeft aan dat ze denkt dat rond 20 uur wel ongeveer het dessert geserveerd gaat worden. Dan is het al bedtijd dus de kinderen zijn moe. Wat is de kans dat het ook echt precies op die tjid lukt? Gaan de kinderen dan aan tafel kijken hoe iedereen nog de laatste aardappelkroket naar binnen propt of moet de tafel een half uur wachten op dessert (Cornetto!).

En zelfs als dat allemaal zou lukken... ik zou er als gastvrouw de mentale bandbreedte ook niet voor hebben om nog even kennis te maken met 3 mensen waarvan 2 kinderen met een onbekende dynamiek (zijn ze rustig of druk? gaan ze een uur op een telefoon kijken? krijgen ze een tantrum als ze hun zin niet krijgen?)

Hoe meer ik type, hoe onbeschofter ik je vind Maar laten we het in de kerstgedachte maar naief noemen.
Willow schreef:
23-12-2025 18:09
Als jullie sinds half november pas een relatie hebben, vind ik dat jullie de kinderen veel te snel betrekken in alles.
Ongeveer 6 weken een relatie, kinderen hebben als ik het goed begrijp de nieuwe vlam al ontmoet en elkaar ook?
Wat is lezen toch moeilijk.

Er staat nergens dat ze pas sinds november een relatie hebben.

David Dunning
Solomio schreef:
23-12-2025 18:22

Het kan nauwelijks langer zijn. Hij heeft haar vier maanden geleden ontmoet en toen besloten ze dat ze nog geen relatie wilden, omdat ze allebei nog 'een eigen traject' hadden.
The impossible only takes a little longer
Solomio schreef:

Die verwarring werkt TO zelf in de hand door op die aankondiging in november te blijven hameren
Mus* schreef:
23-12-2025 18:24
Het kan nauwelijks langer zijn. Hij heeft haar vier maanden geleden ontmoet en toen besloten ze dat ze nog geen relatie wilden, omdat ze allebei nog 'een eigen traject' hadden.
Tja, ik heb niet geloept. En ik gok meerderen niet.
Die lezen gewoon slecht.

David Dunning
Solomio schreef:

Nee, maar dan kun je toch op een ander moment iedereen rustig introduceren? Waarom perse met kerst?
Afkoelen heeft gewerkt
Ik heb wel geloept en er is sprake van een vriendin met wie hij heeft afgesproken het tot 2026 geen relatie te noemen.

Misschien leest zus hier mee en baseert ze zich op wat hij schrijft, in plaats van op zijn onuitgesproken verwachtingen.

Hoe dan ook is er sprake van niet-goed-snikte.
jorchugh_jor wijzigde dit bericht op 23-12-2025 18:35
0.35% gewijzigd
Redhead70 schreef:
23-12-2025 18:26
Nee, maar dan kun je toch op een ander moment iedereen rustig introduceren? Waarom perse met kerst?
Tja, waarom niet? Heb je gelijk de hele familie.

Maar ik begrijp sowieso nooit al dat gewik en geweeg rond het al of niet voorstellen van een nieuwe partner.

David Dunning
ZaphodBeeblebrox schreef:
23-12-2025 17:50
Ik ben nieuwsgierig waarom hij geen familie heeft.
Zij. TO is een man en heeft dus een verse vriendin.
Een paar weken geleden vertel je ene vriend te hebben, gisteren ga je zelf pas hengelen?

Had in november gelijk gezegd dat je hem en kinders met kerst meeneemt.
Wat een moeilijk gedoe.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Redhead70 schreef:
23-12-2025 18:26
Waarom niet? Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Nyx• schreef:
23-12-2025 18:34
Een paar weken geleden vertel je ene vriend te hebben, gisteren ga je zelf pas hengelen?

Had in november gelijk gezegd dat je hem en kinders met kerst meeneemt.
Wat een moeilijk gedoe.
TO is een man.
ZaphodBeeblebrox schreef:
23-12-2025 17:50
Ik ben nieuwsgierig waarom hij zij geen familie heeft.
Heb ik ook nauwelijks. Een broer met gezin van 3 en dat was dan, buiten mijn man en kind, mijn familie. Hoeft echt niks raars achter te zitten.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 23-12-2025 18:38
6.86% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
vivapimpelmees schreef:
23-12-2025 18:35
TO is een man.
En eentje die zelf nog nooit een kerstdiner georganiseerd heeft.
Is de relatie pas van november of daten ze al een tijdje en toen pas aan de familie verteld?
vivapimpelmees schreef:
23-12-2025 18:35
TO is een man.
Is niet relevant toch?
Grobbekuiken_ schreef:
23-12-2025 18:36
Heb ik ook nauwelijks. Een broer met gezin van 3 en dat was dan mijn familie. Hoeft echt niks raars achter te zitten.
In tijden van éénouder-gezinnen en weinig kinderen per ouder vind ik het toch echt niet gek dat er mensen zijn die nauwelijks tot geen familie hebben.

Dan is je broer met 3 kinderen nog "een grote familie" :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Nyx• schreef:
23-12-2025 18:37
Is de relatie pas van november of daten ze al een tijdje en toen pas aan de familie verteld?
ik had even geloept en ze hebben elkaar in juli of augustus ontmoet, toen besloten pas in januari er een naampje aan te geven en vorige maand heeft TO zijn familie ingelicht.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
overigens heeft TO ook zelf nog een dochter.

Waar is die eigenlijk met de kerst?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wissewis schreef:
23-12-2025 18:38
In tijden van éénouder-gezinnen en weinig kinderen per ouder vind ik het toch echt niet gek dat er mensen zijn die nauwelijks tot geen familie hebben.

Dan is je broer met 3 kinderen nog "een grote familie" :-).
Broer met 1 kind, geen 3.
Hij een gezin van totaal 3, ik ook. Verder is er gewoon niemand meer.
There is always something happening, and it's usually right now
Qua familie heb ik alleen mijn twee kinderen. Dus zo gek is dat niet, weinig familie hebben..

David Dunning
wispel schreef:
23-12-2025 17:59
Exact, het is vooral de niet-vraagstelling wat me pijn doet.

Niet dat ze er dit jaar nog niet bij zijn...

Het is echt dàt
Fijn dat je reageert.
Het is niet de verantwoordelijkheid van je familie om de introductie van je nieuwe relatie en kinderen te regelen hè?
Dat mag je zelf doen. En bedenken. En organiseren, en dingen voor in huis halen.
Kom zelf met een leuk idee 😊
Solomio schreef:
23-12-2025 18:31
Tja, waarom niet? Heb je gelijk de hele familie.

Maar ik begrijp sowieso nooit al dat gewik en geweeg rond het al of niet voorstellen van een nieuwe partner.
Had wat mij betreft best gekund als hij zelf het initiatief had genomen om dit jaar het kerstdiner te organiseren, maar het op deze manier op andermans bordje proberen te schuiven en dan verongelijkt zijn vind ik niet kunnen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven