Kort van te voren bruiloft plannen?
zaterdag 25 oktober 2025 om 08:53
Ik ben helemaal blij want wij gaan trouwen!
Maar, als het aan mij ligt snel. Ik word alleen door mijn omgeving onzeker gemaakt. We willen over 4 a 5 maanden trouwen (niet in het hoogseizoen). Zijn nu druk bezig met de voorbereidingen en verwachten over een week een save the date te versturen. Heb ik nou zo’n onrealistisch idee van dit? Ik vind het ergens bizar dat mensen meer dan een jaar van te voren zouden moeten plannen. Lijkt mij vreselijk…
Ik wil op 1 locatie ceremonie, diner en feest. Verder heb ik weinig eisen qua decoratie of heel specifieke dingen qua eten. Dus mijn vraag;
Hoe lang hebben jullie van te voren een bruiloft gepland? En wanneer hebben jullie welke stap ongeveer uitgevoerd? Ik heb het over een soort gelijke bruiloft, dus geen maandag ochtend gemeentehuis.
Verder ben ik redelijk goed in plannen en projecten overzien, en in mijn ogen is het helemaal niet zo heel ingewikkeld allemaal. Maar, ik ben ook nog niet eerder getrouwd
Maar, als het aan mij ligt snel. Ik word alleen door mijn omgeving onzeker gemaakt. We willen over 4 a 5 maanden trouwen (niet in het hoogseizoen). Zijn nu druk bezig met de voorbereidingen en verwachten over een week een save the date te versturen. Heb ik nou zo’n onrealistisch idee van dit? Ik vind het ergens bizar dat mensen meer dan een jaar van te voren zouden moeten plannen. Lijkt mij vreselijk…
Ik wil op 1 locatie ceremonie, diner en feest. Verder heb ik weinig eisen qua decoratie of heel specifieke dingen qua eten. Dus mijn vraag;
Hoe lang hebben jullie van te voren een bruiloft gepland? En wanneer hebben jullie welke stap ongeveer uitgevoerd? Ik heb het over een soort gelijke bruiloft, dus geen maandag ochtend gemeentehuis.
Verder ben ik redelijk goed in plannen en projecten overzien, en in mijn ogen is het helemaal niet zo heel ingewikkeld allemaal. Maar, ik ben ook nog niet eerder getrouwd
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:01
Een bekende van mij plande een bruiloft 2 maanden van tevoren. Ik werd benoemd tot ceremoniemeester. En de verwachting was dat ik ook heel wat regelde. Ik heb gekeken naar waar ik kon helpen. Het was uiteindelijk wel goed te doen maar dat was ook doordat ze heel flexibel waren qua datum en allerlei andere zaken. Het is dus best te doen naar mijn mening als je niet voor alles je eerste keuze wil. Ik zou beginnen met de locatie.
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:05
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Het enige wat ik graag wil is de locatie maar zelfs die is bespreekbaar/inwisselbaar met een andere locatie. Daarnaast ook geen specifieke datum ansich waarop getrouwd moet worden. En inderdaad, de indicatie voor de locatie is verstuurd.
De omgeving zegt vooral als ik over mijn intenties praat: och jeetje wat snel! Of; ‘jullie gaan ergens in 2027 trouwen? Oh in 2026 al? JULLIE WILLEN AL OVER 4.5e MAAND?!’ Ze krijgen nog net geen rolberoerte zeg maar.
Het enige wat ik graag wil is de locatie maar zelfs die is bespreekbaar/inwisselbaar met een andere locatie. Daarnaast ook geen specifieke datum ansich waarop getrouwd moet worden. En inderdaad, de indicatie voor de locatie is verstuurd.
De omgeving zegt vooral als ik over mijn intenties praat: och jeetje wat snel! Of; ‘jullie gaan ergens in 2027 trouwen? Oh in 2026 al? JULLIE WILLEN AL OVER 4.5e MAAND?!’ Ze krijgen nog net geen rolberoerte zeg maar.
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:07
Ja dat leek mij ook?! What on earth behalve een heel specifieke locatie, moet niet te doen zijn in nota bene 4-5 maanden? En; ik ben de koningin niet denk ik dan
toetie wijzigde dit bericht op 25-10-2025 09:28
0.34% gewijzigd
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:09
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:10
Tja....
Ik zou over de datum even overleggen met mensen die je er echt bij wilt hebben (stel dat je fietsenmaker net die week een reis naar Antarctica maakt) en andere mensen moeten zelf maar zien of ze plek in hun agenda hebben.
Als je het een jaar vooraf aankondigt zullen er ook mensen zijn die uiteindelijk toch kiezen om die week op vakantie te gaan, of naar de AutoRAi of de huishoudbeurs.
Ik zou over de datum even overleggen met mensen die je er echt bij wilt hebben (stel dat je fietsenmaker net die week een reis naar Antarctica maakt) en andere mensen moeten zelf maar zien of ze plek in hun agenda hebben.
Als je het een jaar vooraf aankondigt zullen er ook mensen zijn die uiteindelijk toch kiezen om die week op vakantie te gaan, of naar de AutoRAi of de huishoudbeurs.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:11
Ik heb vrijwel alleen maar bruiloften bijgewoond die in minder dan 3 maanden waren gepland, dat kan prima. Je moet dan iets meer uitgaan van wat er beschikbaar is, in plaats van wat je “droom” is. Maar eerlijk gezegd denk ik dat juist die attitude ervoor zorgt dat de feesten meer ontspannen zijn en leuker
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:17
Ja dat snap ik helemaal, zeker als het de zomer zou betreffen is ver van te voren een save the date sturen wel belangrijk als je iedereen erbij wil hebben.
Maar ja, ik heb ook weer zoiets van; je bent er of je bent er niet. Ik heb niet zo’n zin om me aan iedereen aan te passen wanneer iemand er wel of niet is. We willen ook trouwen omdat het beter bij onze ‘levensplanning’ past zeg maar.
Maar ja, ik heb ook weer zoiets van; je bent er of je bent er niet. Ik heb niet zo’n zin om me aan iedereen aan te passen wanneer iemand er wel of niet is. We willen ook trouwen omdat het beter bij onze ‘levensplanning’ past zeg maar.
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:18
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:21
Oh dit geeft goede hoop! Dit is precies wat ik hoop. Zo ver van te voren alles plannen, dan wordt de druk erop zó hoog, kan alleen maar voor extra stress zorgen of niet precies gaan zoals gepland (waar dan ook mega veel tijd in is gaan zitten). Dat wil ik voorkomen.pileapeperomioides schreef: ↑25-10-2025 09:11Ik heb vrijwel alleen maar bruiloften bijgewoond die in minder dan 3 maanden waren gepland, dat kan prima. Je moet dan iets meer uitgaan van wat er beschikbaar is, in plaats van wat je “droom” is. Maar eerlijk gezegd denk ik dat juist die attitude ervoor zorgt dat de feesten meer ontspannen zijn en leuker
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:25
Je zit qua planning vooral vast aan beschikbaarheid van de locatie en foto/videograaf, verder kan het prima een paar maanden van tevoren. Het hangt dus helemaal af van je eisen of het lukt of niet. Ik ben binnen 4 maanden getrouwd met alles erop en eraan, het kan dus zeker. Niet op een populaire dag trouwens helpt dan wel (vrijdag/weekend).
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:36
Gefeliciteerd To!
Lekker doen wat jullie willen hoor.
Ik denk dat het prima kan wat je wilt.
Ik denk dat een bruiloft lang van te voren plannen pas van de laatste jaren is.
Maar misschien vergis ik mij hierin.
Ik ben onlangs ook ten huwlijk gevraagd.
Wij trouwen pas over circa 1,5 jaar.
Maar dat vinden vriend en ik ook wel gek voelen. We doen het zelf hoor. Voor ons is de voornaamste reden sparen en de wens om in het voorjaar te trouwen. Aankomend voorjaar is wat te snel voor ons.(ook financieel )
Lekker doen wat jullie willen hoor.
Ik denk dat het prima kan wat je wilt.
Ik denk dat een bruiloft lang van te voren plannen pas van de laatste jaren is.
Maar misschien vergis ik mij hierin.
Ik ben onlangs ook ten huwlijk gevraagd.
Wij trouwen pas over circa 1,5 jaar.
Maar dat vinden vriend en ik ook wel gek voelen. We doen het zelf hoor. Voor ons is de voornaamste reden sparen en de wens om in het voorjaar te trouwen. Aankomend voorjaar is wat te snel voor ons.(ook financieel )
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:43
Nou, lekker toch TO, veel plezier!
Ik raak zelf ook altijd wat kriegel als ik nu al weet dat ik volgende zomer een bruiloft heb…. Prima dat het bruidspaar dat weet en nog wil sparen hoor, maar als gast hoef ik dat niet te weten.
Brengt me trouwens op t volgende: ik ben die grote bruiloften gewend waar mensen flinke enveloppen geven (in de provincie zeg maar), kost zo’n bruiloft dan nog veel geld eigenlijk?
Hoor verhalen van dat het 20.000 euro kost.
Maar als je 200 mensen uitnodigt die allemaal 100 euro geven, speel je alweer quitte toch?
Ik raak zelf ook altijd wat kriegel als ik nu al weet dat ik volgende zomer een bruiloft heb…. Prima dat het bruidspaar dat weet en nog wil sparen hoor, maar als gast hoef ik dat niet te weten.
Brengt me trouwens op t volgende: ik ben die grote bruiloften gewend waar mensen flinke enveloppen geven (in de provincie zeg maar), kost zo’n bruiloft dan nog veel geld eigenlijk?
Maar als je 200 mensen uitnodigt die allemaal 100 euro geven, speel je alweer quitte toch?
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:48
Ik vind 200 mensen wel erg veel! Ik denk dat de gemiddelde bruiloft geen 200 gasten heeft.smorre schreef: ↑25-10-2025 09:43Nou, lekker toch TO, veel plezier!
zaterdag 25 oktober 2025 om 10:01
M’n collega heeft halverwege september haar locatie in Italië uitgekozen en gaat begin december trouwen. Weliswaar kleine bruiloft met 30 gasten, maar ze is er verder helemaal relaxt onder.
Ik ben niet getrouwd, dus kan er verder niet echt over meepraten.
Ik vind dit soort dingen organiseren echt vreselijk, dus misschien zou ik maar gewoon een week vrij nemen om alles te regelen en dan z.s.m. trouwen om er niet te lang tegenop te zien.
Ik ben niet getrouwd, dus kan er verder niet echt over meepraten.
zaterdag 25 oktober 2025 om 10:13
Wel al een aantal jaren geleden maar ook toen was het al normaal om minimaal een jaar van te voren de datum te weten.
Wij hadden precies 6 maanden. Als je een echte trouwjurk wil zou ik die wel al snel gaan zoeken daar zit een levertijd op. Al had ik met toen 5 maanden van te voren nog volop keuze. Wij hebben eerst een paar data in de hoofd gehouden en zijn toen locaties gaan zoeken. Wij trouwden net na het hoogseizoen en niet in een kindervakantie. Wij zijn op vrijdag getrouwd voor meer opties zou je ook op een donderdag of zaterdag kunnen trouwen. Fotograaf was een bekende.
Ik vond het allemaal goed te doen en helemaal geen stress
Wij hadden precies 6 maanden. Als je een echte trouwjurk wil zou ik die wel al snel gaan zoeken daar zit een levertijd op. Al had ik met toen 5 maanden van te voren nog volop keuze. Wij hebben eerst een paar data in de hoofd gehouden en zijn toen locaties gaan zoeken. Wij trouwden net na het hoogseizoen en niet in een kindervakantie. Wij zijn op vrijdag getrouwd voor meer opties zou je ook op een donderdag of zaterdag kunnen trouwen. Fotograaf was een bekende.
Ik vond het allemaal goed te doen en helemaal geen stress
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in