Relatie
zondag 30 augustus 2026 om 10:38
Ik woon 11 jaar samen en officieel hebben wij een commerciele relatie op papier omdat hij dit zo wilde. Hij krijgt hierdoor een hogere aow. Maar mijn issue is; gaat deze relatie dan om liefde bij hem of om geld? We hebben het verder best leuk samen, grote vriendengroep, gaan 2x per jaar op vakantie. Maar voel me eigelijk gewoon een soort van geheim. Op die manier kunnen we nooit trouwen. Wat is jullie mening hierover?
zondag 30 augustus 2026 om 17:55
zondag 30 augustus 2026 om 18:02
Dit?
Dus fraude?!
Een commerciële relatie bij de AOW betekent dat u met iemand samenwoont op een strikt zakelijke basis, waardoor u het recht op een alleenstaanden-AOW (70% van het netto minimumloon) behoudt.
Wat is een commerciële relatie?Er is sprake van een zakelijke en commerciële relatie als u de woning deelt, maar geen gezamenlijke huishouding voert. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) hanteert hier strenge voorwaarden voor:
Marktconforme prijs: U betaalt een reële, zakelijke huurprijs die past bij de markt.Contract: Er moet een schriftelijke huurovereenkomst zijn.
Geen onderlinge zorg:
U verzorgt elkaar niet en deelt geen kosten alsof u partners bent. De woning moet ook echt geschikt en ingericht zijn voor verhuur/los wonen.
Geen ex-partners: U kunt geen commerciële relatie hebben met iemand met wie u vroeger getrouwd was of waarmee u al samenwoonde.
Gevolgen voor de AOWAlleenstaande AOW: Omdat er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding, behoudt u de AOW voor een alleenstaande (ongeveer 70%) in plaats de AOW voor gehuwden/samenwonenden (ongeveer 50%).Aantonen: U moet de zakelijke afspraken en betalingen goed kunnen bewijzen via contracten en bankafschriften.
Dus fraude?!
Een commerciële relatie bij de AOW betekent dat u met iemand samenwoont op een strikt zakelijke basis, waardoor u het recht op een alleenstaanden-AOW (70% van het netto minimumloon) behoudt.
Wat is een commerciële relatie?Er is sprake van een zakelijke en commerciële relatie als u de woning deelt, maar geen gezamenlijke huishouding voert. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) hanteert hier strenge voorwaarden voor:
Marktconforme prijs: U betaalt een reële, zakelijke huurprijs die past bij de markt.Contract: Er moet een schriftelijke huurovereenkomst zijn.
Geen onderlinge zorg:
U verzorgt elkaar niet en deelt geen kosten alsof u partners bent. De woning moet ook echt geschikt en ingericht zijn voor verhuur/los wonen.
Geen ex-partners: U kunt geen commerciële relatie hebben met iemand met wie u vroeger getrouwd was of waarmee u al samenwoonde.
Gevolgen voor de AOWAlleenstaande AOW: Omdat er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding, behoudt u de AOW voor een alleenstaande (ongeveer 70%) in plaats de AOW voor gehuwden/samenwonenden (ongeveer 50%).Aantonen: U moet de zakelijke afspraken en betalingen goed kunnen bewijzen via contracten en bankafschriften.
zondag 30 augustus 2026 om 18:08
Ja de mening over fraude met gemeenschapsgeld is niet zo positief ben ik bang..
Ik denk dat ze jouw gevoelens niet zo interessant gaan vinden als je al 11 jaar willens en wetens meewerkt aan fraude
Na 11 jaar fraude ineens trouwen, krijg je een onderzoek en terugvordering van de SVB
Dus dat is de prijs. Meer geld nu, geen erfenis straks..
Ik denk dat ze jouw gevoelens niet zo interessant gaan vinden als je al 11 jaar willens en wetens meewerkt aan fraude
Na 11 jaar fraude ineens trouwen, krijg je een onderzoek en terugvordering van de SVB
Dus dat is de prijs. Meer geld nu, geen erfenis straks..
zondag 30 augustus 2026 om 18:18
Ik vind dit echt niet kunnen.
Jullie zijn een stel, wonen samen, nu vraag je advies of om liefde of geld gaat?
Het is illegaal wat jullie doen.
Andere mensen zijn hard aan het werk, en zullen in de toekomst minder ontvangen dan hij/jullie, als ze met pensioen gaan.
Ik heb hier echt geen enkel begrip voor.
Bah
Jullie zijn een stel, wonen samen, nu vraag je advies of om liefde of geld gaat?
Het is illegaal wat jullie doen.
Andere mensen zijn hard aan het werk, en zullen in de toekomst minder ontvangen dan hij/jullie, als ze met pensioen gaan.
Ik heb hier echt geen enkel begrip voor.
Bah
zondag 30 augustus 2026 om 18:36
Ik woon 11 jaar samen en officieel hebben wij een commerciele relatie op papier omdat hij dit zo wilde
Niet het naïeve slachtoffer uit gaan hangen. Je woont op die manier samen omdat JIJ daar net zo goed mee ingestemd hebt. En niet stilzwijgend ofzo, nee, compleet met alle toeters en bellen officieel. Jouw keuze.
mijn issue is; gaat deze relatie dan om liefde bij hem of om geld?
Zeg jij het maar. Waar gaat deze relatie over voor jou? Over niet je eigen keuzes hoeven maken? Over jezelf klein kunnen houden?
zondag 30 augustus 2026 om 19:06
Nou niet doen alsof TO hier een naïef slachtoffer in is, alsof hij dit stiekem of gemeen door heeft gedrukt. Keuze van beiden, en beiden hebben hiervan ook de financiële voordelen.
Los daarvan, ik neem aan dat je ook de relatievorm kan veranderen omdat de situatie veranderd is. Het zou niet zo'n raar verhaal zijn dat omdat jullie elkaar leerden kennen een relatie met elkaar kregen toch?
zondag 30 augustus 2026 om 19:08
Staat er niet. Ze weet vast dondersgoed hoe de vork in de steel zit. Relatie met een oplichter dus.Natsuro schreef: ↑30-08-2026 19:06Nou niet doen alsof TO hier een naïef slachtoffer in is, alsof hij dit stiekem of gemeen door heeft gedrukt. Keuze van beiden, en beiden hebben hiervan ook de financiële voordelen.
Los daarvan, ik neem aan dat je ook de relatievorm kan veranderen omdat de situatie veranderd is. Het zou niet zo'n raar verhaal zijn dat omdat jullie elkaar leerden kennen een relatie met elkaar kregen toch?
zondag 30 augustus 2026 om 19:48
Ik snap er niets van. Huurt zij op papier een kamer bij deze man en zijn ze eigenlijk wel een stel maar krijgt hij door het zo te doen een hogere AOW of zit het anders? En als het anders zit, wat geeft dan het financiële voordeel voor hem/haar?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zondag 30 augustus 2026 om 19:52
Nee zo zit het precies.OlleGrieze schreef: ↑30-08-2026 19:48Ik snap er niets van. Huurt zij op papier een kamer bij deze man en zijn ze eigenlijk wel een stel maar krijgt hij door het zo te doen een hogere AOW of zit het anders? En als het anders zit, wat geeft dan het financiële voordeel voor hem/haar?
Het scheelt zo'n 500 euro per maand om het zo te doen en de SVB controleert niet zo streng, tenzij er een melding/aanwijzing komt.
zondag 30 augustus 2026 om 20:10
zondag 30 augustus 2026 om 20:12
Je quote een beetje gek.
Maar op papier heeft hij natuurlijk wel verhuurinkomsten.
zondag 30 augustus 2026 om 20:35
Het quoten ging een beetje mis.
Maar je hoeft je verhuurinkomsten beneden de €6633 per jaar niet op te geven. Dus je betaalt er geen belasting over want je hoeft het niet op te geven en telt daardoor ook niet mee voor je inkomsten voor toeslagen.
Kortom, hij krijgt een hogere AOW, waarschijnlijk huurtoeslag indien huurwoning en ts betaalt (waarschijnlijk) mee aan de gezamelijke lasten ondertussen.
Goed bekeken van haar partner maar het is gewoon fraude. De SVB doet hier onderzoek naar als ze hierover een melding krijgen. En terecht.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in